Bu insan
modeli İNSANBİLİM yapan Mustafa BUĞUÇAM'ın sayfasında bulunması gerekirken ve
hatta bir ayet paylaşmı da taşıdığından İSLAMBİLİM yapan Dinnur YAŞAR'ın
ortamında olması icab ettiği halde bu YÖNTEMBİLİM davası günden sayfamda yer
aldı. Çünkü insanbilim ve islambilime ilişkin modellerde YBA kullanıldığı için
içerik olarak adını andığım yerlere ait olsalar bile BİÇİM'in örnekleri ve
uygulamaları olarakta burada sunulabilirler.
Bu zarf ve
mazruf, biçim ve içerik, kapsam ve içlem, kışr ve lüb, kabuk ve iç.. meder ve
dür.. sözcük, deyim ve benzetmeleriyle anlatılmak istenen "var oluş"
ve "öz" derin felsefi ve dini kavramlardır. Felsefe ve din tarihi
boyunca da çeşitli aksiyomatik ve sistematiklerle dillendirilmişlerdir.
Bazıları
sarık bazıları fotör ile biçimi içerik gibi sunma girişiminde bulunur ki bu bir
tür sembolizim olan şeair'dir.. şuur şiir şeklinde de tezahür eder şiir
şeklinde tebarüz eder.. tecelli ile cilve arasında fark ne kadar ince ise zahir
olan ile bariz olan arasında fark da o kadar kalındır.
Zahir olan
bariz o kadar bariz o kadar bariz olur ki biz buna HÜCCET diyoruz.. İşaretteki
bu durum karşın delalette batın olan beyyin o kadar beyin o kadar beyyindir ki
biz buna BÜRHAN diyoruz.
Her ne kadar
KANT kavramsız görüler kör, görüsüz kavramlar boş derken hüccet ve bürhan'ı
sıfırlamışsa evrenin ötesinde metafizik insanın berisinide bir parapisik
bulunduğuna hem filoloji hem teoloji filozofi ve teozofi yaparak bunu
kanıtlamışlardır. Ancak bu arada sap samana.. hayal hürafata ve batıl hakikata
yapışmış ve ayrılması için daha ince makineler ve aletler gerekmiştir. İşte bu
yüzden mantık ve lojik (sofistler ve idealistler arasındaki kavgadan) çıkmış..
işte bu yüzden matematik, hesab ve hendese çıkmış (2500 yıllık Aristo
saltanatını yerle bir eden Descartes ve Newton sayesinde.. tabi bu arada bu
işin temellerini atan HAREZMI (780-850) unutmamak gerekir).
Günlük dilin
mantığı ve bilimsel dilin matematiğinden başka yeni bir dil ve mantık ve metoda
gereksinim yok mu ? Eğer siz günlük dilin düz yazısı ile felsefi edebiyat ve
dini vaaz yapıyorsanız günlük dilin ve bilimsel bilginin üstündeki çok yanlı ve
yönlü felsefi konularda ve dini alanlarla başa çıkamıyor ya da bir yere
varamyorsanz bunun bir içerik sorunu değil biçim sorunu olduğunu ve bunun da
yeni bir anlam sürücü ve anlatım aygıtı gerektirdiğini, önceki deneyimleri
hatırlayarak, anlamanız gerekmez mi ?
İşte bende bunu diyorum.. insanlara felsefe ve din
öğreteceğim diye.. kafalarını dolduracağınıza
kendi kafaların kendileri dolduracağı sağlam ve sağlıklı ALANINI UYGUN yeni bir driver ve divice verin daha iyi olmaz mı ? YBA bunun için biçilmiş bir KAFTAN.. onun
KAPTAN olmak gibi bir sevdası bulunmuyor. Bilgi, sevgi, saygı ve sağlıcakla kalınız.
Osmanziya 23.02.2021 Üçyol-İZMİR
|