KAPTANIN SEYYR DEFTERY
Yyldyz Tarihi 4.3.
Yemek pi?irmek gibi bula?ak yykamakta zevkli gelmiyorsa
önüne konulan yeme?e mahkumsun demektir.
Analaryn ve hanymlaryn yapty?y yeme?e aly?tyk bununla da kalmadyk
gazete, kitab ve sinema yani medya mutfa?yna da aly?tyk..
oysa kendi ya?am mutfa?ymyzyn tadyna doyum olmaz.
Tek ?art ki görülenin örülen oldu?unun farkynda olun.
O zaman yemek yapmanyn, yemek yemeninde ve bula?yk yykamanynda tadyna doyum olmaz.
Soru zoru yenmek için icad edilmi? bir borudur.
Fakat borularyn içinde kaybolarak karanly?a dü?mek olasyly?y da var.
Ayryca incelmi? borular olan damarlar ve sinirlerle tenimizin gölgesi altynda kaldy?ymyz gibi bilidi?imiz boyutlaryn altynda gizlenmi? boyutlaryn incelmi? borulary olan sicimlerde evreni açyklayan kuramlaryn kuruntulary da bulunuyor.
Gölgeler ve kuruntular araly?ynda ilim ve irade elde eden insanyn sorularyn örgüsünü açma yolunda bu güne kadar yapylan çaly?malar dü?ünce tarihini doldurmu?tur.
Dedi?imi anlamamaktan yakynyyorsunuz amma bir yirmi yyl önce okudu?um bir anlatymy daha ?imdi yeni anlamy?sam, olanca kolayly?yna ra?men anlamak bu kadar zor ise, anlatmanyn daha zor oldu?una sy?ynarak yine anlady?ymy anlatmayy sürdürmemi umarym ho? kar?ylarsynyz.
Necati ÖNER hocanyn kitabyndan (Prof. Dr. Necati Öner, Klasik Mantyk Ankara 1974 sh.30) okumu?tum ki orta ça?da hristiyan skolastik okul üç kola ayrylmy?; realistler, nominalistler ve konseptualistler.. yani gerçekçiler, adcylar ve kavramcylar. O zaman bu ayyrymyn anlayamamy?tym. ?imdi anlady?ymy anlatmaya kalkty?ymda sözcüklerin adyndan fazla bilgi veremem her halde.. Gökyüzünde yyldyz takymlarynyn “ad”laryny vermenin, takymdaki yyldyzlaryn uzakly?yny, bile?imini ve sycakly?yny tanytmakta ve kosmostaki hareketini anlatmakta bir yarary yoksa yukarydaki ayyrymyn adyny vermemin de fazla bir yarary yok. Ynsan ayyrym yaparken bildiklerini ikiler, üçler, dörtler, be?ler… ady üstünde “Ayyrym” en az iki ö?e ister. Zaten bizler var olanlary e? ya da kar?ytyny bilmedikçe o nesneyi ayyrt edemeyiz. Bilmek ayyrmak ve ikilemektir. Bir olan tanynyr, bilinmez. Tanydy?ymyzy bilmemiz için onu ikilememiz, çiftlememiz ve ço?altmamyz gerekir. Tanynan bazy konulara inanylyr. Ynanmak ve tanymak arasynda fark, tanynan ve te?his edilen o bir nesne e?er gözlenen varlyksa tanymadan bilmeye geçilir, e?er gizlenen varlyksa ona inanylyr. Nitekim böyle kuramsal varlyklar vardyr. Sonra bilim yoluyla bunlaryn bilinmesine, ölçülmesine ve biçilmesine çaly?ylyr.
“Her ?ey çift yaratylmy?tyr” ayeti ve gözlemi gere?ince bilinen ve ölçülen gerçekliklerin çiftliklerinden ba?ka bir de bunlar verdi?imiz adlar vardyr. Bu tanynan varlyklaryn ya adlanan gerçeklerin bazylarynyn nelikleri ve anlamlary tanymlanarak kavramla?tyrylyrlar. Hasyly varlyklar ve olaylar dünyasyna yönelmekte ve hatta onlary yönetmekte bizim üç tane kapymyz olu?ur: gerçekler, adlar ve kavramlar.
Bütün bu üç nesne; (gerçek, ad ve kavram) ler arasynda dola?makta kullandy?ymyz dil ve dü? i?in içine girince bu zorlu?u yenmekte bir bastona dayanyyoruz ki bu borunun ady sorudur.
Soru önce bebeklerin üç tekerlekli dayanma ve yürüme aracydyr. Daha sonra ya?lanynca bunu atar elindeki bastonla sende üç tekerlekli olursun.
Anladyn my ?
Üçgenin iç açylarynyn toplamy 180 derecedir.. neden ?
Yç bükeyde 180 den küçük, dy? bükey den 180 den büyüktür neden ?
Parelel postulasy... öklid geometrisi gerçek mi, ad my yoksa kavram my ?
Buna dayanan matemati?in çizdi?i dünya, hangi adamyn adasy ?
Gerçekler, adlar ve kavramlar varmy?.. hoca merkepleri sayarken bindi?i merkebi unuttu?u gibi bu sayymda gerçekleri, adlary ve kavramlary sayany yani sayylanlary “kullanan” adamlary unutmu?lar… Adamlary ve adamlaryn bulunduklary adalary sayyma dahil edemez miyiz ? Ynsanlar bulunduklary obanyn yer aldy?y bir adada bulunmuyorlar mu ?
Bu ayyrymyndan birini seçen adam derki, örne?in “gerçek”i seçmi? ise alemde her nesne ister ad olsun, ister kavram olsun, ister ada olsun, ister adam olsun GERÇEK’ten ibarettir. Ayny ?ekilde “ad”y seçen adam da ister gerçek olsun, ister kavram olsun, ister adam olsun, ister ada olsun AD’dan ibarettir.
Geri kalan ne varsa gölgeden ya da kuruntudan ibarettir. Y?te bu ibarelerin hepsi bir ibrettir.
Bu fakire gelince, bu kadar ihtilaftan sonra ortaya bir ba?ka ihtilaf çykarmamak için bu konuda bir yargyda bulunmak istemem, amma insan bir kavramla?tyrma, ussalla?tyrma, bir tanymlama yapmadan edemiyor.. bu yüzden diyorum ki bu dünya nesne ve kimse”den ibarettir.
Bu dünyanyn ve bu alemin böyle ba?kalarynca kabul edilebilir, benimsenebilir ve onaylanabilir bir tasarymyny yapmaktan ziyade onu kullanarak yararlanmak yoluna gidenlerin bu gibi bo? ve soyut konulara el atmak yerine kendine ve ba?kalaryna yararly i?ler, eylemler ve uygulamalarda bulunmasyny salyk vermesine bakarsak onlaryn bu i?i yaparken yine kavramla?tyrma yoluna giderek konu?acaklaryny ve böyle hikmet ve san’at ile fünun ve hukuk etkinliklerinde bulunacaklaryny, fünunu sözlükten silip yani makinaya kyrmyzy yazdyryp onun yerine bilimi koyduklaryny görürsünüz.
?imdi bazy etkinlikleri örne?in fünunu ve hukuku gerekli görüp san’aty ve hikmeti gereksiz görmek, gereksiz gördü?ünü do?rudan söylemese onunla u?ra?mayy eli bo? ve gönlü ho?lara byrakmak ya da bu eli bo? ve gönlü ho?laryn hikmet ve san’atla kolu kabaryp burnu kalkyp fünün ve hukukun amelelerini bir tür memeliler saymasyna kyzmak hiç de iyi bir ya?anty ve davrany? de?ildir.
?imdi siz hangi etkinlik içinde bulunursanyz bulunun ve yukaryda saydy?ym saygysyzlyklarda bulunmasanyz bile SORU konusunda size yardymda bulunacak yani zoru çözmede i?inize yarayacak yöntembilimsel analizi özendirme yolundaki reklam ve propagandalarymyn ?imdilik fazla bir i?e yaramady?yny ve bu i?e el atmy? iki arkada?ymyn da tablo yapmaktan elçekmi? gördü?ümden bu yazylarla ördüklerimin kör dü?üm olmasyndan endi?elenmeye ba?lyyorum.
Endi?elenmekte haksyz de?ilim hani.. do?um yylym belli.. dü?üm yylym belli de?il… aradaki dü?ün günü çizgisi 59 yyl ediyor. Artyk bu elli dokuz yyl 22 gün 11 saat 15 dakikalyk dü?ünü bitirip ölümün gerde?ine girip sevgilinin gölgelerde gizli yüzü ve kuruntularda örtük özüyle bulu?ma vaktini bekliyorum. Ve bu arada sevgili ile konu?malarym olan 20 bin tablonun anlatacaklarynyn siber uzayda kaybolup benimle birlikte nazari be?eriyetten silinmesine gönlüm razy gelmiyor.
Bu nedenle seslenmemin susmaya dönü?meden önce tablolaryn sisinde süsledi?im sevgilinin gölgeli yüzünün aracyly?ynda ve örtük özünün dolayymyn da geriye sevgiliye layyk bir ilim ve sevdi?ime yaky?yr bir irade byrakamasam bile bu yoldaki ilim ve irade sahiplerine hikmet ve izzet ku?anmy? bir kudretin rahmetine eri?tirecek bir ad byrakabilmi?sem, bu ise’li ku?ku sözüme kar?ynda hemen belirteyim ki byrakty?ymdan dahi umutsuz de?ilim, kendimi mutlu ve kutlu sayaca?ym. Çünkü kazanmanyn ve kaybetmenin dahi bir yary? oldu?u kadar bir synav oldu?unu ve synavynda korku ve umudu BYRLYKTE gerektirdi?ini biliyorum.
Allah’a ?ükürler olsun ki bana sunulan asude hayat içerisinde bir günüm dahi olsun mon-O-ton geçmedi.. Sesimin her tyny onu tanymak yolunda on oldu off olmady.. mim syrry açyldy.. lam syrry saçyldy ve elif sicimimin üzerine dü?en tynyyy verdi… bunu görmek için tablolarym abl’iyetimi san’at çevirdi?ini örecek gözlerin y?ytmasyny beklemek gerekiyor.
Ve bu vesileyle ?unu belirtmek isterim ki beni anlamak için okumayanyz.. zaten anlamanyza da gerek yok.. beni anlady?ynyzda ben olursunuz oysa siz ba?kasy olmak için yaratyldynyz beni yinelemek için de?il kendinizi de?i?tirmek ve yeni yetenetler ve beceriler katmak için geldiniz ve bunun analitik düzlemin mantyksal ve metodik kullanymy olan yöntembilimsel analizi ö?renerek gerçekle?tiriniz.
Beni anlamak için u?ra?anlar.. bir da?a çykmak için cadde bulmaya çaly?anlara benzer. Caddeler ve yollar ovada olur. Da?yn tepelerine do?ru oradan akan birkaç ça?layan ve birkaç patikadan ba?ka bir ?ey bulamazsynyz. Zirveye çykmak da?cylaryn i?idir. Tyrmanmak riski dize ve ?ansy göze alanlaryn i?idir. Yöntembilimsel analiz ile düz ovada da YLERLERKEN de gidilir, da?yn tepesine YÜKSELYRKEN de gidilir. Ben da?a çykarken kullandym, yaryn ba?kalary yani ö?renicilerin ço?almasyyla ortaya çykacak Ö?RETYCYLER düz ovada giderken kullanmayy da ö?retecekler. Hatta bu yol; ö?retmen ve ö?rencinin bulunaca?y okul, yaygyn bir anlam sürücüsü ve yerle?ik bir anlatym aygyty haline hale de gelecek.
Bu iletinin dizininde soru da?yna tyrmany?yn çabalaryny ve bu arada çykarken çykardy?ym Allahüekber sesini göreceksiniz. Ço?u ki?i bu tablolary anlamayacak ki bunlary sadece anlayanlar için anlamaya çaly?acaklar için yazdym.
?imdi a?a?ydaki tabloda yöntembilimsel analizin tavada yumurta pi?irmek kadar kolay bir mutfak i?i oldu?unu göreceksiniz.. elbette örerek.. yumurtalary tavaya atyp orada ya? ile bulu?turduktan sonra ortaya çykacak ustaca omletleri ve biraz daha kolay olsun derseniz bekarca melemenleri yemek için yapaca?ynyz i? pek içinde "zor ta?yyan sor" olmasy gerekir. Sormak.. örmek.. görmek.. a? örmek.. ba? kurmak.. BA?LAM akyl gözünün yapty?y i?tir, bu i?lemleri nöronlaryn sinaptik ba?lantylaryna dayandyryyorlar... Bilgisayaryn yapty?y i?lemleri processor ve memory'ye ba?ladyklary gibi.. bu iki i?i birbirine BENZETIP ba?lyyorlar. Oysa benzetme gücünün içinde güçsüzlü?ü baryndyran güçtür.. üç güçlü pardan üç bilinmeyenli bir denklem... Renkli yumurtalaryn içindekilerini sary özüyle birlikte pi?irmeden hüüp diye içmekte ayryca faydalydyr ama bunu herkes yapamaz.
Tavalar ate?te de?il kö?eden ysy alarak y?ytyr. Her kö?enin y?y?y ayrydyr siyah ve beyaz ile kyrmyzy ve ye?il.. Tavalar ve yumurtalar ( X ) çizgisi verirler.. Kö?edeki tavalar ve yumurtalardan ba?ka ortadaki BÜYÜK YUMURTA ve tüm tablonun çizsi ise (+) dyr. Bu oklarla gösterilen yanlar ve yönler birer LAM’dyr. Bunlar size “yol” gösterirler. Yol gösterme ile “yol” gösterme arasynda farky gördü?ünüzde örme yolunda oldukça ileri gitmi?siniz demektir.
Görünen köy kylavuz istemez derler.. yani gördü?ünü bir daha söylemeye gerek yok..yöntembilimsel analizde ördüklerinizi görürsünüz. Ba?kalaryna da dü?ündü?ünüzü gösterebilirsiniz. Burada fikrinizi düz yazy ile söylemekten aha güçlü ba? ba?lanty ve ba?lam kurmak yolu açylyr.
Yster düz yazyly anlatymda olsun ister tablolu ve ?ematik anlatym olsun sözler bir tür haritalardyr.. size yol gösterirler ve siz “yol”u görmü?seniz buradaki gibi kocaman oklarla yolu göstermeye gerek yoktur.
Hasyly deniz (vakit) bitti.. gemiye karaya oturtmadan ba?ka bir adaya gidecek rotaya dönelim…
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA ( 1952 - )
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
YLETY?YM:
osmanziya@hotmail.com
osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
www.osmanziya.com
www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
|