.
.
..
.
…
.
….
DYL katmanlary ve BYLGY düzeyleri…
Bilgi, kültür ve dil kary?yk olmasa da karma-kary?yk bir dünyanyn
ayak izleri.. akyl ve lisan ile dil ve dü?üncenin onlardan geri kalan yany
yok.. dinin gizeminden kaçanlaryn ve ahlakyn mistizminden yakynanlaryn
sy?ynaca?y sakin bir liman bulmakta imkansyz.. Kant bu kary?yklyktan dünya
ayyny gö?e çykararak duru usu ve ary uzu ortaya koydu amma gerisini ne
çekmi?tir kimbilir ?
Dünyayy açyklama ve rüyayy de?i?tirme… ilmin ve iradenin i?levi ve eylemi..
ve bu i?in yorumcu yolculary da var. Bunlardan biri de Rene Descartes
(1596-1658) . . IDEA yayynlaryndan 2011 ?ubatynda çykmy? SÖYLEM ba?lykly
eserinde Analitik Geometrinin kurucusu sayylan Filozofun ya?amy ve eserlerini
yetkinlikle anlatylmy?. Çeviren Aziz YARDIMLI ’ya tebrik ve te?ekkürlerimi arz
ederim. Bugün netten inceledim baya?y i?ler ÇEVYRMY? Aziz Bey.. belki bir gün bizim Koca
Yunus’umuz gibi Felsefede Koca Aziz’imiz olabilir.
Filozof bilimi a?aca benzetiyormu?.. kökleri metafizik,
gövdesi fizik üç ana daly da typ, mekanik ve ahlak diyormu?. 1600 lerde her ne
kadar ilimler bu günkü kadar dallanmamy? olsa da bu günün temellerinin o
zamanlar atylmy? oldu?u belli oluyor. USUN DO?RU YÖNETYMY VE BYLYMLERDE
GERÇEKLYK ARAYI?I YÇYN YÖNTEM ÜZERYNE SÖYLEM ba?lykly eseriyle Filozof sadece
dü?ünmedi?ini arayanlary da dü?ündü?ü belli oluyor.
Bizler de ayny yolun yolcusuyuz.. ama bazylarymyz bu
yolculukta bu i?e daha fazla zaman bulamyyor
ya da aramasyny dillendirme
fyrsat buluyor.
Bilgi bir noktadyr. Bilgisizler onu ço?altyr. Bir noktanyn
yanyna bir nokta daha koyarsan o bir nokta bir çizgi olur ve bir nokta daha koyarsan bu çizgi
uzar ve bir nokta daha koyarsan ÇYZGY
biraz daha uzar. Böyle olu?an DO?RU ilerler durur. Ynsan yemeye
doymady?y gibi bilgiye de doymaz. A?a?ydaki resme bakynyz, bilgi katlary tablosunda dilin üstünde ilk
bilgi düzeyini görürsünüz.
Ö?RENME ile artan görsel ve i?itsel dünyadan elde etti?imiz bilgileri i örnekle
ve ögütleme yoluyla ö?retiler ve kurumlarla
gelecek ku?aklara aktaryryz onlarda gelecek ku?aklara aktaryrlar. Bir
nokta noktaya eklenir ve buna ba?ka bir
nokta daha eklemlenir… her bir yüz yyl bir nokta olur gelecek yüzyyla
eklemlenir. Ve bu arada ba?ka bir ?ey
daha olur.. bilginin boyuna ilerlemesi yanynda enine ilerlemesi de olu?ur.
Günlük bilgi düzeyinden bilimsel kavrayy? ve bilimsel anlayy?
düzeyine geçilir.
Ö?renmeden ba?kadyr bilme, belleme ve bulma.. ilk nazarda; ö?renme sebeb, bilme neticedir; ö?renme yapy bilme i?levdir, ö?renme olay
bilgi varlyktyr; gibi bazy yargylar olu?abilir. Ö?renmeden ba?ka bilgi alma ya
da edinme yolu olmady?yny ileri sürersek
ve bunu kanytlarsak bu dü?üncemize inanabiliriz. Amma ö?ütleme,
örnekleme dahi ba?ly ba?yna bir ö?renme
yolu ise ve bundan sezinlenme ve esinlenme ya da bunlardan tamamen ayry nuzul
ve vahiy, ba?ka da ö?renme yollary varsa ya da deneme ve yanylma yolundan ba?ka ara?tyrma ve
geli?tirme yollary bulunuyorsa ba?ka bilgi katmanlary var demektir. Y?te rastgele ö?renmeden ba?ka planly ve
disiplinli bir ara?tyrma ve geli?tirme ile yapylan deneme ve yanylmalarla
ortaya çykan ve kendine özgün türü olan ve belli bir has alany bulunan BYLYMLER ortaya çykyyorsa biz
yeni bir alana geçmi?iz demektir. Y?te bu uzmanlyk yoluna ilmi dü?ünce ya da BYLYMSEL BYLGY diyoruz.
Günlük bilgide do?rular ve yanly?lar birlikte bulunur oysa
bilimsel bilgi hem do?ru hem yanly? olabilir. Bilme, belleme ve bulma..
ö?renmenin özelle?mi? ?ekilleridir. Sonuçlary özel olacaktyr.
Günlük bilgiyi dört nokta ile gösterdim.. bilimsel bilgiyi
onun üzerinde ki bu ÜSTÜNDE daha do?rusu ÜSTÜN anlamynda olabilirde
olmayabilir de, üç nokta ile simgeledim.
Bilinenlerden elde edilen bilinmeyen olan SORU ve bilinenler içinde bulunan bilinmeyen olan
YANIT ile bilimsel bilgiler elde edilir.
Ve bu yüzden diyebiliriz ki uygarlyk bilinenlerden bilinmeyenlere do?ru
yürüyü?tür.
Bilinir, bellenir, bulunur… olabilir, olmayabilir, hem
olabilir hem olmayabilir…
Yani dil OLA-BYLYR-LYK der olana?a.. bilim olana?y betimler,
belirler ve saptar.
Bilimin üstünde ne var
ne yok ?
Bilim altyndaki günlük bilgi Ö?RENME ise bilimin
üstündeki felsefi bilgi ANLAMA’dyr.
Felsefi bilgi iki nokta ile gösterildi.. felsefe dört tümcedir.
Varlyk vardyr.
Varlyk yoktur.
Yokluk vardyr.
Yokluk yoktur.
Hocaya sormu?lar.. dünyanyn merkezi neresidir ? Merkebimin
“sol ard” aya?ynyn basty?y yerdir! Neden dört ayaktan bunu seçti ?
Demi?ler ki inanmyyoruz hocam. O demi? ki inanmyyorsanyz
ölçün!
Bende ölçtüm “ten ve tin ile us ve uz” ayaklaryndan “US”u
seçtim.
Gerçekten hoca do?ru söylüyormu?!
Çünkü merkeb Hoca’yy, Hoca’da dünyayy ta?yyor.
Felsefecilerden birinin vardyr dedi?ine di?eri yoktur
der. Bunun için felsefeciler
mükezzibîndir. Yani birbirlerini yalanlayan anlatymlardyr. Felsefeyi
felsefeciden yani felsefi mentaliteden ayyrmak mümkünse ve bir insan olarak
felsefeciyi ayyrmak suretiyle geriye felsefe denilen bir bilgi ve hikmet düzeyi
ortaya koymak istersek ANLAM üzerine konu?maya felsefe diyebiliriz ki son zamanlarda felsefenin dil, dü?ünce ve anlatym
üzerine konu?masy ve bilimin alanlaryna ve sözlerine saygy göstermesine
bakarsak FELSEFE yani namy di?er tefekkür ister fizik alanda olsun, ister psik
alanda olsun, ister dil alanynda olsun ister din alanynda olsun FYKYR ile
aydynlanmaya ve anlamaya çaly?masynyn adydyr.
Günlük bilgi dört nokta, bilimsel bilgi üç nokta ve felsefi
bilgi iki nokta ile boyutlaryny yükselterek derine iniyorsa inilecek bir nokta
kaldy demektir.
“Varlyk vardyr yokluk yoktur” tümcesine gelindi?inde kara
biter deniz ba?lar.
Dil biter, din ba?lar.
Bunu tabloda, anlamanyn inanmaya dönü?mesinde
görebilirsiniz.
Göremiyorsanyz yukaryda verdi?im SÖYLEM’i dinlemeyi salyk
veririm.
Sa?lycakla kalyn.
NOT: Kitabyn yüzünde gökdelenlerle süslenmi? ?ehir var…
Modern bilimin ve modern ?ehirleri kuran uygarly?yn KARTEZYEN dü?ünceyi in?a
eden Dekart’a olan borcunu ifade ediyor. Dekart onu in?a etti.. onunla ile
uygarly?y in?a ettiler. Pascal
Descartes’i Ateizmle suçlamy?.. Çünkü o dü?ünce ve uzamla ?irke giriyordu..
madde ve hareketle ?irke giren Aristo’yu izleyen Ybni Sina’lary Hoca’lar tekfir
etmeseler bile Kâmil bin mü’min olarak bakmamy?lar. Halky bilen ve hakky
bulmayan dört, üç ve iki “nokta”lar “hikaye” ettikleri noktalaryn ötesin-de “bir”
nokta penceresinden geçip “Hakk”y bulamamy?larsa Hakikat Arayy?lary yarym
kalmy? demektir. Pascal’yn tekfiri din-i
Mübin-i islam’a göre nasyl geçersizse Hocalaryn zahir-i ?eriata göre
tekfiri batyn-y ?eraite göre geçersiz kalabilir. Kizb ve Küfr Hakikaty ve Hakky
örten perdeler olup sorunda bundan syyrylmak oldu?una göre herkesin bu konuda
bir sorunu var demektir böylece sizin tapty?ynyza ben kulluk etmem gerçe?i
ortaya çykar.