| 
   
  
  
  
  
ANLAM 
  
  
  
ANLAM  dizini içindeki dosyalar 
  
 uploads/20120912_151935_ANLAM.rar 
  
  
Anlam kuramsal bir çaly?ma ile  
ya da teorik bir baky? ile çözülen  
bir bilgi ya da buyruk de?il..  
Mana ve Esma.. anlam ve adlar..  
bu bize talim-i esma edilen  
Adem (A.S)  babamyzdan kalan miras..  
fakat bu gün onun çocuklary çok ayryly?a dü?tüler..  
Hazreti Nuh ve Hazreti Ybrahimden gelen  
maddi ve manevi veraset üzerinde 
 rasat ve rabas gücümüzü yitirdik. 
  
Çok yiyoruz az dü?ünüyoruz.. çok biliyoruz az aryyoruz.. 
 çok ba?arylyyyz az erdemliyiz.. çok mutluyuz az kutluyuz..  
yani çok ve az dengesizli?inin  
az tarafyna güç vermekten ba?ka bir çaremiz de yok... 
  
  
Bu gün iki dü?ünen ve arayan iki arkada?la tany?tyk.. ikisi de emekli.. Onlara delil ba?lykly yazymda bahsetti?im örne?i izah edecektim fakat vakitleri müsait de?ildi.. konuya açykly?a kavu?turamadyk amma benim vaktim oldu?undan ba?ka bir konu üzerinden yapty?ymyz kysa söyle?iyi bu iletinin dizini içindeki dosyalarla ilerleterek “ya?amyn anlam”y üzerine arayy?ta bulundum. 
  
Önce anlam  üzerinde duralym 
Sonra ya?amyn anlamy üzerinde duralym. 
  
Yahu! bu anlam böyle bir tahta ya da ta? bir zemin mi ki “üzerinde” duruyoruz… hayyr! Dil bazen maddi ve somut  anlamlary manevi ve soyut olarak kullanabildi?i gibi manevi anlamlary ve soyutu anlamlary  somut ve  maddi olarak kullanyr. Yki nesne ya da iki kimse arasynda bir ileti?im ve etkile?im aracy olan her maddi ve manevi i?aret ve gösterme sistemine DYL dersek bu dil birimleri sözcükler ve terimlerdir. Y?te bu terimlerin ta?ydyklary de?erlere ve kavramlara ANLAM ady veririz. E?er anlam “üzerinde” duruyorsak onu bir “yol” haline getirip bir vektörle de gösterebilip tanymlayabiliriz. 
  
  
  
   
Ancak anlamy tanymlamak bu kadar kolay olsa bile onu “anlamak” pek kolay olmuyor, hatta hiç te kolay de?il, hatta bizim anlamamyzyn synyr ta?y olmasy itibariyle anla?ylmasy “imkansyz” diyebiliriz. Bana göre “anlatym hudud”larymyzy ?udur: 
  
  
MEKAN                                             ZAMAN 
  
  
BEYAN 
  
  
GAYE                                               MANA 
  
  
Konu önemli ve de?erli oldu?u için çerçeveyi bir de TÜRKÇE terimlerle çizeyim. 
  
UZAM                                            SÜRE 
  
  
ANLATIM 
  
  
AMAÇ                                                ANLAM 
  
Yukarydaki tümceyi ?öyle de yazabilirdik: 
  
“ANLAM önemli ve de?erli oldu?u için çerçeveyi bir de TÜRKÇE terimlerle çizeyim” 
  
Hatta konu için “anlam” yerine “ba?lyk” terimini de kullanabilirdim ve anlatym fazla bir “anlam” kaybyna u?ramazdy. 
  
Dili, dolasyyla sözcükleri ve dolaysyyla “anlam” kullanan kimseler anlam üzerine dü?ünmek istemezler ve hatta onun farkynda bile olmazlar. Amma dili kullanylan bir araç ve aygyt olarak de?il de bilinmesine çaly?ylan gizem, tanynmasyna çaly?an alan, tanymlanmasy gereken varlyk, aydynlatylmasy beklenen karanlyk, açylmasy umulan bir kapalylyk,   ara?tyrylmasy istenen gerçek ve anla?ylmasy gereken bir olgu haline “getirildi?inde” dile getirme kolay olmayacaktyr. Y?te bu zorluktan dolayy bu i?lerle u?ra?mak eli bo? ve gönlü ho? olup fildi?i kulelerinde etrafy seyredenlerini i?i olmu?tur. Oysa ba?ka bir dili ö?renmek için insanyn kendi dilini iyi bilmesi nasyl bir gereklilik ise dinini özünden ve kökünden ö?renmek için dilini tanymasy kaçynylmamasy gereken bir etkinliktir. Zaten bilim artyk masa ba?y yapylamaz, çünkü bilim yapmaya bir ülkenin bütçesi bile yetmez ve ancak uluslararasy labaratuvarlar vasytasyyla bir evreni tanymaya ve bilmeye çaly?yyoruz.. oysa insany tanymada laboratuvary uz (vicdan) ve akly (us) gönlünde ve  kafasynda nazyr ve dili elinde hazyr bulunuyor.   
  
Anlam ve anlatym konusunda sitemizde çok  açyklamalar yaptyk. 
Dü?ünce ya?amymda bazy tanymlar da  yaptym; 
  
BYLGY, do?ru ve gerçek olmalydyr. 
BUYRUK, iyi ve güzel olmalydyr. 
Ve son olarak 
ANLATIM do?ru olmaly ve ANLAM gerçe?i bulmalydyr. 
  
Ancak bu denemeler ne kadar ba?aryly ve yerinde ?  
Önemi  az my çok mu ?  
Ya da de?eri  hep mi hiç mi ?  
Bu sorularyn yanyty verilmeyince, tarty?ylmayynca, ele?tirilmeyince, ya?anmayynca, denenmeyince,  de?i?tirilmeyince, düzeltilmeyince ve geli?tirilmeyince bilemezsiniz. 
  
Anlamy az olan ya da çok olan ne demek ?  
Çok i?e yarar önemli ve çok anlamly my ? 
Az i?e yarar önemsiz ve pek anlamsyz my ? 
  
Sonra önemli olan ne demek ? 
Sonra de?erli olan ne demek ? 
Sonra i?e yaramak “ne” anlama geliyor ? 
Demek ya da anlama gelmek  “ne” demek ? 
  
Biz hayatyn anlamyny ve ya?amanyn manasyny aryyorduk.. maddi ya?am ile manevi anlam arasyndaki dehlizde yani dilde kaybolduk.. Bu kaybolu?a, bu yiti?e, bu belirsizli?e ra?men biz mekan ve zaman üzerinde yolculu?umuzu sürdürüyorsak bunlardan biri de bu gibi konulary söz konusu etmememizdir. 
  
Günlük konular, güncelde bulunan gündemler..  ticaret, siyaset gibi önemli futbol ve araba gibi de?erli i?lerle çaly?maktan, önemli ve de?erli olmaktan öte pek çok önemsiz ve de?ersiz ve hatta zararly ve sorumsuz i?lerle u?ra?maktan bu gibi konulara eli bo? ve gönlü ho?lara terk etmek insanlara ancak geçici bir rahatlyk verir, synyrly sürede yarar sa?lar ve bundan öte de pek i?e yaramaz. 
  
Çünkü ya?amyn anlamy, ölümün “amacy” ba?layynca biter” 
Böyle durumda deriz ki “YA?-AM AM-AÇ DE?YLDYR” 
aM-Ma i? i?ten geçtir. 
Amma “fakat” ve “ancak” yerine ve YSTYSNA etmek için kullanylyr. 
?imdi yine bir yeni bir FAKAT koyaca?yz: 
  
E?er ölüme kadar  “ya?am amaçtyr” ilkesi ve bunun gere?i olan i?ler olmasaydy hayvansal popülasyonumuzu devam ettirmez.. ço?almaz, neslimizi sürdürmez ve tür olarak ya?am içinde varly?ymyzy sürdürmeye imkan bulamazdyk. 
  
Bedenin devamy için olan AÇLIK, türün devamy için olan CYNSELLYK.. bizim do?al ihtiyacymyzdan ÇIKAN ve nak?ymyzy itmam etmekten DO?AN bir imtihan ve fitnedir. 
Ya?am yükü üzerimize konuldu?undan beri biz  a?, e?, ev bulmak için Y? bulmak zorundayyz ve bu i?in az önce saydy?ym a?-e?-ev alynmasy i?ine  yaramasy için olmasy gerekmektedir. Y?te “i?”in  az ya da çok i?e yaramasy ve bu noktadan önem ve de?er derecesinin artmasy ve azalmasy ile “anlam”yn i?e yaramasyny kary?tyryyoruz. 
  
Ancak bunu “i?” ba?a gelince,  örne?in bir yakynymyzyn ölümüyle, anlyyor ve “ya?am amaç de?ildir” diyebiliiyoruz.  
  
Ya?amyn hem  amaç hem araç olmasy gereken i?lerimizin her ikisinin de a?yrly?yny ta?yyoruz. Ya?amyn araç oldu?u i?ler önemlidir, amaç oldu?u i?lerde de?erlidir. Önem ve de?er i?lerimize anlam veren iki faktördür. Bu yüzden hiç ölmeyecekmi? gibi araç olan önemli i?leri (ibadet)  yaryn ölecek gibi amaç olan i?leri (istiane) yaparyz. E?er bunlary Allah ryzasy için yaparsak bildi?imiz manada YBADET haline gelirler.   
  
Bu konuyu neden açtym.. ölümden sonraki ya?ama inanmayan ve yaptyklary kar?ysyna ilahi sorumluluk  duymayan insanlaryn BYR KEZ ya?adyklary bu dünya ya?amynda onu rahat ve serbest bir ?ekilde tatmak istemelerini ANLAMSIZ hatta i?e yaramaz hatta önemsiz ve de?ersiz bilen, hatta zararly sayan, hatta sorumlu bulan, hatta suç olarak gören inananlaryn ve Müslümanlar, TANRI’yy  dünyayy sadece kendileri için yaratmy? my görüyorlar ?  
  
Ayny ?ekilde ve bunun tam tersine EBEDY bir dünyayy kazanmak için bulduklary fyrsaty de?erlendirmek için bir BYR KEZ ya?adyklary bu dünyayy terk eden, zevklerini byraktyran, rahatlaryny kaçyran ve hatta bazan ve ço?u zaman eziyet gibi görünen ibadet ve takvalaryny anlamsyz, yararsyz ve zararly gören TANRITANIMAZLAR niçin bu insanlary geri zekaly sayyyorlar ? 
  
Yani birinin araç gördü?ünü di?eri amaç görüyor… 
  
O zaman anlam ve amaçtan ba?ka bir de “ar-aç” kavramy edindik, vasyta ve vesile gerçe?i gördük.  
  
Y?te bu tüm bu neden ve niçin sorulary yani bunlary do?uran anlam ve amaç kavramlary bizim dü?ünce synyrymyzdyr. Ve DYL bu synyrlar içinde kalyr.  
  
  
MANA   (LYSAN)   GAYE 
  
NEDEN   ( NASIL)   NYÇYN 
  
  
LYSAN bunlaryn “nasyl”yny veremez ? Nasyly bulmak için i?in aslyny görüp faslyny yapyp hasylyny elde etmelisiniz. Y?te biz de bunun için  “zaman”yn   AMAÇ/ANLAM/ARAÇ denklemini açan “namaz”a giriyoruz.  
  
  
                                     ARAÇ                (ANLAM)              AMAÇ  
  
  
  
   
Bütün bu karanlyklary aydynlatmak, bütün bu kapalylary açmak için gizem çözmek ve bilinmesi bulmak için elimizde dil ve din’den ba?ka ARAÇ yok. 
  
Dinin fonksiyonu zaten biliniyor da fakat  anlamak ve ara?tyrmak için dilin strüktürüne girilmesini öneriyorum. 
  
Y?te bu i?e  bir “ad-aç” olan yöntembilimsel analizin anlam sürücüsü ve anlatym aygytyny böyle anla?ylmaz fakat gizemli ve külfetli fakat özgün içeriklerle reklam ve propagandasyny yapmayy sürdürüyorum. Zaten mevcut olan dil kullanymy bu konulara geldi?inde edebiyat ve vaaz yapmaktan bir ba?ka ne yapabiliyor ? 
  
 Sa?lycakla kalyn.  
  
  
  
  
OSMANZYYA  
  
DUYURU 
  
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE  
semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim  
için düz yazydan özür dilerim. 
  
UYARI 
  
Düz yazy bahane.. ?emalar ?ahane.. yazynyn dizinindeki tablolary  izledi?inizde imgelemi? ve irdelemi?te olacaksynyz isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmü? ve hatyrynyza sail olacak iradeyi SEÇYKCE örmü? bulunacaksynyz. 
  
www.yontembilim.com 
www.osmanziya.com 
www.insan-bilim.com 
  
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ 
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ 
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ 
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ 
  
  
http://sites.google.com/site/yontembilim/ 
http://sites.google.com/site/insanilim 
  
  
  
  
   |