Saygyde?er Aytu?,
Bilim ba?lykly ?emanyn biçimsel ele?tirisi:
Gerçek ZAHYR olarak üstte, Vahiy BATIN olarak altta do?ru bir yerle?tirme ancak dy? duyularyn EVVEL'e iç duyalaryn AHYRE konulmasy do?ru bir yerle?tirme de?il. Zaten genelde zahir ve ahir bir takym, batyn ve evvel bir takym te?kil ederler. Dy? duyular GERÇEK olarak algylanyr buna kar?ylyk iç taraftaki duyumsamalar, iç dünyadaki seslenmeler vahy, ilham, sünühat, tuluat olarak adlandyrylyr. Bu nedenle dy? duyular sa?a de?il sola yani AHIR tarafa yazylmaly. Yç duyular sola de?il sa?a yani EVVEL tarafyna yerle?tirilmeli.
Böylece Gerçek ve dy? duyular bir takym, Vahiy ve iç duyular bir takym te?kil etsin.
Yçerik olarak dü?ünce ve katkylaryma gelince;
Yöntembilimsel analizde genel ilkeler ve ortak konseptler oldu?u gibi bana özel modellerim ve ki?isel tablolarym da bulunur. Bilim konusunda bilgi aygytlaryna ve bilgi kaynaklaryna göre ?öyle bir ?emam var.
BYLGY KAYNAKLARINA GÖRE
Mahsus Menkul
ALEM
Mek?uf Makul
BYLGY AYGITLARINA GÖRE
Nefs Ruh
YLYM
Kalb Akyl
Bu durumda latifeler olan bilgi aygytlarynyn yeri ile dünyalar olan bilgi kaynaklarynyn yeri birbirine tetabuk ediyor. Ruh menkul olarak münzel olany alyr. Akyl ise mümkün olarak muhtemel olany bilir. Nefis dy? ve gün dünyasyndan mahsus be? duyu ile me?hud olany bilir. Kalb ise iç ve din dünyasyndan gaybi ke?iflerde bulunur. Dört ayry renk, dört ayry ilim insanyn dört ayry penceresinden gelir fakat insan öyle bir cami mahluk ki bunlary birle?tirir. Nasyl dy? be? duyu insanyn içinde birle?irse bu be? kaynaktan gelenleri be? aygyt i?lerken sonuçta ortak bir "ilim" çykar.
Bu durumda Ruh ve akyl EVVEL olarak görülüyor, nefis ve kalb AHYR olarak.
Nefsin mahsusu ile Ruhun kelamy ZAHYR olarak görülüyor,
aklyn muhakemesi ile kalbin muka?efesi BATIN olarak görülüyor.
Zaten sizin ilim tanymlamanyzda nedensellik ve özde?lik ilkesine göre yani sol görüye göre te?kil edilen evren ilimleri yer aldy?y gibi özgürlük ve amaçlylyk ilkesine göre yani sa? duyuya göre te?kil edilen insan ilimleri bu arada marifet, basiret ve ferasette var.
Bir de ayryca bu be?eri bilgilerden ba?ka kelam, nuzul ve vahiy ile gelen Semavi bilgilerde var. Bütün bu çe?itlili?i göstermek üzere yukaryda sundu?um KAYNAK ve AYGIT esasyna göre yapylmy? anlam çerçevesi ilmi ana hattyyla göstermi? oluyor.
Ancak her bir alanda ilimlerin nasyl olu?tu?unu göstermek için ayryntyly çaly?malar yapmak lazymdyr.
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|