Ymkan Üzerine Çe?itlemeler
IMKAN dizini içindeki dosyalar
S.A.
Kimin nereye ne götürdü?ünü o kimseden ba?kasy bilmez dersek bu pek do?ru olmaz ama tamamen de yalan de?ildir.. ben yöntembilim denen ömrümün meyvesinin ne oldu?unu tamamen kestiremedi?im gibi bu i?in de?eri ve önemi hakkynda ba?kalarynyn de?erlendirmeleri de yeterince açyk de?ildir. Ancak hepimiz zaman denilen trene binmi?iz inece?imiz dura?a kadar bu treni daha rahat, daha kolay ve daha ucuz bir hale getirmeye çaly?ty?ymyza ku?ku duymuyorum. Binlerce ki?i binlerce icat yapmy?tyr ama bütün icadlaryn kullanylmasy geceleyin AMPÜL denilen icada ba?ly.. belki tekerin icadyndan sonra en yararly icad bu.. yöntembilimsel analiz de dü?üncenin ampülüdür.. onun kurulmasy ve i?letilmesi için yapylacak en küçük empulslaryn bile çok de?erli oldu?unu dü?ünüyorum.. buna ba?klary, evladym dahil, kendine de?er vermek olarak görebilirler ama umurumda de?il…
Getirmek ve götürmek yol ve yolcu ile alakaly.. yol yük, yolcu ise binek ister..binek ise bilet ister.. daha biz özel bine?imize sahip olamady?ymyzdan bilete mahkum olduk.. bilette ne hükm edilir ? Adyndan ba?ka kalkaca?yn ve varaca?yn ve varaca?yn yer ve zaman ile bilet ücreti.. bu bir nevi geçici yer tapusudur. Bu tapunun açty?y kapudan mahsudun ve ayny zamanda makdurun olan yere ula?yrsyn..
Ahiret yolculu?unun bileti ise NAMAZ’dyr.. e?er dikkat edersen onun devinimlerinde sonsuz yolculu?un bütün a?amalaryny ve duraklaryny görebilirsin.
YOL.. gidi?in yönlerini belirler, yolcunun ise YANLARI vardyr.
Gidi?i belirleyen ileriye ve geriye olan yönlerdir.. sol ve sa? yanlar ise yolucunun ileriye giderken geriye geriye giderken ileriye DÖNMESYNY sa?layan önlerdir.. Yolcu önünde öncülük ve önem verdi?i nesnelere ve kimselere giden kimsedir. Yol.. yolcu.. yön.. yan.. dön ve ön.. bütün bu kavramlar içinde bildi?imi sandy?ym ama içinde bilmedi?im olan bir ili?kiyi de ö?rendim dün yapty?ym yolculukta.. belki sizler çoktan biliyordunuz fakat ben bunu yeni gördüm.. saygyde?er dünürümüe giderken yapty?ym ?ehir içi yolculu?unda, deviniminde çabukluk ve hyz arasynda ba?lantyyy ke?fettim.. harekette ve devinimde, çabukluk sonucu hyzda görülen bir akym ya da yer de?i?imi oldu?u ili?kisini.. bilimsel ady ivme olan çabukluk ve tacil, hyz ve sur’ati belirleyen bir faktör.. ne kadar çabuk olursanyz yani acele ederseniz o kadar hyzly olursunuz devinimde.. Hatta ho?uma giden bir söz var: Erkenden yola çyk ko?manyn yarary yok… ivme, ko?ma, çabukluk.. bu üç terim birbiri yerinde kullanylabilir oysa devinim, çabukluk ve hyz birbiri yerinde kullanylamaz. Fakat günlük dil açysyndan bu üç terim birbiri yerinde kullanabiliyoruz. Yine ünlü bir hadis: Acilu bissalatü kablelfevt ve accili bittevbeti kabletmevt.. yani vakit geçmeen önce namaza acele ediniz, ölüm gelmeden önce tövbeye acele edeniz.. Acele ?eytandandyr fakat be? ?eyde acele etmek lazym ba?ka bir hadis: misafire yemek ikramynda, ölünün defninde, borcu ödemede, bekary evlendirmede ve burada belirtilen namazy vaktinde kylmada… Bu dini mahiyetinden ba?ka bir de onun fizik mahiyetine bakalym:
Çabuklu?u belirileyen faktör çok daha karma?yk.. güç etkilidir, yetenek etkilidir.. beceri etkilidir.. ba?ary etkilidir.. gücün sahibinin kimse ve nesne olmasyna göre esasly etken de?i?ir.. hasyly basit bir akym gibi görünen HAREKET fizik bir sorun ve bilimsel bir tanym olarak bile çetin cevizdir.. Ynsanlaryn dünyanyn döndü?ünü fark etmeleri 2000 yylyny almy?tyr. Hareket deyince fizik ötesi ve psik berisi uzantylary olan iki terim var.. potansiyel ve kinetik..
Potansiyel bilkuvve imkan ve sekene anlamyna gelir.
Kinetik ise bilfiil hareket (dinamik) ve tevakkuf (statik) demektir..
?imdi bu dört terimin yöntembilimsel analizi yerine bu iletinin dizini içindeki dosyalar hakkynda bilgi vermeye seçece?im bu yazyda.
Dünkü sohbetimizde ev sahibi ile uzun süre yöntembilimsel analiz ÇALI?MASI yaptyk.. evet düz bir konu?ma de?ildi bu ?emalara üzerinde konu?arak, göstererek resimle yapylan bir aly? veri?ti.. muhatabym da bykmadan bir kaç saat bu sohbete katlandy.. bunu misafire olan saygysyna ba?layabiliriz ama ben kendisinde bir bykma ve esneme alemeti görsem mevzuya de?i?tirecek kadar bir nezaketim oldu?unuda dü?ünüyorum. Yani muhatabym yararlanyyor, anlyyor ve aydynlanyyordu ki çaly?malarymyzy sürdürebiliyorduk.
Bu çaly?mada o güne kadar yapty?ym “imkan” tablolaryndan çok farkl bir imkan tablosunu BERABER yaptyk.. zaten o gece rüyamda imkan üzerine bir konu?ma da yapmy?tym. Ya?ly bir teyzeden sormu?tum rüyada Üstadyn imkan üzerine olan müthi? sözü nedir diye sormu?tum.. “Ymkan tarafeyni mütesaviyendir.” Dedi. Yani olanak varlyk ve yokluk yanlarynyn e?itli?idir. I?te bu e?itli?i ?imdiye kadar hep YATAY olarak gösterir idim.. oysa bu çaly?mada DYKEY gösterildi ve böyle hayyr ile ?err ve hasene ile seyyie uçlary daha açyk ve seçik olarak tanymlanmy? oldu.. bu yokluk ve varlyk yanlarynyn e?it OL-AN-AK’lar ta?ymasy tanymy basyt ve yalin bir ki?isel saptamadan ziyade Arisito’dan gelen, Ymamy Gazaliden yürüyen ve Fahraddini Raziden ilerleyen ve Üstadyn diliyle ifade edilen bir AKIL aynasyndan çykan bir (aks) yansyma suretinde (hads) ansyma.. öyle ki ne ayn ne de gayr olan MYSYL gerçe?inin bir ba?ka ifadesi.
Masaly anlamak ve anlatmak ne kadar kolay ve kaba ise misili anlamak ve anlatmakta o kadar ince ve zordur. Hakikatyn hikayesinin bir örne?i hareketin masalyny yani devinimin benzetimini yapmaktyr. Hareketin / devinimin; betimlemesini (tasvir), yorumlamasyny (tefsir), açyklamasyny (izah) ve indirgemesini (irca) sa?lamak günlük dilin ve syradan insanlaryn yapaca?y bir i? de?ildir.. bunu matematikle bilim adamlary yapty?y kadar yeni bir dil ile dü?ün adamlary yapacaktyr ve biz matematik ile bilim adamlaryna de?il dü?ün adamlaryna yöntembilim ile uygun bir dil hazyrlamaya çaly?yyoruz.
Bu i?i yaparken yöntembilimsel analiz konusunda arkada?lardan yardym istiyoruz.. bu çaly?malary gelin bu HAVUZ’da yapalym.. kendi ba?yna yapaca?ynyz müstakil çaly?malar ve bu çaly?malarda ortaya çykan aydynlyk damlalary, günlük hayatyn hay huyu içinde söner ve elde edilen mesafelerde bireysel ya?amy hemmi gammy içinde yiter. Oysa burada bir havuz içinde bulunan tarty?maya açyk deneyimler ve siber belle?e kayytly kazanymlardan ba?kalaryda yararlanyr, rastgele saçylarak buharla?maz ve bunlar gelece?e iletilmek üzere bir çaly?ma küvözünde saklanyr. Böylece yöntembilimsel analiz ki?isel bir dü?ünce ve bireysel bir kazanym olmaktan çykar ortak bir dil ve toplumsal bir yarar haline gelebilir. Aksi takdir de yapylan ki?isel uygulamalar ve yararlanmalar, bireysel deneyimler ve aydynlanmalar, özel kazanymlar ve ba?arylar ortak bir çaly?manyn verimi ve sa?lamly?yndan yoksun kalyr ve ortak bir dil haline gelme ?ansy azalyr. ?imdiye kadar siber uzayda kayytly binlerce ?ema ve tablo, çivi yazysynyn bile kodlaryny çözen insanly?a sakly ve gizli kalamaz.. elbette ortak bir i?e yarayacak dil olu?turuyorsa yöntembilimsel analiz dahi yaygynla?acak ve kurumla?acak gelecekte.. ama biz bu gelece?i olabildi?ince kysaltmak ve yapabildi?imizce yakynla?tyrmak ve bundan maddi ve manevi kazanç ve ürün elde etmek istiyorsak gayret ve himmetlerimizi birle?tirmeliyiz.
Eski imkan modelim ?öyle idi:
Ak
Yok öl=ol Var
An
Olanak ya da ölanak, anylan ve akanyn e? zamanly oldu?u bir sonuç oldu?u kadar varly?yn ve yoklu?un ard zamanly ve e?it oldu?u bir seçimdir, diyor du bu ?ema. Bu olanak, anylarak itibar edilir ve akarak ihdas edilirdi. Bu yüzden bir ?ey olabilir (var) ya da olmayabilirdi (yok). Ya da olabilir ölmek veya ölebilir olmak YKY YANI e?it bir durumdur. Oysa yeni model de E? ZAMANLI bir duruma dönü?üyor.
?imdi yeni model ?öyle:
yok
Ak öl=ol An
Var
Varlyk hayyr, yokluk ?er; anmak hasene, akmak seyyie; ve her hayyr veya ?err ile hasene veya seyyie olup ölerek, ba?layarak biterek, do?arak ve dü?ümlenerek geçmi?in belle?ine yerle?ir. Hayyr ve ?er yaratylan ve yapylan bir synav ve yary?tyr; yani bir HALK’tyr. Hasene ve seyyie ile kazanylan ve kaybedilen bir sava? ve bary?tyr. Yani emr-I KESB’tir. Bu yapylan dyr dyr’laryn ne kadar do?ru ve ne kadar gerçek oldu?u ele?tirilerek tarty?ylabilir.. ancak öneml olan bu tarty?malary analitik düzlemin mantyksal ve metodik kullanymyyla daha nesnel, daha sa?lam ve daha verimli yapabilmektir.
Bu durumda halk ve emr ile rasat ve rabas uçlarynda görülen SEYYYE’yi kesb ve HASENE’yi vehb NAYL’yeti ile ?ERRY fail ve HAYRI kabil SAYL’yeti daha açyk ve seçik olarak beliriyor.
?imdi, olana?yn (x) oldu?u bir ba?ka model sunuyorum:
Yok
Öl X Ol
Var
Hasyly ince i?lerde, ince dü?lerde, ince dillerde; günlük dil ve hatta matematik yetersiz kalyyor. Bazylary bu çeli?ikleri tutarsyzlyk olarak yorumluyor. Yan’landy?y ve yaslandy?y savyna kanyt sayyyor. Bu konuda cerbezeli ve zeki olmanyn, kendisini kandyrmada ve ba?kasyna aldandyrmada, da bir dereceye kadar etkisi olur. Hasyly bu i?te de alet (ar-aç) çaly?yr ve aly?yr ve açar yed (el) ö?ünür sonra da bu yüzden dövünür.
E?er (x) denk, e?it ve syfyr olan bir denklemse.. buna hangi noktadan ne eklendi?i daima meçhul, menfi ve münker kalacaktyr ki önemli YRADE olan bu SELB’in ne yerden olaca?yny bilmektir.
Biz kesreti selb, vahdeti icab ediyoruz.. sizleri de bun davet ediyoruz.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|