Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Din | |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Yazar | Mesaj |
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4048 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() Gönderim Zamanı: 12-Temmuz-2012 Saat 18:04 |
|
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4048 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
Hürriyet.. "özgürlük" olarak çevrilmi?.. acaba ba?ka "gür"lük'ler var da "hürr"iyyet bunlaryn en "öz"ü mü ? Ayryca evren ko?ullaryna ba?ymly ve toplum kurallaryna ba?ly olan insanyn gürü ne kadar öz olur ? Bu yüzden ilk önce hürriyet'i , do?ru bir çeviri ile "gürdenlik" olarak kar?ylamaya çaly?yyorum buna ra?men çozu zaman "yerle?ik yanly? çeviri, do?ru kar?ylyktan üstündür" kuralynca özgürlük terimini kullanmayy sürdürüyorum. Evet, hürriyetten ba?ka onun anlam çevresinden olan irade, ihtiyar, maksad, meram, gaye, talep, arzu, rüchan, ra?bet, hak, me?iet, mantuk ve emir.. gibi. dilek ve istek belirten terimlerin özümüdür ki bu kelimeyi özgürlük sözcü?ü ile kar?ylamy?lar ? Olabilir. Aslynda imkan ve hürriyeti yeteri kadar ayyrt edebilmi? de?ilim. Ancak bu ili?kinin anlam çerçevesinin kurulmasy, gösterilmesi ve tarty?ylmasy gerekir. Bununda düz yazy ile kolayca gösterilece?ini sanmyyorum.. hatta gösterilmeye çaly?ylmasyna u?ra?ylaca?yny da ummuyorum. Yöntembilimsel analize ça?rymyn deneyiminden biliyorum ki herkes dili ve dü?üncesini kullanmakla me?bu ve bu arada "özgürlük" denilen yeti ya da yetkiyi tepe tepe kullanmakla me?gul, onu tanymak ve anlamakla de?il. Anlam sürücümüzü anlama ve anlatym aygytyny kavrama gibi biçimsel etkinli?e geçilmedikçe ve buna dair bir HYKMET ortaya konulmadykça geçmi?te oldu?u gibi felsefe olarak edebiyat ve din olarak vaz yapmamyzy sürdürece?iz, gibime geliyor. Dü?ünmemizi derinle?tirmeden ve dü?üncemizi rafinele?tirmeden bu gibi konularan tarty?ylarak bir sonucu ula?ylmasyda mümkün görünüyor. Hukuk tahsilinde gördü?ümüz hukuk felsefesinden biliyoruz ki felsefenin pasly konusu olan irade anahtary çözülmemi? ve kader kilidi açylmamy?tyr. Dü?ünce tarihinde ve inanç dünyasynda "iman" synavyndan sonra bu "hürriyet" (irade-kader) yary?ynyn PRATYK bir anlayy? ve PRA?MATYK yakla?ymdan ibaret oldu?unu dü?ünüyorum. Yani biz pratik olarak, ister inanalym, ister inanmayalym, geçmi?e (mazi) kader ve gelece?e (ati) irade olarak bakaryz. ?imdi burada olan muzaryde ikisini birden kullanyryz. Çünkü bu gün, dündan ve yaryndan daha karma?yktyr. Elbette insanlar her konu gibi bu konuda dtahi KURAM'yny yapabilirler.. ancak sonuçta bir "kurgu"olmaktan öteye giden bir sany ya da sayy'dan ba?ka bir netice elde edemez. Diyebilirim ki bu gün yer yüzündeki semavi dinler (musevilik ve hristiyanlyk) Yslam Dünyasynyn kader tarty?masyny kopyelemekten ba?ka bir ?ey yapamamy?tyr. Kendi "kuram"ymy da düz yazyyla ortaya koymaya gerek duymady?ym gibi insanlarynda yapty?ym tablolary izlemeye ve tarty?maya luzum görmüyorlar. Ancak burada ba?ta "korku" olmak üzere ku?ku, ke?ke, küskünlük, kyzgynlyk gibi karanlyklar, fysylty, sykynty, üzüntü, kuruntu, saplanty gibi alaca karanlyklaryn içinde bulunan maddeye ba?ymly ve mana ba?ly bir insanyn ba?yna örülmü? dü?ünce çoraby ve üstüne oturtulmu? dil sepeti ardynda kendini ne kadar görebiliyor ki onun ne kadar gür ve hatta "özgür" oldu?unu görsün.. O sadece do?umdan ölümüne kadar olan süre içinde verilen di?er yetenek ve ba?arylar üzerine taçlandyrylmy? YRADE syfatyya HÜRRYYET salahiyetini kullanarak dünyevi vazife ve dini farizelerini yerine getiriyor.. buna ili?kin de bir MES'ULYYET ve MÜKELLEFYYET ta?yyor. Böylece hukuk, ahlak ve DYN etkinli?i yapabiliyor. Y?te bu etkinliklerin temeli olan ve ayny zamanda amacyn sa?lanmasyny ve gayenin gerçekle?mesini sa?layan bir HÜRRYYET'Y var ki buna GÜRDENLYK demek lazym. Aksi halde yanly? olarak özgürlük denilmesi yani hürriyetin kökünün ve kökenini ve sonuçta özünün insanda bulunmasyny varsaymak gerçe?e (hakikata) uymady?y gibi ayni zamanda Hakka'da muvafyk olmady?yndan dini sorumluluk dahi getirir. Dünyevi sorumlulu?umuz ve dini yükümlülü?ümüz temeli olan Haklar ve Hürriyetler sonuçta insan ilimlerinin bir konusudur. Ynsanbilimleri de evren ilimlerinin açyklama ve yöntemleriyle anla?ylamaz. Ynsanlaryn hürriyeti tanymak ve tanymlamakta yapacaklary bireysel te?his ve ki?isel tespit elbette her bir ferdin biricik ve tekil varly?yny ili?kin bir ihtiyar ve seçimdir. Ki?inin hayry böyle gördü?üne. kimsenin güzelli?i ?öyle seçti?ine dair bir tavyr aly?tyr. Bu da muhterem ve muhte?emdir.. kimse buna kary?amaz. Kary?yyorsa "lâ ikrahe"lik ilkesine göre bu yanly? bir uygulamadyr. Zorla iyilik ve güzellik olmady?y gibi zorla din seçimi de olmaz. Her insan tek ba?yna bir dünyadyr ve onu diledi?i gibi biçimler. Bununda dünyevi ve uhrevi kar?yly?yny görür. Ynsan ister HÜRRYYETY asyl sayyp kendine alyr ister emanet olarak görür ve onu vekaleten ya da asaleten ba?kasyna verir.. Biz müslümanlar di?er emval ve emlak teslimatlarymyz gibi nefislerimizi de bu arada hürriyetlerimizi de O'nun emrine vermeye ve Asyl Sahib'ine iade etmeye çaly?yyoruz. Hasbunallahi ve ni'me-l-vekil diyoruz. Lâ havle ve lâk kuvvete diyoruz. Bu i?teki geçici sabyr ve me?akkat kar?yly?ynda gür'lükle beraber güc'ümüzü, gör'ümüzü ve seç'imimizi de sonsuza dek kazanaca?ymy umuyoruz, Yn?aallah. Herkese de öneriyoruz ki Samimi bir ?ekilde hürriyeti kullany?ynyza bir dikkat edin. Yktidarymyz kadar de?il itiyadymyz kadar ya?ayabiliyoruz. Yhtiyarymyz kadar de?il itimadymyz kadar ba?aryyoruz. Hakka itimady kurmaya ve halka itiyattan kurtulmaya çaly?ynyz. Göreceksiniz ki ilim ve iradeniz YKTYDARINIZ kadardyr. Onu me?ru makbul ve maku bir ?ekilde kullandykça itiyadynyz disipline olacak ve itimadynyz yükselecek HÜRRYYET'imiz yücelecek. Böylece güvenilir bir kimse olarak dünyevi ve uhrevi selamet ve emniyetimiz artacaktyr. Duygularyn kölesi olmayacak, dü?üncenin tuza?yna dü?meyece?iz. Hürriyeti ve iradeyi kullanmaktan ziyade tanymaya ve anlamaya çaly?tykça Çok ?ey vermedi?iniz halde çok ?ey alacaksynyz, ?a?yryp kalacaksynyz. Karly çykacaksynyz. Aklyn bir tavry da kazanmaktyr. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya |
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 4048 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
Hürriyetin özgürlük de?ilde gürdenlik oldu?unu anlatmaya çaly?yyorum.. korkunun hemen ardyndan ele alynyn gürdenlik... gorku.. kürdenlik.. sonuçta g ve k sesi ile or ve ür sesi.. biz duygu ve sevgilerimizi.. dilek ve isteklerimizi.. seslendirirken farkynda olmadan dilin ilginç DE?Y?KEN atmalary ve DE?ER tutmalaryyla kar?y kar?yya kalyryz.. atylan her de?i?ken bir de?er tutar.. korku.. gorku.. gürdenlik.. kürdenlik.. or v ür sesiyle örülen terimlerin gösterdi?i duygu ve istek.. korku duyusu ve gürdenlik iste?i.. arasynda acaba bir ba? var my ? Korku artty?y kadar gündenlik azalyr my yoksa ço?alyr my ? Bir yönde (halk) düz oran bir yönde (hakk) ters oran my var ? Yani dü?ünce ufukunda duygu ve isteklerin rasat ve rabasy.. hasyly arayana sivrisinek saz.. aramayana davul zurna az... diye yüzler kitabynda sununusunu yaptym yukarydaky yazylaryn.. genelde duyum tabanymyz müsade ettikçe dü?üncemizi çaly?tyrabiliriz... e?er duygularymyz ve isteklerimiz bize engel de?ilse.. Allah nefes almamyza müsade ettikçe.. nefsimizi cazibelerden çekebildikçe.. ihtiyaçlarymyzyn kölesi ve iltizamlarymyzyn tutuklusu ve ihtiraslarymyzyn zebunu olmadykça dü?ünmek.. açyklamayy ve açylamayy ortaryr anlamayy ve anmayy ço?altyr.. bunlarda bilgi ve sevgimizi inanç ve ho? görüye yükseltir.. ki?isel geli?imimiz deli?imimizi ço?altykça.. toplumsal bili?imimiz de bireysel dili?imimizi artyrdykça.. bir ba?ka olur dünyamyz.. kalyn sa?lycakla.. Osmanziya
Düzenleyen osmanziya - 12-Temmuz-2012 Saat 18:24 |
|
![]() |
|
![]() ![]() |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |