Saygy De?er ve Sevgi De?er Karde?im,
?ükür, iyilik ve güzellik gibi de?erlere kar?y gösterilen bir sevgi ve saygydyr.
Size, bu iletinizle gösterdi?iniz ilginiz ve payla?ty?ynyz bilginiz için
te?ekkürlerimi arz ederim.
?unu da biliyoruz ki kimden kime giderse gitsin
bütün te?ekkürler; sevgiler ve saygylar, övgüler ve ödgüler
ilk önce ve evvel emirde hep O’na gider.
Sonra oradan ilgilisine döndürülür.
Muhabbetler / sevgiler…
Hurmetler / saygylar…
Övgüler / medihler…
Ödgüler / minnetler…
Bu dört ?ükür hamd ve yakary türüdürler.
Bu dört ?ükür, manevi ?eker gibidir, ruhani bir tat verir.
Duygulardan ?akyr ?akyr akan su gibi ça?larlar.
Hamd sadece ?ükürden ibaret de?ildir.
Hamd kapsamynda, ni’mete kar?y yapylan ?ükürden ba?ka yakary?larda vardyr.
Bunlaryn ba?ynda müsibete kar?y yapylan sabyr gelir. Zikir ve fikir de bir tür ?ükürdür.
Namaz hem ?ükür hem sabyr içeren katmerli bir ?ükürdür.
Yman bütün latifeler ve tüm kuvvelerle yapylan en köklü ?ükürdür ki
bu kökenden marifet, muhabbet, hayret ve mahviyet boyutlaryyla ?ükür daha derine iner.
Sizin ?ükür dersinden tespit etti?iniz;
iktisat ve kanaat ile ryza ve memnuniyet dahi ekonomik ve sosyal bir ?ükürdür.
Yukarydaki hissiyatyn kapsamynda olup onun tezahürleridir.
Sizin ?emadaki yerle?tirme tarzynyza gelince;
Menfileri ahire ve sola, müsbetleri evvele ve sa?a yerle?tirmenize bende katyldym.
Bunlary adem-i ?ükür ve vucud-u ?ükür olarak tanymladym.
Ancak sizin batyna ve alta yerle?tirdiklerinizi ben üste ve zahire yerle?tirdim.
Bunu yaparken bazy gerekçelerimi küçük harflerle gösterdim.
Bunun ana çatysy hizmet ile ücret ekseni ve nimet ile külfet dengesidir.
Ni’metin ödenebilen külfeti, ?ükürdür.
Hizmetin gerçek ücreti, te?ekkürdür.
Ancak ?ükrün bir temel göstergesi var ki
Bunu ye?il ve mavi renklerle sa?a ve sola belirgin olarak yerle?tirdim.
Bu yatay iki yönlü ok; haram ve helaly ayyr-mamak ile ayyr-maktyr.
Allah’yn nimetlerine kar?y te?ekkürün en samimi göstergesi
buyruklaryna ko?mak ve yasaklaryndan kaçmaktyr.
Buyruk ve i?, iyi ve güzel olmalydyr.
?ükürsüz i?ler hep hazyr lezzete ve görünen güzele talip ve hatta müptela olur.
Fakat ?ükürlü olmak için güzellik yetmez o i?in “iyi” de olmasy gerekir.
Y?in iyili?i için sonucun hazyr de?il gaib olmasy ve hatta tamamen hayyr olmasy
için bütün meyve ve semelerinin ahirette alynmasy gerekir.
Ymamy Nursi (R.A) der ki
“Ybadetin sebebi emr-i Ylahidir, neticesi ryza-yy Ylâhidir.
Dünyevi ve uhrevi semerat ve fevaidi zayyflara mü?evvik hükmüne geçer.”
Burada ibadetten kasyt hamd ve duadyr. Bizim konumuz hamd oldu?undan
hamdyn bir türü olan ?ükür konusunda da ayny ilke geçerlidir:
Yyili?e götürülen güzellik.
Bu güzellik ve iyilik birlikteli?ine bir örnek:
Mükellef bir ziyafetle hazyrlanmy? bir yeme?i yemek güzeldir
ama bunu besmele ile ba?latmak ayny zamanda iyidir.
Emekle kazanylmy? kuru bir ekme?i ?ükrederek yemek
güzellikle birlikte ayny zamanda iyiliktir.
Böylece güzellik ni’metine iyilik kar?yly?y verilerek ?ükredilmi? olur.
Yeme?in sonunda ki ELHAMDÜLYLLAH ise,
aslynda bu ?ükür nimetine kar?y yapylan yeni bir te?ekkürdür.
Kyymetler yokluklaryyla anla?ylyrlar ve böylece de?er haline gelirler.
Bu kyymet ve de?erler ancak ?ükür ile ni’mete dönü?ürler.
Bu ?ükür ile de?ere daha yüksek de?er katylmy? olur.
Bundan daha yüksek de?er ise ni’metten in’ama geçmektir. Bu üçüncü katmandyr.
Ni’metten ni’metlendirmeye geçildi?inde ni’metlendiren daha açyk görünür.
Bu dördüncü katman ile de de?er üstüne de?er yeni bir de?er, kadir ve kyymet katylarak
ni’met ve külfet, yüce ve yüksek bir hayyr haline döner.
Bunun yolu da hali hazyr güzelli?e bazen “hayyr” diyebilmekten geçer.
Demek ki güzellik ve iyilik baryndyran ?ükür, hayryn ilk kapysydyr.
Allah bizi ve sizi güzelli?in çekiminde
iyili?in ça?yrysyny da duyanlardan etsin.
Amin.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
NOT:
?ema ve yazyyy “yöntembilim” ba?ly?y üzerine yerle?tirmi?siniz.
Bu ba?lykta yöntembilimsel analize ili?kin biçimsel ve özellikle onun kullanylmasyny anlatan yazylary buraya yerle?tiriyorum. Yçerik ta?yyan ve insana ili?kin konulary da “insanbilim” ba?ly?y altynda yayymlyyorum. DYNY konulara ili?kin ?ema ve yazylary da “Di?er” ba?lykly bölümde de?erlendiriyorum. Sizin yazynyz bu kategoriye girdi?i için buraya ta?ydym.
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|