DEGY?TYRYLMY? VE DÜZELTYLMY?:
Örne?in Yslamiyet, insaniyet-i kubra ise ve insaniyetin meyvesi medeniyet ise islamiyetin mevyvesi nedir ?
Ynsaniyet büyüyünce islamiyet olacak ise, medeniyet büyüyünce ne olacak, her ne kadar bu soru biraz "saçma" görünse de, problemin çözümüne yöneldi?imizde ?u diyagramy kurabiliriz...
ÖNCE (küçük) SONRA (büyük)
Ynsaniyet..... medeniyet...
Yslamiyet.... ?
Yani insanlyk a?acy uygarlyk meyvesi vermi?se islamlik hangi meyveyi verecektir ?
E?er bu denklemi sözel de?il de sayysal olarak kursak ?u neticeyi alyryz:
4 40
40 X
bu denklenim çözümü:
Yyi bir matematikçi de?ilim ama kafadan çözebiliriz.. 4 on kat artmy? 40 olmu?sa 40 dahi on kat artty?ynda 400 olacaktyr.
X=400
Amma sözel de?erler sayysal de?erler gibi de?il ve bu yuzden aralarynda yalyn ve sayylabili oranlar yok fakat syralanabilir ba?lar bulunabilir. Zaten yöntembilimsel analizde yatay ve dikey ba?lantylaryn bulunmasy bu anlama gelir.
Dikkat ederseniz insaniyet medeniyete giderken yatay ilerliyor fakat islamiyete giderken dikey ilerliyor. Yani ?u yalyn ?emada bile üç kavram arasynda bir syra, yatay, dikey ili?kisi var.
Burada çok karma olan hatta muamma olan insaniyet gibi bir temelden ba?layarak onun medeniyete ve islamiyete giden yönlerinin gizemlerini bulmak sonra (x)e olan yolculu?unu anlamak kolay de?ildir. Konu soyut ve zor.. ama yine de soruldu.
Belki verilen yanytlar millet ve ümmeti bulu?turan bir kapy olacaktyr ?
Yukaryda sözcükler yazaca?ymyza sözcüklerin köklerini yazalym ancak öncelik ve sonralyk ili?kisinde yönü, kendi yön ba?latma (sa?dan) ilkeme göre de?i?tirece?im ve araya yön gösteren i?arette koyaca?ym anla?ylysyn diye
SONRA (byk) ÖNCE (kçk)
mdn <<<<<<< ins
X <<<<<<< slm
Medine, ?ehir demektir medeniyette ?ehirle?me anlamyna gelir ama bu medeniyet (uygarlyk) kavramy hars (ekin) ve umran (bayyndyrlyk) yani kültür ve bilim denen iki özü içerir.. yani insan bilim ile çevresine ve tabiata kontrol eder, binalar yapar, üretim ve tüketim araç ve gereçleri yapar. Ayryca kültür ile aile ve mülkiyet gibi edebi ve hukuki konular içeren hikmet ve sanat ile fununu ve hukuk etkinliklerini icra eder.. binalary in?a eder ve harsyny icra eder ve biz bunun adyna MEDENYYET deriz. Uygarlyk, insanyn tabiatyn ba?rynda ya?ady?y kyr ve köy hayatyndan kent ve ?ehir hayatyna geçi?in adydyr. Sanki bilim nesnelerle ve evrenle, kültür ise kimselerle ve toplumla ilgili gibidir.
Burada cemiyet, millet ve ümmet gibi... vatan ve memleket gibi tarihi ve co?rafi faktörlerin betimlenmesi, açyklanmasy, indirgenmesi ve yorumlanmasy uygarlyk yuma?ynyn açylmasy yolund yapylan çabalardyr. ve bu konuda çe?itli görü? ve kuramlar vardyr. ki bunlar ümranyn TEKNOLOJY gibi birde harsyn YDEOLOJYSYNY çykaryr. ?imdi siz bu kadar kompleks bir terimi, bu kadar karma?yk bir kavramy MDN kökleri içine paketliyor ve bir nokta halinde ya da bir harf halinde i?aretliyor, göstergeliyorsunuz:
Ynsanlyk (A) ise medeniyet (B) oluyor.
Yslamiyet (C) ise arady?ymyz kavram, imge ya da olgu (X) oluyor:
SONRA (byk) ÖNCE (kçk)
B <<<<<< A
X <<<<<<< C
Ancak bu syralamada sadece öncelik-sonralyk YATAY ili?kisi yok ayryca alt ve üst DYKEY ili?kisi dahi var: üstte ve zahirde görünen insaniyetin bir de altynda ve batynda görünmeyen islamiyeti var. O zaman ?emanyn / diyagramyn formu ?öyle olacak:
SONRA (byk) ÖNCE (kçk)
B <<<<<< A ÜST (zahir)
X <<<<<<< C ALT (batyn)
Matematik nokta, çizgi, sayy ve harf gibi SOYUT aritmetik ve geometrik göstergelerle çaly?yr. Mutfa?y da analitik düzlemdir. Yöntembilimsel analiz matematikten daha saydam ve daha soyut oldu?una göre analitik düzlemde konu?aca?y dilde hangi harf ve isimleri kullanacak ?
Sadece çizgiler olacak.. yatay ve dikey..
çizgilerden ve sadece noktalardan ibaret olacak.
Bunun dy?ynda hiç bir harf ve harf kullanylmayacak.
Öyleki yapylanyn bir suret (tasarym) mi yoksa bir ?ekil (biçim) mi oldu?unu
ayyrt etmeye i? kalacak.
Tüm dünya ?undan ibaret kalacak:
ZAHYR
AHYR x EVVEL
BATIN
O zaman ?emamyzy düzeltelim:
mdn ZAHYR ins
AHYR x EVVEL
X BATIN slm
Konuyu yalynla?tyralym derken acaba daha da my karma?yk hale getirdik..
Ne diyeyim...
Kolay gelsin..
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|