ALANLAR VE ARALAR
TAHLYL dizini içindeki dosyalar
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20101030_031911_ANLATIM-ANALITI.rar - uploads/20101030_031911_ANLATIM-ANALITI.rar
Saygyde?er Arkada?lar,
Uzmanlary bekledik.. uzun zamandyr gelmediler.. bizde zaman uzady?yndan uzamyn derinli?ine uzanmak zamanynyn geldi?ini dü?ündüm ve uzman olmady?ymyz halde analitik düzlemin matematiksel kullanymy üzerine va’d etti?im dü?üncelerimi belirttim.
Önce a?a?ydaki tabloya bakarak lise bilgilerinizi tazeleyin.. umarym sayysal a?yrly?ynyzy vardyr aritmetik aralary ve geometrik alanlary anymsamy? ve anlamy?synyzdyr.
Yetmi?li yyllarda lisede sözelciydim.. o zaman tabiri ile fen kolunda de?il edabiyat kolundaydym ve o haliyle mezun oldum. Ciddi bir aritmetik, geometri ve matematik ö?renemedim. Fakat mantykly konu?mak için nasyl mantyk ilmi bilmek gerekmiyorsa geometriyi kullanmak içinde geometri tahsili yapylmasy gerekmez. Çünkü: Akyl nasyl kendili?inden ve fytrattan varsa, bunun gibi do?u?tan yani gözün ve y?y?yn yaratyly? ve ko?ullary nedeniyle yani görsel idrak mekany yüzünden perspektifli ve küresel geometrik bir duyarlyk hepimizde ÖNCEDEN vardyr.
Böyle makulat MEBDELERYNE ve mahsusat MUTALARINA
felsefede kabli / önsel / a priori bilgi ve yetenekler denilir.
Uzman ve zaman arasynda ses ve anlam akrabaly?y var.. zmn.. profesörlük ve uzmanlyk alanynda ummanlyktyr. Uzmanlyk zamanla olu?ur...
Uzun-luk bir u-zam’dyr.
Zam üstüne zam.. ek üstüne ek.. birike birike yani bir iken bir iken iki olur, üç olur. Bunlar bize hem yalyn hem karma?yk gelir. Aly?my?yzdyr, ala ala. Vermeye kalkynca da apy?yp kalyryz. Ak?am bir programda Saygyde?er Fizik Mühendesi Tuna Ta?kyn nakletti.. fizikçiler en iyi bildi?inin yarysyny bilen insanlardyr fakat bunun hangi yarysy oldu?unu konusunda tereddütleri vardyr demi?ti.. eh uzman olan fizikçiler böyle ise psikçiler dahi ondan a?a?y kalmazlar. E?er fizikçiler kesin olmasy lazym gelirken ku?kulu iseler ve ayryca ku?kulu olmasy gereken psikçiler kesin iseler, kesinlik ve ku?ku arasynda bulunan YAKYN’e yani sa?lam bilgiye ula?tyracak bir yöntem elde etmeye çaly?mak i?i bazymyza dü?tü demektir. Bu bazylary niçin ben ve sen olmasyn.
Bir uzama bir uzam daha eklemek.. böylece bir YYNE bir UZUNLUK elde etmek.. bir boyuta bir boyut daha eklemek böylece YENY bir UZUNLUK elde etmek.. asylda deveye hendek atlatmaktan zordur. Fakat bir üst boyut alttakilere hakim kylyndy?yndan bizim ?uurumuz olan BE?YNCY BOYUTTA, alttaki dört boyutu yani üç MEKAN arty bir ZAMAN olmak üzere zaman mekan kadrosunu KOLAYCA elde ederiz.
Y?te bakyn bu bir noktadyr: ( . ) görmüyorsanyz büyüteyim:
( . )
Yukaryda görmedi?iniz nokta sanyrym birkaç piksel büyüktür. Gördü?ünüz noktayyda gör-ün-sün ve gör-ül-sün diye 26 punto büyüklü?üne çykardym.
Nokta terimi Arapça NUKTA sözcü?ünün Türkçele?mi?idir. Yöntembilimsel analiz nuktayy nutka getiren dilin ikinci katmanyna inmi? bir anlatym dilidir. Yani hatt / çizgi / line düzeyinde konu?an bir söz etme ?eklidir. Meramymyz zaten size bunu ö?retmek.. siz devesiniz (ö?ren-i-ci) ben de deveciyim (ö?ret-i-ci). Size deve dedim diye sakyn bana sövmeye bu yetmedi beni dövmeye kalmayyn.. çünkü atlama ve atlatma konusunda benden üstünsünüz.. develeri byrakyp atlarla yani h-at-t-yn atyyla yolculuk ediyorsanyz. Hatta hatty byrakyn daha üstünde harf.. harfi byrakyn daha üstünde kelime.. kelimeyi byrakyn daha üstünde cümle.. cümle düzeyinde dü?ünen, okuyan ve yazan, konu?an, söyleyen ve dinleyen insanlarsynyz. Bana bunlardan bir fiske vursanyz hatt düzeyin noktaya dü?er kaybolurum.
En iyisi ben hattan yukary çykmaya çaly?ayym sizde cümleden a?a?y inmeye çaly?yn bir yerde bula?alym. Çünkü hep birlikte noktaya dü?er isek, ne eni, ne boyu ve de ne de yüksekli?i olmayan bu umman içinde yiter gideriz. Hani eni boyu ve yüksekli?i olmayan noktaya YOK demeye dilim varmyyor amma bu umman bizim anamyzdyr. Biz ondan çyktyk..ak?am Saygyde?er Ta?kyn Tuna bunu anlatacakty fakat kar?ysynda anlattyracak kimse olmady?yndan anlatamady.
Y?te bu y-oktan çykan bir oktur HATT.
| | | Y
Bilmedi?in .ok’u git mektebinde oku… pisi paka evir ve i?ini temiz çevir.
..
.. ..
… … >
- - - - >
Yukaryda hattyn resmini görüyorsunuz.
Yki nokta bir çizgi / hatt (YOL) te?kil eder.
Kesi?en iki çizgi de bir nokta (YER) te?kil eder.
Böylece biti?en çizgilerden nokta ve birle?en noktalardan çizgi olu?ur.
Hatt; noktanyn bir boyut DAHA yükselerek çizgi haline gelmesidir desem inanmayyn çünkü çizgi noktanyn çizgi haline gelmesidir diyorum aslynda. Fakat ne benim ne de sizin yapacak fazla bir ?eyiniz yok.. “Çizgi, noktanyn yinelenmesidir.” Tümcesindeki üç sözcükten öte bir hatty betimlemeye gücümüz yetmez. Ne eni ne boyu ve ne de yüksekli?i olmayan bir yok’u var kabul edip ondanda çizgi elde etmek ne anlama geliyor ?
Önsel ilkeler, koyut kurallar, soyut dü?ünceler bo? kavramlar, biçimsel anlatymlar, ve sanal kuramlarla in?a edilmi? bir TEMEL (matematik) üzerine tüm fizik kimya ve biolojiyi kurgulamy?sanyz ancak gelecek bir depreme kadar ya?ama ?ansynyz var demektir. Buna ra?men çok ?eyleri unuttu?unuz gibi bunu da unutun ve nokta konusunda fazla bir sorgulama yapmadan matematik yargylamalarynyzy sürdürün ve ayryca Fizik ve Psik arasynda in?a etti?imiz ya?am YAKIN’de hayatynyz süründürün ki bu sürme ve sürtünmelerden SONSUZ’lu?a uzam do?sun.. son-s-uz…
Ey Sin.. O’nsuz ne yaparsyn ?
Mistik bir dünyadan etik bir dünya çykarmak… epistemik bir alem kurmak.. fizik ve psik arasy ALAN’y açyklamayy sürdürmek için i?letmeye çaly?ty?ym kalemimi gizemli mürekkebinden çykaryp izlenebilir resim sunmaya u?ra?yyorum. Dil batakly?y beni dibe çektikçe bende yukarydan bana “al elimi” diyecek hocayy bekliyorum. Çünkü herkes bana “ver elini” diyor. Ver bana hazyr bilgiyi dü?ünmekten kurtulayym.. açykla bana gizliyi meraktan kurtulayym.. de bana soruyu zorlanmaktan kurtulayym.. söyle bana yanyty sormaktan kurtulayym.. oysa insan dü?ünmedikçe, sormadykça, aramadykça, bulmadykça akyl atalet ve tembellikten kurtulamaz. Yn karde?im attan hatta bin.
Bizler bildi?imiz konu?uruz, bilmedi?imizi dü?ünürüz.
Bu konu?ma ile dü?ünmenin birbirinden ayry oldu?unun bir kanytydyr.
Bu konu?manyn niçin kolay, dü?ünmenin niçin zor oldu?unun da yanytydyr.
Dü?ünmeye yer açacak yegane yol, ol dü?ünceyi konu?turmaktyr.
Merakla sormak, soruyla yormak, yanyt örmek ve us ile görmektir.
Yöntembilimsel analiz size bunun yolunu açacaktyr.
Yöntembilimsel analizin bildi?ini sananlarla i?i yoktur.
Yöntembilimsel analizin bildi?ini ö?retenlerle i?i yoktur.
Yöntembilimsel analizin ö?retmeyi bekleyenlerle i?i yoktur.
Yöntembilimsel analizin ö?renmeyi bekleyenlerle i?i yoktur.
Ö?retmek ve ö?renmek BYLYNEN i?lerde söz konusudur.
BYLYNMEYEN’in pe?inde olanynyz varsa Yöntembilimsel analizi izlesin.
Belki beraber inilmeyen bâkir tarlalarda gülleri ve gelincikler derleriz.
Alanlaryn odalarynda aralaryn kapylarynda dönüp dola?arak dilin hapsinden ve dü?üncenin kafesinden kurtulaca?ymyz günü bekleriz.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
not:
ANALYTYK DÜZLEM alan ve aralarla parçalanyp bölünebilir yani tanymlanmaya ve belirlenmeye uygun yüzey; syralanmaya ve ölçülmeye uyumlu levha; analiz ve çözümleme aygyty demektir. A?a?ydaki tabloya bakty?ynyzda TANIMLANAN aritmetik aralarla BELYRLENMY? geometrik alanlary görüyorsunuz. Bundan ba?ka hiçbir içerik bulunmuyor… Gördünüz mü ?
Yani bir birine iki dik sayy do?rusu ile bir birinden ayrylmy? DÖRT tane alan var. Analitik düzlemin MATEMATYK kullanymynda arty ve eksilerle sayylar, ok i?aretleriyle yönler kullanylyr. Bundan ba?ka hiçbir biçim yoktur… Gördünüz mü ?
?imdi bu bo? tablodan ba?ka bu iletinin dizinin içine girip onun içindeki tablolara bakyp terimlerin kalem ve kavramlaryn levha olarak kullanyldy?y görsel bir anlatyma tanyk olacaksynyz.
Gördükleriniz a?a?ydaki tablo gibi yalyn olmayabilir fakat esas aynydyr.. bu tablo bir çiçek ve bir böcek resmi gibi bir kokulu bir estetik ve görsel güzellik sergilemese bile izlenebilen çizgilerin biçimleri zihnimize dü?ünsel kavramsal tasarym sunarak bizi daha derin dünyaya ça?yryr.
Geometrik kavramlaryn her biri bir gerçekli?i simgeler.
Nokta.. bakylan yeri.. çizgi.. gidilen yolu.. eksen.. tutulan yany.. daire.. bir bütünlü?ü ve bir alany.. ve dalgalanan ve kyvrylan sinüzodial e?ri ise tüm süreç ilerleme-lerinin esasy olan önce ba?lat sonra bitir yasasyny GÖSTERGELER.
Simgeler elbette göstergelerden daha derin bir gösterim sunar.
Gösterge tüm dillerin i?levidir.
Günlük dilden bilimsel dile geçi?te i?aret / gösterge remze / MATEMATYK simgeye dönü?ür. Bu simgenin içerdi?i tek anlamly tanym ve denklem zihne bir genel öngörü ve tümel kesinlik sunar. Bu baky? bilimsel görü?tür. Genellik ve tümellik günlük dilin üstünde bir katmandyr ve matemati?e dayanyr.
Y?te analitik düzlemin bu MATEMATYK kullanymy üzerine söz söyleme?e ba?lamak analitik düzlemin MANTIKSAL kullanymyna girmek demektir. Bunun için arkada?larymdan ve uzmanlardan söz söylemelerini bekledim. ?imdilik burada söyleyeceklerimi s=tahlil01. doc tablosunda özetleyerek arkada?larymyn ve uzmanlarymyn katylymyny yine bekleyece?im. Evet bu remizlerin hesabyyla resimlerin hendesesinin bir örne?ini
|