Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
İnsan Bilim | |
YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim |
Konu: temsil ve teşbih | |
Yazar | Mesaj |
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3604 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Konu: temsil ve teşbih Gönderim Zamanı: 30-Aralık-2024 Saat 09:00 |
DÜZELTİLMS VE GENİŞLETİLMİS BENZEME TEŞBİH VE TEMSİL benzetme.. teşbih.. metafor.. edebiyat aygigi benzetim.. temsil.. analoji.. bilim aleti BENzetME.. teşbih.. metafor.. edebiyat aygigi BENzetİM.. temsil.. analoji.. bilim aleti BENZETME fiil babinda kullandim. Şubhe vevTeşbih zıt iki hal ve aynı kökten ŞBH gelir. Teşebbuh ve Müteşabih olmak üzere iki onemli kullanimi bulunur. ŞBH kokunun sağina NDD ortağini ve soluma ZDD ayriğini yerleştiririm. BENZETIM isim babında kullandim. misi ve mesel ile timsal ve temsil olmak üzere dort köşeye yerleşn MSL köküdür. Sagina ayn soluna gyr yerleştiririm. osmanziya 30.12.2024 Ziya'mizin 44.ncü dogum gunune HEDIYEM olsun İlim güzeldir.. ihtiyaçta fazlası.. para iyidir.. hacatından fazlası.. olduğunda önemi ve değeri ve yararlılığı düşer. Çok fazla bilgi olursa şöhretin.. çok fazla mal olursa servetin.. kapasını açar ki bu da yüksek bir olasılıkla kişinin bilginin ve paranın kölesi olması anlamına gelir. Sokrat bildiğim tek şey hiç bir şey bilmediğimdir.. tümcesi ile tevazu ve alçak gönüllülük göstermiş ise de bu ünlü bilgeyi ölçü alanlara da agnostizmin kapasını aralamıştır. İnsan hiç bir şey bilimiyorsa.. düşünmenin.. anlamanın ve inanmanın önemi ve değeri kalır mı ? Peki adama sormazlar mı, hiç bir şey bilmediğini hangi ölçüte göre söylüyorsun. Oysa insan bir şey bilmez değil iki şey bilir.. doğru ya da yanlış.. siyah ya da beyaz.. insan ya da evren.. Yaratan ya da yaratılan evet ya da hayır.. fakat bu ikisi arasında karar veremez. Diğer taraftan İlmin cehaleti ortaya çıkarması ve cehaletin ilim doğurması karşılıklı gizemli bir ilişkidir. Merak ve şüphe ile ilmin kapasını açtığında karşılaştığı sınırsız veri insana haddini bildirir. Bu ilmin cehaleti doğurmasıdır. Diğer tarafta insan bildiğini değil bilmediğini öğrenir. Bu da cehaletin ilmi doğurmasıdır. Sonuçta herkes kendi bildiğinin âlime başkasının bilgisinin cahilidir. Bütün bu günlük dilin düz yazısıyla (GDDY) verilen bilgiler çoğunlukla İÇERİKLİ bilgilerdir. Burada içerikli bilgilerle yaptığım YBA in BİÇİMSEL bilgisine reklam ve propagandalarına itibar edilmemesi.. insanın içerikli ve öğrenilmiş yani koşullu ve alışılmış bilgilerine göre DEĞERLENDİRME yapmasıdır. Doğrudan işine yarayan ve bir nesnenin ya da kimsenin kullanılmasını öğreten ve kendine bir çıkar veren bilgilere önem ve değer vermesi dolaylı biçimsel ve yöntembilimsel içeriksiz bilgilerin göz ardı edilmesini doğurur. . Bu durumda GDDY ile yapılan hazır açık ve seçik anlaşılır bilgiler tercih edilmesini, kopyalanması kolay ve kullanılması ucuz malumata alışılmasını bir tür abur cuburla beslenmeye benzetiyorum. Bu gerekli olsun ya da olmasın içerikli bilgilerin insanı bir DERİNLİK vermeyeceği ortada. Özgün olmayan bu ezberlenmiş yüzeysel bilgilerin insan oyalanmaktan fazla bir şey işlevi bulunmaz ve yararı olmaz.. demeyelim.. elbette en azından zararlı şeylerle ve işlerle uğraşmaktan alıkoyar. Genel kültür edinir.. onu genişletir. Ancak edinilen bilgiler değerlerin ve inançların güdümüne girdiği havuza doğru ilerler ve orada tanrı tanır ya da tanımaz bilimcilik ve radikal ya da seküler dincilik gibi mizacını uygun yanlara yanaşır. Yalanlanacak fiziki bilgiler.. yarım tarihi bilgiler.. yanlı sosyal bilgiler ve yalan dini bilgilerle siyasi ve ideolojik ve dini tartışmalara girer. Genel kültür edinme ve genişletme ve geliştirme arama, spor ve kadın muhabbetiyle geyiklik yapmaktan elbette daha iyidir. Ancak bu genel kültür aydınlığı onu KİTAP OKUMA gibi alışkanlığa götürmüyorsa sosyal medyada hapsolma tehlikesi doğurur. Okumadığından ve yaşamadığından bilgisi artmayacağı için cehaletinin de farkında olmaz. İşte bu durumda Sokrata mal edilen "İnsanın hiç bir şey bilmediğini öğrenmesi için çok şey öğrenmesi gerekir." savının uyarısı yapılır. Okuma ve deneyim ile bilginin artması ve böylece ilmin aydınlığı ve cehlin karanlığı arasında karşılıklı ilişkiyi göstermesi belki bize irfan ve inkar arasındaki ilişkiyi de fark etme fırsatı çıkarabilir. Bu da insanın kendini tanıma yolunu açar.. eğer içeriklerden sıyrılıp usul kılcallarını ve iman sinirlerinin dokusunu okuyabilirse... Saygılarımla osmanziya yontembilim.com 30.12.20224 01:15 Düzenleyen osmanziya - 31-Aralık-2024 Saat 22:36 |
|
osmanziya
Kıdemli Üye Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010 Gönderilenler: 3604 Hak Puan : 5 Kidem : 6 OrtalamaHak : % 50 Irtibar :2 |
Gönderim Zamanı: 31-Aralık-2024 Saat 22:35 |
Bu gün 2024 yılının son günü.. çıkmasına yaklaşık bir buçuk saat kaldı.. Bu vesile ile iki videoyu paylaşıyorum: https://www.youtube.com/watch?v=jfCk_9sdXds&t=626s Alışkanlıklarınızı Değiştirin! Zinciri Kırma 2025: Yeni Bir Sen, Yeni Bir Hayat! BARIŞ ÖZCAN https://www.youtube.com/watch?v=xO9pu36mxj8 Diyanet, Yılbaşı ve Bir Hadisin Çarpıtılması: Kim Bir Topluma Benzemeye Çalışırsa… Daha önce TEMSİL hakkında tablo paylaşmıştım.. bu defa TEŞBİH hakkında bu tabloyu paylaşıyorum. Daha önce her ikisi hakkında kısa bir paylaşım yapmıştım. Bu TEŞBİH konusunu bu “yılbaşı” bağlamında biraz daha açmak istiyorum. Zaten Değerli Mustafa ÖZTÜRK Hocamız konuyu yeterince ve etraflıca açıkladı zaten. Ben biraz daha ana hatlara giderek anlatacağım. Şimdi TEŞEBBÜH ve MÜTEŞABİH'i anlatacağız.. Teşbih benzetme ise TEŞABÜH benzeme'dir. Bunu ontik ve metafizik olarak ele alırsak teşebbüh Tanrı'ya benzemek olur. Yani insan üflendiği Tanrı'ya benzemeye çalışacaktır. Bu hind düşüncesinden çıkan ve İslam'a sonradan giren ve böylece tarikatlara intikal eden fenafişşeyh.. fenafilrasul.. fenafillah.. mertebelerini ifade eder. Yani şeyhinde fani olmak mantığı.. rasul de kendini unutmak zihniyeti.. Tanrı'da kaybolmak mentalitesidir. Kadının erkekte.. erkeğin kadında.. toplumun liderde.. liderin toplumda kaybolması gibi.. Sevgilinin güzelde.. kaybolması gibi bir haldir. Dikkat etti iseniz hep GİBİ diyoruz.. belki bir gün bu temsil ve şu teşbihi "GİBİ" toplayabiliriz. İnsanda bir TEVİHD sırrı bulunur. Bir şeyi iki halde bırakmıyor ve tek bir halde toplamaya çalışıyor. İşte İslam âlimlere ve ârifleri bu yanlışlığın üstesinden.. teşebbühden.. "teşebüh-i billah" Allah'a benzemek.. TEHLİKESİNDEN teşebbüh-ü biahlakillah ile kurtulmaya çalışmışlar. Yani Tanrı'ya benzemek değil, Tanrı'nın ahlakına benzemektir.. burada söz konusu olan. Allah azze ve celle şunu şunu şunu sever.. bunu bunu bunu sevmez.. gibi buyrukları nazara alarak O'nun ahlak'ına özeneceğiz.. O'nun sevdiklerine öyküneceğiz.. Rabbimiz iktisadı sever israfı sevmez.. Rabbimiz adaleti sever zulmu sevmez.. Rabbin sözünde durur.. sen de sözünde dur.. gibi talimatlarla ilmimizi oluşturacağız. Oradan imana çıkacağız. Oradan ihlasa yürüyeceğiz. Oradan ihsanı yükselteceğiz ve böylece Tanrı tanırlık'tan Tanrı tanıklık'a geçeceğiz İnşaallah. MÜTEŞABİH konusun gelince.. Aliimran suresinin ilk sayfasında bu muhkem ve müteşabih konusu anlatılıyor. Bu konuda şunları şöylerim. Bizim bilinmeyenlerden bilinenlere değil bilinenlerden bilinmeyenlere giden yolculuğumuzda bilinmeyenlere bilinenlere benzeterek ilerleriz. Bu yolda bilimde temsil ve edebiyatta teşbih yoluyla ilerlediğimizi söylemiştik. Yani bizim en başat öğrenme ve bilme aracımız temsil ve teşbih ile BENZEME'dir. fakat en çok yanıltan alette budur. Bunu kısacak her sakallıyı babana benzetme diye hatırlatırız. Bu konuda genel bir benzetme DÖTLÜ KALIBINI burada sunarak bu benzetme yanılgısından bir derece sıyrılabileceğimiz düşünüyorum. LAFIZ MA'NA ile FİKİR ve ZİKİR . Şimdi bu dördünü aldık; hakiki LAFIZ mecazi... ismi MA'NA harfi.. ile afaki FİKİR enfüsi.. ve cehri ZİKİR hafi.. şimdi bunları tabloya yerleştirdiğimiz de MUHKEM'in karşısındaki MÜTEŞABİH.. müteşabih karşısında muhkem.. kendi belli edecektir. Yani konu tek yönlü ve yanlı değil ÇOK yönül ve yanlıdır. İşte bu konuda YBA ile yapılan değerlendirme bize geniş bir ufuk kazandıracaktır. Oysa günlük dilin düz yazısında insanlar halka retorik ve aydına diyalektik yaparak.. belli bir yönde yoğunlaştırarak savlarını kanıtlama olanağını kavuşurlar. Bu bakımdan Aliimran suresinin İLK sayfasını.. yani hukuku suresi olan Bakara ile bilim suresi olan Aliimran suresinin TAM ORTASI olan Aliimran suresinin ilk sayfasını dikkatle okumanızı öneririm ve orada yoğunlaşmanızı salık veririm. osmanziya yontembilim.com Temsil ve Teşbih'i HADD kavramı içinde topladık.. zihni geçmişin kesret ve vahdet haddinden kurtardık.. vahdet (birlik) ve vahdaniyet(teklik) kavramlarını doğru yerine oturttuk. Elhamdülillah. oSMANZİYA 31.12.2024 ÜÇYOL İZMİR 22:39 Düzenleyen osmanziya - 31-Aralık-2024 Saat 22:41 |
|
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |