DUYUMSAMA
DUYUMSAMA dizini içindeki dosyalar
Ynsan faaliyetlerinde dört tür hareket vardyr; tahassüs, taharri, teveccüh ve takarrub.. biz bunlardan burada sadece tahassüsü nazara alaca?yz. Di?erlerine de bir temel ve zemin olmasy noktasynda “duyumsama” olarak kar?ylayaca?ymyz tahassüsün, hassasiyet ve hissiyat olarak birbirine PARELEL giden iki çizgi dü?ünebiliriz. Hassasiyet hayati vetirelerle ortaya çykan dy? be? duyumuzun (havass-y hamse-i zahire) duyarly?y olarak görebiliriz. Bu durumuzu DUYUMALMA olarak niteliyorum. Hissiyat ise ?uuri vesilelerle tezahür eden ve iç be? duyumuzun (havass-y hamse-i batyna) duygunlu?u olarak görebiliriz. Bu durumu da DUYGULANIM olarak niteliyorum. Zahir ve batyn adresleri verildi?ine göre DUYUMSAMA’nyn resmi ?öyle verebiliriz:
Duyarlyk
DUYUMALMA
Hassasiyet
zahir
DUYUMSAMA / Tahassüs
batyn
Hissiyat
DUYGULANIM
duygunluk
Duyumalma, dy?arydan içeriye verilen bir UYARI ‘dyr. Duygulanym ise içeriden dy?aryya yapylan bir DUYURU’dur. “Uy” kökü dilimizin i?lek bir adydyr. Uyuma, uyku, uyanyklyk ya da uyma, veya uygulama ya da uyarlama ya da sa? duyu ya da uyary ya da duyuru gibi çe?itli anlamlaryn ady olarak oldukça zengin bir anlam çerçevesi sunar. Hakiki ve asyl olarak sadece i?itime cihazymyz olan kula?yn i?levi bulunan DUY-MAK eylemini adlandyryrken mecazi ve yan olarak anlam geni?lemesi çe?itlenerek çe?itli hayati ve ?uuru vetire ve vesileleri adlandyryr hale gelmi?tir. Biz bu kullanymy bir disiplin atyna almak için burada duyumalma duyarly?y ile duygulanym duygunlu?unu duyamsama‘nyn zahir hassasiyet ve batyn hissiyat iki hali olarak gördük.
Bu gördü?ümüzü do?ru mu ördük yoksa yanly? my ördük, noksan my ettik yoksa fazla my koyduk, bunu bu yazynyn konusu olan tablolar üzerine yapylan tarty?malarda ortaya çykaraca?yz.
Bir küme varsa ve bu bo? küme de?ilse bunun içinde elemanlary olacak.
Öyle ise DUYUMALMA ne içerir ? Dy? be? duyu dokunma, tatma, koklama, görme ve i?itmeden ibaret oldu?una göre be? tür derinin sert-yumu?ak-sycak-so?uk, dilin tat, burnun koku, gözün y?yk ve kula?yn ses algysy (alymy-duyarly?y) var.. biz bu E?YKLY algylardan sadece gözü (basar) ve kula?y (sem’) nazara alyp ellerin dokunmasy içinde di?erlerini katarak tümünü AYAD ady veriyoruz. Y?te bu ayadyn hassasiyetine de DUYUMALMA adyny verdik. Bu zahirde oldu?u için üste yazdyk. Bunu bir hayati vetire yani organizmanyn canlyly?yny ortaya koyan ya?am süreçleri ve dy?aryya içeriye olan uzanymlaryn kapysy olarak görüyoruz.
?imdi ?emamyzy yeniden düzenleyelim:
E?ikli Duyarlyk
GÖZ DUYUMALMA KULAK
Hassasiyet
AYAD
HAYATY vetireler
zahir
DUYUMSAMA / Tahassüs
Batyn
?UURY vesileler
Hissiyat
DUYGULANIM
duygunluk
Zahir duyumsamayy DUYUM-ALMA’yy açykladyk. Batyn duyumsama olan DUYGU-LANIM nasyl örece?iz ve görece?iz ?
Dedik.. fakat sonrasyna gördük bu nihayetsiz bir kuyu.. kat kat örülmü?.. bu kuyunun örülmü? duvarlarynyn resmini görmek istiyorsanyz iletinin dizini içindeki tablolarda yolculu?a çykabilirsiniz.
Bu tablolary ve tablolardaki kablolary birbirine ba?layyp ucunu kesret tarafyndaki BEYYN’ e ya da vahdet tarafynda RUH’a ba?lasanyz da “neden ve sonuc” denilen silsilenin iki ucunu da O’dan bilmedikçe akibetiniz hakkynda tam bir bilgi edinemezsiniz.
Felsefe özellikle epistomolji denilen bilgi felsefesi tahlillerinde “neden” / sebeb / cause denilen kozalitenin bir etmenler bütünü oldu?unu ortaya çykardy.. suyun yüz derecede kaynamasy bir netice ise bunun bir nedene de?il bir çok nedene yani etmenlere / faktörlere / amillere ba?ly oldu?unu gördü.. nesnel faktörlerden ba?ka kimsel aktörleri de hesaba katarsanyz bir ya?mur damlasynyn dü?mesinin altyndan kalkamazsynyz. Çünkü o damlada da atomlar, kuvvetler ve alanlar kadar müekkel olan melekler dahi var. CYHET-Y YMKAN ve DAYRE-Y ESBAB baky?yndan evrende çizilen her bir VEKTÖR’ün bizi kesrette bo?an resim verdi?ini görürsünüz. Sonuçta iman ve itikad açysyndan VAHDET’in de?eri ve gere?i ortaya çykyyor: Bu noktada akylly adama dü?en kalbini koruyarak Beyin kadar Ruh’a hakiki etki ve asli tesir vermemektir.
Trafik kazasy kadar Azrail Aleyhisselamyn’da varlyklar ve olaylar dünyasynyn bir parçasy, nesneler ve kimseler düzeninin bir görevlisi oldu?unu bilmek ve O’na göre ya?amak ve davranmak kellemizi kurtaryr.
Ama kuramsal din yazarken kitaba uygun bir anlatym ve uygulamaly hikmet yaparken felsefeye uygun bir dil bulmak zorundayyz. Çünkü sonuçta günlük dil ve bilimsel dilde evrene ili?kin bir ara?tyrma yaparken din ve hikmette insana ÇIKIYORUZ. Kimseler nesneler gibi bilinmez ve tanynmaz. Bilme ve tanymanyn üstündeki anlama ve inanmada alanyna uygun bir dil YCAD etmek zorundayyz. Bilim için matemati?i nasyl icad etmi?sek, aritmetik ve geometriyi nasyl kurmu?sak yöntembilimsel analizi de felsefe ve hikmet için öylece in?a etmek zorundayyz.
Çok yönlü ve yanly anlamlaryn tasvirini yapmak için düz yazy kifayet etmiyor, katmanly ve seviyeli anlatymlaryn resmini çizmek için günlük dil yetersizdir.
Etrafy ibare ederken yeten kelimeler / sözcükler kendimizi ifade etmeye gelince yetersiz kalyyor. Ysimleri / adlary kuran harfler / arlar bile yapay kalyyorlar. Bizde harflerin altynda olan hatt’lary kullandyk.
Duyum-alma’nyn zamany ile duygu-lanym’yn zamany birbirinden farkly.. birinde âny sonsuz yaparken ikincisinde sonsuzu ân yapyyorsunuz. Bir e? zamanly bir de ard zamanly iki zamanynyz varsa bir zamanda bir zamana geçerken renk boya de?i?tiriyor ve hiç ile hep arasynda gidip geliyorsunuz.
Çykartyn tara?ynyza bakyn… yatay dururken tüm di?ler e?it olarak syralanmy?ken dikey durumuna getirince bazy di?ler üste bazy di?ler alta geliyor. Hatta yatayda bile iki ucu birbirinde farkly.. Biz çizi çizin onun bir ucuna halky bir ucuna da Hakk’y yerle?tirin.. Halk’dan Hakka giderken alynan yol ile Hakk’dan halka gelirken alynan yol birbirinden farkly.. biri velayetin kurbiyeti biri risaletin akrebiyeti.. Ayny insan kravat takyp devleti temsil eden memuriyeti ile kravaty çykaryp özel hayatyn sivilli?i böyle iki uc arasynda gidip gelmektir.
Exel de dikeyde sayylary (satyrlary) gösterirken yatayda (sütunlarda) harfleri gösteriyorsunuz. Rakamlar ve harflerin i?areti birbirinde farklydyr ki biz ona sayysal ve sözel diyoruz. Keza nicel ve nitel arasynda da böyle bir farklylyk var.. hasyly farkyndaly?ymyzy anlatyrken artyk yine bir dil ortaya koymalyyyz. Yöntembilimsel analiz projesi ekibinin yapaca?y deneyim ve çaly?malar olu?turaca?y yanylmalarla böyle bir dile ba?langyç yaparsa görevimizi yapmy? sayaca?yz.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim

NOT:
Bu yazynyn içerdi?i anlatym ve ba?kasyna verdi?i bilgi, kendine yapty?y ö?üt aslynda bahane.. dizinin içindeki ?emalara bakyp oradaki tablolardaki anlam çerçevelerinde insanyn yani dil ve dü?üncenin RESMYNY görmek ve göstermek muradymdyr.
Umuyorum ki kendini tany komutuna uyanlar kendilerini merak ederek YNSANIN resmini bulurlar. Bunun içinde dosyalary versiyon numaralarynyn syrasyyla açarak + ve X eksenlerine bakarak dü?üncenin gözünü ve kula?yny, dilin elini ve ayaklaryny görmelidirler
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|