Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
İnsan Bilim
 YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim
Mesaj icon Konu: Yürüyen bina...(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Konu: Yürüyen bina...
    Gönderim Zamanı: 03-Kasım-2010 Saat 08:11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yürüyen bina…

 

 

 

Ynsan, hayaty ve ?uuru ile  bir bina içinde ya?ayan canly bir yapy ve  mekanda ve zamanda yürüyen uslu bir i?levdir. Onun bu CANLI  yapy ve USLU i?lev binasynyn  HAREKETLY  adresiyle  ili?ikili ve ba?lantyly bir kimlik ve ki?ili?i içeren bireysel benli?i vardyr. Müslüman bu yürüyü?ünü birbirinin sözcükleri tersi olarak yazylan ve birbirinin tersi bir ?uuru içeren zamaN ve Namaz adymlaryyla yapar.

 

Bu gerilme ve gev?eme fazlaryny, tahmil ve tuhammil hamlelerini, i?tah ve i?tiyak hatvelerini, a?k ve merak yönlerini,  fena ve beka yanlaryny, kesret ve vahdet cihetlerini çe?itli tablo ve yazylarymda i?ledim ve i?leyece?im.

 

Ynsanyn böyle betimlenen ve tanymlanan var olu?unu sade DYKEY ve YATAY iki çizgi ile özetlersem ?u yapyyy kurabilirim.

 

 

 

CYSYM

 

Beden

 

ÖMÜR

 

Hayat

 

Ölüm      rasat     BYNA   rabas       Do?um

 

?uur

 

AKIL

 

Vicdan

 

RUH

 

Cisim ve Ruh bir araya geldi?inde do?um (TOHUM)  ölür, hayat ba?lar;  ayryldyklarynda ölüm (DÜ?ÜM) olur, ?uur biter; geriye cisim ve ruh kalyr.  Ynsan mekanda yerle?en bir konuk  ve zamanda yürüyün bir yolcudur. Onun asyl ikametgahy vicdany ve asyl arabasy bedenidir. O, bu ikisinde sürekli durur. Belki anlatty?ym bütün bu süreçler onun önünden geçen bir ZAMAN yrma?ydyr. Fakat biz onun zaman çizgisinde yol alan yürüyü?ünü esas alalym.

 

?imdi bu yürüyü?te a?a?ydaki tabloda yer alan do?umdan sonra RABAS ölümden önce RASAT yazyly iki kare var. Rasat bakma, rabas bekleme demektir. Ynsan geçmi?i, ders almak amaciyle,  görür ve gelecekte, daha iyisinin gerçekle?mesi  için,  bekler. Böylece sorunlara deneyimli olarak bakar, çözümleri de isabetli bekler. Yani gerçekten ileriye gitmeye çaly?yr. Aksi halde zaman olarak geçmi?ten gelece?e geçmek “ilerlemek” de?ildir, yerinde sayarak ve geçici kalarak beklemektir.

 

 

 

 

 

Tabloda yazylanlaryn hepsini düz yazyya çevirmeyi dü?ünmüyorum. Bakylynca görülenleri ayryca size dillendirmek tablonun amacyny geçersiz kylacaktyr. Ana hatlaryyla dile getirirsem; BEDEN, elem ve lezzet alyr. VYCDAN, irfan ve inkar eder. CYSYM ysy ve y?yk alyr. RUH, alim olur ya da cahil kalyr.

 

Çizdi?im tablo, özgün bir kurgudur. Geçmi?te farkly oldu?u gibi gelecekte kurgulayacaklarymda farkly olacaktyr.  Bu farklylyklar içinde ortak olan noktalar da, ayryk olan nüktelerde olacaktyr. Ortak olanlar genel bilgiler , ayryk olanlar ise özel ilgilerdir. Fakat bütün ortak ve ayryk nükte ve nokta  olan NUTUK’lar, akl’ymyn YSTYNTAK’y kadar ömr’ümünde YSTYHSALY’dir de. Tabloya bakynyz.

 

Hasyl-y Ömrüm’ü bir kitabta toplasaydym.. ki bunlary yakla?yk 30.000 tabloda tasvir ettim  ki bunlar incelendi?inde aklymyn seyri süluku ortaya çykacaktyr.  E?er sizde analitik düzlem ile kurulan anlam çerçevelerinde  bahsetti?iniz konularyn ve kar?yla?ty?ynyz sorunlaryn  yöntembilimsel analizlerini yapmaya çaly?yrsanyz izledi?iniz dü?ünce yolunuz saptanabilir hale gelecektir.  Nasip olursa bunlaryn 3000 bininden 200 tanesini bir kitap içinde sunma projemiz var.

 

Burada “zihin” üzerinde biraz durmak istiyorum. Zevil-idrak (idrakli) CANLI mahluklar var; melekler, ruhaniler ve cinler. Zî-ruh (ruhlu) CANLILAR var; ku? ve ku?çuklar  hayvanlar ve hayvancyklar.  Canlylyk içerisinde ZYHYN ta?yyanlar bu ikisi arasynda bulunan BE?ER’e (belki de iman ve islamiyetle mükellef cinlerde dahil olmak üzere)  mahsus bir us / akl / intellect formu olabilir. Zihin ortak dü?ünce ve mü?terek duygulary ifade eden ve “zihniyet” olarak ifade edilen belli bir tarih ve co?rafyayy içeren bir kültürün eseri olabilir. Ki biz buna millet ve biraz daha geni?se medeniyet ady veririz.

 

Bir elma bahçesine bakty?ymyzda neyi görüyorsak, bir lale tarlasyna bakty?ymyzda neyi görüyorsak,bu ortak renkler ve mü?terek y?yklar bize bir tür kimlik  ve bir çe?it ki?ilik sunar. Zihin tarlalary ve zihniyet bahçeleri de bize “bir tarz-y nazar ve  tavr-y niyet ile bir suret-i sem’ ve ?ekl-i basar arz eder ki bu âsar ve âyat-y âyad ve âlem ve âyan-y fuad;  takkeli ve takkesiz kafalar kapaly ya da açyk bir yüz sunar ki biz bunu di?er yüzlerden ayyrt ederiz.

 

Ayyrt edilenleri severiz ya da sevmeyiz.. buradaki tabloda bu duygulary göstermedim. Bu muhabbete i?aret eden marifete yer vererek irfan ve inkary ayyrdym.  Ayryca ruhun alim gelip cahil ayrylmasyna  dahi dikkat çektim. Normal de insan hiçbir ?ey bilmez ve cahil olarak gelip, alim olarak gider görünür. Fakat gerçekte a priori bilgiler ady verilen ve “akl” denilebilecek temel dü?ünce ve dil bilgileri ile gelir. Bunlara özde?lik ve özgürlük diyorum. Bu araçlary kullanarak dünyadaki ya?anty, davrany? ve deneyimleri ile zihniyet diye tanymlady?ym akyl içeriklerin elde ederek yani “ö?renerek” bir YNSANÎ bir kimlik ve ki?ilik elde eder ki i?te bu YLYM irfana, irfanda YMANA dayanyrsa insan “güzel” bir “YSYM”e dayanan alim bir insan olur. Ynkara giderse ki inkar ile dayanylacak ahsen-i takvimden ahsen-i amele götüren ism-i “insan” nefyedilmi?tir. Bu nefiy ile reddedilen “insan”yn  Ysm-i A’zam’ynyn, uzakla?ylan “iman”yn felek-i irfanyna ve kaçyrylan  “islam”yn  makam-y ihsanyna kysaca  Esma-i Hüsna’ya  uygunlu?u, ölüm dü?ümünde çözülerek, ortaya çykacaktyr. Bu insaniyeti yakalamamakla, hayvanlyk syfatyndan insanlyk synyfyna geçememekle kaybedilen artylardan ba?ka kazanylan eksiler de var. Y?te küfr haksyzly?ynyn ve ?irk zulmünün mahiyeti budur.

 

Çünkü “Yslamiyet, insaniyet-i kübradyr”  Çünkü iman büyü?ünü kaçyran ilim küçü?ünü kaybederek geriye gider. Geriye giden a?a?y dü?er... Zaten onlaryn insan tanymy özet olarak  “hayvan-y nâtyk”tyr. Ölüm ile ?uur ve nutuk ortadan kalkynca geriye insan olmayan cansyz bedeni yani hayvan cesedi,  kalacaktyr.      

 

Yazy uzun oldu.. yürüyen canly bina, -  canly bombalara de?il yüre?i canly insanlara bakyn, robotikler  insan de?il ady üstünde canly bomba-  nereden gelip nereye gidiyor ? Sorusunu da nazara aldy?ymyzdan dolayy.

 

Olayyn kolayy, bu tabloya bakyp kutulara ve yumurtalara konulan terimlerin yerinde olup olmady?yny görmektir. De?ilse ele?tirmektir. Sorularla  de?i?tirilip düzeltilmesine yardymcy olmaktyr. Böylece insanly?ymyzy anlamaya katkyda bulunmaktyr.

 

Allah ahiretimizi ve akybetimizi iyi ve güzel etsin.   

 

OSMANZYYA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Düzenleyen osmanziya01 - 04-Kasım-2010 Saat 03:05
BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Gönderim Zamanı: 05-Kasım-2010 Saat 05:29

 

 

 

 

 

 

Yürüyen bina’yn yükü ve yol aly?y …

 

 

 

Daha önce krokisini / diyagramyny verdi?im  yürüyen binamyzyn katlaryna a?a?ydaki yükleri yerle?tirdim.  

 

 

 

 ?erait     CYSYM     ?eriat

 

Beden

 

Basar   ÖMÜR  Sem’

 

Hayat

 

Rasat       BYNA        Rabas

 

?uur

 

Niyet   AKIL Nazar

 

Vicdan

 

Ceal     RUH    Meal

 

Yatsy namazynyn a?rinde okunan yani Bakara suresinin son iki ayetinde belirtilen Tahmil-Aleynâ ve Tuhammil-Nâ sözcükleriye  ifade edilen usr olan ?eriat / kurallar  yüklemesi ile takat getirilen ?eriat / ko?ullar  yükleme gösterildi burada… Yani biz evrenin bir yurtta?y olarak içinde yer aldy?ymyz ortam ve gereksinimlerin ko?ullary var.. bir de cemiyetin vatanda?y olarak, evrenin yasalaryna ek olarak devletin ve cemiyetin yasalaryny yani kurallaryny yükleniyoruz. Yani üzerimize aldy?ymyz bir a?yrlyk, sorumluluk ve yükümlülük var. Bu yükleri yerle?tirince yüklerin yerle?tirildi?i katlaryn ady da de?i?tirildi... Burada bu yüklemeyi HAML sözcü?ü ile ifade ettik. Biz emaneti da?a, yere ve göklere yüklemeyi önerdik titrediler fakat zalim ve cahil insan yüklendi, anlamynda AYET’de belirtilen bu emanet; NEFYS yükü, ene a?yrly?y, cesed sorumlulu?u ve ruh yükümlülü?ü olarak dü?ünülebilir. Keza din olarak dü?ünülünce itikad, ibadet, ahkam ve ahlak  olarak alynabilir. Keza ilk ve son sorular olan “Nereden geldin ?”, “Nereye gidiyorsun ?, “Ne yapacaksyn  ?” ve bütün bunlara yanyt verilmi?se bu savlaryn kanyty nedir ? SORUSALI olabilir. Keza kendimizi içinde buldu?umuz fakirlik, hastalyk, ihtiyarlyk ve ölüm dörgeninden ibaret hayat SORUNSALI olabilir. Bitip tükenmeyen soru ve sorunlar bizim yükümüzdür. Bu emanet, bu nur ve miftah Risale-i Nurda ene bahsi ve mi’raç risalesi olan 30. ve 31. sözlerde açyklanmy?tyr.

 

Biz bu emanet ve yükü a?a?ydaki diyagramda ayad ve fuadyn tasarruf ve tasadduruna ili?kin  nazaryn ?erait ceali ile niyetin ?eriaty ceali’ni anlam çerçevesinde bütünleyip  gösterdik . Binanyn rasat ve rabasy,  hamlin usruna ve takatine  yani emanetin güçlü?üne ve zorlu?una çevrildi. Cisim tasarrufa, beden ayada, vicdan fuada ve ruh tasaddura dönü?tü.  

 

 

?erait     TASARRUF     ?eriat

 

Beden

 

Basar   AYAD  Sem’

 

Hayat

 

TAKAT       HAML        USUR

 

?uur

 

Niyet   FUAD  Nazar

 

Vicdan

 

Ceal     TASADDUR    Meal

 

 

Binanyn yükünü gösterdikten sonra ?imdi  yol aly?yna bakalym.. Ynsanyn hasylaty kadar haysiyeti vardyr.. Hasylatyn ne oldu?u ve haysiyetin ne oldu?u yanlarynda tanymlanmy?.  Ayad MAKAM, fuad MAKSAD haline gelmi?. Makam,  ehem / önem ve kyymet / de?er ile yürütülmü?, maksad,  kydem / öncelik ve  kyyam / dayanak ile kanatlandyrylmy?. Elbette bütün bunlary bu düz yazyyy okuyarak  ö?renecek de?il diyagramlary  izleyerek göreceksiniz.

 

 

Menfeat    HASILAT     Faide

 

Beden

 

Ehem   MAKAM  Kyymet

 

Hayat

 

HALK      VE        HAK

 

?uur

 

Kydem   MAKSAD   Kyyam

 

Vicdan

 

Muhabbet     HAYSYYET    Hürmet

 

Ve ortaya VE ba?lacy konulmu? HALK ile HAK  arasyna yerle?tirilmi?. Yani insan bir taraftan zaman için halk ile beraber ike bir taraftan da namaz içinde Hakk ile beraberdir. Bu yüzden halk arasynda dilini ve Hakk kar?ysynda  gönlünü koruyacaktyr.  Hasyly bu yürüyü?te öncelik ve önem verece?i konular kadar dayanaca?y de?erli komutlary dahi vardyr.

 

Bu konularyn bilgileri ve bu komutlaryn buyruklary nedir ?

 

Biz burada dil ve dü?üncenin biçimlerden söz ettik, bina kavramy gölgesinde soyut olarak konu?tuk, insan hakkynda genel olarak söz söyledik. Özel durumlary, somut verileri ve yapyp etme içeriklerini de siz bilirsiniz…  Bizim söyleyece?imiz yine soyut ve genel olacak: “Bilgi do?ru ve gerçek olmalydyr, buyruk iyi ve güzel olmalydyr.”  Soyut ve somut arasynda biraz daha belirgin.. biraz daha açyk ve seçik buyruklar istiyorsanyz i?te a?a?yya yapy?tyrdym…  siz de bir kenara not edin.. inceleyin.. irdeleyin.. bilgilenin.. gere?ince uyarsynyz ve mucibince amel edip uygularsynyz .. ya  da ba?kalaryyla payla?arak duyurursunuz.. ya da ö?üt olarak buyurur ve örnek olarak uyaryrsynyz...

 

Emanete ihanet etmeyin..
Halinizden ?ikayet etmeyin..
Büyü?ünüze emretmeyin..
Bo? ?eylerde israr etmeyin...
Cahillerle sohbet etmeyin.
Nefesinizi bo?a tüketmeyin..
Ynsanlary bekletmeyin..
Etrafynyzy kirletmeyin.
Hayatynyzy mahvetmeyin..
Kimseye minnet etmeyin.
Ynsanlary yüzüne kar?y methetmeyin..
Kimseye küfretmeyin..
Kötülüge meyil etmeyin..
Malynyzy bo?a sarf etmeyin..
Syrrynyzy açyk etmeyin..
Her ?eyi merak etmeyin..
Suçunuzu inkar etmeyin...

?erefinizi kaybetmeyin..

Vatanynyzi terk etmeyin..

Yyili?e niyet edin..
Büyüklere hürmet edin..
Sykyntyya sabredin.
Aza kanaat edin..
Sözünüzde sebat edin..
Bildi?inizle amel edin..
Hatanyzy Kabul edin..
Yaramaz ise def edin..
Varken tasarruf edin..
Alimlerle sohbet edin..
Nefsinizle inat edin..
Sofranyza davet edin..
Zararlyysa men edin..
Seviyorsanyz ifade edin..
Kalpleri fethedin..
Misafire ikram edin..
Muhtaca yardym edin..
Bils! eniz de isti?are edin..
Tehlikeye dikkat edin..
Hakky teslim edin..
Unutacaksanyz kaydedin..
Esirgemeyin lütfedin..
Gariplere merhamet edin..
Kazanmaya gayret edin..
Çaly?any takdir edin..
Ba?aryyy tebrik edin..
Mazereti Kabul edin...
Her an tevekkül edin..
Hastalary ziyaret edin..
Çocu?unuzu terbiye edin..

Yyili?i emredin..

Kötülü?ü terk edin..

Herkese tebessüm edin..
Güvenseniz de kontrol edin..
Ynanmayana ispat edin..
Fakirleri gözetin..
Hayyr için sarf edin..

Bunular söylenmesi kolay fakat yapylyp edilmesi, uyup uygulanmasy zor i?lerdir. Allah ahiret ve akybetimizi iyi ve güzel etsin. Amin.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

 

not: Bu iletinin dizini içinde yukaryda diyagramlary verilen ?emalaryn ayryntyly tablolary var. Bunlary versiyon syrasyyla izlerseniz insan binasy, yükü ve yürüyü?ü hakkynda burada anlatylandan daha geni? bir inceleme ve irdeleme fyrsaty elde edersiniz .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk