IHLAS
IHLAS ilim, emel ve amelden sonra gelen bir geli?medir.
Bu geli?menin merkezinde YMAN bulunur.
Bunu ?u diyagramla göstermi?tik.
Amel
Yhlas YMAN Ylim
Emel
Ylim denilen “ba?lat”, ihlas denilen “bitir” ile sona erer.
Ba?latan önce “hidayet” bitirden sonra “hüsn-ü hatime” gelir ki bunun bütünü
bir Müslümanyn SIRAT çizgisidir.
Hüsnü hatime.. < ihlas.. < YMAN.. < ilim.. < Hidayet
Bir kaynaktan bir erek / hedef elde edilecekse bunun en güzeli
bu sonsuz kutlu mutlulu?a açylan kapydyr.
Bu kapy açylyrken bir meslekten bir ba?ary ve bir esmadan bir güzellik ortaya çykar
ki bu HÜSÜN ba?aran ismin yani hakikatin yani ki?inin yüzü olur.
Biz burada bu deruni anlamdan çok ihlas ana hattyna paralel ba?ka çizgeleri nazara vermek istiyoruz.
Bunlary a?a?ydaki tablonun anlam çerçevesinde topladyk. Hepsini birden o ?emada görebilirsiniz.
Bu tablonun diyagramyny yazyyorum:
KAYNAK >>> EREK
Meksubat >>> Mek?ufat…
Ysti’dat >>> San’at…
Kabiliyet >>> Salahiyet…
Meharet >>> Muvaffakiyet.
MEKSUBAT… kesb edilenler yani kazanylanlar demektir.
Ynsanlar ya?am süreçlerinde çe?itli sonuçlary, araçlary ve gereçleri elde edip kazanyrlar.
Bu kazandyklaryny kaynak olarak kullanarak bunlardan yeni kazanymlar elde ederler.
Y?te bu yeni elde ettikleri imkan ve sonuçlara MEK?UFAT adyny verdik.
Meksubat yinelenen kaynaklar ise mek?ufat açylan yenilikler ve elde edilen ereklerdir.
Y?te bu sonucun nedeni emel ve ameli ihlasla çaly?tyran imandyr.
Burada ?emaya bakarak VAKY olan üç halli kemali görünüz.
YSTY’DAT… edinilen “aly?kanlyk” ya da “yeti” olunun imkandyr.
Büyük Ystigfar’da diyoruz ki:
”..a’la ahdike ve vadike mesta’da-tü.. euzi bike min ?erri ma san’a-tü..”
Öyle derin Arapça vukufiyetim yok ama bu tümceden;
“..ahdine ve va’dine yettiklerimden.. yapty?ym kötülüklerden.. sana sy?ynyrym..”
Yapan bilir, bilen konu?ur. Yani “Yettiklerini yapar.” Yani isti’datlary SAN’AT’a çevirir.
Y?te bu i?i yapan AMEL moturudur. ?emaya bakynyz.
KABYLYYET… yetenek demektir.
Ynsanda imkandan ita edilen kabiliyetlerin birer tohum halinde ekilmesini geneti?inde buluruz.
Ana ve babadan tevarüs edilen ve ayny zamanda toplumdan ve tarihten süzülen yeten-ek’leri
bir bir saymaya gerek yok. Kabiliyetlerin ve yeteneklerin meslekler, alanlar, etkinlikler, zenginlikler haline gelip ve bunlaryn üzerine oturup ve bundan yeni istidatlar ve san’atlar ortaya çykaryyoruz.
Y?te bu kabiliyetini geli?tirenlerden bazylaryny
SALAHYYET sahibi ba?kan edip onu be?enerek yetkili beylik veriyoruz.
MEHARET… beceri demektir.
Emellerle beslenen insan bir hedefi tutar.
Ynsanyn haysiyeti hasylaty kadarsa bundan bigane kalan insan yoktur.
Hasylaty elde etmek ve hedefi ele geçirmek ile bir kaleyi zapdetmek arasynda mahiyette bir fark yoktur.
Bir kaleyi ele geçirmeye MUVAFFAK olanyn ba?arysy ile kendine bir ev satyn alanyn muvaffakiyeti arasyndaki fark, muvaffak sözcü?ü ile ba?ary kelimesi arasyndaki fark kadardyr.
Y?te bu çaly?manyn giderek SAFY’le?mesi anlamyna gelir.
Derler ki san’atyn hyrsyzlyk ise de onu iyi yap.
Bu hayyr gibi ?erli i?lerde de muvaffakiyetin syrry ihlastadyr.
Yhlas öylesine büyük bir esas ki ONBE? GÜNDE BYR KEZ okunmasy gereken derstir.
Çünkü çaly?an kazanyr de?il “çaly?an-lar kazan-yrlar” gerçe?ini okuyana ö?retir.
Y?te biz bunu yapmady?ymyzdan, yapamady?ymyzdan ba?aryly olamadyk.
Çünkü bu i? biz syrryny ben gözünün bebe?ine yerle?tirebilmektir ki
bunun zorlu?u birlik ve teklik nurunu cem’ etmektedir.
Umarym bu yukaryda saydy?ym dört PARALEL çizginin ortasyndaki
Hüsnü hatime.. < ihlas.. < YMAN.. < ilim.. < Hidayet
ana hattynyn hataryny görüp Hakkyn hatyryny unutmayyz.
Yn?a-Allah.
Evet, meksubat, isti’dat, kabiliyet ve meharet bir NY’MET olup bu güzellikler
?ükür ve sevgi olarak mek?ufat, san’at, salahiyet ve muvaffakiyet KÜLFET’leri isterler.
Bu ni’met ve külfetleri YBADET hamdynda ve YSTYANE duasynda ibare ve ifade ederiz.
Ki bu bizim SIRAT’ymyzyn anlatym biçimidir.
Syrat bir yol’dur ki dürüst bir çizgi, müstakim bir do?ru, sinüzodial bir e?ridir.
Bu e?rinin; renkli ve y?ykly, sesli ve tynyly, kokulu ve titre?imli, tatly ve dalgaly dy? be? duyumun
görüntüsü gibi kendine özgü kyvrymy ve örüntüsü vardyr.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
NOT:
Yhlas ba?arysyzly?a kylyf olmady?y gibi ba?arynyn da müellifi de?ildir.
Sadece ba?aryyy temin eden himmetin ve gayretin tasfiyesine yarar.
Sonucu elde eden ciddiyet ve metanetin sürdürülmesini sa?lar.
Hedefi ele geçiren iste?i ve umudu canly tutar.
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
|