KEDY GÖMLE?Y
CAN dizini içindeki dosyalar
REDY gömle?ini tanymlamaya çaly?tyk.. bu kolaydy.. üstte durdu?u için fazla ?efaf de?ildi .. altyndaki CEDY gömle?ini de tanymlamaya çaly?tyk.. bu redinin altynda oldukça saydam bir giysi idi.. onu tanymlama zorlandyk fakat yinede ciddiyetinin dikkat ve heyecan dalgalanmasynyn tecididini ve yenilenmesini dilimiz döndü?ünce anlatma çaly?tyk. ?imdi bu cedi gömle?inin altyndaki KEDY gömle?i.. bizi zorluyor.. Bir kaç seferdir u?ra?ty?ym halde açyk ve seçik olarak ortaya koyamadym. Bazy gölgeler yakaladym.. emin olmady?ymdan tam bir tanymlama yapamadym. Fakat yakla?ykta olsa bir tarif yapmak gere?ini hissettim. Bu hiç yoktan iyi idi.
?imdi bu yazyyy okuyunca hepsini anlamasanyzda bazy konulary kavrayacaksynyz. Fakat bu yazynyn dizini içine girip oradaki 25 tabloyu versiyon syrasyyla izledi?inizde bu yazyda toplady?ynyzdan kat kat çok kavram derleyeceksiniz. Kendi kendinize kedinizi daha iyi tanyyacaksynyz. Hatta bu i?in tadyny aldynyzmy bu düz yazylarymy okumadan do?rudan tablolara giderek oradaki terim ve kavramlarla çizilen resim ve tasarymlardan aydynlanarak düz yazyma soru, ele?itiri ve tamamlama getireceksiniz.
“Kedi” gömle?i deyince bazylary ?aka yapty?ymy sanacaktyr.. Bu yanly? anlamaya meydan vermemek için “Kedi” den ne kastetti?imi açyklamalyyym. Kedi nereden dü?erse dü?sün dört ayak üstüne dü?en bir çevik bir hayvan.. Ynsan da ne yaparsa yapsyn ?u dört konum üzerinde olur.. ya sadyk olur ya da kazib.. bu yüzden ya said olur ya da ?aki.. ön teker sydk ve kizb.. arka teker saadet ve ?ekavet.. ön teker nereye giderse arka teker de oraya gider.. Bu ister küçük bir karar olsun ister büyük.. ister önemli bir uygulama olsun ister önemsiz bir uygulama.. Y?inin ve i?letiminin rengi bellidir. Bunu sen bilirsin Rabbin de bilir.. Ancak ne melek bile-bilir ve ne de ?eytan kary?a-bilir. Melek hasene diye yazar sonra arz edilince Hakka, kara yüzü ortaya çykar.. reddedilir amel ve yüze çarpylyr.. Y?te bu için içindekekinin içindeki gömle?i yazaca?ym fakat hem derin hem ?effaf oldu?undan betimleyemiyorum.
Y?te bu nefs denilen nesneye, bu kendilik denilen ?eye, “kedi” dememin ilk nedeni bu dört ayaklyktyr. Bir di?er neden de ?u: Ça?da? bio-psikolojik kuramlaryn ruhu reddeden ve ruhi sureçleri beyne veren ve beyni de tabiata mal eden evrim öykülerinde.. beyni kalytymsal olarak olarak gelen alt beyin ile deneyimsel olarak olu?an üst beyin olarak görürler. Y?te bu beyinde, üst beyin olan neo-korteks (insan beyni) ile alt beyin olan reptilian kompleks (sürüngen beyni) arasynda LYMBYK SYSTEM dedikleri bir DUYGUSAL kedi köpek beyni var.. i?te nefis köpe?ini biraz daha münisle?tirerek KEDY olarak adlandyrdym. Bu yüzden redi ve cedi ile kafiye olsun ve nefse istiare bulunsun diye kedi olarak adlandyrdym.
Kedi, cedi ve redi.. bu üç gömlek yokluk vucudumuz üzerine giydirilmi? manevi gömlekler, psikolojik yapylar ve ruhi süreçlerdir.. dil ve dü?ünce alanynda bunlaryn delaletleri ve i?aretleri vardyr.. yöntembilimsel analizle ve bu yöntemin çok yönlü ve yanly çözümleme olanaklaryyla bunlary yorumlamaya, betimlemeye, açyklamaya ve indirgemeye kysaca ANLAMAYA çaly?yyorum o kadar.
Bu üç gömle?in üzerine giydirildi?i “yokluk vucud”umuzdan ne ne kastti?imi açyklamaya çaly?ayym.. ?imdi burada olan YRADE için; geçmi? yok.. gelecek yok.. yani geçmi? sadece bir any ve hatyra olarak var SAYDI?IMIZ.. gelecek ise bir olasylyk ve hayal olarak var SANDI?IMIZ sanal ve sayyl bir dünyadyr. Yani bunlar ilmen bulunan varlyklar yoksa iradenin do?rudan etkili oldu?u hakiki ve harici varlyklar de?il. Bu güne sadece geçmi?ten foto?raflar ve belgeler kalyr.. gelecek için ise duvardaki takvimden ve dosyadaki projeden ba?ka bir bilgi yoktur. Bu yüzden geçmi? RASAT etti?imiz hatyra ve e?er yapylmy?sa KAYD etti?imiz belge bilgi halinde bulunur.. geçmi? ise RABAS etti?imiz yani bekledi?imiz imkanat ve muntazyr kaldy?ymyz yani fikren nazar etti?imiz bir hayal olarak vardyr ve fekat hakiki olarak yoktur.. bu yüzden geçmi?te var olany FARK ederiz.. gelecekte yok olany yani elimizde bulunmaya KADR ederiz. Böylece fark edilerek rasat edilen mazi (geçmi?) ile kadr edilerek rabas edilen ati (gelecek).. GERÇEK’ten var OLU? olarak de?il DYL ve SöZ’de, sayyl ve sanal varlyk’lar olarak vardyr’lar ki i?te bundan dolayy YOKLUK varly?ymyz diyorum.
Varlyk vardyr, yokluk yoktur, varlyk yoktur, yokluk vardyr… bu yuvarlak sözleri diledi?iniz kadar çe?itlendirebilirsiniz fakat hiç biri, gerçek bir VAR OLU? de?ildir.
Y?te bu ?YMDY BURADAKY var olu? dahi.. olum ile ölüm arasynda bir olu? ve ölüm oldu?undan bu imkany da TAM bir VARLIK olarak ifade edemiyoruz.
Bu bizim mevhum rububiyetimiz ve mecazi malikiyetimizin bir mekeri ve sekeri olarak yok sandy?ymyz veya var saydy?ymyz madum mevcudiyetimizi, bazy madamlar ve adamlar diledikleri kadar gerçekten var sansynlar gerçekli?e saygysy olan onu YOKLUK vucudu ya da madum VARLIK olarak dillendirmelidir diye dü?ünüyorum.. sanyyorum.. sayyyorum.. anlyyorum.. inanyyorum.
Eh ister istemez i?in içine biraz içerik, biraz felsefe, biraz tasarym girdi.. çünkü saydam ve soyut BYÇYMY gösterebilmek için soyut tasyrymlarla veya somut biçimlerle doldurdurmak zorundayyz. Zaten bu saydamly?y çok derin olan yokluk vucudunu gösterebilmek için saydamly?y biraz daha az olan kedi, cedi ve redi gömlekleri giydiriyoruz. Filimlerdeki görünmez adamlary üzerine bir elbise giyince görünmese de yeri belirle hale geliyor.. aynen bunun gibi yokluktan varly?a do?ru ko?an “insan” yokluk vucuduna DÜ?ÜNCE VE DYL gibi bir takym manevi gömlekler giyer.. önce do?u?tan us (akyl) ile gelir ve yaratyly?tan bir uz (vicdan) verilir ve bunlarla da bir gönül (fuad) kylynyr ve bunun da ayad (eller) denilen uzantylary olur.. göz, kulak, el, ayak ve sair dy? be? duyularla yani DYRY bir DERY ile alycy ve vericileri dy?arydan hassasiyet dy?aryya alyr hassasiyet verir..
Y?te bütün bunlaryn yapylabilmesi için yokluk vucudumuzu üzerine giyili kedi, cedi ve redi gömleklerinin bulundu?unu VAR sayyyorum.
Redi ve cedi giysilerini tanymlamayy denedik.. tüm bu tanymlama u?ra? ve çabalarymyz ilgili yazylaryn dizinlerindeki dosyalarda dosyalaryn versiyon numaralaryyla syralanmy? bir halde kayytly.. REDY yani reddiyet debr ve derb ile derk ve dekr dörtlüsüyla tanymlandy.. CEDY yani ciddiyet dikkat ve heyecan ile aks ve hads dörtlüsüyle tanymlandy.. KEDY yani KENDY yani nefsiyyet’i de rüyet ve re’y ile rüya ve riya dörtlüsüyle tanymlamak istiyorum, fakat emin de?ilim.
Çünkü yukaryda i?aret ettim.. nefis duyumsal bir varlyk olarak görünüyor fakat ayny zamanda duygusal bir tarafy da var.. hadi rüyete duyumsal diyelim.. rüya, re'y ve hele riya'nyn duygusal yanlar oldu?u açyk.. bu nokta da eskilerin nebati ruh, hayvani ruh ve insany ruh dedikleri yenilerin reptilian kompleks, limbik sistem ve neo korteks adyny verdikleri “üç katman”, redi, cedi ve kedi olarak isimlendirdi?im üç gömlek kurama HAKYKATA ne kadar uyum gösteriyor ? Bu ku?kulu...
Hepimiz gerçe?i anlamak için soyutlanyryp adlandyrarak bir kurgu yapyyoruz.. Herkes “gerçek”in arayy?y içinde.. fakat hiç kimse kurgularynda var-yok sanylaryn ve yok-var sayylaryn ötesine geçemiyor.. ady üstünde kuramsal bir kurgulama bu.. NAZARYYE ve FARAZYYE amma tamamen de uydurma de?il.. fakat bütünüyle gerçek de?il.. Ancak hiç olmazsa.. bu yazylyp çizilenler insan kendini tanyma yolunda bir yolculu?a ça?yryyor.
?u da var ki insanyn sadece nazariye gözü ve buna yol açan nazar gözü yok.. basar gözü ile basiret gözü de bulunuyor. Belki daha derinde daha derin gözleride olmaly.. Sonuçta insana ördüklerinden ve gördüklerinden Allah’y ytanymakla sorumlu ve ahiretini in?a etmekle yükümlü tutan bir özne’miz var.. biz RUH dedi?imiz biricik özneye ve tekil emanete sahip çykyyor, “nefsini bilen rabbini bilir, rabbini bilen nefsini bilir” sözünden yola çykarak kendimizi tanyma yolunda ilerliyoruz.
?imdi nefis dedi?imize siz ruh diyebilirsiniz.. ruh dedi?imize nefs diyebilirler.. önemli de?il çünkü adlaryn de?i?mesiyle gerçekler de?i?mez.. ancak bu de?i?en adlarla da terim birli?i kurulmuyor, terim birli?i kurulmayynca da ilim olmuyor. Bu yüzden insan ilimleri özündeki karma?yklyktan do?an güçlü?ü kabul etmek gerekir. Ayryca gerek kuramsal tabanlaryn çe?itlili?inden gerek terim birli?inin bulunmady?yndan dolayyda verimli bir ilim ortamy olmady. Bir de felsefi edebiyatyn ahireti yadsymasy ve dini vaz’laryn dünyayy önemsememsi yüzünden sa?lam ve sa?lykly bir ?ekilde ortak bir insanbilim kuralamady. Bu yüzden bir yazaryn akyl dedi?ine di?er kalb diyebilir.. ya da tersine birinin vicdan dedi?ine di?eri akyl diyebilir. ?imdi burada nefis denilen yapydan bahs edildi.. nefis can-ly hassasiye ve ene ben-ly hissiyat ve tümüne birden kedi ady versem ve kedi dahi cedi ve redi araçlaryny kullanarak ilim ve iradesiyle düz ya da e?ri yolu seçip ilerliyor dersem acaba “yanly?” my yapyyorum.
Elbette do?rusunu Allah bilir.
Allah akibetimizi güzel ve ahiretimizi iyi etsin.
Amin.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
.
DUYURU
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim.
UYARI
Düz yazy bahane.. ?emalar ?ahane.. yazynyn dizinindeki tablolary izledi?inizde imgelemi? ve irdelemi?te olacaksynyz isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmü? ve hatyrynyza sail olacak iradeyi SEÇYKCE örmü? bulunacaksynyz.
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|