Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Yöntembilim
 YöntemBilim Forumu | Yöntem Bilim | Yöntembilim
Mesaj icon Konu: NYZAM(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
kutlu aytug
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010
Gönderilenler: 170

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Konu: NYZAM
    Gönderim Zamanı: 18-Aralık-2011 Saat 01:27

Slm.

Nizam kavramy, günümüzde her ne kadar ‘Düzen’ olarak ifade edilmekteyse de, gerçekte bu kavram, düzeni de içine alan oldukça geni? çerçeveli bir kavramdyr. Nitekim koordinat ekseninin  dikey boyutundan bakty?ymyzda; soyut tarafta güç ve  prensip kavramlaryny, somut tarafta  sistematik yapy ve hareket kavramlaryny ihtiva etti?ini, koordinat ekseninin yatay boyutundan bakty?ymyzda; ki merkezin sa?ynda parça ve döngü, solunda bütün ve denge kavramlaryny da içine aldy?yny görürüz.  Ki tali olarakta alt-soyut  bölgenin sa? alanynda otorite ve amaç kavramlary, sol alanynda ise bütüncül kar?ylyk olarak disiplin ve hedef kavramlary yer alabilir.  Ayny ?ekilde  üst-somut bölgenin sa? alanynda yönetim mekanizmasy ve ahenk kavramlary, sol alanda da bütüncül kar?yt kavramlar olarak yaptyrym mekanizmasy ve uyum kavramlary yer alabilir.  ?emamyzyn merkezine de nizam kavramynyn do?ru-yanly? e?anlam olarak algylatty?y ili?kili düzen, asayi?, emniyet,e?güdüm... kavramlary konulabilir. Ki böylece nizam kavramyny, analitik düzlemde enine boyuna, 4444 formulü dahilinde tanymlamy? oluruz.

Yukaryda yapylan tanymlama, ?üphesiz  benim da?arcy?ymda bulunan kavram bilgilere göre yapylmy?tyr. Ki söz konusu temel kavramla ili?kili daha fazla kavram bilgisini haiz olan biri(ba?ta Sn. Osman ziya olmak üzere), elbette biraz daha geni? tanymlama yapabilir.

Saygy ve sevgilerimle

 



Düzenleyen kutlu aytug - 18-Aralık-2011 Saat 01:38
ahmet
IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 3158

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 18-Aralık-2011 Saat 12:57

Düzen denilince sizin bir anlady?ynyz vardyr, benim bir anlady?ym vardyr ve bu anladyklarymyz toplu olarak bu ANLAM ÇERÇEVESYNDE ki buna konteks diyorlar.. gösteriyoruz. Bu çerçevelere  ba?lam ady da verilebilir fakat ba?lam deyince özneyi yükleme ba?lama manasynda bir cümle için de kullanylabilir. Sözlü?ü bakyorum: demet, deste anlamyny vermi?. E?er anlam çerçevesine bir ad vereceksek ve bir cümle yöntembilimsel analizde iki noktadan ibaret bir çizgi ile gösteriliyorsa ve anlam çerçevesinde böyle çok sayyda iki nokta yani çizgi varsa, anlam / tümce ba?lamlaryndan olu?an bu yumak ve a?a AGLAM demek biraz garib kaçar.. a?lama hem göz ya?y dökme hem de file yapma manasy veriyor biz burada tümce yani anlam yani ba?lam Ç YZGY lerinden bir a? dokuyoruz. Yani biz anlam çerçevesinden ba?ka ba?lam ve a?lam adlaryny da kullanabiliriz.. a?lam biriz uydurma gibi görünür ba?lam ise yerle?memi?.. en iyi anlam çerçevesi olarak kalsyn diye dü?ünüyorum.

 

Y?te bu anlam çerçevesindeki DÜZEN konusundaki dokumalar birbirimizden farkly olabilir. E?er benim düzen çerçevem ile sizin düzen çerçevenizdeki farklylyklary tarty?yp ortak bir DÜZEN çerçevesi olu?turabiliyorsak i?te o zaman yöntembilimsel analiz i?e yaryyor demektir ve i?e yarar bir dil olu?turabilecektir demektir. Bizim bu test a?amamyz bir müddet sonra ele dile dokunur bir ?ey ortaya koyabilecektir.

 

Bu bakymdan Saygyde?er Aytug, bu katylym ve gayretleriniz hem beni minnettar ediyor hem ümitvar ediyor. Çünkü bir muhatab buluyorum ki bu benim için tanymlanamaz bir keyiftir.

 

Malumdur ne kadar bilirsek kararlarymyz o kadar syhhatli olur.. Kavram bilgisi ne kadar fazla ise o kadar isabetli ?ema yapylyr ?eklindeki dü?üncenize ise tereddülüyüm.. çünkü burada esas olan bilgi içeri?ini sunmadan ziyada bilgi biçimini kullanmadyr. Ayny dili bildikleri halde hatta yakla?yk ayny bilgi hacmine sahip olduklary halde bazylary YAZAR olabiliyor, bazylary olamyyor.. bunun syrry dü?ünceyi ibare ve dili ifade etmede akly ve nakli yani LYSANI kullanma san’atydyr.

 

Benim bilgim az olabilir çok olabilir, fazla önemi yok. Kavram zenginli?inin, inanyn,  fazla bir etkisi yok.. Hatta zeka ve hafyza gücü de öyle.. çok zeki ve hafyzaly kimse e?er okumuyorsa  ona ne yarary  olabilir. Bunun gibi yöntembilimsel analizi ö?renmiyor, kullanmyyor, yararlanmyyorsa görsel analiz yapmakta zeka ve hafyza gibi bilginin de fazla bir yarary yok, yani belirleyici bir etkisi bulunmuyor. Yyllardyr yöntembilimsel analizi kullanana kullana analitik düzlemin metodik istimalinde benim bir ÖNCÜLÜ?ÜM ve  USTALI?ym ortaya çykmy? olabilir.. i?te bunu kullanarak bu KY?YSEL birikim ve deneyimi  bir ORTAK dil haline getirmeye çaly?yyorum.

 

DÜZEN konusunda yapty?ymyz çaly?mayy  buradaki ileti?im  ortamynyn müsaade etti?i kadar tarty?yp de?erlendirmek istersem ?unlary söyleyebilirim.. ba?aryly bir çaly?ma.. örne?in HEDEF ve AMAÇ kavramlary arasyndaki farky göstermeye çaly?my?.. bunun gibi ba?ka ba?lamlar var.. DYSYPLYN ve OTORYTE..  birincisi GÜÇ, ikincisi PRENSYP ba?ly?y altynda toplanmy?. Yani alt iki çizgiyi, “Prensip, otorite ve disiplindir.” “Güç, erek ve amaçtyr” Ya da ?öyle olabilir “Prensip, otorite ve disiplindir.”  “Güç, amaç ve hedeftir.” Bu ikinci durumda amaç ve otoritesi asli, hedef ve disiplini tali olarak görüyoruz demektir. Çünkü amaç ve otorite EVVEL’e alynmy?. Buraya kadar batyny ele  aldyk.. Ayny ?ekilde ZAHYR’i alabiliriz. Amma üzerinde durmaya vaktim yok..

 

Yukaryda UYUM ve AHENK terimleri dikkatimi çekti.. benim bir sürü “a?lam”lardan kavram düzenimde  homostasis / muvazene / DENGE ile adaptasyon / intibak / UYUM olmak üzere iki tane ILIM (ilim de?il ylymly olmak, adil olmak anlamynda) kavramy vardyr. Bunlar ?emanyzda benim koydu?um yerlere oturmamy?lar.. Benim koydu?um yerler benim zihnimin zemininde yerler demektir. Bu gerçe?e ne kadar uyar bilemem.  Sonra Ahenk terimi Türkçe nasyl kar?ylanyr.. i?te burada düz yazynyn edebiyaty ile yöntmbilimsel analizin anlatymy ve bilimselli?i arasynda fark çykyyor.. o zaman  “ahenk” sözcü?ü üzerine bir ara?tyrma ve bir anlam çerçeves yapmak lazym.. insicam.. yani düzgünce dokumak.. nesc edilenin tutarly olmasy.. özellikle dü?üncede kullanylyr.. dü?üncenin tutarly olmasy yani birbiriyle çeli?ir ve tutarsyz yüklem ve yargylara yer vermeden sözleri dizmek, tümceleri syralamak my ahenk ?

Ahenk edebi telif de de?il görsel ve i?itsel telifte bir resim ve müzik eserinde görülen üslub güzelli?i için kullanylyr.. buralarda ince ve duyarly denge ve uyumun ady ahenk olabilir ki bu sözel oldu?unda insicam oluyor, diye dü?ünüyorum. Ama olgular arasyndaki düzenden bahs ediyorsak burada biri zahirdeki DENGE di?eri batyndaki UYUM.. sanki biri nesnelere ili?kin düzen ki buna bilimde homostasis deniyor.. örne?in bedenin ve beyinin dengesi gibi.. di?eri kimselere ili?kin düzen ki bu da adaptasyondur.. ruhlarym uyumu.. ki?inin kendi içinde ve ki?ilerarasy düzeni.. o zaman  kendime ait düzen a?lamyny  ?öyle resmedebilirim.

 

 

 

denge

 

 

 

DÜZEN (ylym)

 

 

 

Uyum

 

 

Bu dikeyi olu?turduktan sonra.. yatayy ne olacaktyr diye dü?ünürsem arady?ymy ?emanyza bakarak söyleyece?im..

 

 

Parça                  DÜZEN                 Bütün

 

 

 

Bütün evvele alynmaly siz ahire almy?synyz o zaman önce BÜTÜNDE de?i?im olur, sonra PARÇADA  dönü?üm olur diye dü?ünebiliriz.

 

Koordinasyon e?güdüm diyorlar.. ki tam bizim yapty?ymyz  i?tir bu apsis ve ordinat çizgisini kullanmak yani koordinat yapmak ki bu da DÜZENLEME diyorum.

 

Öyle ise düzen konu?undaki  diyagram / ?ema ?öyle olacak:

 

DÜZEN

 

 

Denge

 

 

 

Parça               DÜZENLEME           Bütün

 

 

 

Uyum

Peki buna siz ne diyorsunuz ?

 

Burada bir tarty?ma yaptyk.. evet ya da hayyr ile yanyt verdi?inizde uygun görüp ya da ele?tirdi?inizde hem sizin yapty?ynyza verdi?im yanytymyn hakkyny almy? olaca?ym.. hem bu tarty?ma ciddiyet, bilimsellik  kazanacak ki?isel görü?leri ve dü?ünceleri sunmadan daha ileri boyuta ta?ynma yani iki ki?i arasynda bir YLETETY?YM dili haline gelecektir.

 

?imdiye kadar siz söylüyorsunuz ben yanytlyyorum.. benim yazdyklaryma ne sizden ne de ba?kalaryndan yanyt, görü?, ele?tiri ve tarty?ma gelmiyor.. bu da ileti?imi sa?lamyyor.. artyk belki yakla?yk bir yyldyr böyle yapyyoruz.. artyk yeni yylda bunu ilerletelim ve konu?mamyzy ileti?ime çevirelim.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

Osmanziya

IP
kutlu aytug
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010
Gönderilenler: 170

Hak Puan : 0
Kidem : 5
OrtalamaHak : % 0
Irtibar :0

bullet Gönderim Zamanı: 18-Aralık-2011 Saat 22:23

Önce kavram bilgisi ile ilgili dü?üncemi tekrar edeyim. Elbette kavramla ilgili derin manalary kastetmi? de?ilim, kavramyn biçimi yani herkesin ayny anlamda kabul etti?i kavramlary kastetmekteyim. Ki kavram zenginli?inden kastym da konu?ma dilinde kullanylan kavram miktaryny kastediyorum. ?üphesiz ?emanyn da, Kavram zenginli?i nispetinde kolay kullanylabilece?ini söylemekteyim. Yoksa ?emada kullanylan e? anlamly alt kavramlaryn fazlaly?yny, zenginli?ini ve hele ki bunun yöntem bilimde gereklili?ini kastetmi? de?ilim. Kysacasy her kes az veya çok bildi?i kavramlarla elbette yöntembilim ?emasyny kulanabilir. Ancak ne kadar çok kavram bilinirse, ?ema da o nispette kolay kullanylabilir, kanaatindeyim.

Düzen kavramyny tanymlamada parça-bütün konusunda ters konumlandyrmam, ard zamanly syralamada parçadan bütüne gitmeyi, sentez manty?yna göre dü?ünmemden kaynaklandy. Oysa analiz manty?yna göre bütünden parçaya gitmek ?eklinde olmalyydy, ki senin syralaman tabii ki do?ru syralama...

Aslynda nizam kavramy, hayatyn içinde her isim ve cisimle birlikte (önünde arkasynda,sa?ynda solunda) olabilen bir temel kavram oldu?undan, yanda?-ili?ik pek çok alt kavramy ça?ry?tyrmakta, dolaysyyla ?emanyn kullanylmasynda fazla zorluk çekilmemektedir.

Uyum kavramyny soyut tarafa koymak do?ru olabilir. Ben de ilk yerle?tirmede güç kavramyny somut tarafa, uyum kavramyny soyut tarafa koymu?tum. Ne varki ?emadaki kutulara, yöntem bilim ilkelerine uygun olarak alt kavramlary dü?ünüp yerle?tirmek, çok da kolay de?il...ister istemez bazy kaydyrmalar yapmak durumunda kalyyoruz. ki o zaman da adeta zoraki konumlandyrma olmakta ve yanly?lyk ta sanyrym bundan dolayy olmakta...

Senin yapty?yn düzeltmeye katylyyorum. Tabii benim kullandy?ym kavramlarla daha farkly tanymlama yapmak ta mümkün...

Saygy ve sevgiler

ahmet
IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 3158

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 19-Aralık-2011 Saat 00:25

Sizin nizam tablosundan sonra zihnimdeki nizama ili?kin bilgileri koordine ederek bunlara tablo/levha haline getirdim fakat buradaki ?ema/diyagram'yn esasy de?i?medi.. dedi?iniz gibi farkly kombinasyonlar ortaya çykyyor ama hepsinde bütünü evvele ve uyumu batyna yerle?tirme de?i?miyor.

 
ekteki zip dosyasynda yedi tane tabloyu burada ayryntyly açyklamaya zamanym yok amma diyebilirim ki sizin konuyu açmanyz benim zihnimde daha açyk ve seçik NYZAM / düzen anlamy ortaya çykardy.. hatta biraz daha ileri giderek NYZAMI, mizanla bir araya getiren üst tabloyu olu?turdum. Dizin içindeki tablolaryn son versiyonunda bunu göreceksiniz.
 
 
Burada iki tür ahenk, iki tür insicam tanymlamasy yaptym.. ahenk ve insicamyn TÜRKÇE terimin bulamadym.. amma bütün bunlary tarty?makla buradaki yöntembilimsel analizin  biçimini ö?renmek ve ö?retmek amacymyzy açarak ve içerikli bilgi alanyna kaçaryz. Hatta burada tahlil (analiz)  terkib (sentez), tasnif ve tertib dörtlüsü kurarak düzen kurmanyn ve koordine yapmanyn dört kö?esini dü?ündüm. ve NYZAM VE MYZAN bir YER bulma ve YOL koyma haline dönü?tü.. düzen ba?ly?y, nesne ve kimseleri bir ölçü ve yapy içinde uygun ya da aykyry kurma veya kyrma suretiyle tasarlamadan  kendimizi biçimlemeye kadar geni? bir yelpazenin çervevesi oldu. 
 
Ancak dedi?im gibi bunlary ayryntyly anlatmaya ne yerimiz ne de vaktimiz uygun de?il çünkü gerçe?in ve ya?amyn bir  DÜZEN'i var. Biz bu düzeni bozarak bu yazylary yazabiliyoruz.
 
Bu vesile ile yanytynyzda geçen SOMUT ve SOYUT kavramlaryny koordine etme ve onlaryn yerini tayin etmede, di?er çaly?malara temel olaca?yndan burada bu terimlere ili?kin  bir diyagram vermek istiyorum.
 
zahir
 
SOMUT
 
 
 
X
 
 
SOYUT
batyn
 
yani somut düzenler var;  nesnelerin evren düzeni, kimselerin toplum düzeni gibi.. soyut düzenler de var; kavramlaryn düzeni, terimlerin düzeni gibi.. mantyksal düzenler var.. matematiksel düzenler.. bir de zerrelerin düzeni var, hücrelerin düzeni var, gezegenlerin düzeni var, yyldyzlaryn düzeni var, galaksilerin düzeni var.. BYLYM bu düzenlerle kurulan bir YAPI de?il mi ? Buna hukuk düzenleri olan yasalary ve rejimleri de katabiliriz. Bu durumda bilim ayny zaman bunu düzenlerle beraber DÜZENSYZLYKLERY de saptyyor ki bu en genel yasalaryn  YSTATYSTYK yasalar oldu?unu söylüyor. 
 
Zaten düzensizlik olmasa idi düzeni nasyl bilebilirdik ki ?
 
O zaman düzen ve ölçü yanynda geli?igüzellik ve rastgelelik de var! Ki bunun ady  bazen özgürlük olur, bazen özgünlük olur, bazen özellik olur.. bazen adyny bile koyamayyz. Bu ortak ve ayryk "Düzen-siz"li?e kysaca birlik düzensizli?e teklik adyny veririz.
 
Bu iki yani birlikte gören ve kuran ANLAM çerçevesi kurmaya kalkty?myzda..  soyut ve somut düzenlerden ba?ka bir de A?KIN ve YÇKYN alanlaryn ki artyk bunlara düzen kadar var olan ALANLAR.. ki BUNLARI NEREYE YERLE?TYRECE?YZ.
 
i?te yöntembilimsel analiz, bu iki düzen ve düzensizlik alanlarynda da geçerli bir yol ve yordam olmaya yarayacak özde? ve özgür ilke ve ülküleri baryndyrmaly de?il mi ?
 
Belki meramymy anlatamadym.. içerikli bir konuya girdim.. ama ?u faydasy oldu.. yöntembilimsel analiz matematikten daha saydam ve bilimin üstündeki hikmet, felsefe ve din alanynda da i?e yarar bir yol olmaly..
 
Aslynda bu günlük bilgi içinde var.. din ve felsefe, hukukve funun alanlarynyn da tabany olan günlük bilgi ve ana dil.. bu HYKMET ve yöntemin çekirdi?ini ta?yyor.. havasyn anasy olan avam, öyle bo? ve kör bir göz ve gönül de?il.. bir gerçek, bir olgu.. bir ya?am.. bir  deneyim.. bizler onun içinde matematik gibi öyle türlü ve çe?itli DYLLER çykaryryz ki onu anlamaya, tanymaya ve ku?atmaya BYLYM aciz kalyyor.. bir bunu görsek neden nebilerin ümmiler içinden çykty?yny anlaryz. Ana ve babamyza sevgi ve saygy gösteririz.
 
Sa?lycakla kal abim.
 
Osmanziya
 


Düzenleyen osmanziya - 19-Aralık-2011 Saat 00:37
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk