ILIM ILIM BILMEKTIR
S=mzri.doc
“Y’lim, i’lim bilmektir.”
Bu Koca Yunus’un bir tümcesidir.
Tümcede tanymlayan sözcükler bulunur.
Sözcüklerin kavramlary tümcede anlamy tanymlamak ve tamamlamak üzere ba?da?yr ki bu manada kelama ba?lam / kaziye de denilir.
Bu ba?da?ma “dyr” ba?lacyyla dillendirilir. Buna SÖZ / KELAM denir.
Sözün iki ana i?levi vardyr; bilgi belirtmek ve buyruk yaptyrmak.
Bilgi konusu ya da buyruk komutu olarak dillendirilen her anlatym bir anlam yansytyr.
Biz bu konu, anlam ve anlatymlary YLYM yani BYLGY olarak görerek a?a?ydaki tabloyu yaptyk.
Bu tabloyu yapabilmem için elli alty yylymy vermek gerekti…
Bu demek de?ildir ki onu anlamak isteyen 56 ve üzerinde bulunmaly.
Bu uyary sadece tablonun nasyl bir emek sonucu, nasyl bir birikim sonucu olu?tu?unu göstererek de?erini belirtmek içindir. Sadece emek de?il eklemlenme de var. Örne?in bugün okudu?um münacatynda evvel-ahir zahir-batyn yorumlamasy yapan Seyyid Abdulkadir Geylani hazretlerini me?hur dua metni var.. Örne?in bu yazyyy yazarken haber ba?lyklaryny internette izlerken “devlete sansür” ba?ly?ynyn verdi?i ilham var.. Hem bana bu lüks çaly?malary yapma imkany veren Allah’yn ni’meti var.. ve bana verilmi? güzellikler içinde bir dua mahiyetinde a?k haline gelmi? ME r AK ni’meti var. Yani tahsil ve tahassul kadar vesile ve hadise de etkili
Ve öyle bir antikalyk derecesine gelen ve ?YMDYKY bir iki okuyucusu için de?il GELECEKTE yüzlerce okuyucusunu dü?ünen bir rabas ve beklenti, bir reca ve istek.. ve bir revh ve umut vardyr. Bu rüyet, bu re’y, bu riya, bu rüya kysaca “r” isyan manasynda ASA de?il HATT manasyndaki Asa-yy Musâ’dyr ki onunla nereye vurulursa mana suyu çykaran ANALYTYK DÜZLEMYN mantyksal kullanymydyr.
Bu usul ve mantyk Nurlu Risalelerden süzülerek gelen bir ikramdyr.
Tabloda Arapça sözcükler kullanyldy Türkçe kelime yer almady.
Bu Güzel Türkçeme bir garezim oldu?undan de?il bu güne kadar yerle?ik ilmin Kur’an kültürü üzerine bina edildi?indendir. Konu insan oldu?u için ve Kur’an da insana kendini ö?retmek için indi?inden genel geçer bu yakla?ymda bir yanly?lyk yok. Ancak bu terimlerin Türkçe kar?ylyklaryny bulmak, kullanmak ve bulunmuyorsa sözcük türetmek dilini sevenlere bir borçtur. Bende bunu zaman zaman yapyyorum.
Bu tabloyu anlamak için bir ön ko?uldan sonra birkaç yöntembilimsel analiz ilkelerini uygulamak yetecektir.
Ön ko?ul, anlamyny bilmedi?iniz kelimeler için SÖZLÜK’e bakynyz.
Bu ön ko?ul yerine getirdikten sonra ?u ö?ütlere uyunuz.
Önce RENKLY kelimelere bakynyz.
Sonra KALIN harflerle yazylmy? sözcüklere bakynyz.
Sonra EKSENLERE bakynyz;
yatay eksene bakynyz, dikey eksene bakynyz yani arty (+) lary görünüz.
Sol aksa bakynyz, sa? aksa bakynyz yani çarpy (x) lary görünüz.
Buradaki tabloyu düz yazyya çevirseydim ortaya bir makale de?il bir kitap çykardy. Amma bunu okumaya ve anlamaya vakit ve fehim bulamazdynyz.
Fakat üzülmeyiniz burada TÜMÜ’ü bir sahifede verilmi? ve BÜTÜN’ü bir tabloda sunulmu? ANLAM ÇERÇEVESY bulacaksynyz.
Sa?lycakla kalynyz.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com