Yürüyen bina…
Ynsan, hayaty ve ?uuru ile bir bina içinde ya?ayan canly bir yapy ve mekanda ve zamanda yürüyen uslu bir i?levdir. Onun bu CANLI yapy ve USLU i?lev binasynyn HAREKETLY adresiyle ili?ikili ve ba?lantyly bir kimlik ve ki?ili?i içeren bireysel benli?i vardyr. Müslüman bu yürüyü?ünü birbirinin sözcükleri tersi olarak yazylan ve birbirinin tersi bir ?uuru içeren zamaN ve Namaz adymlaryyla yapar.
Bu gerilme ve gev?eme fazlaryny, tahmil ve tuhammil hamlelerini, i?tah ve i?tiyak hatvelerini, a?k ve merak yönlerini, fena ve beka yanlaryny, kesret ve vahdet cihetlerini çe?itli tablo ve yazylarymda i?ledim ve i?leyece?im.
Ynsanyn böyle betimlenen ve tanymlanan var olu?unu sade DYKEY ve YATAY iki çizgi ile özetlersem ?u yapyyy kurabilirim.
CYSYM
Beden
ÖMÜR
Hayat
Ölüm rasat BYNA rabas Do?um
?uur
AKIL
Vicdan
RUH
Cisim ve Ruh bir araya geldi?inde do?um (TOHUM) ölür, hayat ba?lar; ayryldyklarynda ölüm (DÜ?ÜM) olur, ?uur biter; geriye cisim ve ruh kalyr. Ynsan mekanda yerle?en bir konuk ve zamanda yürüyün bir yolcudur. Onun asyl ikametgahy vicdany ve asyl arabasy bedenidir. O, bu ikisinde sürekli durur. Belki anlatty?ym bütün bu süreçler onun önünden geçen bir ZAMAN yrma?ydyr. Fakat biz onun zaman çizgisinde yol alan yürüyü?ünü esas alalym.
?imdi bu yürüyü?te a?a?ydaki tabloda yer alan do?umdan sonra RABAS ölümden önce RASAT yazyly iki kare var. Rasat bakma, rabas bekleme demektir. Ynsan geçmi?i, ders almak amaciyle, görür ve gelecekte, daha iyisinin gerçekle?mesi için, bekler. Böylece sorunlara deneyimli olarak bakar, çözümleri de isabetli bekler. Yani gerçekten ileriye gitmeye çaly?yr. Aksi halde zaman olarak geçmi?ten gelece?e geçmek “ilerlemek” de?ildir, yerinde sayarak ve geçici kalarak beklemektir.
Tabloda yazylanlaryn hepsini düz yazyya çevirmeyi dü?ünmüyorum. Bakylynca görülenleri ayryca size dillendirmek tablonun amacyny geçersiz kylacaktyr. Ana hatlaryyla dile getirirsem; BEDEN, elem ve lezzet alyr. VYCDAN, irfan ve inkar eder. CYSYM ysy ve y?yk alyr. RUH, alim olur ya da cahil kalyr.
Çizdi?im tablo, özgün bir kurgudur. Geçmi?te farkly oldu?u gibi gelecekte kurgulayacaklarymda farkly olacaktyr. Bu farklylyklar içinde ortak olan noktalar da, ayryk olan nüktelerde olacaktyr. Ortak olanlar genel bilgiler , ayryk olanlar ise özel ilgilerdir. Fakat bütün ortak ve ayryk nükte ve nokta olan NUTUK’lar, akl’ymyn YSTYNTAK’y kadar ömr’ümünde YSTYHSALY’dir de. Tabloya bakynyz.
Hasyl-y Ömrüm’ü bir kitabta toplasaydym.. ki bunlary yakla?yk 30.000 tabloda tasvir ettim ki bunlar incelendi?inde aklymyn seyri süluku ortaya çykacaktyr. E?er sizde analitik düzlem ile kurulan anlam çerçevelerinde bahsetti?iniz konularyn ve kar?yla?ty?ynyz sorunlaryn yöntembilimsel analizlerini yapmaya çaly?yrsanyz izledi?iniz dü?ünce yolunuz saptanabilir hale gelecektir. Nasip olursa bunlaryn 3000 bininden 200 tanesini bir kitap içinde sunma projemiz var.
Burada “zihin” üzerinde biraz durmak istiyorum. Zevil-idrak (idrakli) CANLI mahluklar var; melekler, ruhaniler ve cinler. Zî-ruh (ruhlu) CANLILAR var; ku? ve ku?çuklar hayvanlar ve hayvancyklar. Canlylyk içerisinde ZYHYN ta?yyanlar bu ikisi arasynda bulunan BE?ER’e (belki de iman ve islamiyetle mükellef cinlerde dahil olmak üzere) mahsus bir us / akl / intellect formu olabilir. Zihin ortak dü?ünce ve mü?terek duygulary ifade eden ve “zihniyet” olarak ifade edilen belli bir tarih ve co?rafyayy içeren bir kültürün eseri olabilir. Ki biz buna millet ve biraz daha geni?se medeniyet ady veririz.
Bir elma bahçesine bakty?ymyzda neyi görüyorsak, bir lale tarlasyna bakty?ymyzda neyi görüyorsak,bu ortak renkler ve mü?terek y?yklar bize bir tür kimlik ve bir çe?it ki?ilik sunar. Zihin tarlalary ve zihniyet bahçeleri de bize “bir tarz-y nazar ve tavr-y niyet ile bir suret-i sem’ ve ?ekl-i basar arz eder ki bu âsar ve âyat-y âyad ve âlem ve âyan-y fuad; takkeli ve takkesiz kafalar kapaly ya da açyk bir yüz sunar ki biz bunu di?er yüzlerden ayyrt ederiz.
Ayyrt edilenleri severiz ya da sevmeyiz.. buradaki tabloda bu duygulary göstermedim. Bu muhabbete i?aret eden marifete yer vererek irfan ve inkary ayyrdym. Ayryca ruhun alim gelip cahil ayrylmasyna dahi dikkat çektim. Normal de insan hiçbir ?ey bilmez ve cahil olarak gelip, alim olarak gider görünür. Fakat gerçekte a priori bilgiler ady verilen ve “akl” denilebilecek temel dü?ünce ve dil bilgileri ile gelir. Bunlara özde?lik ve özgürlük diyorum. Bu araçlary kullanarak dünyadaki ya?anty, davrany? ve deneyimleri ile zihniyet diye tanymlady?ym akyl içeriklerin elde ederek yani “ö?renerek” bir YNSANÎ bir kimlik ve ki?ilik elde eder ki i?te bu YLYM irfana, irfanda YMANA dayanyrsa insan “güzel” bir “YSYM”e dayanan alim bir insan olur. Ynkara giderse ki inkar ile dayanylacak ahsen-i takvimden ahsen-i amele götüren ism-i “insan” nefyedilmi?tir. Bu nefiy ile reddedilen “insan”yn Ysm-i A’zam’ynyn, uzakla?ylan “iman”yn felek-i irfanyna ve kaçyrylan “islam”yn makam-y ihsanyna kysaca Esma-i Hüsna’ya uygunlu?u, ölüm dü?ümünde çözülerek, ortaya çykacaktyr. Bu insaniyeti yakalamamakla, hayvanlyk syfatyndan insanlyk synyfyna geçememekle kaybedilen artylardan ba?ka kazanylan eksiler de var. Y?te küfr haksyzly?ynyn ve ?irk zulmünün mahiyeti budur.
Çünkü “Yslamiyet, insaniyet-i kübradyr” Çünkü iman büyü?ünü kaçyran ilim küçü?ünü kaybederek geriye gider. Geriye giden a?a?y dü?er... Zaten onlaryn insan tanymy özet olarak “hayvan-y nâtyk”tyr. Ölüm ile ?uur ve nutuk ortadan kalkynca geriye insan olmayan cansyz bedeni yani hayvan cesedi, kalacaktyr.
Yazy uzun oldu.. yürüyen canly bina, - canly bombalara de?il yüre?i canly insanlara bakyn, robotikler insan de?il ady üstünde canly bomba- nereden gelip nereye gidiyor ? Sorusunu da nazara aldy?ymyzdan dolayy.
Olayyn kolayy, bu tabloya bakyp kutulara ve yumurtalara konulan terimlerin yerinde olup olmady?yny görmektir. De?ilse ele?tirmektir. Sorularla de?i?tirilip düzeltilmesine yardymcy olmaktyr. Böylece insanly?ymyzy anlamaya katkyda bulunmaktyr.
Allah ahiretimizi ve akybetimizi iyi ve güzel etsin.
OSMANZYYA
|