.
.
..
.
…
.
….
DYL katmanlary ve BYLGY düzeyleri…
Bilgi, kültür ve dil kary?yk olmasa da karma-kary?yk bir dünyanyn ayak izleri.. akyl ve lisan ile dil ve dü?üncenin onlardan geri kalan yany yok.. dinin gizeminden kaçanlaryn ve ahlakyn mistizminden yakynanlaryn sy?ynaca?y sakin bir liman bulmakta imkansyz.. Kant bu kary?yklyktan dünya ayyny gö?e çykararak duru usu ve ary uzu ortaya koydu amma gerisini ne çekmi?tir kimbilir ?
Dünyayy açyklama ve rüyayy de?i?tirme… ilmin ve iradenin i?levi ve eylemi.. ve bu i?in yorumcu yolculary da var. Bunlardan biri de Rene Descartes (1596-1658) . . IDEA yayynlaryndan 2011 ?ubatynda çykmy? SÖYLEM ba?lykly eserinde Analitik Geometrinin kurucusu sayylan Filozofun ya?amy ve eserlerini yetkinlikle anlatylmy?. Çeviren Aziz YARDIMLI ’ya tebrik ve te?ekkürlerimi arz ederim. Bugün netten inceledim baya?y i?ler ÇEVYRMY? Aziz Bey.. belki bir gün bizim Koca Yunus’umuz gibi Felsefede Koca Aziz’imiz olabilir.
Filozof bilimi a?aca benzetiyormu?.. kökleri metafizik, gövdesi fizik üç ana daly da typ, mekanik ve ahlak diyormu?. 1600 lerde her ne kadar ilimler bu günkü kadar dallanmamy? olsa da bu günün temellerinin o zamanlar atylmy? oldu?u belli oluyor. USUN DO?RU YÖNETYMY VE BYLYMLERDE GERÇEKLYK ARAYI?I YÇYN YÖNTEM ÜZERYNE SÖYLEM ba?lykly eseriyle Filozof sadece dü?ünmedi?ini arayanlary da dü?ündü?ü belli oluyor.
Bizler de ayny yolun yolcusuyuz.. ama bazylarymyz bu yolculukta bu i?e daha fazla zaman bulamyyor ya da aramasyny dillendirme fyrsat buluyor.
Bilgi bir noktadyr. Bilgisizler onu ço?altyr. Bir noktanyn yanyna bir nokta daha koyarsan o bir nokta bir çizgi olur ve bir nokta daha koyarsan bu çizgi uzar ve bir nokta daha koyarsan ÇYZGY biraz daha uzar. Böyle olu?an DO?RU ilerler durur. Ynsan yemeye doymady?y gibi bilgiye de doymaz. A?a?ydaki resme bakynyz, bilgi katlary tablosunda dilin üstünde ilk bilgi düzeyini görürsünüz.
Ö?RENME ile artan görsel ve i?itsel dünyadan elde etti?imiz bilgileri i örnekle ve ögütleme yoluyla ö?retiler ve kurumlarla gelecek ku?aklara aktaryryz onlarda gelecek ku?aklara aktaryrlar. Bir nokta noktaya eklenir ve buna ba?ka bir nokta daha eklemlenir… her bir yüz yyl bir nokta olur gelecek yüzyyla eklemlenir. Ve bu arada ba?ka bir ?ey daha olur.. bilginin boyuna ilerlemesi yanynda enine ilerlemesi de olu?ur.
Günlük bilgi düzeyinden bilimsel kavrayy? ve bilimsel anlayy? düzeyine geçilir.
Ö?renmeden ba?kadyr bilme, belleme ve bulma.. ilk nazarda; ö?renme sebeb, bilme neticedir; ö?renme yapy bilme i?levdir, ö?renme olay bilgi varlyktyr; gibi bazy yargylar olu?abilir. Ö?renmeden ba?ka bilgi alma ya da edinme yolu olmady?yny ileri sürersek ve bunu kanytlarsak bu dü?üncemize inanabiliriz. Amma ö?ütleme, örnekleme dahi ba?ly ba?yna bir ö?renme yolu ise ve bundan sezinlenme ve esinlenme ya da bunlardan tamamen ayry nuzul ve vahiy, ba?ka da ö?renme yollary varsa ya da deneme ve yanylma yolundan ba?ka ara?tyrma ve geli?tirme yollary bulunuyorsa ba?ka bilgi katmanlary var demektir. Y?te rastgele ö?renmeden ba?ka planly ve disiplinli bir ara?tyrma ve geli?tirme ile yapylan deneme ve yanylmalarla ortaya çykan ve kendine özgün türü olan ve belli bir has alany bulunan BYLYMLER ortaya çykyyorsa biz yeni bir alana geçmi?iz demektir. Y?te bu uzmanlyk yoluna ilmi dü?ünce ya da BYLYMSEL BYLGY diyoruz.
Günlük bilgide do?rular ve yanly?lar birlikte bulunur oysa bilimsel bilgi hem do?ru hem yanly? olabilir. Bilme, belleme ve bulma.. ö?renmenin özelle?mi? ?ekilleridir. Sonuçlary özel olacaktyr.
Günlük bilgiyi dört nokta ile gösterdim.. bilimsel bilgiyi onun üzerinde ki bu ÜSTÜNDE daha do?rusu ÜSTÜN anlamynda olabilirde olmayabilir de, üç nokta ile simgeledim.
Bilinenlerden elde edilen bilinmeyen olan SORU ve bilinenler içinde bulunan bilinmeyen olan YANIT ile bilimsel bilgiler elde edilir. Ve bu yüzden diyebiliriz ki uygarlyk bilinenlerden bilinmeyenlere do?ru yürüyü?tür.
Bilinir, bellenir, bulunur… olabilir, olmayabilir, hem olabilir hem olmayabilir…
Yani dil OLA-BYLYR-LYK der olana?a.. bilim olana?y betimler, belirler ve saptar.
Bilimin üstünde ne var ne yok ?
Bilim altyndaki günlük bilgi Ö?RENME ise bilimin üstündeki felsefi bilgi ANLAMA’dyr.
Felsefi bilgi iki nokta ile gösterildi.. felsefe dört tümcedir.
Varlyk vardyr.
Varlyk yoktur.
Yokluk vardyr.
Yokluk yoktur.
Hocaya sormu?lar.. dünyanyn merkezi neresidir ? Merkebimin “sol ard” aya?ynyn basty?y yerdir! Neden dört ayaktan bunu seçti ?
Demi?ler ki inanmyyoruz hocam. O demi? ki inanmyyorsanyz ölçün!
Bende ölçtüm “ten ve tin ile us ve uz” ayaklaryndan “US”u seçtim.
Gerçekten hoca do?ru söylüyormu?!
Çünkü merkeb Hoca’yy, Hoca’da dünyayy ta?yyor.
Felsefecilerden birinin vardyr dedi?ine di?eri yoktur der. Bunun için felsefeciler mükezzibîndir. Yani birbirlerini yalanlayan anlatymlardyr. Felsefeyi felsefeciden yani felsefi mentaliteden ayyrmak mümkünse ve bir insan olarak felsefeciyi ayyrmak suretiyle geriye felsefe denilen bir bilgi ve hikmet düzeyi ortaya koymak istersek ANLAM üzerine konu?maya felsefe diyebiliriz ki son zamanlarda felsefenin dil, dü?ünce ve anlatym üzerine konu?masy ve bilimin alanlaryna ve sözlerine saygy göstermesine bakarsak FELSEFE yani namy di?er tefekkür ister fizik alanda olsun, ister psik alanda olsun, ister dil alanynda olsun ister din alanynda olsun FYKYR ile aydynlanmaya ve anlamaya çaly?masynyn adydyr.
Günlük bilgi dört nokta, bilimsel bilgi üç nokta ve felsefi bilgi iki nokta ile boyutlaryny yükselterek derine iniyorsa inilecek bir nokta kaldy demektir.
“Varlyk vardyr yokluk yoktur” tümcesine gelindi?inde kara biter deniz ba?lar.
Dil biter, din ba?lar.
Bunu tabloda, anlamanyn inanmaya dönü?mesinde görebilirsiniz.
Göremiyorsanyz yukaryda verdi?im SÖYLEM’i dinlemeyi salyk veririm.
Sa?lycakla kalyn.
NOT: Kitabyn yüzünde gökdelenlerle süslenmi? ?ehir var… Modern bilimin ve modern ?ehirleri kuran uygarly?yn KARTEZYEN dü?ünceyi in?a eden Dekart’a olan borcunu ifade ediyor. Dekart onu in?a etti.. onunla ile uygarly?y in?a ettiler. Pascal Descartes’i Ateizmle suçlamy?.. Çünkü o dü?ünce ve uzamla ?irke giriyordu.. madde ve hareketle ?irke giren Aristo’yu izleyen Ybni Sina’lary Hoca’lar tekfir etmeseler bile Kâmil bin mü’min olarak bakmamy?lar. Halky bilen ve hakky bulmayan dört, üç ve iki “nokta”lar “hikaye” ettikleri noktalaryn ötesin-de “bir” nokta penceresinden geçip “Hakk”y bulamamy?larsa Hakikat Arayy?lary yarym kalmy? demektir. Pascal’yn tekfiri din-i Mübin-i islam’a göre nasyl geçersizse Hocalaryn zahir-i ?eriata göre tekfiri batyn-y ?eraite göre geçersiz kalabilir. Kizb ve Küfr Hakikaty ve Hakky örten perdeler olup sorunda bundan syyrylmak oldu?una göre herkesin bu konuda bir sorunu var demektir böylece sizin tapty?ynyza ben kulluk etmem gerçe?i ortaya çykar.
|