NAMAZI DOSDO?RU KILMAK
YKAMET dizini içindeki dosyalar uploads/20120821_001630_IKAMET.rar - uploads/20120821_001630_IKAMET.rar
Ykametgah
ilmühaberi çykartmy?synyzdyr.. ikametgah kanunen sürekli kaldy?ynyz yer demektir. Ykamet
sürekli adres olarak tanymlanabilir. Adresine bir gönderi ya da mektup
geldi?inde postacy ?u be? nedenden biri ile getirdi?i iletiyi iade eder:
- Kabul edilmemi?se..
- Adreste ady geçen tanynmyyorsa..
- Adres yetersizse
- Alycy adresten ayrylmy? ya da
ta?ynmy?sa
- Adreste ayryntyly bilgi cadde,
sokak, apartman ady ve numarasy yoksa…
Bundan
ba?ka di?er nedenlerde olabilir ama belli ba?lylary bunlardyr.
Bir
karde?im sordu.. neden namaz kylmak (ceal-i salat) denilmiyor da dosdo?ru
kylmak (ikame-i salat) deniliyor diye.. yani dosdo?ru namaz kylmak nasyl olur…
Dosdo?ru
namaz kylmak edasynyn vucubu gerçekle?en ve ifasynyn rüknü gerçekle?tirilen
namazdyr. Elbette bu gösteri? için ya da geçi?tirme için de?il Allah ryzasy
için gerçekle?en ve kendisinden bir yarar ve faide elde edilmek için
gerçekle?tirilen namaz dosdo?ru namazdyr. Yster bedenen kylynsyn, ister
lisanen kylynsyn ve ister kalben kylynsyn.. yani hangi kademe ve derecede
olursan olsun kabul edilen namazdyr.
Ancak namazdaki YKAME kavramyny nazara alarak dosdo?ru kylynan namazyn ?u üç “do?rulmayy”
a?ama a?ama yükselten namaz oldu?unu dü?ünüyorum. Nedir bu üç DO?RULMA ?
Do?rulmanyn
yükselme ve dikle?meyle ba?lantysy var.. yatyk ve yatay halden dikey hale
gelmek için önce yükselmek için do?rulmaya ba?lamak gerekir. Açysal çap
giderek yükselerek 5, 15, 25, 35 45 derece derken 65, 75 ve 80 den doksan
dereceye ula?ynca iki çizgi arasyndaki mesafe artyyorsa bu iki çizgi
birbirine e?ik de?il DYK deriz. Bu betimleme ve tanymlama maddi nesneler için
gerçerlidir fakat buna benzetilerek manevi nesneler arasyndaki yakla?ym ve
mesafeler için dahi kullanylyr.
HALK ………………………………………………………… HAKK
Y?te
görüyorsunuz halk ve hakk arasynda do?ru açy yani 180 derecelik bir mesafe
var. Bir nesne çizginin bir ucunda, öbür nesne de ayny çizginin kar?y ucunda
duruyorsa ikisi arasynda 90+90=180 derecelik bir açy var (do?rusal açy) demektir.
?imdi
bu çizginin bir ucuna zamany öbür ucuna namaza yerle?tirirsek bu ikisi
arasyndaki mesafe de do?rusal açydyr.
ZAMAN ………………………………………………………… NAMAZ
Zamany
sözcü?ünü yava? yava? yukary kaldyryn.. tam 90 dereceye getirin.. durum ?öyle
olur:
Z
A
M
A
N
|
|
|
|
/////
…………………………………………………………………. NAMAZ
Zaman
sözcü?ü tam 90 derece oldu?undan do?rulmu? olur.. sonra bunu 90 derece ilerletmeye yani ters
yönde yatyrmaya devam etti?inizde açysal çap 90 dereceden itibaren
azaltylarak, 75, 45, 25, 5 dereceye ve nihayet açysal çap (0) dereceye
getirildi?inde bu sefer ZAMAN, NAMAZ
haline gelir..
/
/
/
/
/
|
|
|
|
NAMAZ
/////
…………………………………………………………………. NAMAZ
Yani
açysal çap syfyr derece oldu?unda zaman tersinden yazylarak namaz haline
gelir.. zaman namaz tarafyna geçince namaz olursa namazda zaman tarafyna
geçerse zaman olur.. öyle ise zaman ile
namaz arasynda, tersine yazyly?tan ba?ka, ne fark vardyr ?
?u
fark vardyr:
Zamanda
vakit uç boyuttur.. geçmi? (mazi), gelecek (ati) ve geçmi? ve gelecek
arasynda ?imdi burada yani hal vardyr. Ynsan bu gün dün ve yaryn arasynda ne
yapacaksa yapar iradesiyle.. fakat namazyn salatynda böyle de?il.. salat
halinde ve Ylâhi huzurda iken insan ne geçmi?in hatyralary ne de gelece?in hülyalary ile me?gul
olabilir.. ne mazide kaçyrylan fyrsatlar onu üzer.. ne de ati gelecek tehlikeler
onu korkutur.. Ylahî huzura yaky?mayan bu gibi “zaman” kalyntylaryyla namazda
me?gul olunmaz.. e?er bir zamany, bu üç boyutuyla namaza götürüyorsak namazda
de?il zamandayyz demektir.
Y?te
namazy için zaman katmadan kylmak namazy DOSDO?RU kylmak anlamyna gelir.
Ysterseniz
size zamany göstereyim:
GEÇMY?
………………… ?YMDY ………………..
GELECEK
Biz
zamanda iken ?YMDY burada olan irademizle geçmi? olaylardan ders aldy?ymyz
gibi gelecekte zamanyn aleyhimize çaly?masyny engellemek için önlemler alarak onu lehimize çevirmeye
çaly?yryz. Fakat bazen namaz vakti gelip de zaman namaza dönü?tü?ünde salaty
ikame ederiz. Yani Allahü Ekber deyip fani dünya i?lerinden baki bir sohbete geçeriz. O anda zaman
durur namaz ba?lar. Y?te böylece fani i?leri terk etmek, ahireti dünyaya
tercih etmek ve Allah’yn huzuruna yönelmekle namaz YKAME edilmi? olur ki bunu
farz namazlar ba?lamadan önce okunan KAMET duyurusunda “Kad kametissalat” sözüyle ile ilân ediyoruz. Y?te bu terk iradesi, tercih
iradesi, yönelmek iradesi; beliren, do?rulan, yükselen ve dikelen bir YSTENÇ’tir.
Demek
namazy dosdo?ru kylmanyn ve do?rultmanyn iki anlamy var.. birincisi zaman
içinde namaz vakti geldi mi ve biz de böylece namazyn içine GECYKTYRMEDEN girdik
mi bu irademizle ve niyetimizle namazy
do?rultmu? oluyoruz.. ikincisi namaz içinde ne zamanyn geçmi?iyle ne de
zamanyn gelece?iyle.. yani ne mazideki hatyralarla ne de atideki hülyalarla
me?gul olmadyk my namazy içinde zamanyn üç boyutu bulunmadan ve fani dünyadan
bir iz ta?ymadan gere?i gibi DOSDO?RU kylmy? oluyoruz.
Namazy
dosdo?ru kylmanyn üçüncü anlamyna geçmeden zaman ve namaz ile ilgili bir
çizgiyi göstermek istiyorum.. ta ki da sonra ele alaca?ymyz namazy dosdo?ru
kylmanyn dördüncü anlamyna bir hazyrlyk olsun.
Zaman
bir a?aç (?ecere) gibidir.. zamanyn çekilmi? bir foto?rafy olan kainatyn dallanmy? ve budaklanmy? bir a?açtan farky yoktur..
KAYNAT, bir Müslüman için kökleri cansyzlar.. dallary canlylar.. çiçekleri
akyl sahipleri ve meyveleri iman sahipleri olan diri bir ya?amdyr. Demek Müslüman,
kainat (zaman) a?acynyn bir meyvesi (semeresi) dir. Bu semerenin çekirde?i
olan kalbde, mürur eden ?uur hissiyat
ile, ayny zamanda dy?aryda cerir olan hayaty
hassasiyet ile tahassüs edilir. (Duyumsanyr)
?ECERE…………………….
Mürur-u Cerir…………………. SEMERE
Y?te
?ecere semere do?ru giderse.. semere nereye do?ru gider ? Yani a?aç meyve
olmu?sa meyve ne olacaktyr ?
Yanyty
ben söylemeden siz zihninizde verin…
Meyve,
kalbindeki “çekirdek” ile yeni bir a?aç olacaktyr…!
Evet
insanyn kalbinde bir kainat gizlidir..
Öyle
ise ?ecereden semereye gelen bir yol oldu?u gibi semereden ?ecereye giden bir
yol daha vardyr ki.. bu yolun sonu olan bir yeni bir a?acyn fethi Ezan-y
Muhammedî (A.S.M) “haydi salata haydi namaza.. haydi felaha haydi fethe..”
diye ilan ediliyor. Y?te bu dördüncü do?rultmayy nasib ise sonra
dillendirece?iz. ?imdi üçüncü do?rultmayy ile getirmek istiyorum.
Zaman
ile Namaz arasynda bir ba?ka fark da ?udur.. zaman içinde duygularymyz,
dü?üncelerimiz ve dileklerimiz yani kalbimiz KYRLENYR.. Yolda yürürken
ayakkabylarymyzyn tozlanmasy gibi zaman yollarynda da kalbimiz kirlenir..
yalanlarla.. yanly?larla.. günahlarla.. nisyanlarla.. isyanlarla.. heva ve
hevesle.. hased ve hyrs ile.. i?te zamanda kirlenen bu kalbi namazda ayet ve
hakikatla aydynlanan tevbe ve nedametle.. ilim ve kelam ile açyklanan ilham ve itminanla.. ilahi ihsan ve ikramla
do?an muhabbet ve ihtiramla.. yur ve yykaryz.. Namaz ile açy?a çykan bilgi ve buyruklarla zamandaki
çeli?ki ve aykyrylyklar bir bir onarylyr ve düzeltilir ki biz buna TEMYZLENME
diyoruz.
Bu
kirlenme ve temizlenmeyi bedenimizdeki büyük ve küçük dola?yma benzetirim..
bedenin beslenmesinden dolayy özümleme
sonucu kirlenmeye ortaya çykar ki bu
da temizlenmeyi gerektirir.. bunun gibi ruhun seslenmesi yani dü?üncenin dillendirilmesinden dolayy olan deneme sonucu yanylma ortaya çykar ki bu da
düzeltmeyi gerektirir. Bütün bu maddi ve manevi süreçler birer “i?letme”dir..
i?leyen demirin y?yldamasy da bundandyr.
KYRLENME
(zaman) …. Y?LETME……(namaz)TEMYZLENME
Y?te
zaman ve namaz i?letmesinin sonucunda zamandaki kirlenmeler azalyyorsa..
vakitlerdeki yanylmalaryn sayysy dü?üyorsa.. insanyn iki günü bir olmuyor ve
bir sonraki gün bir önceki günden iyi oluyorsa.. vakit-salat dönü?ümü insanyn kemal ve
faziletini artyryyorsa.. tekir ve tecdid ile
olan TEBDYL daha iyiye.. tezyid ve tezkiye ile olan TAHVYL içimizdeki
kainaty biraz daha güzele do?ru feth
ediyorsa, özümüzdeki dünyayy biraz daha iyiye do?ru açyyorsa.. demek ki ilmimiz artyyor ve irademiz
arynyyordur. Öyle ise bu ?u demektir biz namazy do?rultuyor ve salaty dos
do?ru kylyyoruz.
O
zaman ikametimize gelen mektuplar kabul edilerek geri dönmeyecektir.
O
zaman ikamet ve adresimiz do?rudur.
O
zaman:
SALATIMIZ ile sadyklardan oluyoruz.
FELAHIMIZ
ile de saidlerden olaca?yz.
Yn?aallah.
Allah
akybetimizi ve ahiretimizi güzel ve
iyi etsin.
Amin.
OSMANZYYA
Sentaks /
sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik /
anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan
özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
../ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
|