Akyl terimi, us kavramy ve entellektüel olgu;
ba?aryly bir ?ekilde
hem biçim bakymdan kurgulanmy? ve
anlamly bir surette
hem içerik bakymdan doldurulmu?.
Evvel ve ahir (yatay) ile zahyr ve batyn (dikey) kullanymyyla
aklyn, ayad (eller ki siz buna nefis diyorsunuz farketmez, isimlerin de?i?mesiyle gerçekler de?i?imez) ve fuad (gönül) ili?kisinin gösterimi TARYHSEL bir vetire olarak açyklanmy?.
Ancak akyl deyince felsefe tarihinde çe?itli açylardan yorum ve açyklamalar yapylmy? ve en sonunda bilgi kuramynyn kurucusu E. KANT'a teorik NAZARY akyl ve pratik TATBYKY akyl olarak YKYYE ayrylmy?. Nazari akyl MANTIK VE USUL, pratik akyl ME?YET ve YMAN olarak görülür. Kant ayryca HÜKÜM GÜCÜNÜ de inceler. Bu yazyda benim de katyltdy?ym ?ekilde pratik akla YRADE denilmi?. Yhtiyar, iktidar, me?iet, arzu, talep, derk, tedbir gibi çe?itli ?ekilde görülen irade, aklyn tatbik edilmi?, icra edilmi? hali , tebarüz ve tezahür etmi? ?eklidir.
Bunlarla biz aklyn farkynda varyyoruz. Ylim ve irade ile bunlar gerçekle?meseydi biz onun farkynda olmazdyk.. fakat garip bir durum.. biz akyl ile aklyn farkynda oluyoruz ?
Bu nasyl oluyor ?
Akyl DAR anlamyda hafyza ve zekadyr, orta anlamda bu hafyza ve zekanyn nefis ile tezahür etmesidir. Yani ayad (eller) kullanymy ve gönül (akyl) çykarymy ile ara ve ORTA anlamda akly ifade ediyor. Geni? anlamda ise sadece akyl ve nefis de?il kalb ve ruhun daha incelikli ve daha derinlikli yapy ve i?levleri ile, sevgi, saygy, istek, dilek, özgürlük gibi olaylara tanyma ve bilme, anlama ve inanmaya yükseliyor.
Y?te bu GENY? anlamda akyldan Kant saf teorik akly çykaryyor. Teorik aklyn tenkidiyle ba?layarak neyi bilmemizin, neyi istememizin ve ne hakla yargylamaya yapmamyzyn ko?ul ve olanaklaryny ara?tyryyor ve transandantal analiz dedi?i inceleme tarzyyla ortay bir akyl resmi çykaryyor. Böylece numen (gayb) ve fenomen (?uhud) alanlaryny da ayyryyor. Kendinden sonra gelen izleyiciler bazan gayby inkar ederek bazen ?uhudu sistemliyerek ortaya çe?itli felsefeler yani resimler yani gerçekler ortaya çykaryyorular. Bunu hep akyl ile yapyyorlar. Gayby, kitaby ve dini göz ardy ediyorlar. Zaten bu da içerikli felsefenin özelli?i de?il mi ? Yçerikleri ho?una gitmedi mi felsefe tefekkürü METAFYZYK ile dindarlar da DYNSYZLYK ile suçlarlar.. her ne ise…
Fakat bu aklyn kökeni ne, nasyl kuruluyor ve nasyl i?liyor ?
Bu de?irmenin suyu nereden geliyor ?
Yazynyz buna bir örnek veriyor.
Akyl Max Sheler’e göre mutlaka ve gayba yönelir dini bulur, Allahy tanyr ve kulluk eder.. ayny akyl fenaya ve dünyaya yani izafi ve itibari olan kesrete döner fenleri ve sanatlary kurar, hikmet yapar, hukuk yapar, ahlak yapar.
Hem fenaya, hem bekaya, hem kesrete hem vahdete, hem imkana hem vucuba nasyl dönüyor, nasyl yöneliyor nasyl gidiyor. Y?te bunun yol ve yordamyny yöntembilimsel analiz ile kurgulayaca?yz.
Yn?allah gelecekte, yöntembilimsel analizin dili olu?tu?unda bu gibi biçimsel konularla buradaki gibi içerikli konularda da ele?tiri ve tarty?malarda bulunaca?yz.
Sa?lycakla kalyn.
|