"Ylim ilim bilmektir." Koca YUNUS
Bizim teorik ilmimiz iki esas üzerine bina edilir.
Tüm kuramlarymyzy bu iki yanymyzla tesis ederiz.
Tahlil / Analiz / Çözümleme
Terkib / Sentez / Bire?im
Tahlilin esasy olan istintaç / dedüksiyon / tümdengelim denilen kar?yla?tyrma.
Terkibin esasy olan istikra / endüksiyon / tümevarym denilen genelleme.
Tümdengelimle yapylan mantyksal i?lemlerin (kar?yla?tyrmalaryn) sonucuna çykarym / istihrac...
Tümevarymla yapylan genellemelerin sonucu istikra..
Tümdengelim ad cümleleriyle yapylmy?sa kesin ve kategorik olur.
Tümdengelim eylem tümceleriyle yapylmasy ko?ullu ve hipotetik olur.
Tümevarym örneklem parçasyndan evren bütününe giden sayma i?lemidir.
Bazen bu sayma tek tek kümenin tüm ögelerini içerirse “ tam tümevarym “ olur.
Sadece birkaç örneklem yapylan genelleme ise “yarym” tümevarym olur.
Görülüyor ki bizim ilmimiz kyyasa, kar?yla?tyrma ve delalete dayaly yttyla.
Bu haberdar olma yani kar?yla?tyrmalaryn dy?ynda i?aretle yapylan bir ilmimiz de var.
Bu i?aret, kary?lama ve mukabeleye dayaly ilme lisan ya da luga diyoruz.
Bizim için i?aret ve delalet dy?ynda gayba bir ba?ka ?ehadet ?ekli yoktur.
Delalet / görüngü / fenomenos yani kosmoz ve homos birinci kapy..
Y?aret / gösterge / nomos ikinci port..
?ehadet ise bu ikisini toplayan son bab…
Birincisi MAKUL, ikincisi MENKUL;
üçüncüsü ise mahsus ve mek?uf kaynaklary da içeren
MEKSUB bilgi kaynaklarymyzdyr.
Siz bu yazylary okurken bir sykynty çekiyorsunuz… dil.
Sözcüklerimi anlamyyorsunuz.. çünkü bunlar günlük dilde geçmiyor.
Demek bir biri içinde dört katman içinde yer alyyor bilgilerimiz:
Birinci katman uzmanlyk istemeyen günlük bilgi dili.
Ykinci katman bilgi uzmanlyk isteyen bilimsel bilgi dili.
Üçüncü tabaka felsefe ve hikmet dili.
Dördüncü ve son kademe DYN.
Din alany birinci katmany ve halky muhatab alyr.
Fakat ikinci katmana gönderme ve üçüncü katmana uyarylarda bulunur.
Bilim analoji ile felsefe metafor ile din mit ile yani te?bih ve temsillerle insany
günlük dilin ötesine götürür.
Yani hakikati /gerçe?i ifade ve ibare ederken kurgulanan hikaye / öykü asyldyr.
Öykü, öyümüz yani rüyamyz ile oyumuz yani reyimiz ötesinde
bizi görü?ün ve görünü?ün yani rüyetin üstüne çykaran bir dil aracy olarak
bizi kendimiz için saryp sarmalar.
Bir misyona binaen öykü içinde mesajlar ustaca ve sinsice verilebilir.
Do?ru yanly?, yanly? do?ru gösterilebilir.
Gerçek yalan görülebilir, yalan gerçek yapylabilir.
Yyiden kötü diye kaçyrylabilir, kötü de iyi diye yutturulabilir.
Güzel çirkin, çirkin de güzel gösterilebilir.
O zaman bize ?u ülküleri gerçekle?tirmek dü?er:
BYLGY, do?ru ve gerçek olmalydyr.
BUYRUK iyi ve güzel bulunmadyr.
Fakat do?ru ile gerçek birbirinden nasyl ayyrt edilecek ?
Bilmek bilmeyi bilmektir syrry açylynca!
+ yani evvel ve ahir ile zahir ve batynyn manasy aydynlanynca.
?emada Abdulkadir Geylani Hazretlerinin marifetinin penceresinden
Allam-ül-Guyub’un ilmine bakmaya çaly?tyk.
?ehiden Basîr ve Habiren Sem’i ile Muhiten Alîm ve Latifen Rakîb’in
Ylmini tasavvur etmeye çaly?tyk.
Bizim mecazi ilmimizin temsiliyle onun hakiki ilmine bakmaya aly?tyk.
Elbette bu terazi o sikleti çekmez. Lakin denizin damlasy denizi gösterir.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|