ZYHYN
Beyin ve ruh arasynda bir ARAYÜZ gerekirse buna aday terimlerinden biri FUAD ise biri de ZYHYN’dir. Gerek fuad ve gerekse zihin bir ?UUR durumudur. Belki ?uurun durumuma “zihin” dersek devimine de “fuad” diyebiliriz. ?uur benim indimde fark etmek ve kadr etmekten ibarettir.
“Var” olanlary fark ederek, “yok” olanlary kadr ederek ?uur kanatlanyr, ?uur yüzer, ?uur yürür.. yani ?uur öyle bir “hayvan”dyr ki karada yürür, denizde yüzer ve havada kanatlanyr ayaklary, yüzgeçleri ve kanatlary vardyr.
?imdi ben ne yaptym.. bir te?bih, bir benzetme, bir analoji yaptym.
Anoloji mi metafor mu ? E?er yapylan benzetme bir edebiyat konusu ise ona metafor diyorlar yok bir bilim konusu ise ona da analoji diyorlar.
Aslynda BENZETME’den ba?ka araçlary da var ?uurun:
TEMSYL, TARYF VE TE?HYS.. böylece bu araçlary te?bih dahil olmak üzere dörtlemi? oldum.
Bu kadar yeni, bu kadar yo?un ve bu kadar soyut bir konuyu her zihin kaldyrmaz ama ben zihnimi “bo?altmak” için bunlary yazmak zorunda hissediyorum.. aaa… hissetmek yani duygulanmak var.. birde duyum olmak yani hassasiyet var.. hissiyat ve hassasiyet ?uurun alty ve üstü..
Daha önce bu ba?lyk altynda dört olay katmany syralamy?tym:
DUYUM (hassasiyet)
DÜ?ÜNCE
DYLEK
DUYGU (hissiyat)
Ve bu konuda bir görü?, bir ele?tiri, bir soru gelmedi.. gelmez ki insanlaryn kendiyle u?ra?maya vakitleri mi var ?
Ynsanyn zihninin içerikleri olan duyum ve duygulardan syyrylyp ona dü?ünce konusu haline getirmesi kolay de?il.. hatta bilim ile u?ra?acaklar ve yazarlyktan syyrylacaklar dü?ünce ve dilek içeriklerinden dahi syyrylyp insany tanyma ve bilme etkinli?ine katylarak bu dört katmany ara?tyrma konusu yapabilmeliler.
Yukaryda saydy?ym zihin araçlarynyn tablosunun yazynyn ba?ynda görüyorsunuz. Hayatyn do?umundan ölümüne kadar ?uurun fark ve kadr etti?i ?eylerin bütünü onun ömrünü olu?turuyor ve bu ömrün ortaya koydu?u “akyl” ile o kimsenin hem hüviyeti ve ?ahsiyeti hem mahiyeti ve hikayesi ortaya çykyyor. Bütün bu yalyn ve soyut anlatym bize “akyl”y gösterir. Ama insan ilmi yeteri kadar ileri gitmedi?i için ya da insany kullanmaya yarayan bilgilere önem ve de?er verildi?inden AKLI bedeni kullanan beyinden ibaret görme gibi temayüller ön plana çykyyor. E?er bunlar iddialarynda dayanakly ise su tabloda syralady?ym özelliklerin, i?levlerin, etkinliklerin beyindeki yerini göstersinler… Amma biz yöntembilimsel analizle gelecekte bu saydyklarymyn beden, fuad, zihin, ?uur akyl, kalb, ruh ve nefis ile ilgi ve ili?kilerinin tüm “lam”laryny gösterilebilece?ini ve dilin bu adlandyrmalarynyn rastgele olmady?ynyn görülece?ini ve gösterilece?ine inanyyoruz.
Yukarydaki tablo gibi bir de a?a?ydaki tablo var..
Burada zihni YOL olarak yorumladym.
Zihnin kysa, orta kysa, orta uzun ve uzun va’de’li projeleri vardyr.
Bunlary konu ba?lyklary ve komut adlary haline getirir.
Burada KENDYNY PRO?RAMLAYAN ve ayny zaman bu programlaryn komutlaryny UYGULAYAN “maddi” bilgisayar gibi dü?ündüm zihni..
Zihin çaly?yrken dy?arydaki olaylar’y (duyumlar’y) DO?RUDAN etkileyemez ve içerideki olaylar’a (hissiyat’a) ARACISIZ kary?amaz.
Fakat dü?ünce ve dilekleriyle etkileyebilir ve kary?abilir. Yani dü?ünce ve dileklerinin yön verdi?i i?, i?lem, i?letim ve etkinlikleri olan eylemlerle yapyp etmeleri ve kurup kylmalary vardyr.
Hasyly dü?ünce ve dilekleriyle eyler ve etkiler.
Bunlaryn sorumlulu?u ve yükümlülü?üne de alyr.
Dil neden …’y veya …’a diyor.
Böyle demekle olaylar’y özne haline mi getiriyor yoksa nesne haline mi getiriyor ? “Dil” ile u?ra?anlar bunu bilirler, u?ra?mayanlar kullanyr fakat bilme ve adlandyrama gere?i duymazlar.
Beyin ile RUH arasynda ?uur var dedik, zihin var dedik, fuad var dedik.. ( Ten ile tin arasyndaki akly, kalbi, nefsi daha hesaba katmyyorum) bir de dil ve dü?üne varmy? hem de toplum denen dünyanyn atmosferinde. Ve ço?u zaman söyledi?im gibi “dil” sanki bir DYN gibi insanynyn ?uuruna /tanyncyna, fuadyna / gönlüne, zihnine / (bu olguya, bu de?ere Türkçe olarak hangi de?i?keni atayaca?yma yani henüz ba?kasynda bir de?i?ken atylyp tutulmady?yndan ne uyduraca?yma karar vermedim) ve fikrine / dü?üncesine YOL GÖSTERYR.. yol göstermese bile en azyndan yan gösterir yön gösterir.
Dil böyle sadece ve sadece bireylerin de?i?ken atyp de?er tutmalaryna ba?ly bir olay my ? Yani ortak bir aklyn ürünü mü ? Sadece deneyden mi gelir yoksa deney önce önsel bir do?u?tanlyk my ? Bu tür bilgi sorunlary elbette bilgi felsefesi tarihinde tarty?ylmy?tyr, okullar ve görü?ler olu?turulmu?tur ve halen de tarty?ylmaya devam edilmektedir. Ancak bu konuda dinin dedikleri ve dilin dinlediklerini yani mevcut bilgi tasniflerini toparlayyp ondan bir zihin haritasy çykaracak bir sunum, bir BYLGY TASNYFY olu?turulmamy?tyr.
Yöntembilimsel analiz bu i?e yardymcy olacaktyr.
Diyecekler ki, küçük atta civciv yesin! Oyyy aman.. senin dediklerin benim cücük aklyma sy?myyor! Herkes bir zihnin sahibi olarak YSTYLA ve YHATA etme öz-gürlü?üne ( bu gürün ne kadar öz oldu?undan ku?kuluyum) salt-la?-tyrmamak ve kuralsyzla?-tyrmamak ko?uluyla yayan ve ku?atan bir tyrmanma yapabilir. Ne kadar hakly oldu?unu da zaman zihne gösterir.
?imdi bakyn ?a?yracaksynyz.. RUH sözcü?ünü ters çevir ne oluyor ? HUR.
Ruhlar hür müdür ?
Sanmam.. çünkü Rabbyn EMRYDYR.
Rur ile ayny kökü ta?yyan “hararet” ve “taharri”nin ayny kökten türedi?ini görünce daha da ?a?yracaksynyz. Ayny kökten gelen ve ARAPÇA’da benzer sesle dillendirilen ; tin, gür, ate? ve ara…
Acaba ara-p’lar dillerindeki bu sesle / kökle ne aryyorlar ?
Kur’an niçin Arapça indirildi ?
Ylgi, bilgi, sevgi, saygy ve ?a?ky..
Alaka, marifet, muhabbet, hürmet ve hayret ve ötede mahviyet…
Merak ve sual gibi HAYRET de bizi bilgi pe?inde ko?turan bir dürtü ya da güdü. Merak güdü ise hayrette dürtüdür, gibime geliyor. (Düne kadar bilginin motoru merak ve sual sanyrdym bu gün bu i?e hayreti dahi kattym) Sual ile hayaller ve vehimler ile u?ra?an bir kudret-i nebe ve iktidar-y istihbardyr. Böylece maddi ve manevi mesail fark edilerek hallü fasl edilir. Bir-az Osmanlyca bir-az Öztürkçe kyrmasy dilimin edabiyat ilim için yapan uslübü sizi üzmü?se özür dilerim. Amma karanlyklary aydynlatmaya devam diyorsanyz yöntembilimsel analizi ö?renip; ilginizi, merakynyzy, ku?kunuzu, ?a?kynly?ynyzy giderecek konu ve alanlarda kullanarak, bilinenlerden bilinmeyenlere olan yolculu?unuzu daha kolay, daha verimli ve daha güvenli yapabilirsiniz diye dü?ünüyorum. (Burada bir madde daha ortaya çykty: ?üphe. O zaman bilgi DO?RUDAN faktörleri ço?aldy.. ilgi, merak, soru, sorun, nebe (hadise ve haber), ?a?ky, ku?ku.. belki ba?ka tespit edemedi?imiz ve edileceklerde var. Bir de bunlara DOLAYLI olanlary eklersek liste artacaktyr.
?imdi “Göbekli ?i?ko” yu, yani Engin ARDIÇ, okursanyz bu yazydan daha keyifli vakit geçirebilirsiniz.. e?er solculu?u sevmiyorsanyz.. bir solcunun a?zyndan solculu?un ele?tirisini duymak kadar zevkli bir okuma yoktur. Ayny ?ekilde Ahmet HAKAN sa?cysynyn a?zyndan sa?yn ele?tirisin okumakta öyle…
Buna sebebiyet veren ?a?ky’dyr. Kar?ytlary bir arada görmek insany fark ettirdi?i kadar ?a?yrtyr da..
Ben ne yazacaktym… karde?im duygularynyza ve duyumlarynyza kary?amazsynyz.. fakat onlary (yoksa onlara my diyecektim :)) dü?ünce ve dileklerinizle yön verebilirsiniz.. onlary yön verebilirsiniz ile onlara yön verebilirsiniz arasynda ne fark var ? ilki yanly? bir kullanym ikincisi do?ru bir kullanym. “Onlary yönlendirebilirsiniz” deseydim, Türkçe sözdizimine yani söz diziminin KURLLARINA göre, do?ru bir tümce kurmu? olacaktym.
Ylkinde bunlar (onlary) NESNE oluyor, ikincisinde (onlara) ÖZNE oluyor.
Kullandy?yn terim, kavram, imge, nesne, olgu, olay, varlyk, “özne” oldu?unda sen saymasan dahi dilin tarafyndan KYMSE haline getiriliyor.
Kullandy?yn dilin kölesi oluyorsun yani kullanylyyorsun.
Aksi halde beyninin nöronlaryn insany yönetti?ini nasyl söyleyebilir ve ruhu inkar edebilirsin ? Oysa onlar Roma’yy yakmaktan ba?ka bir i?e yaramazlar!
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
YLETY?YM:
mailto:osmanziya@hotmail.com - osmanziya@hotmail.com
mailto:osmanziya@yahoo.com - osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
http://www.osmanziya.com/ - www.osmanziya.com
http://www.mustafabugucam.com.tr/ - www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
|