Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
Yöntembilim
 YöntemBilim Forumu | Yöntem Bilim | Yöntembilim
Mesaj icon Konu: beden ile ruh arasyndaki zihin(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2716

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Konu: beden ile ruh arasyndaki zihin
    Gönderim Zamanı: 23-Mayıs-2011 Saat 16:35

 

 

 

 

 

 

 

ZYHYN

 

Beyin ve ruh arasynda bir  ARAYÜZ gerekirse buna aday terimlerinden biri FUAD ise biri de ZYHYN’dir. Gerek fuad ve gerekse zihin bir ?UUR durumudur. Belki ?uurun durumuma “zihin” dersek devimine de “fuad” diyebiliriz.  ?uur benim indimde fark etmek ve kadr etmekten ibarettir.

“Var” olanlary fark ederek, “yok” olanlary kadr ederek ?uur kanatlanyr, ?uur yüzer, ?uur yürür.. yani ?uur öyle bir “hayvan”dyr ki karada yürür, denizde yüzer ve havada kanatlanyr ayaklary, yüzgeçleri ve kanatlary vardyr.

 

?imdi ben ne yaptym.. bir te?bih, bir benzetme, bir analoji yaptym.

Anoloji mi metafor mu ? E?er yapylan benzetme bir edebiyat konusu ise ona metafor  diyorlar yok bir bilim konusu ise ona da analoji diyorlar.

Aslynda BENZETME’den ba?ka araçlary da var ?uurun:

TEMSYL, TARYF VE TE?HYS.. böylece bu araçlary te?bih dahil olmak üzere dörtlemi? oldum.

 

Bu kadar yeni, bu kadar yo?un ve bu kadar soyut bir konuyu her zihin kaldyrmaz ama ben zihnimi “bo?altmak” için bunlary yazmak zorunda hissediyorum.. aaa… hissetmek yani duygulanmak var.. birde duyum olmak yani hassasiyet var.. hissiyat ve hassasiyet ?uurun alty ve üstü..

 

Daha önce bu ba?lyk altynda dört olay katmany syralamy?tym:

 

DUYUM (hassasiyet)

DÜ?ÜNCE

DYLEK

DUYGU (hissiyat)

 

Ve bu konuda bir görü?, bir ele?tiri, bir soru gelmedi.. gelmez ki insanlaryn kendiyle u?ra?maya vakitleri mi var ?

 

Ynsanyn zihninin  içerikleri olan duyum ve duygulardan syyrylyp ona dü?ünce konusu haline getirmesi  kolay de?il.. hatta bilim ile u?ra?acaklar ve yazarlyktan syyrylacaklar dü?ünce ve dilek içeriklerinden dahi syyrylyp insany tanyma ve bilme etkinli?ine katylarak bu dört katmany ara?tyrma konusu yapabilmeliler.

 

Yukaryda saydy?ym zihin araçlarynyn tablosunun yazynyn ba?ynda görüyorsunuz. Hayatyn do?umundan ölümüne kadar ?uurun fark ve kadr etti?i ?eylerin bütünü onun ömrünü olu?turuyor ve bu ömrün ortaya koydu?u “akyl” ile o kimsenin hem hüviyeti ve ?ahsiyeti  hem mahiyeti ve hikayesi ortaya çykyyor. Bütün bu yalyn ve soyut anlatym bize “akyl”y gösterir. Ama insan ilmi yeteri kadar ileri gitmedi?i için ya da insany kullanmaya yarayan bilgilere önem ve de?er verildi?inden AKLI bedeni kullanan beyinden ibaret görme gibi temayüller ön plana çykyyor. E?er bunlar iddialarynda dayanakly ise su tabloda syralady?ym özelliklerin, i?levlerin, etkinliklerin beyindeki yerini göstersinler… Amma biz yöntembilimsel analizle gelecekte bu saydyklarymyn beden, fuad, zihin, ?uur akyl, kalb, ruh ve nefis ile ilgi ve ili?kilerinin tüm “lam”laryny gösterilebilece?ini ve dilin bu adlandyrmalarynyn rastgele olmady?ynyn görülece?ini ve gösterilece?ine inanyyoruz.  

 

Yukarydaki tablo gibi bir de a?a?ydaki tablo var..

 

Burada zihni YOL olarak yorumladym.

Zihnin kysa, orta kysa, orta uzun ve uzun va’de’li projeleri vardyr.

Bunlary konu ba?lyklary ve komut adlary haline getirir.

Burada KENDYNY PRO?RAMLAYAN ve ayny zaman bu programlaryn komutlaryny  UYGULAYAN “maddi” bilgisayar gibi dü?ündüm zihni..

 

Zihin çaly?yrken dy?arydaki olaylar’y (duyumlar’y)  DO?RUDAN etkileyemez ve içerideki  olaylar’a (hissiyat’a) ARACISIZ  kary?amaz.

 

Fakat dü?ünce ve dilekleriyle etkileyebilir ve kary?abilir. Yani dü?ünce ve dileklerinin yön verdi?i i?, i?lem, i?letim ve etkinlikleri olan eylemlerle yapyp etmeleri ve kurup kylmalary vardyr.

 

Hasyly  dü?ünce ve dilekleriyle eyler ve etkiler.

 

Bunlaryn sorumlulu?u ve yükümlülü?üne de alyr.

 

Dil neden …’y veya …’a diyor. 

 

Böyle demekle olaylar’y özne haline mi getiriyor yoksa nesne haline mi getiriyor ? “Dil” ile u?ra?anlar bunu bilirler, u?ra?mayanlar kullanyr fakat bilme ve adlandyrama gere?i duymazlar.

 

Beyin ile RUH arasynda ?uur var dedik,  zihin var dedik, fuad var dedik.. ( Ten ile tin arasyndaki akly, kalbi, nefsi daha hesaba katmyyorum) bir de dil ve dü?üne varmy? hem de toplum denen dünyanyn atmosferinde.  Ve ço?u zaman söyledi?im gibi “dil”  sanki bir DYN gibi insanynyn ?uuruna /tanyncyna, fuadyna / gönlüne, zihnine / (bu olguya, bu de?ere  Türkçe olarak hangi de?i?keni atayaca?yma  yani henüz ba?kasynda bir de?i?ken atylyp tutulmady?yndan ne uyduraca?yma karar vermedim)  ve fikrine / dü?üncesine YOL GÖSTERYR.. yol göstermese bile en azyndan yan gösterir yön gösterir.

 

Dil böyle sadece ve sadece bireylerin de?i?ken atyp de?er tutmalaryna ba?ly bir olay my ? Yani ortak bir aklyn ürünü mü ? Sadece deneyden mi gelir yoksa deney önce önsel bir do?u?tanlyk  my ? Bu tür bilgi sorunlary elbette bilgi felsefesi tarihinde tarty?ylmy?tyr, okullar ve görü?ler olu?turulmu?tur ve halen de tarty?ylmaya devam edilmektedir. Ancak bu konuda dinin dedikleri ve dilin dinlediklerini  yani mevcut bilgi tasniflerini toparlayyp ondan bir zihin haritasy çykaracak bir sunum,  bir BYLGY TASNYFY olu?turulmamy?tyr.

Yöntembilimsel analiz bu i?e yardymcy olacaktyr.

 

Diyecekler ki, küçük atta civciv yesin! Oyyy aman.. senin dediklerin benim cücük aklyma sy?myyor! Herkes bir zihnin sahibi olarak YSTYLA ve YHATA etme öz-gürlü?üne ( bu gürün ne kadar öz oldu?undan ku?kuluyum) salt-la?-tyrmamak ve  kuralsyzla?-tyrmamak ko?uluyla yayan ve ku?atan bir tyrmanma yapabilir. Ne kadar hakly oldu?unu da zaman zihne gösterir.

 

?imdi bakyn ?a?yracaksynyz.. RUH sözcü?ünü ters çevir ne oluyor ?  HUR.

 

Ruhlar hür müdür ?

Sanmam.. çünkü Rabbyn EMRYDYR.

 

Rur ile ayny kökü ta?yyan “hararet” ve “taharri”nin ayny kökten türedi?ini görünce daha da ?a?yracaksynyz. Ayny kökten gelen ve ARAPÇA’da benzer sesle dillendirilen ;  tin, gür, ate? ve ara…

 

Acaba ara-p’lar dillerindeki bu sesle / kökle   ne aryyorlar ?

 

Kur’an niçin Arapça indirildi ?

 

Ylgi, bilgi, sevgi, saygy ve ?a?ky..

Alaka, marifet, muhabbet, hürmet ve hayret ve ötede mahviyet…

 

Merak ve sual gibi HAYRET de bizi bilgi pe?inde ko?turan bir dürtü ya da güdü. Merak güdü ise hayrette dürtüdür, gibime geliyor. (Düne kadar bilginin motoru merak ve sual sanyrdym bu gün bu i?e hayreti dahi kattym)  Sual ile hayaller ve vehimler ile u?ra?an bir kudret-i nebe ve iktidar-y istihbardyr. Böylece maddi ve manevi mesail fark edilerek hallü fasl edilir. Bir-az  Osmanlyca bir-az Öztürkçe kyrmasy dilimin edabiyat ilim için yapan uslübü sizi üzmü?se özür dilerim. Amma karanlyklary aydynlatmaya devam diyorsanyz yöntembilimsel analizi ö?renip;  ilginizi, merakynyzy, ku?kunuzu, ?a?kynly?ynyzy giderecek konu ve alanlarda  kullanarak,  bilinenlerden bilinmeyenlere olan yolculu?unuzu daha kolay, daha verimli ve daha güvenli yapabilirsiniz diye dü?ünüyorum. (Burada bir madde daha ortaya çykty: ?üphe. O zaman bilgi DO?RUDAN faktörleri ço?aldy.. ilgi, merak, soru, sorun, nebe (hadise ve haber), ?a?ky,  ku?ku.. belki ba?ka tespit edemedi?imiz ve edileceklerde var. Bir de bunlara DOLAYLI olanlary eklersek liste artacaktyr.   

 

?imdi  “Göbekli ?i?ko” yu, yani  Engin ARDIÇ,  okursanyz bu yazydan daha keyifli  vakit geçirebilirsiniz.. e?er solculu?u sevmiyorsanyz.. bir solcunun a?zyndan solculu?un ele?tirisini  duymak kadar zevkli bir okuma yoktur. Ayny ?ekilde Ahmet HAKAN sa?cysynyn a?zyndan sa?yn ele?tirisin okumakta öyle…

 

Buna sebebiyet veren ?a?ky’dyr. Kar?ytlary bir arada görmek insany fark ettirdi?i kadar ?a?yrtyr da..

 

Ben ne yazacaktym… karde?im duygularynyza ve duyumlarynyza kary?amazsynyz.. fakat onlary (yoksa onlara my diyecektim :)) dü?ünce ve dileklerinizle yön verebilirsiniz.. onlary yön verebilirsiniz ile onlara yön verebilirsiniz arasynda ne fark var ? ilki yanly? bir  kullanym ikincisi do?ru bir kullanym. “Onlary yönlendirebilirsiniz” deseydim, Türkçe sözdizimine yani söz diziminin KURLLARINA  göre,  do?ru bir tümce kurmu? olacaktym.

 

Ylkinde bunlar (onlary)  NESNE oluyor, ikincisinde (onlara) ÖZNE oluyor.

 

Kullandy?yn terim, kavram, imge, nesne, olgu, olay, varlyk, “özne” oldu?unda sen saymasan dahi dilin tarafyndan KYMSE haline getiriliyor.

 

Kullandy?yn dilin kölesi oluyorsun yani kullanylyyorsun.

 

Aksi halde  beyninin nöronlaryn insany yönetti?ini nasyl söyleyebilir ve ruhu inkar edebilirsin ? Oysa onlar Roma’yy yakmaktan ba?ka bir i?e yaramazlar!

 

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

YLETY?YM:

 

osmanziya@hotmail.com

osmanziya@yahoo.com

 

WEBLERYMYZ:

www.yontembilim.com

www.insan-bilim.com

www.osmanziya.com

www.mustafabugucam.com.tr

 

ÖBEKLERYMYZ:

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2716

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 23-Mayıs-2011 Saat 20:38
De?erli Arkada?lar,
 
 
kadr      ?UUR      fark
 
?uur / tanynç, fark eden (ayyrt eden) ve kadr eden ( de?er veren) bir yapydyr.
 
kalb        F UAD      akyl
 
Fuad / gönül, kalb /uz  ve  akyl / us'dan müte?ekkil  bir yapydyr, diye dü?ünüyorum.
 
 
Peki zihin nasyl gösterilebilir ?
 
 
dil
 
 
ZYHYN
 
 
dü?
 
 
Zihniyet bir dü?ünce mentalitesi, nutuk formaty ve mantyk tazry olarak tanymlanabilir.
Zihin ise bunu meydana getiren dil ve dü?ünce ili?kisi olarak görülebilir. Zihniyet indimde iki  halde görülür. Sol göre ve Sa? duyu. Bu görü ve duyu zamanla sürekli i? haline getirilirse sa? duyu? ve sol görü? olurlar diye dü?ünüyorum. Bu i?in cylky çykty?y zamanda sa?cylyk ve soluculuk olurlar. Peki bu hale gelmeden önce hakikati ne idi ?
 
i?te böyleydi:
 
NEDENSELLYK  dil ÖZGÜRLÜK
ZYHYN
NYÇYNSELLYK  dü? ÖZDE?LYK
 
Sol görü, özde?lik ve nedensellik ile çaly?yr.
Sa? tuyu, özgürlük ve niçinsellik ile çaly?yr.
Diyagrama bakyp gördünüz mü sa?y ve solu..
 
?imdi bunu ben mi uydurdum ?
 
Hayyr bu ARYSTO'nun me?hur DÖRT SEBEB ilkesidir. i?te bakyn:
 
 
maddi  sebeb  NEDENSELLYK dil ÖZGÜRLÜK fail Sebeb
ZYHYN
Gai sebeb NYÇYNSELLYK dü? ÖZDE?LYK ?ekli Sebeb
 
 
Bu durum,  sese ili?kin  doppler yasasyny görüntüye ili?kin HUBBLE'yn kyrmyzyya kayma yasasyna benzetmek gibidir. Aristo'nun METAFYZYK kuramy burada EPYSTEMYK kuram haline geliyor.
 
?imdi biz bu kuramy epeydir dillendiriyoruz ve dillendirmekten öte uyguluyoruz, sol görürün BYLYMY sa? duyunun HUKUKU olu?turdu?unu söylüyoruz ama yayymlanmady?yndan ve ele?tiri almady?yndan yeterince  kabul ve duyuru alamyoruz. Her ne ise.. in?aalllah iftihar ve i?tihar talebimiz ve maksadymyz de?il.. önemli olan ö?renilmesi, kullanylmasy ve uygulanmasydyr.
Yöntembilimsel analiz bu konuda çaly?malaryndan sonuç alamady?ymyzdan içeri?e ili?kin bu gibi görü? ve kuramlar (MODELLER)  için arty bir çaly?ma yapamyyoruz.
 
Sa?lycakla alyn.
 
Osmanziya 
 
 
 
IP
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2716

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 27-Mayıs-2011 Saat 15:04

KAPTANIN SEYYR DEFTERY

 

Yyldyz Tarihi 4.3.

 

Ynsanyn “dünya”syny bir salyongoz gibi syrtynda ta?y?ydyny söyler felsefi antropoloji.. buna kültür, uygarlyk, medeniyet gibi adlar verilir. Bilimin, kültürü tabiatyn üstünde yükselen ?ehrin ve medeniyetin tarihin bir fonksiyonu gibi görme kolaycyly?yndan syyrylan hikmet, insany tanymak ve anlamak u?runa yapty?y çaly?malary sürdürürken elbette bilimin psikoloji ve sosyoloji ayaklaryyla evren gibi insany dahi kullanma gayretinden sakynyr.

 

Zaten bilimin görevi budur; bir nesneyi  bilmek ve açyklamak  ve sonra bu bilgiyi kullanarak ondan yararlanmak. Hikmet ise bunun üstünde nesnelerin i?aret ve delaletini tercüme ve tevil etme görevi var.

 

Bilimin elinde bir kara kutu var.. beden ve beyninin  “cism”i… 

Bu cirim içinde cesedi yakalayyp beden ve beyni lime lime ederek içindekini arama, ara?tyrma ve sorgulama  gayretinin ardynda ne var ?

 

Genelde insan mühendisli?inin, sosyal mühendisli?in, psik hendesenin genetik mühendisli?in gayreti ile ne elde edilmek isteniyor ?  insan my ?  özgürlük mü ? sonsuzluk mu ?

 

Bilim kendisini kullanan güçten soyutlanamaz.. bilim ve hukuk etkinli?inin ardynda yatan saik, teknoloji ve ideolojik ilerlemenin önünde  bulunan tahrik be?eriyetin uygarly?yny nereye götürmek istiyor ? Ya da ba?ka bir anlatymla dünya’lary elinde tutan küresel gücün amacy ne ?

 

Uygarly?ymyzy bölgesel olmaktan çykaryp küresel hale getiren The Matrix filminde ve buna mümasil mesajlarda kültürün lifleri arasynda dü?ünce, dil ve din hazinelerinde sakly do?ru ve gerçek ile iyi ve güzel ne varsa bunlary bulmak için bir gayret var my ?

 

Varsa bunu dile getirebilir misiniz ?

 

Yoksa o zaman haber vereyim ki sözün içinde gizlenen bilgiyi ve bilgide saklanan “gerçek”i görsel ve i?itsel mesajlaryn rahat ve zevkli ama ayny zamanda  lo?  ve bo? koltu?una oturarak bulamazsynyz.

 

Duyulabilir ve y?ytylabilir dünyadan  kurtulup görsel  ve i?itsel etkilerden syyrylmak,  ba?ymyzdaki sepeti çaly?tyrmak ve bu sepetin iskeletini çykarmak gerekiyor.

 

Ba?ymyzda örülü kültür sepetini bir salyangoz gibi ta?ydy?ymyz fark etmek gerekiyor ilkin.

 

Bunu nasyl yapaca?yz ?

 

Duyulabilir dünyadan dü?ünülebilir bir dünyaya nasyl çykaca?yz ?

 

Bilme  yetene?imizi dü?ünme san’atyna çevirmeyi nasyl hedefleyece?iz ?

 

Tanyma kabiliyetimizi inanma hikmetine evirmeyi nasyl becerece?iz ?

 

Bunlarla dü?ünülebilir dünyadan sevilebilir ve istenilebilir dünyaya nasyl geçece?iz ?

 

Diyeceksiniz ki biz zaten tanyyoruz, biliyoruz, dü?ünüyoruz, seviyoruz ve istiyoruz.. bunlaryn dünyalary da ne imi? ki oraya do?ru bir yolculuk yapalym ?

 

Hassasiyetinizi artyrarak!

 

Duyarly?ynyzy tanyyarak, duygunlu?unuzu kullanarak ve  duyumsamanyzdan yararlanarak.. bütün bunlarda kendini bilmek çaly?masy  ve insany ö?renme çabasy  istiyor.

 

Y?te bu çaba ve çaly?ma için dört madde ki tüm manalar bunlaryn içinde gizli:

 

  1. Kainat
  2. Ynsan
  3. Kur’an
  4. Fatiha

 Ylk ikisi ile ikinci iki arasynda ba? kurarak ördü?ünüz a? açylynca ortaya çykan a?acyn ilk meyvesi amel kitabymyzdyr.

 

O zaman ilk ö?renmemiz gereken Kur’an gibi kainaty ya da kainat gibi Kur’any okumayy  yani harfi ve ismi birbirinden ayyrmaktyr.

 

Yoksa  Kur’an’yn kainaty okudu?unu söylemek bo?lukta kalyr.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

YLETY?YM:

 

osmanziya@hotmail.com

osmanziya@yahoo.com

 

WEBLERYMYZ:

www.yontembilim.com

www.insan-bilim.com

www.osmanziya.com

www.mustafabugucam.com.tr

 

ÖBEKLERYMYZ:

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk