Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
İnsan Bilim
 YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim
Mesaj icon Konu: hads üzerine(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 2604

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

bullet Konu: hads üzerine
    Gönderim Zamanı: 17-Haziran-2011 Saat 18:10

 

 

 

 

 

 

KAPTANIN SEYYR DEFTERY

 

Yyldyz Tarihi 4.3.

 

 

HADS üzerine

 

HADS dizini içindeki dosyalar

 

Ynsanbilim üzerine bu güne kadar yazdyklarymda islam dünyasyndaki kabule ve üstadyma uyarak KUVVELERY üçe ayyrarak (?ehevi, gababi ve akli kuvveler)  kurgulamak benim de gelene?im olmu? ve  LATYFELERY dört yaparak (nefis, akyl, kalb ve ruh) yedili bir takym olu?turmu?tum. Dikkat ederseniz burada akli kuvve ile akyl latife teriminde AKL kökü ikinci kez geçiyor ve bu yöntembilimsel analiz ilkesine aykyry..  Bu durumda kuvveleri ikiye ve latifeleri de ikiye ayyrarak ?öyle bir tasnif yaptym:

 

 

Ten (bio)

?ehevi (Cinsi)         KUVVE         Gadabi ( Ferdi)

 

 

Yrade (Kalb)         LATYFE          Ylim (Akyl)

Tin (psik)

 

 

Burada tin (ruh-hur) ve ten (beden-nefis) bio-psik  manevi ve maddi iki esas var. Bu PARALEL ya da SYMETRYK iki esas üzerine insanbilimi in?a edebiliriz. Ama bunun bir plan, bir kurgu, bir in?a oldu?unu unutmadan.

Ki biz bu hakikati ba?ka adlarla görebiliriz.

Ten’de ayad’yn tasarrufu, tin de fuad’yn tasadduru.

Ten’de hassasiyetin hazzy, tin de hissiyatyn kazy (kaziyesi).

Ten’de hayatyn kineti?i, Tin de ?uurun potansiyeli…

 

Ylim adyna yapylan bölme ve bölümlemelere ra?men hakikat bir bütündür ancak onu bilmeye ve dile getirmeye çaly?ty?ymyzda kysym kysym ö?renme mecburuz parça parça tanymaya mahkumuz.

 

Kesret ve vahdet arasyndaki bu ilim-hakikat sorunu insanyn synavydyr.. insan kendisi hakkynda bildi?inden fazla bir gerçekliktir ve bunun açylmasy deneme ve yanylma dünyasynda yapaca?y ara?tyrma ve geli?tirmelere ba?lydyr.

 

Burada Ymamy Nursi (R.A) Mektubatynyn Dokuzuncu (*) mektubunda bahsi geçen cihazat-y maneviyemizden hissiyatymyz üzerine söylediklerinden hareketle orada bahsedilen, ?iddetli merak, hararetli muhabbet, deh?etli hyrs ve inadly taleb,  dört madde üzerinden, Üstadyn tabiriyle hayattan kaynayan binlerce hissiyat için bir örneklem olu?turmak üzere,  bir  HYSSYYAT platformu  kurmak istiyorum.  Bu platformu  öteden beri i?tah ve i?tiyak ayaklary ile a?k ve merak kanatlary olarak ifade ederim. Bu platform tüm kurgusal zeminler gibi analitik düzlem üzerine in?a edilen sanal bir yapydyr ve geli?ime açyk yapay bir yakla?ymdyr.

 

Bu yapyyy nasyl dokudum, bu yakla?ymy nasyl ördüm bunu size göstermem ve okutmam lazym fakat sadece  dokumamy okumakla ve ördü?ümü göstermekle yetiniyorum. Bunun yeterli olmady?yny elbette biliyorum. Fakat bu dizine ekledi?im versiyon versiyon ilerleyen tablolary içeren HADS dizini ile yetinerek tablolary izlemeyi;  anlady ise ele?tiriyi.. anlamady ise sormayy,  meraky a?k derecesine gelmi?lere byrakyyorum.

 

Bir örnek tablo da a?a?yya yapy?tyryyorum:

 

 

 

Bu tabloda YNAD görünmüyor.. TALEP de görünmüyor..  o zaman örelim:

 

 

 

Ysrar

 

Arzu

 

Y?tah             MUHARRYK           Y?tiyak

 

 

 

 

TESYR   tesir           ALAKA           isar   YHLAS

 

 

 

A?k                        SAYK                     Merak

 

Talep

 

Ynad

 

 

Burada ysrar ve  inad, talep ve arzunun bir ?iddeti olarak görüldü.

Ysar tesirli bir haslet, ihlas teshirli bir hissiyat olarak örüldü..

 

Hissiyatlar insanyn yaratyldy?y ALAK-a’dan çykarlar.

 

Hakka my alaka duyu-yorsun ?

Hakikata my..

Yoksa her ikisine mi ?

 

Maslahata my..alaka duyuyorsun ?

Menfeata my..

Ykisinden de istifade edeyim mi diyorsun ?

Böylece hem kutlu hem mutlu olurum mu sanyyorsun ?

 

?öhret mi.. mi alaka duyuyorsun ?

?ehvete mi..

Ykisini birden haram helal demeyip elde etmek istersen herkes seninle olmak istedi?i halde toplulu?un içinde yalnyz kalyrsyn!

 

Servete mi..alaka duyuyorsun ?

Satvete mi..

Hepsi de benim olsun dersen gözünü ancak toprak doldurur!

 

Ylmin mi kuvvetli iraden mi kuvvetli ?

Ylimde hafyzan my güçlü yoksa zekan my ?

Yradende güçlü müsün yoksa dayanykly mysyn ?

 

Bu istidadyna göre hangi meslekte gidiyorsan onda ba?aryly olursun.

Bu ba?aryda bir esmayy hüsna yapar ileri gidersen onun a’zamyny da bulursun.

 

Para, bilgi, karar üreten ve nesil yeti?tiren insanlar bu i?lerde sevk edilmek için bu tür ?ekvlerle çelinmi? ve çekilmi?lerdir.

 

Biz bu cezb ve celb ederek te?vik eden UNSURLARA muharrik (dürtü) deriz.

 

Dürtüler daidir ve bir derde ve gereksineme deva olarak hazyrlanmy?tyr.

Bunlaryn vasaty istikamet ifrat ve tefrit farty dalalettir.

Hafif'lerini dünyaya a?yr'laryny ukbaya göre yönlendirmek istikamettir.

 

Ynsandaki hissiyatlar, Hazreti Üstadyn yazdy?yna nazaran, yerinde kullanylma ve kanalize edilmek (uygun mecralaryn koyulmak) ko?uluyla güzel hasletler ortaya çykaryyorlar. Yani insan kendini güzelce terbiye ve idare ederse ve bu da Yslami ve Kur’anî olsa ve ahirete dönük bulunsa ahlaky yükseltiyor, kemale ve fazilete vesile ve vasyta oluyorlar.

 

Allah, bizi ve sizi,  sözü duyan ve en güzeline uyanlardan etsin. Amin.

 

Sa?lycakla kalynyz.

 

OSMANZYYA

 

 

Dokuzuncu mektuptan:

 

(*)

 

SALYSEN: Görüyorum ki, ?u dünya hayatynda en bahtiyar odur ki, dünyayy bir misafirhane-i askerî telâkki etsin ve öyle de iz'an etsin ve ona göre hareket etsin. Ve o telâkki ile, en büyük mertebe olan mertebe-i ryzâyy çabuk elde edebilir.Kyrylacak ?i?e pahasyna daimî bir elmasyn fiyatyny vermez; istikamet ve lezzetle hayatyny geçirir.

Evet, dünyaya ait i?ler, kyrylmaya mahkûm ?i?eler hükmündedir. Bâki umur-u uhreviye ise, gayet sa?lam elmaslar kyymetindedir. Ynsanyn fytratyndaki ?iddetli merak ve hararetli muhabbet ve deh?etli hyrs ve inatly talep ve hâkezâ ?edit hissiyatlar, umur-u uhreviyeyi kazanmak için verilmi?tir. O hissiyaty ?iddetli bir surette fâni umur-u dünyeviyeye tevcih etmek, fâni ve kyrylacak ?i?elere bâki elmas fiyatlaryny vermek demektir. ?u münasebetle bir nokta hatyra gelmi?; söyleyece?im. ?öyle ki:

A?k, ?iddetli bir muhabbettir. Fâni mahbuplara müteveccih oldu?u vakit, ya o a?k kendi sahibini daimî bir azap ve elemde byrakyr. Veyahut o mecazî mahbup, o ?iddetli muhabbetin fiyatyna de?medi?i için, bâki bir mahbubu arattyryr; a?k-y mecazî, a?k-y hakikîye inkylâp eder.

Y?te, insanda binlerle hissiyat var. Herbirisinin, a?k gibi, iki mertebesi var: biri mecazî, biri hakikî. Meselâ, endi?e-i istikbal hissi herkeste var. ?iddetli bir surette endi?e etti?i vakit bakar ki, o endi?e etti?i istikbale yeti?mek için elinde senet yok. Hem ryzyk cihetinde bir taahhüt altynda ve kysa olan bir istikbal, o ?iddetli endi?eye de?miyor. Ondan yüzünü çevirip, kabirden sonra hakikî ve uzun ve gafiller hakkynda taahhüt altyna alynmamy? bir istikbale teveccüh eder.

Hem mala ve câha kar?y ?iddetli bir hyrs gösterir. Bakar ki, muvakkaten onun nezaretine verilmi? o fâni mal ve âfetli ?öhret ve tehlikeli ve riyaya medar olan câh, o ?iddetli hyrsa de?miyor. Ondan, hakikî câh olan merâtib-i mâneviyeye ve derecât-y kurbiyeye ve zâd-y âhirete ve hakikî mal olan a'mâl-i salihaya teveccüh eder. Fena haslet olan hyrs-y mecazî ise, âli bir haslet olan hyrs-y hakikîye inkylâp eder.

Hem meselâ, ?iddetli bir inatla, ehemmiyetsiz, zâil, fâni umurlara kar?y hissiyatyny sarf eder. Bakar ki, bir dakika inada de?meyen bir?eye bir sene inat ediyor. Hem zararly, zehirli bir?eye inat namyna sebat eder. Bakar ki, bu kuvvetli his böyle ?eyler için verilmemi?; onu onlara sarf etmek, hikmet ve hakikate münâfidir. O ?iddetli inady, o lüzumsuz umur-u zâileye vermeyip, âli ve bâki olan hakaik-i imaniyeye ve esâsât-y Yslâmiyeye ve hidemât-y uhreviyeye sarf eder. O haslet-i rezile olan inad-y mecazî, güzel ve âli bir haslet olan hakikî inada, yani hakta ?iddetli sebata inkylâp eder.

Y?te, ?u üç misal gibi, insanlar, insana verilen cihazat-y mâneviyeyi, e?er nefsin ve dünyanyn hesabyyla istimal etse ve dünyada ebedî kalacak gibi gafilâne davransa, ahlâk-y rezileye ve israfat ve abesiyete medar olur. E?er hafiflerini dünya umuruna ve ?iddetlilerini vezâif-i uhreviyeye ve mâneviyeye sarf etse, ahlâk-y hamîdeye men?e, hikmet ve hakikate muvafyk olarak saadet-i dâreyne medar olur.

Y?te, tahmin ederim ki, nâsihlerin nasihatleri ?u zamanda tesirsiz kaldy?ynyn bir sebebi ?udur ki: Ahlâksyz insanlara derler, "Haset etme, hyrs gösterme, adâvet etme, inat etme, dünyayy sevme." Yani, "Fytratyny de?i?tir" gibi, zâhiren onlarca mâlâyutak bir teklifte bulunurlar. E?er deseler ki, "Bunlaryn yüzlerini hayyrly ?eylere çeviriniz, mecrâlaryny de?i?tiriniz"; hem nasihat tesir eder, hem daire-i ihtiyarlarynda bir emr-i teklif olur.

.

 

  

 

 

 

 

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

YLETY?YM:

 

osmanziya@hotmail.com

osmanziya@yahoo.com

 

WEBLERYMYZ:

www.yontembilim.com

www.insan-bilim.com

www.osmanziya.com

www.mustafabugucam.com.tr

 

ÖBEKLERYMYZ:

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Düzenleyen osmanziya - 17-Haziran-2011 Saat 18:27
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk