Saygyde?er Aytug,
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20120102_102225_MALIK.rar - uploads/20120102_102225_MALIK.rar
Kyyamet hakkynda çaly?manyz hem biçim hem içerik bakymdan yerinde ve anla?ylyr olmu?, tebrik ederim. Allah razy olsun, e?er sende yazmazsan burasy diyalog sayfasy de?il monolog levhasy olacak. Bu üçüncü senesi.. burada burayy i?ler bir SAYFA haline getirecek bir TAYFA bulamadyk. Sefine-i hassasiyetimizde yüklü define-i hissiyatymyzyn emanet-i esmasyny verece?imiz TALYBLER buluncaya kadar HAYFA demeyi mi sürdürce?iz galiba..
De?erli Abim, sevk-i tabi ile sevk-i ilahi tabirleri yerine ?erait ve ?eriat denilse daha isabetli olacak. Malum bizim ?u "tabiat" terimi ile sorunumuz var. Maalesef bu "do?a" sözcü?ü yalnyz ba?yna alynyyor ve sanki hiç tarihi yani "döne"si yokmu? gibi dü?ünülüyor. Hatta bu terim sonsuzla?tyrylyp kuralsyzla?tyrylyp salt hale getirilerek TANRI yerine kullanylan bir SANRI haline geliyor. Oysa do?a ve döne'yi içeren EVREN tanymy göz ardy edilmedi?inde nesneler ve kimselerden ibaret dünyamyzdan NESNELER'e ili?kin evreni kuruyoruz ve bunun ?ERAYT'inden yani ko?ullaryndan söz ediyoruz. Felsefi bir terim olan sevk-i tabii yerine bilimsel bir terim olan KO?ULLAR yani zaman ve mekan ko?ullaryny yani do?ayy ve döneyi yani uzamy ve süreyi yani varlyklary ve olaylary yani yapylary ve i?levleri kullandy?ymyzda bizim böyle bir sevk-i tabii terimine gereksinimimiz kalmyyor.
Zaten gördü?ümüzü ördü?ümüz savyna yana?yrsak her ger-ip çek-ti?imiz ?eyin ger-çek olmady?yny da anlaryz. Bunlaryn at-yp tut-tu?umuz terim ve kavram içeren söz-cüklerden farky kalmaz son kertede.. desek te tamamen do?ru de?il.. yani i?aret ve delaletler yani göstergeler ve görüngüler birbirine indirgenemedi?inden terimin i?areti ile kavramyn delaletini birbirinden ayyrmak gerekir.
Tamamlamak için belirteyim dünyamyzyn öbür tarafyna dönelim.. ?ERYAT nedir ?
?erait nesnelerin uydu?u kurallar ise ?eriat kimselerin uydu?u kurallardyr. Sanki ?eriaty din koyar da dünya sahipler koymaz gibi bir yanly? var.. mülk Allah'yndyr ve konun koyma yani TE?RY yetkisi de ona aittir. Nesnelere de yasalar koyar, kimselere de yasalar koyar. Ymamy Nursi (R.A) büyük bir insan olan evrenin yasalaryna tekvini ?eriat, küçük bir evren olan insanyn yasalaryna ?eriat-y garra adyny veriyor. Gerek evren hakkynda gerek insan hakkynda yasalary tespit ederken YNSAN bir kurgulama, yükleme, tanymlama, yargylama ve yorumlama yapar. Yani bütün bu i?leri YNSAN, yapar.
Evren ayny evren oldu?u halde, tarih boyunca yer merkezli, güne? merkezli ve bu gün merkezsiz (yani rölatif) evren modellerini de?tirerek kurduk, bunun gibi Kur'an ayni kald?y ve dinin bu temel ve esasy bozulmady? halde de?i?tirilen ve geli?tirilen farkly toplum modelleri kurulur ki bunlara YDEOLOJY deniliyor. Yani evren içinde evrenden ayry bir TEKNOLOJY kurdu?u gibi kitabyn içinde ve kitaptan ayry bir YDEOLOJY kurulur. Metin ayny kalyr fakat mana de?i?ir ve bu tekno ve ideo iki i?i de YNSAN yapar ve buna dair Yaratan'a kar?y bir sorumlulu?u ve yükümlü?ü vardyr. Bunu yaparken BYLGYSY do?ru ve gerçek oldu?u gibi BUYRU?U iyi ve güzel olmalydyr.
Y?te insanlar bu örme, görme ve kurumayy unutup söylediklerinin TANRININ yasasy haline getirerek insanlary töhmet altyna tutuyorlar ve hukuki sorumluluktan fazla dini sorumluluk yüklüyorlar ki bunun yanly? anla?ylmasy ve anlatylmasy üstelik kötü ve zalimce uygulanmasy yüzünden insanlar ?ERYAT'tan korkuyorlar. Daha kötüsü berbat uygulamalaryn hepsini insanlar de?ilde DYN’e yüklüyerek onu karalamaya çaly?yyorlar.
Her ne ise.. bu konular yöntembilimsel analizle ortak bir platformda çözümlendi?inde bazy konular olabildi?inde aydynly?a çykacaktyr.. en azyndan funun ve hukuk ile san'at ve hikmet ETKYNLY?YMYZ'de insanan rolü, etkisi, sorunlulu?u, sorumlulu?u ve yükümlülü?ü ortaya çykacaktyr. Böylece insanlar birbirlerine TANRI'nyn adyny vererek hükmetme yanly?yndan dönecektir. Böylece ortada tekbir din ve insanlar sayysynda mezhep, hukuk ve ?eriat çykacak.. böylece bir kaç tane ?eriat (Nasyonalizm, Kapitalizm, Sosyalizm, Yranizm, Suudizim, Türkiyenizm gibi) olup insanlary sayynca "din" olmaktan kurtulacak ve sahte öz-gür'lük yykylacak (irak'yn bunun için i?gal etmi?lerdi, kürtleri bunun için sava?tyryyorlardy, taliban bunun için çaly?yyordu) gerçek "GÜR" yani hürriyeti ortaya çykacak ve cennette huriler, nurilere gülecek... :)
Bizim (senin ve benim) kaderimizin açylymy da bu yola ta? ve ba? koymaktan geçecek.. Yani bilgi ve buyruk içeriklerini sa?lam, sa?lykly ve verimli kurmak için gereken biçimi yani yöntemi ara?tyrmanyn, olu?turmanyn ve geli?tirmenin olanaklaryny sorgulayaca?yz.
Sa?lycakla kal.
Osmanziya
Not: bu iletinin dizininde ki tablolarda KADER mevzuunu anlamada önemli bir a?ama
olan “emr-I itibari” konusunu açyklyk getirmeye çaly?tym. Yani bu kuramsal kader var, bir de edimsel kader var.. yani ya?ayanyn bilece?i, bilgisi geni?leyenin anlayaca?y ve anlayanyn ya?aca?y kader. Bunun için ço?u yazymy Allah akibetimizi ve ahiretimizi iyi ve güzel etsin diye bitirmeye çaly?yrym. Hatta ihmal ediyoruz konu?tuktan sonra DO?RUSUNU ALLAH BYLYR diye bir YAZI NOKTASI koymayy aly?kanlyk haline getirmek lazym.
|