CYDDYYET YETERLY BYR DYYETTYR
CDD00 dizini içindeki dosyalar
Ba?lyk “Ciddiyet yeterli bir diyettir” dedi..
Neden ?
Peki, “Diyet” ne demektir ?
Tediye edilen ve bedel olarak verilen ?eydir.. tediye ise ödeme yapmak demektir.. , Kur’an-y Kerim’in BAKARA SURESYNYN 39 ncu fykrasy olan ayet-Mudayene ki en uzun ayetidir. Noterlik (yazerlik) mesle?ini anlatyr. Deyn, ise ödeme, borç, kredi anlamyna gelir ve DYN ile yakyndan ilgisi vardyr.. Dünya BORÇ’tur. Yaratan tarafyndan bize verilen bir fyrsat ve vücud edinilen bir kredidir ki i?lenerek geri verilecektir. Bu borç olan ömrün mükellefiyetini ister alyrsyn ister almazsyn.. bu senin mesuliyetine kalmy? bir i?tir.
Sual, külfet, deyn ve din..
senin dilinde (ister Arapça, ister Türkçe ister Arapça olsun) gizli olan dinini ortaya çykarmak için DÜ?ÜNCE denilen hazinenin kapa?yny DÜ?ÜNME ile açmak gerekiyor. Biz de yyllardyr bu kapyyy açmayy kolayla?tyrmaya çaly?ty?ymyz halde bu i? öyle kolay bir i? olmady?yndan bir türlü beceremedik ve ba?aramadyk.. amma ?u var ki tembelli?in ve çaly?kanly?yn e?it oldu?u bu dünyaya kanmadym ve ba?armak için çaly?maktan da geri durmadym
Bu iletinin dizini içinde 24 tane tablo var.. bir gün 24 saattir ve her bir saat ciddiyetle alynacak ve bir altyn de?erinde bir hazinedir.. Risale nasihatlara bu yirmidört altun misali ile ba?lar. Çünkü namaz, zamanla yapylandyrylmy?tyr.
Bir ?eyin içinde bulunuldu mu ya da o nesne elimizde oldu mu onun de?eri anla?ylmaz.. çünkü de?erler yoklu?unda anla?ylyr.. ancak onun de?erini anlamasak dahi fark edebiliriz. Bu genel bir kuraldyr siz olgu diyebilirsiniz. Dünyada ahretin de?erini anla?ylyr, ahrette dünyanyn de?eri anla?ylyr.. Dünya da ahiretin de?erini anlamak perdeli fakat ahirette dünyanyn de?erini anlamak perdesizdir ve bu yüzden ?ehidler de kafirler de dünyaya gelmek isterler.. amma i? i?ten geçmi?tir, GELEN, GEÇMY?TYR.. kaderin yazysy yazylmy?, mürekkebi kurumu? ve kalem kaldyrylmy?tyr. Bir ?eyin kadrini, kyymetini ve de?erini anlamak onu ciddiyetle ele almaya vesile olur.
Fatiha-i ?erife’nin dördüncü ayeti “Maliki-yevm-id-din”dir. Güne ve yola malik olan Rabbülâlemîn, yevm-i dünyanyn Rahmâny ve deyn-i ahretin Rahîmi olarak DYN GÜNÜ denilen bir günde BORÇ olarak verilen bu malyn müdayenesini alacak ve KREDY olarak verilen bu paranyn hesabyny soracak anlamyna gelir. Allah ?eriatynda faizi yasaklamy? kendi isteyecek de?il ya.. fakat ana parasyny senden isteyecektir. Sana GEÇYCY olarak verdi?im bu fyrsaty nasyl de?erlendin. ? Sana EMANET olarak verilen bu krediyi hangi yollardan harcadyn ) Senin malyn ve mülkün olmayan bu dünyayy nasyl tasarruf ettin ? diye muhasebe ve muhakeme etti?inde i?in CYDDYYETYNY ancak o zaman kavrayaca?yz.. amma gençlik, ömür, servet, ilim gibi bize emanet olan de?erlerin kyymetini önceden nasyl anlaryz diye bir arayy?a giremez miyiz ?
Evet, son pi?manlyk fayda vermez.. ancak son pi?manly?a ve nedamete dü?meden önce NEFS-Y LEVVAME’den yararlanarak yani kafamyza yüklenen YKTYSAD ve kalbimize yüklenen ADALET duygularyndan yararlanarak, hata ve nisyanlarymyzyn muhasebesini, önceden kendimiz yapamaz myyyz ? Ysraf ve zulümlerimizin tahrib ve tecavüzlerini tamir ve tashih edemez miyiz ?
Elin Hristiyany haftada bir Papaza günah çykartyrken biz günde be? vakit sevab çykartamyyorsak yani NAMAZ kylamyyorsak bu her gün biriken borçlary nasyl ödeyece?iz ?
Borçlary ödemek, ciddi bir i?tir.
Burada üç-dört sözcük var: borç.. ödemek.. ciddi.. i?tir…
Borç ve Ödemek sözcükleri yerine noktalary kullanarak ?öyle yazabiliriz:
. .
Birinci nokta borç yerine, ikinci nokta ödemek yerine yazylmy?tyr.
Geometride iki nokta, ne kadar kysa olursa olsun, bir çizgi te?kil eder.
..
?imdi bu iki noktayy yani “borç ödemek” tamlamasyny
__ yani yatay çizgi ?eklinde gösterebiliriz.
?imdi bu çizgi, “borç + ödemek” terimlerini gösteriyor.
Amma ayny zamanda; deyn.. ciddi.. din.. i?..
Terim ve kavramlaryny da gösteriyor.
Bu çizgi, “Deyn; borç ödemektir” tümcesini gösterir.
Bu çizgi, borç ödemek, ciddiyettir, anlama gelir.
Bu çizgi, borç ödeme dinin kökenidir, demektir.
Bu çizgi, borç ödemek, i?in ciddiyetini gösterir manasyny ta?yr.
Dün borç varsa, yaryn da ödemek vardyr.
Demek bu çizgi, ayny zamanda dünü ve yaryny da gösteriyor.
Çizginin bir ucunda dün var, bir ucunda yaryn var.
Yster dünü çizginin sa? taraftaki ucuna koyarsyn,
Yster dünü çizginin sol taraftaki koyarsyn.
Ben sa? taraftaki uca yerle?tirmeyi tercih ederim.
Sen nasyl tercih edersin bilemem, seçim senin.
Genelde dünü ve geçmi?i sa?a yana,
yaryny ve gelece?i sol yana yerle?tiririm.
Sen de bu benim seçimime uyarsan aramyzdaki sözle?me ile bir kural koymu? oluruz: “GEÇY? yana geçmi? ve dün SA? YANDA GÖSTERYLECEKTYR” .
Diller, kural ve protokollary olan ciddi oyunlardyr.
Yani böyle kurallarla ortaya dil denilen bir ileti?im ortamy ve haberle?me arac y ortaya çykar.
Dünya ko?ullardan olu?ursa, diller de kurallardan olu?ur.
Din ise ko?ullar ve kurallarla olu?an daha yüksek bir ve daha ciddi bir dildir.
?imdi bu yazynyn dizini içindeki tablolary versiyon syrasyyla izleyebilirsen yukaryda söyledi?im mantykla yapylan tablolar göreceksin. Bu tabloda çizgilerle kavramsal tasarym yaptym. terim ve kavramlary noktalar ile, tümceleri ve anlamlary çizgiler ile gösterilen bir resim yaptym. Yapylan resimdeki (+) ya da (x) ya da | ya da _ çizgeleri sana bazy tümceleri ve anlamlary söyleyecektir. fakat bu cümleler hep kelimeler ?eklinde yazylmy?tyr sen onlary birle?tirerek kelamlary okuyacaksyn. Yani sözcüklerin, çizgiler halinde birle?ip sözler haline getirilmesinin kurallaryny günlük dilde biliyorsun.. ana dilini farkyna varmadan ö?rendi?in gibi bu dili de farkynda varmadan ö?renebilirsin.. yeter ki gazetelerde bulmaca sayfalaryna gösterdi?in merak ve gayret kadar bir çaba ve mesai sarfetsen.. Yok o kadar da de?il.. deme aynen öyle.. bana her ?ey söyle fakat “Yok o kadar da de?il” deme.. J)
Elhasyl.. ciddiyet ?aka yapylmayacak demek de?ildir.
Ynsanlary ciddiyetle gerildikleri zaman gev?emek için ?aka ve latife yaparlar. Ciddiyetten gayry red-diyet’ten ve ken-diyet’ten o kadar yazy yazdyk.. yazynyn bilinenlerinden soru, bilinmeyenlerinden ele?tiri gelmedi.. pardon bilinenlerden ele?tiri bilinmeyenlerde soru gelmeyecek mi idi ?
Dyr ya da de?ildir, diye bildiklerimiz varsa.. olum ve olumsuz cümlelerle ELE?TYRY yaparyz.. kapaly ve mu?lak bir konu ve anlatym varsa SORU soraryz..
?imdi derim ki.. olumlu cümlemiz varsa ONAMA, olumsuz cümlemiz varsa ELE?TYRY ve ne olumlu ne de olumsuz olan ku?kulu cümlemiz varsa SORU olur. Hadi onamalary bildirmeyebilirsiniz.. malumu ilam gerek görmeyebilirsiniz fakat ele?tiri ve sorularynyz da gelmeyince SYZYN anlamanyz ve BENYM anlatymym DÜZ YAZIDAN dy?ary çykamyyor. Böylece hem benim hem de sizin için monolog denilen bir BLOG ortaya çykyyor.
Gerçi yazylanlar ki?isel hafyzalarymyzda BLOK’e olmuyor.. internetin siber uzayynda gelecek DYYALOG’lara açyk duruyor. Ancak benim ve sizin yani bizim için önemli olan bu GÜN’ün ciddiyetinin diyetini vermektir.
Bekliyorum..
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
.
DUYURU
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim.
UYARI
Düz yazy bahane.. ?emalar ?ahane.. yazynyn dizinindeki tablolary izledi?inizde imgelemi? ve irdelemi?te olacaksynyz isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmü? ve hatyrynyza sail olacak iradeyi SEÇYKCE örmü? bulunacaksynyz.
|