Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
Yöntembilim | |
YöntemBilim Forumu | Yöntem Bilim | Yöntembilim |
Konu: Yöntem bilim( Kapalı Konu) | |
Yazar | Mesaj | ||||||||
kutlu aytug
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Konu: Yöntem bilim Gönderim Zamanı: 19-Eylül-2010 Saat 23:47 |
||||||||
Yöntem bilimi, yöntem bilim ?emasyyla tanymlamak üzere bir deneme yapmaya çaly?tym, ?öyleki; ister FKB alanynda, ister PSL alanynda olsun yada ister din, ister felsefe alanynda, olsun; her hangi bir konuda yapylacak en anla?ylyr tanymlama ve açyklama, geomantyk-koordinatik dü?ünme çerçevesinde yani yöntem bilim vasytasyyla olmaktadyr. Yani bilinen mantyk metotlaryndan farkly metotla yada düzenekle bilinen kavram veya terimlerle her hangi bir konuda epistemik tahlil yapylabilmektedir. ?üphesiz söz konusu düzene?in kullanylmasynda bazy prensiplerin göz önüne alynmasy gerekmektedir. Geomantyk-koordinatik dü?ünce sisteminde (4+4+4+4 yani 4444 açylymyna göre) merkezleri ayny, üst üste oturmu? iki?er adet ++, X X koordinat eksenlerinin uçlaryna yerle?tirilmi? (düzlem geometriye göre kare, dikdörtgen, daire veya elips biçiminde) yada (uzay geometriye göre küp, prizma ve küre biçiminde) kutucuklardan (16 adet) ibaret bir düzenek-?ema mevcut olup, esas konuyla ilgili tümel kavramlar veya terimler; bu düzene?in merkezindeki kutucu?a; a?a?ydan yukaryya do?ru soyutluk-batynlyk, somutluk-zahirlik, özde?lik prensipleri göz önüne alynarak yerle?tirilir. Dü?ey eksen alt taraftaki kutucuklara da soyutluk-batynlyk, tümden gelim prensipleri göz önüne alynarak yerle?tirme yapylyr. Dü?ey eksen üst taraftaki kutucuklara somutluk-zahirlik, tüme varym prensipleri göz önüne alynarak yerle?tirme yapylyr. Yatay eksenin sa? ve sol uçlaryndaki kutucuklara sebep-sonuç, evvel-ahir anlamynda zytlyk prensibi göz önüne alynarak yerle?tirme yapylyr. Çapraz eksenlere ait sa? ve sol alt taraftaki kutucuklara; soyutluk-batynlyk, olumluluk-olumsuzluk, düz ve ters anlamynda zytlyk prensibi göz önüne alynarak yerle?tirme yapylyr. Çapraz eksenlere ait sa? ve sol üst taraftaki kutucuklara da ayry-gayry, nicel-sayysal ve nitel-sözel anlamda izafilik prensibi göz önüne alynarak yerle?tirme yapylyr. Yöntem bilimle, bilinen klasik mantiki dü?ünmeden farkly bir dü?ünme ile kavram veya terim açylymy olmaktadyr. ?üphesiz yapylacak uygulamalaryn çoklu?u ve kavram bilgisi nispetinde yöntem bilim düzene?inin-?emasynyn kullanymy kolay olmaktadyr. Düzenleyen kutlu aytug - 20-Eylül-2010 Saat 00:05 |
|||||||||
ahmet
|
|||||||||
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3382 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 22-Eylül-2010 Saat 12:40 | ||||||||
Yöntembilimsel analizi ö?renme, kullanma ve yararlanma a?amalary birbirini etkileyen süreçler. Sayyn Kutlu Aytug’un bu a?amalarda ba?aryly bir ?ekilde ilerledi?ini ve yöntembilimi formüle etmeye çaly?ty?yny memnuniyetle görüyorum. Yöntembilim adyna seviniyor ve kendisine te?ekkür ediyorum. Ancak kendisinin dü?ündü?ü gibi biz bu bir ki?inin DÜ?ÜNCESYNY bir kaç ki?inin ileti?im aracy olarak kullanylma düzeyine yani DYL haline getirmedikçe yapylacak i?in kuramsal bir çabadan ileri gitmeyece?ini dü?ünüyorum. Zaten yirmi yyldyr ben bu i?i yapyyorum. ?imdi bu konuda di?er arkada?lara da yardymcy olaca?yny umdu?um bir öneri sunmak istiyorum:
Bilindi?i üzere “analitik düzlem” halen MATEMATYK olarak kullanylmaktadyr. Bizler bunun MANTIKSAL kullanymyny gerçekle?tiriyoruz. Belki bazy arkada?lar Sayyn Aytug’un formüle etmeye çaly?ty?y bu mantyksal kullanymy biraz yabancy kalabilirler. Bu nedenle mantyksal kullanymy daha çabuk ve kökten kavramaya yardymcy olaca?yna inandy?ym analitik düzlemin MATEMATYKSEL kullanymyny, DÜZ YAZI ile veya ?emalarla gösterecekleri bir ileti göndermelerini rica edece?im. Bu konuda birkaç yerde açyklama yaptym. Yzleyen arkada?lar hatyrlayabilirler. ?imdi lise bilgileri bulunan ya da bu bilgileri taze olan arkada?larym acaba analitik düzlemin MATEMATYKSEL kullanymyny burada anlatabilirler mi ? Böyle bir çaly?ma analitik düzlemin MANTIKSAL kullanymy olan yöntembilimsel analizi gerçekten ö?renmek ve ondan yararlanmak isteyen arkada?lar için ciddi bir giri?im olacak. Arkada?larymyn her birinden ba?ta Kutlu AYTUG Bey olmak üzere anlyk görü?mede kendileriyle birlikte çaly?malar yapty?ym Fatma ÇAKIR, Ahmet YA?ASIN, Ali ÜÇGÜL karde?lerinden ve MATEMATYKSEL hocamdan analitik düzlemin MATEMATYKSEL kullanymyny anlatan düz yazy veya ?ema bekliyorum. Bu sayade arkada?laryma daha çok yararly olaca?ym. Sizin bu konudaki yazylarynyz birbirimizin ufkuna açacak ve daha ciddi çaly?malara sevk edecektir. Gerçi ben ö?retmen de?ilim ve sizlerde ö?renci de?ilsiniz.. bunu gerçekten inanarak söylüyorum yoksa tevazu de?il.. çünkü ö?renmek yoktur ö?renci ya da ö?renici vardyr. Her bir ö?renme olayy özgündür. Sizler pasif ve bilineni ö?renen “ö?renci” de?il aktif ve bilinmeyeni birlikte ö?rendi?imiz “ö?ren-i-ci”lersiniz. Bu nedenle bilinene ili?kin anlatymynyzyn özgünlü?ü olacak ve bu da bizlere yeni kapylar açacaktyr. Analitik düzlemin geometrik ve grafik kullanymy var. Ressamlar ve desinatörler bu kare ve dikdörten alany biçim, renk ve tasarym ile de?erlendirirler. Analitik düzlemin linguistik kullanymy var. Örne?in tüm yazy ve hat çaly?malary bu esasa dayanyr. Yani bizim harf / ar / letter dedi?imiz gösterge ve simgeler YATAY ve DYKEY çizgilerden ibaret de?il mi ? Yazylar da ya yatay ya da dikey yazylmaz my ?Yatay ve dikeyin eksenlerin olu?turdu?u YÜZEY analitik düzlemden ba?kasy de?il zaten. Yani bir ka?yt, bir ekran, bir pano analitik düzlemdir. COMPUTER ise bu i?in elektronik aygytlarla yapylmasydyr. Örne?in ekranda canly gibi görünen bir akvaryumun ardynda bu HESAPLAMA yatar.
Analitik düzlemin aritmetik denklemi geometrik e?riye dönü?türen matemamatik kullanymy var. Bunu lisede ANALYTYK GEOMETRY dersi olarak okutuyorlar. Analitik düzlemin bizim kullandy?ymyz MANTIKSAL kullanymy var. Sayyn Aytug buna GEOMANTIK diyor. Burada formüle etmeye çaly?yyor. Bu aslynda beynin mekan idrakine göre üretti?i zihnin do?al çaly?masydyr. Buna analitik-sentetik muhakeme denilir. Analitik düzlemin METODYK kullanymy var. Bu kullanymy görmek yani anlamak için mantyksal kullanymda ilerlememiz gerekmektedir. Buna da kant transandantal analitik der. Kysaca mantyksal kullanymy anlamak için nasyl matematiksel kullanymy iyi bilmek gerekti?i gibi metodik kullanymy anlamak için de mantyksal kullanymy iyi bilmek gerekmektedir. ?imdi yöntembilimsel diyagramlarla ANALYTYK DÜZLEMYN kullanymlaryny göstereyim: LINGUYSTYK MATEMATYKSEL Kullanym MANTIKSAL METODYK Not: Buraya bu konuda gelece?e iletilmek üzere bir dizin içinde dosyalar ekledim: uploads/20100922_132542_EMRIAKL.rar Düzenleyen osmanziya - 22-Eylül-2010 Saat 13:26 |
|||||||||
kutlu aytug
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Gönderim Zamanı: 03-Ekim-2010 Saat 12:36 | ||||||||
Analitik Dü?ünce ve Analitik dü?üncenin Matematik kullanymy
Bilgilerimi do?rulamak bakymyndan bu konuyu irdelememiz benim için de çok faydaly oldu. Analitik dü?ünce: olaylaryn, nesnelerin, tümel kavramlaryn analiz edilerek tanymlanmasyny-anla?ylmasyny sa?layan sistematik bir dü?ünme tarzydyr. Bir di?er ifade ile hangi dü?ünce sistematiktir yani efradyny cami, a?yaryny mani bir tertip-düzen içindedir. O dü?ünce analitik dü?üncedir. Bu ?ekilde dü?ünerek, en anla?ylyr biçimde açyklama yapylmakta ve en uygun çözümler ortaya konulmakta, sonuçlar çykarylmaktadyr. Analitik dü?ünceye sahip ki?iler çözüm için ne yapylaca?yny adeta görür gibi dü?ünürler. Bu dü?ünme tarzyyla nesnelere veya tümel kavramlara ili?kin çözümlemeler/ tanymlamalar yapylyrken, önce parçalara ayyrma olmakta ve parçalaryn temel özelliklerinden hareketle de bütüncül bir açyklama yapylmakta, çözüm ortaya konulmaktadyr. Bir di?er ifade ile Analitik dü?ünce, öncelikli olarak parçalayycydyr. ister mantyki dü?ünmede olsun, ister matematiki dü?ünmede olsun yada yöntem bilim dahilinde dü?ünmede olsun, analitik dü?ünmek esastyr. Mantiki dü?ünmede bir tümel kavram açyklanyrken/tanymlanyrken/betimlenirken, onunla ilgili do?ru bilinen-gözlemlenmi? kavramlarla-terimlerle, hipotezlerle-aksiyomlarla, belirli prensiplere/kurallara (ayniyet prensibi, zytlyk prensibi ve tümden gelim, tüme varym kuralyna) göre çözümleme/parçalanma i?lemi yapylmakta; Matamatiki dü?ünmede, mantyki dü?ünmede bazen olu?an karma?yklyktan azade olarak kavramsal-terimsel yapyta?laryndan (aksiyomlardan) hareket edilmek suretiyle net-dosdo?ru çözümlemeler yapylmakta, sonuca varylmaktadyr. Mantyki dü?ünmede yapy ta?lary olarak kullanylan kavramlara-terimlere kar?ylyk, matamatiki dü?ünmede ?ekiller ve sayylar kullanylyr. Ne varki her iki dü?ünce siteminde de aksiyomlardan, hipotezlerden hareket edilmektedir. Her iki dü?ünmede en temel kural, hipotezlerin, aksiyomlaryn ve kavramlaryn-terimlerin manasynyn do?ru bilinmesi ve yerli yerinde kullanylmasydyr. Yöntem bilimsel dü?ünme sisteminde de ayny durum söz konusudur. Nasyl ki analitik zeminde matamatik dü?ünceyi ifade ederken sayylar toplanyp, çykarylyp bölünüp ortaya bir de?erler bütünü çykykarylyyorsa, ayny ?ekilde yöntem bilimsel dü?ünme sistemindede sorunlar (tümel kavramlar-terimler olarak); sayylar gibi parçalara (ihtiva etti?i alt kavramlara-terimlere) ayyrylyp, çözümlemeler yapylabililir. Matamatiki dü?ünce siteminde temel araç olarak en-boy synyrlamasy ile belirlenmi? bir düzlemde dik kesi?en iki sayy do?rusunun olu?turdu?u, dik koordinat sistemi veya dik koordinat düzlemi kullanylmaktadyr. ki bu analitik düzlem, sistematik dü?ünmenin bir bakyma zeminini olu?tumaktadyr. Dik koordinat sistemi+ Dik koordinat sisteminde yatay eksen x ekseni (apsis ekseni), dü?ey eksen ise y ekseni (ordinat ekseni) dir. Analitik düzlemde her noktaya bir (x, y) sayy ikilisi kar?ylyk gelir. Bu sayy ikilisine noktanyn koordinatlary denir. P(x, y) noktasy için, x noktanyn apsisi, y de ordinatydyr. Apsis ve ordinat de?erleri eksenlere çizilen dik do?rularyn eksenleri kesti?i noktalardyr. Orijinin koordinatlary O(0,0) dyr x ekseni üzerindeki noktalaryn ordinaty syfyrdyr. A(a, o) noktasy gibi. y ekseni üzerindeki noktalaryn ise apsisi syfyrdyr. B(o, b) noktasy gibi. Koordinat eksenleri analitik düzlemi dört bölgeye ayyryrlar. I. Bölge: x > 0 y > 0 II. Bölge: x < 0 y > 0 III. Bölge: x < 0 y < 0 IV. Bölge: x > 0 y < 0 Koordinat eksenlerini ve ara bölgeleri resim olarak aktarmayy beceremedim, Sn. O Ziya karde?im bu eksikli?i tamamlarsa memnun olurum. Ysteyen www.biltav.com adresinden E-Dergi Sayy 57'de ?ekilli olarak kaydedilen bu açyklamaya göz atabilir. Sonuç olarak diyece?imiz o ki; Analitik dü?ünmenin matamatikte kullanylmasyyla koordinat ekseninde her hangi bir bölgedeki noktanyn merkeze uzakly?y, apsise veya ordinat eksenine iz dü?üm uzakly?y yani bir noktanyn koordinatlary do?ru olarak nasyl ortaya konulabiliyorsa, ba?ka amaçlara yönelik olarak ta analitik dü?ünme sistemine göre yani koordinat eksenlerine göre do?ru tespitler yapylabilir. Sn. Osman Ziya bu dü?ünce sistemini, tümel kavramlaryn açyklamasynda kullanmak suretiyle yeni bir ilmi disiplin olu?turma çabasyndadyr. Ki bu kullanym ?ekline; O. Ziya yöntem bilim diyor, ben de Geomantyk diyorum. Çünkü i?in içinde koordinat eksenlerine göre olu?turulmu? ?ekil-?ema var, belirli mantyk prensiplerine-kurallara göre ?emada belirli yerlere oturtulmak durumunda olan alt kavramlar-terimler var. Yani hem matematiki, hemde mantyki dü?ünce sistemini birlikte kullanym gerekiyor. ?üphesiz bu bilimsel teoremin kolay bir ?ekilde do?rulanmasy ve her kesin kullanabilece?i ilmi bir disiplin hüviyetine kavu?turulabilmesi meselesi, oldukça önemli… Hakly olarak Sn. O.Ziya bu çaly?mada kendine yardymcy kuvvetlere ihtiyaç duymaktadyr. Benim gibi takyntysy çok ki?ilerden ziyada takyntysy az insanlaryn bu çaly?maya yardymcy olmasy halinde her halde sonuca ula?ylyr. Ve yep yeni bir ilmi disiplin ortaya çykar sanyrym... Daha uzun yazmak isterdim. Ancak dedi?im gibi takyntylarym fazla... Sevgi ve saygylarymla Düzenleyen kutlu aytug - 11-Ekim-2010 Saat 08:21 |
|||||||||
ahmet
|
|||||||||
Fatma
Üye Kayıt Tarihi: 04-Kasım-2009 Gönderilenler: 60 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Gönderim Zamanı: 04-Ekim-2010 Saat 14:07 | ||||||||
S.A. Yöntembilimsel analizi tanyyyp,kullanmayy az-çok ö?renip,bana "ewet aslynda benim ve insanlaryn böyle bir dü?ünme ve dü?ünmeyi ifade etme ?ekline ihtiyacymyz var" dedirip,bu ilimi bizimle payla?ty?ynyz için ben size çok te?ekkür ediyorum Mustafa hocam. Yöntembilimden ilk bahsedip,davet etti?iniz zaman "ben varym" deyip atlamy?tym,üstelik çokta anlamadan. Ama yapty?ymyz çaly?malar sonrasynda ?u anda tam iyi olmasamda henüz ilk zamanki kadar acemiliklerim yok diye dü?ünüyorum,ben merak ettim siz bildi?inizi aktardynyz.Yn?allah "ben varym" deyi?im ve ö?renme çabam sürecek Allahyn izniyle,zaman zaman hayat imtihanlary beni geri geri çeksede. En yakyn zamanda kyryk dökük ?emalarymla dönmek üzere in?allah,zira bu ara Sempozyum ve Sempozyum misafirleri furyasy malum..dualarynyz eksik etmeyin. Selametle in?allah
Fatma
|
|||||||||
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3382 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 05-Ekim-2010 Saat 00:43 | ||||||||
Saygyde?er Aytug A?abeyime ve Sevgide?er Fatma Karde?ime katkylary için te?ekkür ediyorum. Bu arada konunun uzmany bir iki dostumuza katkylary için ricada bulundum.
Onlary bekliyorum. Onlaryn açyklamalary gerçekle?irse onlaryda de?erlendirerek ve sizler gibi onlardan yararlanarak analitik düzlemin matematiksel kullanymy için gördüklerimi, bildiklerimi ve yorduklarymy açyklayaca?ym.
|
|||||||||
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3382 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 30-Ekim-2010 Saat 03:20 | ||||||||
|
|||||||||
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3382 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 12-Kasım-2010 Saat 11:48 | ||||||||
S. A. MADDE VE SAYI Analitik düzlemin matematiksel Kullanymy yukaryda özetlendi?i gibi bize yalyn iki harfli bir dil sunmaktadyr. Yki eksen var her bir eksenin iki yönü arty ve eksi uçlary.. Her nesne ve kimse, her olay ve varlyk ?ey yani yaratylan her alan çift yaratylmy?tyr ve yapylmy?tyr. Bu çift yaratyly? bu iki eksenle MATEMATYKSEL olarak ibare ve ifade edilebilmektedir. Ayny alanlar MANIKTIKSAL olarakta ifade edilebilir. Bu iletinin dizini içindeki dosyalar buna bir örnek olarak sunulmu?tur.
Bu dosyalardaki ?emalar ve ?emalardaki resimler oldukça özgün ve ilginç tablolar ortaya koyarlar. Bunlary benim bilgi birikimim ya da hafyza ve zeka düzeyinden çok analitik düzlemin mantyksal kullanymymyn çok yanly ve yönlü yapy ve i?levleri resmetme yetene?ine, çok çe?itli ve türlü ba?lanty ve ili?kileri gösterebilme özelli?ine ba?lamanyzy beklerim.
Ku?kusuz bilginin isabetli karar vermede etkisi vardyr. Bilgi birikimi elbette syfyr seviyesinde sayylmaz. Ancak ?u unutulmamalydyr ki dilin hafyzayy etkileyen ve zekayy tetikleyen rolu unutulmamaly.. analitik düzlemin aranylan ve sorulanlary bulmada ve bulunanlary ve bilinenleri saklamada ve yansytmadaki YALIN dilinin VE SADE rolünün a?yrly?y esastyr.
Zaten bu yüzden bilgi birikimimi sunmaktan ziyade bilgi birikimimle analitik düzlemin mantyksal ve metodik kullanymyny tanytmaya, ö?retmeye, benimsetmeye, kullanmaya ve yararlandyrmaya hasrettim mesaimi.
ve bu vesile ile bu ba?lyk altynda yazdyklarymy okuyacak, anlaycak ve soracak arkada?larymyn ilgisini ve yazylaryny bekledi?imi yineliyorum.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
Düzenleyen osmanziya - 12-Kasım-2010 Saat 12:02 |
|||||||||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |