De?i?ime direnenler
G dizini içindeki dosyalar.
“1596’da Fransa’da do?an Descartes ya?amynyn ço?unu Hollanda’da geçirdi ve l650’de Stokholm’de öldü. Descartes modern matematik okulunun ve modern felsefenin ba?latycysy olarak kabul edilir. Fizikçiler tarafyndan mekanik ve optik alanyndaki çaly?malary ile bilinen Descartes GEOMETRYK PROBLEMLERYN CEBYRSEL DENKLEMLERLE ÇÖZÜLMESYNY SA?LAYAN ANALYTYK GEOMETRYNYN kurucusudur. Kartezyen koordinat dizgesi onun adiyle bilinir ve fiziksel evrenin mekanik nedensellik terimleriyle açyklanmasy, aslynda mekanik kavramynyn kendisi Descartes’in modern bilime en önemli katkylaryndan yalnyzca biridir. (Newton hiç bir zaman fiziksel evren üzerine tanrybilimsel açyklamalary savunmaktan ve deterministik mekani?i reddetmekten vaz geçmedi)
Descartes’yn modern Avrupa Felsefesi için önemi bilim için öneminden az de?ildir. Skolastik felsefe ile kopu?u, Usu gerçe?in biricik yargycy olarak kabul etmesi Avrupa’da felsefe için yeni bir ba?langyç oldu. Felsefe salt “bilgelik sevgisi” olmanyn ötesinde geçmeli, bilginin güvencesi olan ve ku?ku duyulmaz bir yöntem üzerine kurularak BYLYM olmalyydy.
Descartes’yn ussal Yöntemi bilincin tüm içeri?inin sorgulanmasy ile, hiçbir ?eyi, tüm duyusal “bilgi”yi, giderek inancy, matemati?i bile esirgemeyen hakly bir ku?ku ile ba?lar. Ama ku?kucularyn tersine, Descartes salt ku?kuda takylmak ve eksiksiz olarak tanytlanmy? saltyk olarak varsayymsyz BYLGYYE, ussal gerçekli?e ulu?mayy amaçlar. Ynancyn yok edilmesini de?il, tersine ku?kuya ba?y?yk olmasyny sa?lamayy, onu bilgi yoluyla aklamayy ve desteklemeyi ister.”
SÖYLEM ba?lykly DESCARTES’in Usun Do?ru Yönetimi ve Bilimlerde Gerçeklik Araya?y Yçin Yöntem Üzerine eserinin Aziz YARDIMLI tarafyndan çevirisi, YDEA yayynevinin 2 TL lyk Ydea Cep Kitaplary dizisinin 001 ve felsefe 1 numaraly kitabydyr. Yukarydaki alynty kitabyn arka kapa?yndaki bilgidir.
Ydea yayynevi ve yayynlary Aziz Yardymly’nyn ol?anüstü bir BYREYSEL gayretinin ürünü.. Saygyde?er YARDIMLI Türkçe’mizi bilim dili olmanyn ötesine ta?yyarak felsefe ve hikmet dili haline getirmeye çaly?an adam.. gelir mi gelmez mi bunu zaman gösterecek. Ancak bende bu i?e olumlu bakar ve hatta denerim. Kendi Türkçe’m yetkin olmayabilir fakat Güzel Türkçe’nin yetersiz oldu?unu dü?ünmüyorum.
Ynancyn te?ekkülü için bilgi ve bilim gereklidir fakat yeterli de?ildir, diyenlere katylyrym. Yazaryn anlatymyna bakalyrsa demek Descartes bilimin inanç için gerekli ve yeterli oldu?una kani olanlardanmy?.
Nerede inanç varsa orada mutlaka sonsuzluk vaz eden din üstelik ko?ulsuz ve kuralsyz salt Tanry’yy bulan bir yöneli? ve arayy? bulunur demek de?ildir.
Fakat inanç yerini tam kar?ytyndaki ku?kuya byrakyrsa ne din kalyr ne de Tanry…
Descartes’in GEÇYCY ku?kusunu bu KALICI ku?kudan ayyrmak için onun ?übhesine METODYK KU?KU denilir. Yani ilke olarak ku?ku mübhem, ülkü olarak rayb de?il… Aslynda ?eksiz kesinlik (inanç) ile mütereddid byrakan ku?ku (kesinsizlik) bir kany’ nyn iki ucudur.
KU?KU ……………………………………. KANI ………………………………. KESYNLYK
Inanç, kanyt ve kanyya ba?ly olarak, kesin buyruk veren bilgi ve ku?kusuz bulunan yargy’dyr. Bu yargy kurulur, olu?ur, yykylyr, yeniden kurulur, olu?ur ve ya yykylmadan sonuna kadar kalyr ya da, KESYNLY?YNY yitirerek, bir daha kurulmamak üzere yykylyr ve kesin inanç yerini ku?kuya byrakyr. Üstelik burada kalynmaz kesin olarak do?ru bilinerek inanylanyn yanly? oldu?u ortaya çykar veya çykartylyr. Y?te bu süreç günlük bilgi düzeyinde ya da bilimsel bilgi düzeyinde her zaman gerçele?en syradan bir olay, do?al ve normal bir durumdur. Fakat günlük bilgi ve bilim düzeyinden Felsefe ve Din alanyny geçildi?inde ku?ku veya inancyn etkisi ve sonucu çok farky olur. Çünkü gözlenen, denenen ve synanylan BYLGY alanyndan çykylarak gözlenilmeyen, denenilmeyen ve synanmayan YNANÇ alanyna girilmektedir.
Ki bu alan bizden yeni bir yol ve yöntem istemektedir.
Yokluk varlyk gibi kanytlanmaz.. varlyk yokluk gibi tanytlanmaz.
Düz yazynyn dyrdyr’lariyle bu soyut alty kavramyn hakkyndan gelmeye çaly?mak sayy’laryn ve sany’laryn dü?ünceye patinaj yaptyrmaktyr.
Tapynmak tat, kölelik istek ve kulluk dilek ile gerçekle?ir…
Kul ve Tanry arasyndaki ili?ki bu üçünde biri iledir.
Gerçek kul ve gerçek Tanry, kulluk gerçe?inin anla?ylmasyyla belli olur.
Kulun iki hali vardyr ; gereksinim ve arayy?.
Gereksinimini kar?ylayan ko?ullar ve kolayla?tyran kurallarla yetinen kul, tapynmak ile kölelikten kurtulamaz. Öylesine ki hayaty anlamlandyrmayan tapynmayy mutluluk sanabilir ve ölümden kaçan ve onu amaçlayan köleli?ini de özgürlük sayabilir.
Öyle ise onu kurtulu?a götüren arayy?ydyr.. önüne bakyp ilerleyi?idir.
Arayanlary dü?ünüyor ve dü?ünenleri aryyorum, sloganymdaki iki uç birbirine ba?ly kapydyr. Dü?ünmek arayy?a yol açty?y gibi arayy?ta dü?ünmeyi do?urur.
Dü?ünenler bu iletinin dizini içindeki dosyalarda bir çok arayy? kapylary bulacaklardyr.
Arayanlara gelince onlara bir ba?ymdan geçen bir olayy anlatayym.. Her gün yanymda ta?ydy?ym iki üç senedir kullandy?ym çantamyn sapy eskimi?ti.. Selçukta bir Tamirciye götürdüm beni ba?ka bir Tamirciye havale etti.. O dükkany gittim, her gün kapysynyn önünden geçip gitti?im dükkanyn penceleri gazete ka?ydyyla kapatylmy? KYRALIK yazysy asylmy?ty.. Bir hafta böyle geçti.. sonra ba?ka bir tamirciye gittim.. biz imalat yapyyoruz tamirle u?ra?myyoruz dedi ba?ka bir dükkana gönderdi.. o dükkana gittim tarif etti?i yerde Tamirci bulunmuyordu.. Böylece Selçuk ilçesinden umudu kesip onarym için çantamy Yzmir’e götürmeye karar verdikten sonra büroma dönerken ?u kiralyk yazan yeri bir bakayym diye son bir umutla soka?a giderken bir AYAKKABICI gördüm.. ayakkabycyda diki? makinasy bulunuyordu.. sordum onaryrmysyn diye.. Tamam abi yapalym dedi ve böylece arayy?ym umutsuz bir durumda iken çözümü bulu?um ile noktalandy… gereksinim dahi aratyr. Çünkü sorunlar olmasayda çözümlerde olmazdy. Çözümü arayan olurda özünü arayan olmaz my ? i?te arayy?tan maksadym budur.
Var ou?un öznesi nedir ? Ya da kim dir ?
Gerekinim aratyr.. ko?ullary ko?ullary aratyr.. sorunlary sorulary aratyr.. sorular yanytlary aratyr.. insan ararken artyryr ve arytyr.. artyrdyklary korumak ve aryttyklaryny kurtarmak için arar.. ar. Ar.. h.AR.f’e “ar” derim. Ra’nyn tersinden yazyly?y.. Rahman ve Rahim olany arayanlar kaç gölgeden geçmek, kaç kapydan girmek, kaç gereksinimden kaçmak, kaç gerilime girmek ve kaç gerçekten yüzle?mek zorundadyrlar yolculuklarynda…
11 Marttta deniz karaya yürüdü Japonya’da on bin ki?i depremle toprak yerine denizin altynda kaldy gitti dediler.. 14 Marta Ybo vuruldu.. 15 Marta Julide GÜLÜZAR toprak alty yolculu?una ba?lady…
Ölümden kaçmak bir gereksinim midir yoksa ölümden kurtulmak bir arayy? mydyr ?
Buyrun G’ye girin. Dil gölgelerinde ve din perdelerinde arayy?ynyzy sürdürün.
Allah sonumuzu (akibetimizi ) ve sonucumuzu (ahiretimizi) iyi ve güzel etsin.
Amin.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
www.osmanziya.com
www.mustafabugucam.com.tr
|