Resmi filoloji ve teoloji ile sivil filozofi ve teozofi arasindaki farklar.. ancak biz logos ve sophos tan once kosmosun kaosu ve homosun patosu hakkinda temel bilgi.. gorüş.. duşunce.. yontem.. yaklaşim ve bakış açilarina da sahip olmaliyiz ki tum bunlar bizden yeni bir dil.. hizli bir anlam surucu.. kolay bir anlatim aygiti istiyor.. belki bunlarda bize daha saglam bir egitim.. daha sağlikli bir yonetim getirecektir.. böylece uretim araçlarimizi.. tuketim amaçlarimizi.. egitim ilkelerimizi ve yonetim ulkulerimizi degiştirecektir. Bunu için rh. Av. A. AYTEKIN gibi derim: Kendini tani.. haddini bil ve degisimi kavra...
28 mayıs 2020
Dil felsefesi ve din felsefesi ve genel olarak felsefe içinde yer alan iki önemli dilin ve dinin kaynak ve kökenini araştirma ve onlarin.. eregini ve amacin sorgulama alanidir.
Felsefe de iki ana yaklasim söz konusudur.. birincisi kimseni var oluşu ikincisi nesnenin özü.. bu nesnenin özu konusunda sistematik felsefe üç nesneye ve üç alana ayrilir. Birincisi BILGIYI işleyen Bilgi Kurami yani EPISTEMOLOJI ikincisi DEGERI işleyen AKSIYOMATIK yani Değer Kuramı üçuncusu hem bilgiyi hem degeri barindiran Varlik Kurami yani ONTOLOJI..
FELSEFE bazen böyle bir tasnife gitmeden FELSEFE TARIHI olarak tarih boyunca ve sirasiyla ünlu filozoflarin bu sayilan konulara nasil çözumlemeler getirdigini söz konusu edilerekte ön bilgi alinarakta çalişilabilir. Bu konuda Macit GOKBERK in felsefe tarihi okumuş oldugum degerli bir kaynaktir. Ancak bana FELSEFE yaptiran Ord. Prof. H.Z.ULKEN'in kitablari.. ve M.E. ERISIRGIL'in Osmanlıca KANT FELSEFESI çevirisi oldu. Bu demektir ki bir FILOZOFU böyle birinci ya da ikinci elden okuyarakta felsefi konulara girbilirsiniz. Fakat benim asil rehberim ve Ustadim ustu iman altı usul olan Imamı Nursî nin Risalei Nur Külliyatidir.
Ancak YBA çalismalarimda usule iman GÖZUYLE.. imana usul.. GOZLUGUYLE baktigim için çozumlemelerim iman esas yapip usul olarakta kullanan SAGCILARIN.. usulü esas yapip iman olarakta kullanan SOLCULARIN.. işine gelmedi daha dogrusu içlerine sindiremediklerinden dolayi ANLAMIYORUZ deyip kenara çekiliyorlar.
Bir kimse her zaman akilci ve ahlakçı davranamaz.. keza her zaman gercekçi ve gerekçi de olamaz. Hatta bir ömur sadece birisini öne alarak digerlerini digerleriini ikinci.. üçuncu dorducu plana atabilir. Ya da hiç birini umursamadan kafasina gore serbestce yaşabilir. Ancak yararli ve verimli bir omur geçirmek istiyorsa gorus ve tutumlarini eleştirebelmesini temin edebilecek bir yol ve yöntem aramali ve bulmalidir.
|