Düzen denilince sizin bir anlady?ynyz vardyr, benim bir anlady?ym vardyr ve bu anladyklarymyz toplu olarak bu ANLAM ÇERÇEVESYNDE ki buna konteks diyorlar.. gösteriyoruz. Bu çerçevelere ba?lam ady da verilebilir fakat ba?lam deyince özneyi yükleme ba?lama manasynda bir cümle için de kullanylabilir. Sözlü?ü bakyorum: demet, deste anlamyny vermi?. E?er anlam çerçevesine bir ad vereceksek ve bir cümle yöntembilimsel analizde iki noktadan ibaret bir çizgi ile gösteriliyorsa ve anlam çerçevesinde böyle çok sayyda iki nokta yani çizgi varsa, anlam / tümce ba?lamlaryndan olu?an bu yumak ve a?a AGLAM demek biraz garib kaçar.. a?lama hem göz ya?y dökme hem de file yapma manasy veriyor biz burada tümce yani anlam yani ba?lam Ç YZGY lerinden bir a? dokuyoruz. Yani biz anlam çerçevesinden ba?ka ba?lam ve a?lam adlaryny da kullanabiliriz.. a?lam biriz uydurma gibi görünür ba?lam ise yerle?memi?.. en iyi anlam çerçevesi olarak kalsyn diye dü?ünüyorum.
Y?te bu anlam çerçevesindeki DÜZEN konusundaki dokumalar birbirimizden farkly olabilir. E?er benim düzen çerçevem ile sizin düzen çerçevenizdeki farklylyklary tarty?yp ortak bir DÜZEN çerçevesi olu?turabiliyorsak i?te o zaman yöntembilimsel analiz i?e yaryyor demektir ve i?e yarar bir dil olu?turabilecektir demektir. Bizim bu test a?amamyz bir müddet sonra ele dile dokunur bir ?ey ortaya koyabilecektir.
Bu bakymdan Saygyde?er Aytug, bu katylym ve gayretleriniz hem beni minnettar ediyor hem ümitvar ediyor. Çünkü bir muhatab buluyorum ki bu benim için tanymlanamaz bir keyiftir.
Malumdur ne kadar bilirsek kararlarymyz o kadar syhhatli olur.. Kavram bilgisi ne kadar fazla ise o kadar isabetli ?ema yapylyr ?eklindeki dü?üncenize ise tereddülüyüm.. çünkü burada esas olan bilgi içeri?ini sunmadan ziyada bilgi biçimini kullanmadyr. Ayny dili bildikleri halde hatta yakla?yk ayny bilgi hacmine sahip olduklary halde bazylary YAZAR olabiliyor, bazylary olamyyor.. bunun syrry dü?ünceyi ibare ve dili ifade etmede akly ve nakli yani LYSANI kullanma san’atydyr.
Benim bilgim az olabilir çok olabilir, fazla önemi yok. Kavram zenginli?inin, inanyn, fazla bir etkisi yok.. Hatta zeka ve hafyza gücü de öyle.. çok zeki ve hafyzaly kimse e?er okumuyorsa ona ne yarary olabilir. Bunun gibi yöntembilimsel analizi ö?renmiyor, kullanmyyor, yararlanmyyorsa görsel analiz yapmakta zeka ve hafyza gibi bilginin de fazla bir yarary yok, yani belirleyici bir etkisi bulunmuyor. Yyllardyr yöntembilimsel analizi kullanana kullana analitik düzlemin metodik istimalinde benim bir ÖNCÜLÜ?ÜM ve USTALI?ym ortaya çykmy? olabilir.. i?te bunu kullanarak bu KY?YSEL birikim ve deneyimi bir ORTAK dil haline getirmeye çaly?yyorum.
DÜZEN konusunda yapty?ymyz çaly?mayy buradaki ileti?im ortamynyn müsaade etti?i kadar tarty?yp de?erlendirmek istersem ?unlary söyleyebilirim.. ba?aryly bir çaly?ma.. örne?in HEDEF ve AMAÇ kavramlary arasyndaki farky göstermeye çaly?my?.. bunun gibi ba?ka ba?lamlar var.. DYSYPLYN ve OTORYTE.. birincisi GÜÇ, ikincisi PRENSYP ba?ly?y altynda toplanmy?. Yani alt iki çizgiyi, “Prensip, otorite ve disiplindir.” “Güç, erek ve amaçtyr” Ya da ?öyle olabilir “Prensip, otorite ve disiplindir.” “Güç, amaç ve hedeftir.” Bu ikinci durumda amaç ve otoritesi asli, hedef ve disiplini tali olarak görüyoruz demektir. Çünkü amaç ve otorite EVVEL’e alynmy?. Buraya kadar batyny ele aldyk.. Ayny ?ekilde ZAHYR’i alabiliriz. Amma üzerinde durmaya vaktim yok..
Yukaryda UYUM ve AHENK terimleri dikkatimi çekti.. benim bir sürü “a?lam”lardan kavram düzenimde homostasis / muvazene / DENGE ile adaptasyon / intibak / UYUM olmak üzere iki tane ILIM (ilim de?il ylymly olmak, adil olmak anlamynda) kavramy vardyr. Bunlar ?emanyzda benim koydu?um yerlere oturmamy?lar.. Benim koydu?um yerler benim zihnimin zemininde yerler demektir. Bu gerçe?e ne kadar uyar bilemem. Sonra Ahenk terimi Türkçe nasyl kar?ylanyr.. i?te burada düz yazynyn edebiyaty ile yöntmbilimsel analizin anlatymy ve bilimselli?i arasynda fark çykyyor.. o zaman “ahenk” sözcü?ü üzerine bir ara?tyrma ve bir anlam çerçeves yapmak lazym.. insicam.. yani düzgünce dokumak.. nesc edilenin tutarly olmasy.. özellikle dü?üncede kullanylyr.. dü?üncenin tutarly olmasy yani birbiriyle çeli?ir ve tutarsyz yüklem ve yargylara yer vermeden sözleri dizmek, tümceleri syralamak my ahenk ?
Ahenk edebi telif de de?il görsel ve i?itsel telifte bir resim ve müzik eserinde görülen üslub güzelli?i için kullanylyr.. buralarda ince ve duyarly denge ve uyumun ady ahenk olabilir ki bu sözel oldu?unda insicam oluyor, diye dü?ünüyorum. Ama olgular arasyndaki düzenden bahs ediyorsak burada biri zahirdeki DENGE di?eri batyndaki UYUM.. sanki biri nesnelere ili?kin düzen ki buna bilimde homostasis deniyor.. örne?in bedenin ve beyinin dengesi gibi.. di?eri kimselere ili?kin düzen ki bu da adaptasyondur.. ruhlarym uyumu.. ki?inin kendi içinde ve ki?ilerarasy düzeni.. o zaman kendime ait düzen a?lamyny ?öyle resmedebilirim.
denge
DÜZEN (ylym)
Uyum
Bu dikeyi olu?turduktan sonra.. yatayy ne olacaktyr diye dü?ünürsem arady?ymy ?emanyza bakarak söyleyece?im..
Parça DÜZEN Bütün
Bütün evvele alynmaly siz ahire almy?synyz o zaman önce BÜTÜNDE de?i?im olur, sonra PARÇADA dönü?üm olur diye dü?ünebiliriz.
Koordinasyon e?güdüm diyorlar.. ki tam bizim yapty?ymyz i?tir bu apsis ve ordinat çizgisini kullanmak yani koordinat yapmak ki bu da DÜZENLEME diyorum.
Öyle ise düzen konu?undaki diyagram / ?ema ?öyle olacak:
DÜZEN
Denge
Parça DÜZENLEME Bütün
Uyum
Peki buna siz ne diyorsunuz ?
Burada bir tarty?ma yaptyk.. evet ya da hayyr ile yanyt verdi?inizde uygun görüp ya da ele?tirdi?inizde hem sizin yapty?ynyza verdi?im yanytymyn hakkyny almy? olaca?ym.. hem bu tarty?ma ciddiyet, bilimsellik kazanacak ki?isel görü?leri ve dü?ünceleri sunmadan daha ileri boyuta ta?ynma yani iki ki?i arasynda bir YLETETY?YM dili haline gelecektir.
?imdiye kadar siz söylüyorsunuz ben yanytlyyorum.. benim yazdyklaryma ne sizden ne de ba?kalaryndan yanyt, görü?, ele?tiri ve tarty?ma gelmiyor.. bu da ileti?imi sa?lamyyor.. artyk belki yakla?yk bir yyldyr böyle yapyyoruz.. artyk yeni yylda bunu ilerletelim ve konu?mamyzy ileti?ime çevirelim.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
|