Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
İnsan Bilim | |
YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim |
Konu: 003-insanbilim nedir ?( Kapalı Konu) | |
Yazar | Mesaj |
osmanziya01
Yönetici Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009 Konum: İzmir Gönderilenler: 381 Hak Puan : 10 Kidem : 7 OrtalamaHak : % 100 Irtibar :2 |
Konu: 003-insanbilim nedir ? Gönderim Zamanı: 18-Kasım-2009 Saat 21:14 |
YNSANBYLYM NEDYR ?
Ynsanbilim, ne psikolojidir ne de sosyoloji.. Ynsan-bilim, ne biolojidir ne de antropoloji.. Çünkü YNSAN, bunlary kucaklayan bir etkinlik yapmaktadyr. Ynsan bireysel ve toplumsal yanyyla kar?ylykly ileti?en, eril ve di?il yönüyle kar?ylykly etkilenen bir bili?im ya?amaktadyr. Cami bir varlyk olan insan zerreden hücreye, eneden zümreye ve cubbeden kübbeye KÜRELER (bölümler) VE DAYRELER (birimler) ta?yyan olu?tur. Çünkü onun evrensel varly?y ve küresel olu?u uluslaryn ve kültürlerin üstünde ve ötesinde mahiyet arz eder. Ynsan acykan, acyyan, bilen, seven, isteyen bir varlyktyr. Ynsan a?layan, gülen, tanyyan, tanymlayan ö?renen ve dü?ünen canlydyr. Ynsan seven ve sayan, yararla ve çykarla güden ve güdülen us-lu (akylly) kimsedir. Ynsan tadan ve tutan, erillik ve di?ilikle dürten ve dürtülen uz-lu (vicdanly) bir ki?idir. Ynsan hakkynda ilmi, felsefi, dini, edebi daha pek çok ?ey söylenebilir ve fakat bu onu bitiremez. Ynsanyn var olu? ko?ullary ve kurallary çok ve çe?itlidir çünkü. Bunun içindir ki: Ynsanbilim ne bilimdir ne de edebiyat.. Ynsanbilim ne hikmettir ne de san'at.. Ynsan bilim ne fendir ne de hukuk.. Ynsan bilim ne ahlaktyr ne de din.. DE?YLDYR. Fakat hepsinden yararlanyr. Ynsanbilimin varly?y bu alanlary gereksiz kylmaz. Bu alanlaryn varly?y insanbilimi ortadan kaldyrmaz. YNSAN böyle tek yanly olarak tanytylyp sadece bir yönüyle tanymlanarak bitirilen bir tür de?il, her bir bireyi tek ba?yna bir dünya olan bir alemdir ki ancak kar?yt yanlaryny toplayan ve ters yönlerini bütünleyen bir baky?la toplu görünümü resmedilebilir. Çünkü her bir ki?i, SADECE ruhlary bir ve ayny olan CAN-LI bir ten sahibi "hayvan" türünün bir bireyi de?il, her bir ferdi bir cins, bir tür, bir alem ve bir dünya olan biricik ve tekil özgür ve ölümsüz BEN-LY bir tin sahibi "insan"dyr. Ynsan kendinden önceki varlyk katmanlary olan cansyz, bitki ve hayvan katmanlaryny toplady?yndan bu YA?AM (hayat) katmanlaryn ko?ullaryna ba?ymly (örne?in beslenmek, ço?almak ve uyumak çekimlidir) bir ö?e olmakla birlikte olu?turdu?u yeni özgür us ve özerk uz ta?yyan yeni TANINÇ (?uur) katmanynyn dahi kurallaryna ba?ly (örne?in çaly?mak, sözle?mek ve mesai saatine uymakla ça?rylydyr) bir üyedir. Evrenin bir ö?esi ve toplumun bir üyesi olarak iki dünyanyn bir vatanda?y olan insan tabiat üzerine tarihle in?a edilen ?ehrinde bir yurtta?ydyr. Böyle çok yanly ve yönlü dura?an olmayan bir ya?am ve kültür, ancak bin bir estantanesi çekilerek saptanabilir, sonra elde edilen karelerin toptan ve toplamyndan diri bir betimi, canly indirgemesi ve devingen bir açyklamasy yapylarak anla?ylabilir. Ynsany çeken bu "özel" foto?raf makinesi, yöntembilim dedi?im kavramsal tasarym yapma imkany veren geometrik ve grafik bir dia?ramdyr. Dolayysyyla webim de ve öbeklerimdeki yöntembilimsel ?emalardaki tablolar ile bin bir resmini ve kurgusunu yapty?ym insanbilimsel anlatymlaryn her biri, özgün bir ?ema çizer ve özge bir tablo resmeder. Bunlar hem bir eser-i san'at "gibi" edebi bir de?er ta?yr hem de bir fikr-i hikmet "gibi" ilmi bir kyymet yansytyr. Bu bildirimlere "gibi" diyorum çünkü dil ve dü?üncenin gerçe?i dile getirmekte ve bilgiyi dü?e götürmekte "öykünme"den ba?ka anlama ve anlatma aracy yoktur. Çünkü biz "gerçek" ile "öykü" arasynda bir yerde bulunuyoruz. Uzam ve süre çizgisi ile anlam ve amaç çizgisinin kysytlady?y paralel postulatyny kyryncaya kadar bu düzlem aynasyny kullanmak zorundayyz. Bu durumda, öykünün gerçe?ini görmek kadar gerçe?in öyküsünü kurmakta "benzetme"den ba?ka seçene?imiz yoktur. Bunun için insanbilimi yaparken bilimde ve edebiyatta aly?ageldi?imiz formlary terk etmek zorundayyz. Çünkü klasik dedüktif ve indüktif anlama ve anlatma tekniklerimiz yetersiz kalmakta, özde?lik ve nedensellik içeren bilimsel ve özgürlük ve niçinsellik içeren hukuksal kaygylarymyzy, tek yanly olarak ele almak, gözümüzü kapamakta ve gönlümüzü karartmakta. YÖNTEMBYLYMSEL ANLATIMDA sözdizimsel kurallar gerektiren ve anlambilimsel ilkeler isteyen düz yazy düzeninin tümce ve ad ve hatta harf katmanynyn altyndaki sentaktik "hatt"lary ve semantik "hadd"leri kullanyrken ortaya konulan beyan ve maan yeni ve özgün bir ?ekil alyr. Ynsany konu ederken, onun varolu?unu anlar ve anlatyrken bu özgür ve özgün dil biraz daha elveri?li görünüyor. Bu dili kullanmayy ba?lady?ynyzda bunu sizde onayacaksynyz. Bu insanbilim öbe?inde yöntembilimin bu özgün biçimi içinde kurgulady?ym insanbilimsel içerikleri düz yazy ile çevirmeye çaly?aca?ym. Bu düz yazyya çevirmeler ilerledikçe ne demek istedi?imi sizde kavrayacaksynyz. Elbette "görme"den "kavra"yamaz, "tat"madan "tut"amazsynyz. Bilmeden anlayamazsynyz.
18 mayys 2009
Size insan gerçe?ini bilmek için yöntembilimsel görmeyi ve insanbilimi tatmayy öneriyorum. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya |
|
BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|
|
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |