Merhaba,
Lütfen önce a?a?ydaki öyküyü okuyunuz.
Kulaklaryny evladyna ba?y?layan annenin öyküsü gerçek güzelli?i arayy?y kurarken güzelik ve iyilik kar?ytly?yny ortaya koymu?.Özetle demek istiyor ki gerçek güzellik "iyilik"tir. Bence de?il.. iyilik iyiliktir.. güzellikte güzellik. Birbiri yerine ikame edilemez ama seçerken bazylary iyili?i seçer bazylary da güzelli?i...
Bu ?una benzer; mutluluk almaya dayanyr kutlulukta vermeye ba?lydyr. Güzellik mutlulukla akraba iyilikte kutlulu?a yakyn. Orta yol bu ikisini de gözeten, kamu yarary ile ki?i çykaryny birlikte kollayan, korumu ile kullanma dengesini kuran bir gidi?tir.
Derim ki "Buyruk iyi ve güzel olmalydyr" Fakat hem güzel hem de iyi olan buyruk nasyl kurulacak ? Nasyl “bilgi do?ru ve gerçek olmaly” ise yapylan i?te iki yany toplamalydyr. Bilgi bilen ve bilenen arasyndaki ili?kiden do?du?una göre bilenden gelen ilke ve yorumlar ile bilinende olan veri ve gözlemlerle bilgiyi olu?tururuz.
Aksi halde hem bilgi bizi yeterince aydynlatmaz hem de bize “gerçek”e eri?tirmez. Çünkü dört unsurdan birisinde hata vardyr:
Gözlem Yorum
BYLYNEN (gerçek) BYLGY (Do?ru)BYLEN
Gözlem Ylke
Buyru?u olu?tururken bu durum geçerledir. Yapylan i?te ve buyrulan yasada da sadece güzelli?in ya da sadece iyili?in hedeflenmesi bize yarym sonuçlar verecektir.
Y?te Ylâhi yasalar bütün bu de?erleri gözetir.. dünya ve ahiret saadetini temin eden buyruklar verir ki ben bunlara kozmik yasalar derim. Daha sonra ahlak yasasy, hukuk yasasy ve kuvvet yasasy gelir. Ynsanlaryn yasalary ise yukaryda sayylan dört de?erden, do?ruluktan, gerçeklikten, iyilikten ve güzellikten, ancak bir ikisini nazara alabiliyor.
?imdi burada on tane kavram kullandym.. bilgi, do?ru, gerçek, buyruk, iyilik, güzellik, mutluluk, almak, kutluluk ve vermek. Bunlaryn hepsini birden görmek zor olabilir. Ancak yöntembilimsel analizle bunlary bölümleyerek hepsini birden görmeyi deneyelim:
Gerçeklik
BYLGY
Güzellik (MUTLU) (KUTLU) Yyilik
BUYRUK
Do?ruluk
Gerçeklik zahirde görünen somut nesnel ?eylerdir. Do?ruluk ise batynda görünmeyen soyut kavramdyr.
ÜSTTEKY bilgi bununla kurulur. ALTTAKY buyruk ise soldaki güzellik ve sa?daki iyilik ile birlikte kurulur.
MUTLULUK güzellik ve gerçekli ile olu?turulur. KUTLULUK ise do?ruluk ve iyilik ile gerçekle?tirilir.
Gerçek “mutluluk” ya da gerçek “güzellik” bu de?erlerin toplam ve toptan gerçekle?tirilmesidir ki biz buna islamiyette “saadet-i dareyn” deriz.. Yararly mutluluk ve yetkin kutluluk bu iki yanyn birlikteli?inde yani bu iki diyaryn, bu dünyanyn yani dünya ve ahiretin mutlulu?u ve kutlulu?undadyr.
Bunun içindir ki namazyn sonundaki dualardan birisi:
“Rabbenâ fiddünya haseneten ve fil ahiretihasenet ve kyna azabennâr” dir. “Ey Rabbimiz bize dünya da ahirette de HASENE ver ve ate? azabyndan koru” denilir. Hasene hem hüsün hem ihsan manasynda güzellik ve iyili?i birle?tiren ve yüksek sevgi do?uran bir de?erdir.
Gerçek SEVGY böyle bir bilgi ve buyru?u sa?lamakla do?acaktyr.
Allah bunu bize ve size nasip ede..
Öykü:
GERÇEK SEVGY
Bebe?imi görebilir miyim" dedi yeni anne. Kuca?yna yumu?ak bir bohça verildi. Mutlu anne, bebe?inin minik yüzünü görmek için kunda?y açty ve ?a?kynlyktan adeta nutku tutuldu. anne ile bebe?ini seyreden doktor hyzla arkasyny döndü ve camdan bakmaya ba?lady. bebe?in kulaklary yoktu.
Muayenelerde, bebe?in duyma yetisinin etkilenmedi?i, sadece görünü?ü bozan bir kulak yoksunlu?u oldu?u anla?yldy. Aradan yyllar geçti, çocuk büyüdü ve okula ba?lady. bir gün okul dönü?ü eve ko?arak geldi ve kendisini annesinin kollaryna atty. Hyçkyryyordu. Bu onun ya?ady?y ilk büyük hayal kyrykly?yydy, a?layarak "büyük bir çocuk bana ucube dedi." Küçük çocuk bu kadersizli?iyle büyüdü. Arkada?lary tarafyndan seviliyordu ve oldukça da ba?aryly bir ö?renciydi. Synyf ba?kany bile olabilirdi, e?er insanlaryn arasyna kary?my? olsaydy. Annesi, her zaman ona "genç insanlaryn arasyna kary?malysyn" diyordu, ancak ayny zamanda yüre?inde derin bir acyma ve ?efkat hissediyordu. Delikanlynyn babasy, aile doktoru ile o?lunun sorunu hakkynda görü?tü. "Hiçbir ?ey yapylamaz my?" diye sordu. Doktor "e?er bir çift kulak bulunabilirse, organ nakli yapylabilir" dedi. Böylece genç bir adam için kulaklaryny feda edecek birisi aranmaya ba?landy. Yki yyl geçti bir gün babasy "hastaneye gidiyorsun o?lum, annen ve ben, sana kulaklaryny verecek birini bulduk ancak unutma bu bir syr" dedi.
Operasyon çok ba?aryly geçti ve adeta yeni bir insan yaratyldy. Yeni görünümüyle psikolojisi de düzelen genç, okulda ve sosyal hayatynda büyük ba?arylar elde etti. Daha sonra evlendi ve diplomat oldu. Yyllar geçmi?ti, bir gün babasyna gidip sordu: "bilmek zorundayym, bana bu kadar iyilik yapan ki?i kim? Ben o insan için hiçbir ?ey yapamadym." "Bir ?ey yapabilece?ini sanmyyorum" dedi babasy, "Fakat anla?ma kesin, ?u anda ö?renemezsin, henüz de?il." Bu derin syr yyllar boyunca gizlendi. Ancak bir gün açy?a çykma zamany geldi. Hayatynyn en karanlyk günlerinden birinde, annesinin cenazesi ba?ynda babasyyla birlikte bekliyordu. Babasy yava?ça annesinin ba?yna elini uzatty; kyzyl kahverengi saçlaryny eliyle geriye do?ru itti; annesinin kulaklary yoktu. "Annen hiçbir zaman saçyny kestirmek zorunda kalmady?y için çok mutlu oldu" diye fysyldady babasy "ve hiç kimse, annenin daha az güzel oldu?unu dü?ünmedi de?il mi?"
|