Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Yöntembilim | |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Yazar | Mesaj |
kutlu aytug
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 ![]() Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
![]() Gönderim Zamanı: 30-Ekim-2010 Saat 11:27 |
|
|
ahmet
|
|
![]() |
|
kutlu aytug
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 ![]() Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
![]() |
?emanyn Çözümlenmesi Demokrasi, ?üphesiz gerçek ve kalp-kandyrmaca olmak üzere iki ?ekilde dünyada uygulanmakta… Gerçek demokrasi, yürütme kanady e?itlik ve tarafsyzlyk, yargy kanady özgürlük ve ba?ymsyzlyk ilkesine oturmu?, seçme ve seçilme hakkynyn olmazsa olmaz oldu?u iyi bir yönetim anlayy?ydyr. Bu anlayy?a, insanlyk; tabii ki bir anda kavu?mamy?tyr. Binlerce yyllyk tecrübe ile bu anlayy?a ula?ylmy?tyr. Demokrasi demek, millet-halk adyna meclisi-?urayy olu?turan temsilciler tarafyndan, ihtiyaca binaen ortaya konulan anayasa-yasalarla devlet çarkyny i?letmek ve halka hizmet etmek demektir. Bu yönetim anlayy?ynda, demokrasinin olmady?y devlet yönetimlerinde görülen kontrolsüz güç kullanymy asla söz konusu olmamaktadyr. Bir yandan yargy erkinin, bir yandan muhalefet denilen iktidar namzeti partilerin gözetimi altynda devletin i?eyi?i ve halka hizmet söz konusudur. Yani demokrasi ile yönetilen devletlerde, vatanda?-devlet ili?kilerinde uyum ve bary? içerisinde ya?ama, halka hizmet en üst seviyede gerçekle?mektedir. Demokrasilerde mülkiyenin adil yönetme, adliyenin adil yargylama ihtimali her zaman yüksektir. ?üphesiz her türlü insan hak ve hürriyeti (dinsizlik manasynda uygulanan laikli?e kar?ylyk din ve vicdan hürriyeti de dahil) ancak demokrasilerde görülmektedir. Yeter ki içi bo? sahte-kalp demokrasilerle insanlar kandyrylmasyn… O nedenle gerçek demokrasi safynda olmak insanlyk borcu kabul edilmeli, bu anlayy?y haiz nesillerin yeti?mesi te?vik edilmelidir. Ek bilgi Yslamiyet, elbette fert ve toplum olarak Yslam ?eriatyna uygun ya?amayy esas alan hak bir dindir. Yslam dinine-?eriatyna aykyry bir devlet yönetim anlayy?y hiçbir Müslüman için kabul edilemez. Elbette halkynyn ço?unlu?unun Müslüman oldu?u bir yerde aksi yönetim anlayy?laryna kar?y mücadele edilmelidir. ?u da bir gerçektir ki, gerçek demokrasi ile yönetilmenin, Yslam ?eriatyna uygun ya?amayy bloke etmedi?i de açyktyr. Kim ne derse desin gerçek demokrasi anlayy?ynyn hakim oldu?u ülkelerde ve toplumlarda Yslam daha iyi anla?ylmakta, benimsenmekte ve ya?anmaktadyr. Düzenleyen kutlu aytug - 31-Ekim-2010 Saat 03:41 |
|
ahmet
|
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3996 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
Sayyn Aytu?, Hem ?ema biçim olarak hem düz yazy içerik olarak yerinde ve yararly olmu?, tebrik ve te?ekkür ederim. Fakat yazarynyn tanydy?ymdan bu güzelli?e ?a?yrmadym. Bende CUMHURYYET bayramy vesilesi ile bir yazy yazmayy dü?ünüyordum bu size kysmet olmu?. Sizin bu "demokrasy" tanymynyzla cumhuriyet sözcü?ünün içeri?i doldurulmu?. Yazy ve ?emaya ili?kin ele?tirime gelince; adil yargy (ADLYYE) ile adil yönetim (MÜLKYYE) e?le?tirilimesinde "adil" sözcü?ünün iki taraf için kullanylmasy yöntembilimsel analiz ilkelerine aykyry.. yani AYNI kelime ve kavramy iki yerde KULLANMAMAK yöntembilimsel analizin esasly bir ilkesidir. Zaten olgu olarak ta çeli?ir.. adliye adil oluyorsa mülkiye adil olmaz ba?ka bir vasyf alyr. Adil kavramy iki ayry ?eyin ortak ady olmaz, oluyorsa bu adil sözcü?ü ady altynda ba?ka bir kavramy ya da olguyu sözkonusu ediyoruz demektir. Biri adaletin bir yüzü olur di?eri ba?ka bir yüzü olur ve bu iki yüzün de ayry ayry ady olur. Örne?in adliye muhakeme / yargylama da adil olacaksa, mülkiye tatbik ve icrada adil olacaktyr ki bu adil olmanyn yargylama da , muhakeme de adyl olmaktan ba?ka bir anlamy vardyr. Mülkiye (bürokrasi) sivil ve askeri olmak üzere ikiye ayrylyr. Mülkiye, mülkün ve ülkenin idaresi i?i demektir. Bu i?ler adaletle yapylacaktyr amma bu adaletle adliyenin adaleti arasynda ne fark var ? Adliye (yargy) ve mülkiyeden ( yönetim) ba?ka bir de te?ri (yasama) var. Yasama erkinin yapty?y i?teki adaletin bu önceki ikisinden farky ne ? Iki esas var.. adalet ve iktisad… adaletin bu üç erkte yani yasama, yürütme ve yargy güçlerinde gerçekle?mesinden ba?ka iktisadynda gerçekle?mesi gerekir.. bunlaryn ady ne olacaktyr ? Adalet Kur’anî me?hur bir esas.. Her cum’a hutbede “Ynnallahe ye’muru bil-adli ve ihsan…” diye duyurulur. Yktisatta ünlü bir temel.. yiyin için ysraf etmeyin ayeti.. e?er muktesid olsaydynyz yerin altyndan ve üstünden ryzyklanacaktynyz ayeti… ?imdi be?eriyet aklyn talebi olan iktisady ve vicdanyn arzusu olan adaleti iki ülkü ile taçlandyrdy: Bilgi toplumuyla iktisady gerçekle?tirmektir, hukuk devletiyle adaleti yürütmektir. Bütün bu çok yanly ve yönlü terim ve kavramlar yöntembilimsel analizle bir araya getirilip anlam çerçevesinde toplanacak ve toparlanacaktyr. ?imdi bunlaryn islamiyetle ilgi ve ili?kisi.. iki esas var: Hürriyet-I ?er’iyye ve Me?ruaty Me?ruya bu günkü tanymlarla özgürlük ve demokrasy.. Ali imran suresi 159 unca a?ette ?ura ve me?veret yani demokrasy öngörülmü?. ?ura gibi beyatta islami bir esas. Bu ikisinin birle?iminden islam demokrasisi çykacaktyr. Bu nasyl olacaktyr ? Birde din-I mübin-I Yslamiyetin gayesi olan be? koruma var. Yslam ?eriatynyn gayesi akly, maly, cany, nefsi (namusu) ve ?erefi (dini) korumaktyr. Yani bunlar insanyn temel hak ve hürriyetleri. Fikir ve vicdan hürriyeti ile ifade ve te?ebbüs hürriyetini gerçekle?tirirken amme maslahaty ile ?ahsyn menfeati dengede tutulacaktyr. Bu nasyl olacaktyr ? Bütün bunlary temin edecek kavanin-I islamiyet ve kavaid-I din nasyl tedvin edilecek, nasyl tesis ve te?ekkül edecektir ? Efkar ve emvalin “müdavelesi”ini temin edecek esasatyn “tedvin”i DEVLET olgusunun tesisi demektir. Ülke, ulus ve siyasal iktidaryn teslisinden olu?an devlet üçgenin saç aya?y nasyl oturtulacaktyr ? Bu teslisden tevhide nasyl geçilecektir ? Y?te tüm bunlar laiklik SORUNUNUN, demokrasy SORUNUNUN, bireysel ve toplumsal hürriyet ve haklar sorunun çözümüyle gerçekle?trilecektirr. Demokrasi SORUNU ise bunlardan sadece birisidir. Hakimiyeti saltanattan alyp seçim ya da ba?ka bir ?ekilde halka ve millete vermek ya da vermi? görünmekle yani CUMHURYYETLE sorunlar bitmiyor. Ya da tek sorunlar yol devrim, tek yol demokrasi tek yol islam demekle tükenmiyor. Ancak i?aret etti?iniz gibi zaman içerisinde canly bir bilim ve diri bu hukukla geli?en uygarlyklar ve milletler semavi dinlerden aldyklary y?ykla, iktisatla, adaletle daha iyi bir idare ve yönetimin, daha iyi bir terbiye ve e?itimin yol, yordam ve yöntemlerini buluyorlar. I?te yöntembilimsel analiz, bu sorunlara çözecek olanlara, bu konulary dü?ünecek olanlara tarty?malarda kavramsal tasaryma esas olacak çok yönlü bir anlatym aygyty ve ele?tirilere temel ara yüz olacak çok yanly bir anlam sürücüsü sunuyor. Sa?lycakla kalyn. Osmanziya Düzenleyen osmanziya01 - 02-Kasım-2010 Saat 01:01 |
|
![]() |
|
kutlu aytug
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 18-Ocak-2010 Gönderilenler: 170 ![]() Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
![]() |
Slm.
Sn. Osman Ziya karde?imin konuya ili?kin yaty?y açyklama ve iltifat için te?ekkür ederim.
"Adil" kavramy ile ilgili tenkit ve tanymlamaya katylyyorum. Ben adil ile birlikte yargy ve yönetim kavramlaryny bir bütün halinde tanymlamak istedim. Aslynda yerle?tirme yaparken bana da sycak gelmedi bu ?ekil tanymlama... Fakat acaleden olsa gerek bir tarafta adil yerine ba?ka bir kavram aklyma gelmedi. Oysa iyi idare-yönetim denilebilirdi ve yöntem bilim prensiplerine uygun bir adresleme yapylmy? olurdu. Yada ba?k bir kavram da dü?ünülebilirdi..
Burada esas olan yöntem bilimi kullanym denemelerinde mümkün mertebe az prensip hatasy yapylmasydyr. Önemli olan yöntem bilimin uygulanmasy te?ebbüslerinin artmasydyr.Ki bu yanly?lar, te?ebbüs erbaby için gayet normal görülmeli ve hiç çekinmeden bu i?e ba?laynylmasy gerekmektedir.
Özellikle edebiyat, dil bilgisi, mantyk, matematik alanynda ö?retmen ve merakly akademisyenlerin bu i?le biraz ilgilenmelerini tavsiye ediyorum. Her halükarda onlara faydaly olacaktyr, diye dü?ünüyorum.
Her hafta sonu bilmece-bulmaca niyetiyle bir kaç saatlik yöntem bilim deneme çaly?masy yapmanyn en azyndan zihin açycy bir fayda sa?lady?yny söyleyebilirim.
Yöntem Bilim'e ili?kin yazyyy okudum. Dü?üncelerimi daha sonra kaleme alaca?ym...
Saygy ve sevgilerimle
Düzenleyen kutlu aytug - 01-Kasım-2010 Saat 06:08 |
|
ahmet
|
|
![]() |
|
osmanziya
Kıdemli Üye ![]() Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3996 ![]() Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
![]() |
Evet, aynen katylyyorum. Dedi?iniz gibi içeri?in do?ru ya da yanly?.. isabetli olup olmamasyndan ziyade konulary anlam çerçevesinde toplama becerisini elde etmek. Elbett buda böyle deneme ve yanylmalarla, de?i?tirme ve düzeltmelerle olacaktyr.
|
|
![]() |
|
osmanziya01
Yönetici ![]() ![]() Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009 Konum: İzmir Gönderilenler: 381 ![]() Hak Puan : 10 Kidem : 7 OrtalamaHak : % 100 Irtibar :2 |
![]() |
http://groups.yahoo.com/group/Bilim-Din-Felsefe/message/248
Do?u ve baty kültürleri birbirlerini oldu?u gibi ortada olan ülkemizi de
etkiliyor. Kültürün iki temel aleti olan diller ve dinler birbiriyle bulu?uyor ve bu bulu?mada Ybni Haldun'dan beri saptanan ?u gerçekte gücünü uyguluyor: Ma?lup milletler ve medeniyetler, galip milletleri ve medeniyetleri TAKLYD eder. Ord. Prof. Hilmi Ziya ÜLKEN'in saptady?y gibi baty YRADE, do?u taklid uygarly?ydyr. Do?unun nirvanaya / yoklu?a eri?mek isteyen TAKLYD kültürleri ile batynyn varly?y ele geçirmek isteyen YRADE kültürlerinin olu?turdu?u kült'ler arasynda bulanan ISLAM medeniyeti GÜCÜNÜ yitirince di?erinin egemen olmalary ya da egemen olmaya çaly?malary ola?andyr. Yyllardyr Yslam dünyasynyn bayraktarly?yny yapan OSMANLI tarih sahnesinden çekilince ortaya çykan bo?lu?u doldurmaya çaly?anlaryn ba?aryly olmadyklaryny, olamadyklaryny ve olamayacaklaryny orta do?uda ve yrakta sel gibi akan ve ülkemizde syza syza bir göl olan kandan anlyyoruz. Bunun sorumlusunun binlerce yyldyr do?u ve baty kültürü içinde simgelere syzmy? halka kapaly ve hakka küskün gizli ve sinsi bir gücün oldu?unu bilen bilir. ?imdi bu bireye fazilet ve topluma kemal va'd eder görünen etkili ve yetkili güce kar?y SIRRAN açyk ve TENEVVÜREN seçik güç do?uyor. Bu güç usulü iman ittihaz eden SOL'u culuk eden sol görü? ile imany usul edinen SA?'y cylyk eden sa? duyuyu; hakiki mecralary olan DÜ?'ün akyl ve kalb birli?ine.. Y?'in dünya ve ahiret beraberli?ine çeviriyor. Y?te bu güç, metafizik diyerek dü?ün-ce'yi dy?layan ya da felsefe diyerek dü?ün-me'den kaçan solu ve sa?y TEFEKKÜR oda?ynda topluyor. Hazyr ekonomik çykarla göbeklenmeyen öbekler ve güncel politik bir gücten beslenmeyen seslenmeler, bireysel amacyna angaje olmayan dü?ünürler global ve lokal arasy GLOKAL tady aldy?ynda, dü?ün gizeminden i?in izledi?i çizgiyi yakalamak suretiyle do?ru yolu bulacaklaryna umuyorum. Y?te bu çizgiyi ba?latacak salih akylla sahih kitaby bulu?turan öze?in odaklanmaya ba?lady?y bir ülke olarak Türkiyemiz, do?unun ve batynyn kesi?ti?i bir CO?RAFYA, geçmi?in ve gelece?in kav?akla?ty?y bir HYSTORYA, yerelin ve küreselin bulu?tu?u bir AGORA olarak do?unun ibaresine ve batynyn ifadesine imkan sa?layacak, ümmet-i davet ile ümmet-i icabeti dün oldu?u gibi yarynda ba?rynda ta?yyacaktyr. Bizler ve sizler bu ÜTOPYA ve umutla yolunuzu sürdürece?iz… Sa?lycakla kalyn. Osmanziya |
|
BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|
|
![]() |
|
![]() ![]() |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |