DEVE
DEVE dizini içindeki dosyalar
Bu gün insanyn beslenme ve seslenme kutuplaryna ili?kin bir ?ema hazyrlyyordum.. baktym yumu?ak davrandykça sertle?en tutumlar kar?ysyndayym.. o zaman dedim ki bilirsiniz davrany? ve tutum insani i?ler ve eylemlerdir. Yakynyn olsun uza?yn olsun dostun olsun dü?manyn olan YNSAN var olu?unun belki evrendeki tüm nesne ve kimselerde daima geçerli olan bir yasa daima sözünü geçirir.. güçlü isen sözüne uydurur ve uygulatyrsyn.. güçsüz isen verilen buyruklara uyarsyn ve uygularsyn. Bir durum daha var: sert ise olaylar sana kolayla?yr.. yumu?aksan olaylar sana zorla?yr.
Güç… güçsüzlük
Zor…. Kolaylyk
Sert… Yumu?ak
?imdi bütün bu durumlaryn hiç biri de kalycy de?il.. güçlü olan sonra güçsüzle?iyor.. zorluk bir süre sonra kolayla?yyor.. yumu?ak olan bir süre sonra sertle?iyor. Sonuçta bu YZAFY kötülük ve iyiliklerin GEÇYCY?Y kar?ysynda eline ne geçti?ine bakyyorsun.. fakat eline geçen görece ve geçici sonuçlaryn ve meyvelerin bir kyymet-i harbiyesi kalmyyor. Çünkü iyilik ve kötülükten ne kazanmy?san hepsini yitiriyorsun, her ?ey bo?a gidiyor ve bo?a giden bir ?eyin anlamy ve amacy elde edilmedi?inden bu senin ho?una gitmiyor.
Y?te bu nokta da ALLAH diyorsun.
Madem o var, her ?ey var..
O zaman kötülük var ve bunun cezasy var ve bundan kaçyyorsun.
O zaman iyilik var ve bunun mükafaty var ve buna ko?uyorsun.
O zaman sen O’na çykaryn ve yararyn için mi ba?lanyyorsun.
Bunu sen görüyorsun da O görmüyor mu ?
Acaba zengin bir adam, ikram etti?i malynyn sevilmesini mi ister yoksa kendinin sayylmasyny my ister ? Demek amaç ikram de?il o bir araç.
Aslynda yukarydaki gibi yazmayacaktym a?a?ydaki gibi yazacaktym:
Bu gün insanyn beslenme ve seslenme kutuplaryna ili?kin bir ?ema hazyrlyyordum.. baktym yumu?ak davrandykça sertle?en tutumlar kar?ysyndayym.. o zaman dedim ki “Deveye diken insana siken yarar” .. bilirsiniz davrany? ve tutum insani i?ler ve eylemlerdir. Yakynyn olsun uza?yn olsun dostun olsun dü?manyn olan YNSAN var olu?unun belki evrendeki tüm nesne ve kimselerde daima geçerli olan bir yasa daima sözünü geçirir.. güçlü isen sözüne uydurur ve uygulatyrsyn.. güçsüz isen verilen buyruklara uyarsyn ve uygularsyn. Bir durum daha var: sert ise olaylar sana kolayla?yr.. yumu?aksan olaylar sana zorla?yr.
Güç… güçsüzlük
Zor…. Kolaylyk
Sert… Yumu?ak
Siken Sikilen
?imdi bütün bu durumlaryn hiç biri de kalycy de?il.. güçlü olan sonra güçsüzle?iyor.. zorluk bir süre sonra kolayla?yyor.. yumu?ak olan bir süre sonra sertle?iyor. Sonuçta bu YZAFY kötülük ve iyiliklerin GEÇYCY?Y kar?ysynda eline ne geçti?ine bakyyorsun.. fakat eline geçen görece ve geçici sonuçlaryn ve meyvelerin bir kyymet-i harbiyesi kalmyyor. Çünkü iyilik ve kötülükten ne kazanmy?san hepsini yitiriyorsun, her ?ey bo?a gidiyor ve bo?a giden bir ?eyin anlamy ve amacy elde edilmedi?inden bu senin ho?una gitmiyor.
Y?te bu nokta da ALLAH diyorsun.
Madem o var, her ?ey var..
O zaman kötülük var ve bunun cezasy var ve bundan kaçyyorsun.
O zaman iyilik var ve bunun mükafaty var ve buna ko?uyorsun.
O zaman sen O’na çykaryn ve yararyn için mi ba?lanyyorsun.
Bunu sen görüyorsun da O görmüyor mu ?
Acaba zengin bir adam, ikram etti?i malynyn sevilmesini mi ister yoksa kendinin sayylmasyny my ister ? Demek amaç ikram de?il o bir araç.
Ne oldu ?
Kendinizi sikilmi? gibi mi hissettiniz.. hayyr asla böyle bir niyetim yok.. yakynlarymda bilir ben öyle hayasyz bir insan de?ilim.. ben sadece test yaptym.. bir gerçe?i, acy ve sert ve can yakycy bir bir ?ekilde, anlattym o kadar. Bu hakkym var my idi ? Peki haksyz de?ilsem sizin kyzmaya hakkynyz var my ? E?er kyzgynly?ynyz geçip bu yazyyy okumayy sürdürürseniz bana hak vereceksiniz.. ama ?unu pe?inen söyleyeyim.. size haksyzlyk yapma niyetim yok.. ?ayet siz böyle görüyorsanyz, kendimi alçaltarak sizden özür diliyorum.
Ancak siz gerçekten Allah’a halis ve hasen bir kulluk yapmyyor da onu kullanmaya kalkyyorsanyz.. cennet ve cehennem amaciyle, çykarynyz ve yararynyz için kulluk yapyyorsanyz bu küfür ve ?irk ile O’nu daha çok kyzdyrdy?ynyzyn farkynda olun.
Ne diyeyim.. Allah azze ve celle hepimizi ma?firet etsin.. bizi ve sizi halis ve has kullaryndan etsin. Amin.
Hâzâ min fâzly Rabbî.
?imdi yukarydaki ayyrymy buraya tekrar alyyorum:
Güç… güçsüzlük
Zor…. kolaylyk
Sert… yumu?ak
Yazar.. okuycu
Siken sikilen
Bilim analojiye ve edebiyat metafora dayanyr.. yani temsil ve te?bih olmada dile getirme mümkün de?ildir. Yukarydaki listenin hiçbir satyry birbirine indirgenmez ve birbiriyle özde?le?tirilmez fakat birbirine BENZETELYR.
Ancak burada size açyklamam gereken iki benzetme var.. Yazar serttir , okuyucu ise yumu?ak.. genellikle yazar okuyucuya bilmedi?i konulary ve bilgileri aktaryr.. zaten bilseydi okunmaya gerek kalmazdy.. demek yazar üstte okuyucu ise alttadyr. Yazar, dediklerini okuyucunun zihnine aktaryr ve yansytyr. Kiminin aklyna sözleri kazyr kimimin kalbine güzellikleri akytyr. Amma biz bu KURU i?i, benzetti?imiz ayyp ve YA? i?teki duygularla kary?tyryrsak ister istemek KIZMAK duygusu olu?ur. Amma DÜ?ÜNCE dünyasynda bu iki ya? ve kuru i? arasynda hiçbir MAHYYET farky yoktur sadece derece farky vardyr biri maddi ve ya?tyr, di?eri manevi ve kuru.
Amma biz dil ve dü?ünce tarafyndan yönlendirilen duygular ve dilekler dünyasynyn esiri oldu?umuzdan YAZARLAR’lardan yararlanyrken kendimizi onlara KULLANDIRDI?IMIZIN farkynda de?iliz. Yazarlar ise DYL ve DÜ?ÜNCE tarafyndan kullanyldy?ynyn farkynda de?ildir. Bunun bir kanyty da kullanylanyn kullanana olan hürmetidir.. Çünkü ben dile hürmet ederken onun tarafyndan kullanyldy?ymy ve onun tarafyndan belirlendi?imi ve onun tarafyndan edildi?imi ve onun tarafyndan.. i?te bak.. onun tarafyndan sikildi?imi.. onun tarafyndan beynime ya? olmayan fakat ho? nesneler (söz) ve sycak olmayan fakat ylyk ?eyler (bilgi) aktaryldy?yny görmek istemiyorum.
Ayny ?ekilde dil ve dü?ünceden aldy?ym kuru nesneleri ve soyut ?eyleri da ben okuyucuya sunarak, bu suretlerin ve ?ekillerin onlaryn ho?una gitmelerimi sa?lamak üzere bu i?e küçük bir ücret mukabilinde katylarak alet oldu?umu açyk açyk söylüyorsam.. içten ve etkin davranarak konuyu anlatmak için kullandy?ym benzetmenin SERT olanyny seçmi? oluyorum.
Niye çünkü moralim bozuk.. generale nasyl karysy çarparsa o da hyncyny ordudan alyyorsa.. ben de okuyucudan alyyorum.. hem de daha yeni yeni on be? yirmi okuyucu kazanmy?ken onlary kaçyrmak u?runa.. çünkü benim okuyucu kümesime toplayarak yazarlyk / horozluk oyunu yapmaya niyetim yok.
Amma ben okuyucumu gerçekten seviyorum.. onlaryn zihinlerinin benim bilgi ve söz çöplü?üme te?ne olmasyny istemiyorum.. istiyorum ki gerekli olan bilgi ve gerçekleri kendileri üretsinler.. burasy birbirimize bilgi vermeye ya da payla?ma yeri de?il analitik düzlemi Ö?RENMEYE kullanmaya YARARLANMAYA çaly?alym.
Böylelikle sizin zihninize bir ?ey ve bir nesne katmy? de?il bizzat kendi zihninizi ortaya çykartmy? olaca?ym.
Payla?ym ady altynda yapylan mastürbasyondan vaz geçelim arkada?lar.. kendimizi tatmin etmeye de?il hakikatlari tahmin etmeye , ilmi tahmil etmeye, sözü tahkim etmeye çaly?alym. Bildi?imiz sözcüklerle konu?up havanda su dövmek yerine bilmedi?imiz kelimeleri ö?renerek hatta yeni sözcükler, terimler ve kavramlar ihdas ederek dü?ünülebilir dünyamyzy geni?letelim.. taakkül düzeyimizi yükseltelim.. entelletüel seviyemizi yukary çykaralym.
Okuma ve yazmadan yani kitabet ve kyraattan fikre ve zikre yani dü?ünme ve anmaya do?ru uzanalym.. fikrin fehim ve fykyh ayaklaryny açalym, zikrin zamir ve zebur kanatlaryna uçalym. Bu da ne ile olacak.. fikir ve zikir de ka?yt ve kalemi kullanarak.. çünkü bu suretle yapylan okuma ve yazma, bizim bildi?imiz sözcük ve sözlerle yapylan kyraat ve kitabet de?il bilmedi?imiz ve ö?renece?imiz KAVRAMSAL TASARIM ile okuma ve yazma olacaktyr.
Çünkü bu okuma ve yazma da sadece HADD ve HATT var.. harfler, kelimeler ve cümleler artyk çoook geride kaldy.. onlar sadece NOKTALARI bo? koymamak için kullandy?ymyz MÜREKKEB olacaklar. Zaten gün gelir de onlary da byrakarsyn.. ba?yna örülen dü?ünce çoraby ve onun üstüne yerle?tirilen dil sepetinden de kurtulmu? olacaksyn.. yeter ki insan olarak içten, etkin ve gürden (yerle?ik dilde buna yanly? olarak özgür denir ki bir yazymda bu yanly?ly?y kanytladym) olalym.. belki bir gün de mümin olarak do?ar Müslüman olarak ölürüz)
E?er bu zylgyt i?e yarady ise bu iletinin dizini içindeki ?emalary ve tabolary anlamaya çaly?yn.. e?er “yok deve” derseniz ben derim.. ba?yny ye eve eve..
Derim yani (ev ile ve) yani her bir çizginin iki ba?y vardyr ki zaten > < ok ile gösterilir. Yani yatay iki ters “ve” ile., ARAPÇA iki sözcük olan ve ile ev (veya) ya da Yngilizce and ve or anlamynda iki mantyk de?i?mezi sunar.. o çizgi yar serttir e?er böyle ise VE anlamy vardyr. O çizgi ya yumu?aktyr e?er böyle ise EV anlamy vardyr. Yani ya kesindir ya da yakla?yktyr. Örne?in zor----kolay sözcükleri arasynda “ve” vardyr fakat buna benzetilen;
Y? ---- güç
Temizlen ----- kirlen
Konu? ----- dü?ün
Buyur ---- bil
Sözcükleri arasynda “ev” (veya) sözcü?ü vardyr. Yani zor ve kolay sözcükleri kolay kolay yer de?i?tirmez ama di?er sözcükler yerine ba?ka bir sürü sözcük çifti konulabilir.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
NOT: Bu yazyyy ?unun için yazdym.. yazdyklarymy facebook duyururum.. bir yazy yazdym baktym 20 okuyucu geldi.. ?emalaryn saty?yny yapabilmek için gizemli ve çekici düz yazylarla facebookta duyururum. Yine böyle bir duyuru yaptym fakat bu duyuruda gizem orany yükseldi?inden itici geldi ve sadece 3 okuyucu aldy.. demek okuyucu zora gelemiyor.. hala düz yazyyy ve içerikli metini emmeyi sürdürüyor. Bende bunlar ne zaman ?emalarla büyüyüp tarty?maya yürüyecek diye beklemekten bunaldym belki bunalyma girdim i?bu yazyyy yazdym galiba..
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|