YENY YNSAN MODELYM
PSO dizini içindeki dosyalar.
Akyl ve Kalb ile Ruh ve Nefis.. benim dört konum oldu yyllardyr.
Bunlar üzerine binlerce tablo yaptym.. ba? kurdum.. a? ördüm.
Bunlaryn ili?kilerinin yüzlerce kombinezonu resmettim.
Elbette bunlary yaparken yöntebilimsel analiz ilkeleri kullandym.
Bu modellerin ortak yapysy ?u oldu:
NEFYS RUH
KALB AKIL
Bunlary “letaif” olarak kabul ettim.
Bu latifelerin ortak noktasy ise SIRR idi.
NEFYS RUH
SIRR
KALB AKIL
Bu adlaryn / sözcüklerin terim olarak anlamlandyrylmasy yani de?i?ken olarak tanymlanmasy gerekiyordu. Bu gere?i zaman zaman yerine getirdim.
Nefis, duyum kümesidir. Tatma i?ini yapar.
Akyl, dü?ünce kümesidir. Bilme i?ini yapar.
Kalb, duygu kümesidir. Sevme i?ini yapar.
Ruh, dilek kümesidir. Ysteme i?ini yapar.
Bu tanymlamaly çaly?ma bir dil u?ra?ysydyr. Yöntembilimsel analiz, bir anlam sürücü olarak hem bir anlatym aygyty olarak “bilim” etkinli?inde yardymcydyr.
Bu bir yöntembilimdir fakat bilim de?ildir. Ve“yöntembilim” daha çok yöntemdir.
Yöntem ile bilim arasynda ne fark var ?
Bu soruyu yanytlamak bizi konudan uzakla?tyracak ba?ka konulary ve ayryntylary ça?ry?tyracaktyr. Konudan ayrylmamak için konu?mayy ?uraya getireyim:
Yöntembilimsel analizi kullanarak çaly?ma yaparken, insany tanyma konusunda, bilim olarak ki?isel birikimime dayanyrken bir tür deneyim olan iç gözlemime a?yrlyk verdim. Ve ça?ry yaparken, tanytym yaparken, yöntembilimi ö?renmeye, kullanmaya ve yararlanmaya özendirirken bu ki?isel bilim olan bilgi içeriklerini ikinci plana atmaya çaly?tym. Herkesin bilgisine saygy gösterdim, bilim adamlarynyn uzmanly?yna tecavüz etmedim ve bilim alanlarynyn özelli?ine kary?madym. Elbette genel olarak, insan olarak inancyma dahil dini görü?lerimi savundum. Bilimsel olsa da bilimsel görünse de hakikaty arama hususunda özgüvenimi yitirmedim, bilim ya da gerçek diye gösterilen, kuramsal olan nesnel olmayan bilgilere itibar etmedim.
Buna kar?yn ne kadar yerinde ve uygun görünürse görünsün bir ki?inin biliminin, bilim olmayaca?ynyn, gerçe?i tek ba?yna bulamayaca?yny ayyrtyndaydym. Bir ?eyin varly?y ve gerçekli?i için en az iki ki?inin tanykly?ynyn gerekti?ini ve bu “bilgi”nin bilimin ve hukukun özü oldu?unu hiç unutmadym.
Sonuçta ister bir ki?inin bilgisi olsun ister bu bilgiye birden fazla ki?inin katylymy ile olu?an bilim olsun her yargy ba?lamy, her konu alany ve her tür dünyasy e?er “bilgi” olmak iddiasynda ise iki ko?ulu sa?lamak zorundadyr.
1 – Gözlemlerinde gerçek verilere dayanmalydyr.
2 - Yorumlarynda do?ru ilkelere ba?lanmalydyr.
Kysa bilgi do?ru ve gerçek olmalydyr.
Bilim de bu bilgilerle kurulur.
Acaba yukarydaki model bu ko?ullary sa?lyyor mu ?
Ba?ka bir anlatymla yukaryda bilgi bilimsel bir bilgi midir ?
Bu sorulary yanytlamak benim de?il aksini iddia edenlerin bilimsel olarak kanytlamasy gereken konulardyr.
Bazy olgular vardyr insan için saptanmasy için bilim yapylmasy gerekmez.. yapylsa malumu ilam olur.. örne?in insan için ba?arynyn üç temel faktörü var; zeka faktörü, çaly?kanlyk faktörü, dürüstlük faktörü ve iyi insan ili?kileri gibi liderlik ve uyum faktörü.. Bunlary biliyordum çe?itli kaynaklardan okudum, gözlemledim.. az önce Süreyya Ciliv’in akrabasy olan kimseyi dinlerken CYLYV’i tanytyrken yukarydaki faktörleri örnekleri biri hariç tek tek saydy.. belki de onu söyleyecek kadar vakti yoktu…
Tüm faktörleri kullanan bir “aktör” ba?aryly bir vektör çizecektir.
Bu çizgi nasyl çizilir ? elbette anlatty?ymyz gibi rastgele de?il faktörlere ba?ly.. fakat bu faktörlerin bu aktöre verilmesi rastgeledir.. kimi buna ?ans der kimi baht der.. ne denirse denilse sonuçta özel ve tekil bir neden ezici olarak i?e kary?yr.
Ynsanyn tanynmasy ve ö?elerinin tanymlanmasy konusunda yapylan bir çaly?mada böyle özel bir bilgi alany istemeyen ço?u insanyn bildi?i veriler ve gerçekler üzerine, varlyklar ve olaylar üzerine, olgular ve gerçekler üzerine insan-bilim in?a ederken bu tür bildiklerimden, be?endiklerimden hareket ediyorum. Bilgiler ve belgeler üzerine insan-bilim in?a etmek ki?inin kuramyn de?il kurulun ve kurumun i?i.. bu i?i, bilim i?ini “kavm” yapar.
Konuma dönersem.. bu güne kadar kurdu?um yukarydaki insan modelimi de?i?tiriyor ve düzeltiyorum:
NEFS
AKIL VE KALB
RUH
Nefis ve ruh ile kalb ve akly diyagramda gördü?ünüz gibi de?i?tiriyorum.
Nefis ve ruhu, nefis üstte ve ruh altta olmak üzere DYKEY..
Akyl ve kalb, akyl solda ve kalb sa?da olmak üzere YATAY.. yerle?tiri-yorum.
Bizim yorum-larymyz yerle?tiri oldu?u gibi yerle?tiri-lerimiz dahi yorumdur.
Çünkü analitik düzlemin mantyksal kullanymynda “yer”ler, “yan”lar, “yön”ler tanymlanmy?tyr. Çünkü alanlar belirlenmi?tir. Her ne kadar dyr, dyr desem de inanmayyn. Çünkü bir ki?inin dyr’y ve dü?üncesi ile de?il en az iki ki?inin bu ANALYTYK DÜZLEMYN METODYK KULLANIMIN YLKELERY’inin önermelerini onaylamasyyla tanymlanacak ve belirlenecektir.
Yukaryda PSO (parayla saadet olmaz) (NOT) dizini içindeki dosyalar ve dosyalardaki tablolara bakarsanyz yukarydaki diyagramyn (?emanyn) açylymlary görecekseniz. Bunlary nasyl ördü?ümü size anlatmak isterdim. Vakit kalmady.. bu arada eski modeldeki “syrr”yn burada “ve” haline gelmesinin gizemi de kaynady gitti… ?u kadaryny söyleyeyim iki orada bir tane yazylsa bile iki tane “ve” var, cub’u vucud, cud’u vucud eden “V”
Hem aktör hem faktörü bulunduran ve baryndyran vektör’de bile “v”e var. Türkçe ve Arapca’da bile ayny kalmy? bu “ve”, “ile” ile BYR’likte çok i? yapyyorlar.
Ben v-e sen, biz oluncaya de?in en güzel dileklerimle,
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
için semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
düz yazydan özür dilerim
NOT:
Parayla mutluluk olmaz my ?
Bal gibi olur. Çünkü mutluluk almak gerektirir.
Bu gün ise bir ?eyi almanyn yegane yolu para de?ilse bile büyük bir ço?unluk para ile alynyyor. Fakat Ymam-y Gazali (R.A) bahsetti?i KYMYA-yy SAADET'den kasyt sadece mutluluk de?il kutluluk ta olursa o zaman umut gibi, onur gibi, namus gibi parayla elde edilemeyen erdemler ve yetkinlikler elde edilmesi gerekece?i için sadece ve sadece PARAYLA SAADET yani dürüstlük, güven, dinginlik, enginlik, aryny?, kurtulu? gibi ba?ka zenginlikler OLMAZ. Çünkü bütün bunlar vermeyi gerektirirler.
Bütün bunlaryn ba?y da insany tanymak ve kendini bilmektir.
YLETY?YM:
osmanziya@hotmail.com
osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
www.osmanziya.com
www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
|