Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
İnsan Bilim | |
YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim |
Konu: imkan üzerine( Kapalı Konu) | |
Yazar | Mesaj | |
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3453 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Konu: imkan üzerine Gönderim Zamanı: 22-Haziran-2011 Saat 14:32 |
|
KAPTANIN SEYYR DEFTERY Yyldyz Tarihi 4.3. YMKAN üzerine FARZIMUHAL dizini içindeki dosyalar
Nahl süresi 78 nci ayet bilginin kayna?y konusunda deneyci okulu do?ruluyor yani bilginin kökeninin bad’î / a posteriori / sonsal oldu?u yolundaki görü?ü teyid ediyor görünüyor. Ancak bu açyklama “tüm” bilgi do?um sonrasy ortaya çykyyor demek de?ildir. Ynsanyn aklynyn do?um öncesi ve yaratyly?tan verildi?ini ileri süren akylcy görü?lerin dayandyklary noktalaryn tamamen ortadan kaldyryldy?y anlamyna gelmiyor. Örne?in. Kur’ana göre; insan ruhlary yaratylmadan önce Allahü Teala’yn ben sizin Rabbiniz de?il miyim ? sorusuna “Evet, dediler” denildi?i söyleniyor. Demek insan do?umla cisim ve beden haline çykmadan önce ruhani olarak BYLYYOR idi. Zaten bu noktaya ölümden sonra münker ve nekir sorularyna cevaplar verilirken yine geçmi?te yapylan EVRENSEL ileti?ime geçilecektir. ?imdi bu konular elbette “bilimsel” de?il.. metafizik.. fakat bilimin tüm gerçekleri bitirip tüketemedi?i, tüm olasylyklary hesaplayamady?y da ba?ka bir “gerçek”tir. Do?um öncesi bilgilerde vardyr ve do?um sonrasy bilgilerde vardyr. Ancak bilgi kuramyndaki köktenci görü?ler, bilginin kayna?y konusunda; bilgi kaynaklarynyn tamamy taranmadan( makul ve mahsus ile münzel ve mürsel) ve bilgi araçlarynyn (SALYH akyl ve SELYM kalb ile SALYM lisan ve SELYM kalb) tam kullanymy yapylmadan, savlary a?yry götürerek, akly ve deneyi birbirine indirgeyerek birini asyl di?erini gölge sayabilirler. Elbette kitabyn iki tarafyny da destekleyen, bu gibi hükümleri kitabyn çeli?kisini de?il görü?lerini bir yana yaslamak isteyenlerin görmek istemedikleri bazy hakikatlaryn bulundu?unu gösterir. Gösterge ve görüngü… yani i?aret ve delalet; hakikatlary irae ederken ilim ve iradenin hikmet ve san’atyna göre ayinedarlyk eder.. meraya yani aynalar dedi?im “kimseler” görme ve göstermede cam mir’atlar gibi yalyn ve sade bir gösterim sunmazlar. Etrafly ve daha isabetli bir tercüme ve tevil amaciyle hikmet ve felsefe için olu?turulmu? yeni bir dil ve yöntem araç ve gereçlerine gereksinim vardyr. Yöntembilimsel analiz bu ihtiyacy kar?ylamak için vardyr. Rü?eym (cenin) halinde olan bu tohumun açylmasy yolunda yapylan çaly?malar meyve verdi?inde görülecek ki sorunlar ve sorular daha hyzly ve kolay bir ?eklide çözülecek. ?imdi bu konuda bir örnek olmak üzere a?a?yya yapy?tyrdy?ym tablonun dahi içinde bulundu?u bu iletinin dizini içindeki ?emalarda “bilgi”nin kurulu?u ve olu?umu konusunda hareket noktamyz “imkan” olmu?tur. Ymkan Ymamy Nursi’ (R.A). nin tanymyyla “mütasaveyni tarafeyn”dir. Yani yanlaryn e?itli?idir. Bu yanlar vucud ve ademdir. ?imdi bunu diyagramda gösterelim: Adem = Vucud Varlyk ve yoklu?un e?it oldu?u durumdur olanak. Fakat öyle bir durum ki yerinde durmaz ve tercih edilen bir tarafa, ademe ya da vücuda, kayar. Ytibar edilen ihdas edilinceye kadar geçen “süre”nin kendisi de ba?ka (selb-icab eden intak-i?ae) bir süpervizor’ün imkandyr. Bir i?i olabilir de olmayabilir de.. bu durumda imkan yani possible ve pobable halindedir, potansiyel durumdadyr. Bu yabancy terimlerin kökünde, poss.ible, prob.able, “able” var ve bunun bizim “k.abili.yet” terimimizden alynma oldu?u besbelli.. daha ileri gidelim bu “Abla” bize yabancy gelmiyor.. Kyble ve Kibele.. do?urgan tanryça.. Ynsanlar imkany tanryla?tyrmy?lar, kutsalla?tyrmy?lar.. sonra Ze-US’un babasy CRONA (zaman) ile anasy REA (gerçek) gibi ?irklerle, insanlary birbirinden do?urur gibi kavramlary birbirinden do?urtmu?lar. Yüksek ve soyut bir bilgi, cahillerin eline geçince benzetmelerin gerçeklere dönü?tü?ü gibi hayaller hurafelere ve vehimler hakikatlere kary?my?.. olabilir. Ancak ilmin görevi de bu kary?yklyklary ayyrmaktyr ve ?irkten uzakla?tyrmaktyr. En evrensel yasa “önce ba?lat sonra bitir” yasasydyr ve olanaklaryn en kysa ifadesidir. Ymkandan çykan ilk olgu bu hudus’tur. Pro.. ilk ve ön anlamyna gelir. Post son ve ard demektir. ?imdi imkan ve hudusu birlikte gösteriyoruz: Adem intiha post = pro ibtida Vucud Yletinin dizini içindeki tablolarda insan kendisine verilen imkan ve kabiliyetleri san’at ve muvaffakiyetlere dönü?türürken ortaya koydu?u Esma’nyn motorun KUSUR oldu?u ve bunun SUY bir esasy bulundu?u hakikatini görmeye ve göstermeye çaly?tym. Elbette kusur, tehir, terk, atalet, batalet ve dalalet istenilen bir sonuç de?ildir. Amma iyilik ve kötülük, hem biri birini in?a eder hem birbirini ileri götürürken sonuçta ortaya çykan hakikatin gizemini görürüz. Enbiya 35 inci ayetle özetlendi?i gibi hayyr ve ?er de?il bunlaryn ili?kisinden ortaya çykan ve O’na rücu edilen Esma esastyr. Ademden çykan tahrip ve ?err’dan olabildi?inde kaçmak, hem vücuda giden tamir ve hayr’a olabildi?ince ko?mak, bir imkan ve ihtimal sorunudur. Bu imkan bize bir “emanettir.” . Kaf ve nun fabrikasy gibi bu fabrikada bir de mim ve nun atölyesi var demek ki! Ynsan kainat fabrikasynda çaly?an ve esma gergefi dokuyan bir ustadyr. Bu ilim emaneti ile dokuyan iradenin eline aldy?yn “iman” meki?i ile aklyna taharri-i hakikat, cesedine heyecan-y hararet ve ruhuna hürriyet-i ebediyet verirsin.. Elif kalemiyle ve lam levhasyny yazarken bir nokta-y mim oldu?unu unutma… Bu emn’den bir “iman” çykmasy da bir imkandyr. Yemin’imize sadyk olma bir ihtimaldir. Yemin, emin ve iman ile mim ve nun i?letilir.. Bu possible’den ?u probable’y itibar ve ihdas etmek pro ve post arasynda bir pozisyondur. Y?te bu sadyk ve emin (sadykulvadilemin) posizyonun kazanylmasy bizden YSTENYYOR. MANA’yy ayan eden beyan Kur’an-y Mu’ciz-ül Beyan’dyr ki emanet-i ilim ile onu GAYE edinmek bir irade’dir. Makam-y Mahmud’un etrafynda hale’lenen dava-yy Hamd’lerin fethi ve inki?afy bu dünya synavynyn açylmasyny ve uhra yary?ynyn saçylmasyny YSTEDY… Ol dedi ve Oldu… ?imdi biz bunu evren ve insan diye ayyrdyktan sonra insany nereye ko?turuyoruz... Mi’rac’yn zaman ve namaz kanatlaryyla Ryza’ya.. Yla’ya… ?imdi bu gaye ve hedefi elde etmek için kabiliyetlerimizi ko?turmak ve konu?turmak için tüm güçlerimizi seferber ediyor muyuz yoksa etmiyor muyuz ? Ediyor olabiliriz, fakat asyl ve köklü bir gücümüz olan DUA gücümüzü asla unutmayalym. Bu konuda Allah yar ve yardymcynyz ve yardymcymyz olsun. Allah bizim ve sizin ahiret ve akybetinizi iyi ve güzel etsin. Amin. Sa?lycakla kalyn. OSMANZYYA Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim için düz yazydan özür dilerim NOT: ?imdi bu gizemli yazy tecessüs ettiriyor ve siz de merak ediyorsanyz iletinin dizini içindeki dosyalardan s=imkan tablosunu açyn ve bakyn.. imkanyn iki yanynda ne gibi emanetler, nimetler, kabiliyetler varmy? görün… YLETY?YM: WEBLERYMYZ: ÖBEKLERYMYZ: http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ Düzenleyen osmanziya - 23-Haziran-2011 Saat 02:11 |
||
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3453 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 24-Haziran-2011 Saat 00:29 | |
Ymkan varlyk ve yokluk yanlarynyn e?itli?idir. Bu en genel yasanyn istisatik yasalar ve kuantym gerçe?i oldu?unu gösterir.
Bu özgürlü?ünde ve belirsizli?inde temel oldu?unu belirtir.
Hudus ise yanlaryn birinin itibar edilip ihdas edilerek bu e?itli?in bozulmasydyr.
Bu genel bir yasa olan "önce ba?lat sonra bitir" olgusunun tanymydyr.Tüm determine yasalar bu yasa içinde erirler.
Yasa, ko?ullarla kysytlama ve kurallarla yasaklama demektir. Biz bunun adyna kavanin-i ?erait ve kavaid-i ?eriat diyoruz.
?imdi buraya ekledi?im dizin için bu yasalaryn yöntembilimsel analizini bulacaksynyz.. elbette ararsanyz.
Yukarydaki tümceler ve izleyece?iniz tablolar benim imkan ve hudus ayyrabildi?imin yani anlayabildi?imin resmidir.
Tümceler arasyndaki söylenecek on onbe? tane tümce söylenmedi?inden belki anlamayabilirsiniz kaldyki söylense bile anla?ylmasy yüksek bir olasylyk de?ildir.
Olanak ile olay arasyndaki farky anlamam altmy? yylymy almy?sa anlady?ymy sandy?ym ama anlamady?ym çok kapaly olaylar, kavramlar, anlamlar ve olgular bulundu?unu gösterir.
Siz ana dilinizi ö?renirken çok adlary ve de?i?kenleri anlamlaryny ve de?erlerini bilmeden sadece sesler ve terimler olarak duydunuz ve daha sonra giderek anlatymy anlar hale geldiniz.
Bu bakymdan diyagram ve tablolary göre göre izleye izleye terim ve kavram çizgilerleriyle yapylan ba?lamlary anlar hale geleceksiniz.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
Düzenleyen osmanziya - 24-Haziran-2011 Saat 00:41 |
||
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |