DE?ER YARGILARI
De?er Yargylary.. tüm yargylaryn bir kysmy.. "De?er" yargylarynyn "di?er" yargylaryndan farky nedir ? Bunun yanytyny sona byrakarak biraz derine inmek istiyorum tüm ba?lamlaryn, bütün yüklemlerin ve her türle yargylaryn kökeni üzerine..
Yargylarymyz yani hükümlerimiz yani verdi?imiz kararlar, her halde biçiminin do?rulu?una inandy?ymyz yüklemler.. içeriklerinin gerçekli?ini sandy?ymyz cümleler.. iyi ve güzel oldu?unu dü?ündü?ümüz dü?ünceler ve görü?ler... DYR
Kurdu?um her tümce..
tümcedeki önerme..
önemdeki yüklem..
yüklemdeki anlam..
anlamdaki dü?ünce..
son çözümlemede var sandy?ym.. ya da yok..
var saydy?ym ya da yok..
bir gerçeklik, bir do?ruluk, bir güzellik, bir iyilik,
bir bilgi ve bir buyruk içeriyor..
Ve ben kimli?imi ve ki?ili?imi olu?tururken bunlara ba?lanarak.. bunlara inanarak..
bunlara güvenerek dü?üncemi kuruyor
ve ya?amymy kylyyorum..
Ve bunlary yaparken iki temelim var.. zorunlu "özde?li?im" ve Zorunsuz "özgürlü?üm"
ve bu YKYSYNE dayanan dü?üm, gücüm, i?im, seçimim, yetene?im, ba?arym, onurum, gelece?im, mutlulu?um,kutlulu?um, erdemim, yetkinli?im, yetkim..
Bu YKY TEMELDEN çykan yargylarymdan bazylarynyn di?er insanlar da ortak bir paydasy var.. var ki mü?terek bir ortam olan toplum içinde birlikte ya?ayabiliyoruz.
Bu beraberlikte ortak olmayan bireysel ve özel zeminlerde yürüyen yargylarym da bulunuyor ki bu alanlarda uyum yerine uyu?mazlyk do?uyor ba?kasynyn ho?görüsü
ya da katlanmasy bulunmuyorsa.. Bazen de çaty?ma çykyyor ben diretirsem.. bazen de ayni ?ekilde ba?kalary dayatyrsa onlara sava? açyyorum. Özgürlü?ümü korumak için.
Bazen yeniliyorum. Bazen itiraz edecek kadar cesaretim ve umudun bulunmuyor.
?imdi ba?taki soruya geliyorum ve ?öyle kuruyorum:
Ba?lamlaryn (kaziye) tümcelerinin "yüklem"lerine göre,
ki bu halde her yüklem (haml) bir yargy (hükm) dyr, iki anlatymy var: Ya "Ad" tümcesi olarak zaman dy?yndaki bir "eylem"i bildirir..
ya da "Eylem" tümcesi olarak zaman içindeki "durum"u belirtir.
Demek YÜKLEM iki türlüdür.
BYRYNCYSY kesin ve zorunlu yüklemi olan yargylar. Bu yüklemlerin tümceleri ad tümcesi ise dyr-de?ildir eylem tümcesi ise "ir-maz" ekleri alyr. Hepsi "var" ve "yok" (YÖK de diyebiliriz) yada "ol" ve "olma" (öl de diyebiliriz) Bunlar içeriksiz bo? sözlerdir.
Amma "YÖK ölsün" DE-dim i Y? de?i?ir. Yçerikli bir tümce söylemi? olurum. Ve bu deyi?ime "de?er" verselerdi.. ve ben üniversite de hoca olsam her halde iyi "gözle" bakmazlardy. Gericili?imden ve tutuculu?umdan ba?ka tutar yerimi byrakmazlardy. Ama ba?ka.. kar?yt bir "de?er" verselerdi "iyi", "güzel" "do?ru" ve "gerçek" kar?ylarlardy. Demek de?erler çift kutupludur.
YKYNCYSY kesin olmayan "olasy"ly, "olsa"ly, "olmaly"ly (bunlaryn olumsuzunu da nazara alyn.. olamasaly.. olmasaly, olmamaly..) yargylar.
De?er YARATI?IMDA.. deneyimimde.. BYLGYDE.. Ystek DYLEYY?YMDE.. dayatymymda.. BUYRUKTA..
Bilgide ve buyrukta ayyrt etti?im iki durum var: Geçmi? tamamen KESYN bilgi.. Gelecek tamamen OLASI, OLSALI, OLMASALI buyruk..
Genel ve sistematik felsefeyi "VARLIK"I "bilgi" ve "de?er" olarak ayyryr.. ben bu ayyrt etmeye itiraz etmiyorum..
Yani varly?yn bir yany FARK ETTY?YMYZ bilgidir
öbür yany KADR ETTY?YMYZ de?erdir..
bu ayyrym belki do?rudur.. YTYRAZ ETMYYORUM.
("do?ru" nedir ? sorusunusormazsam gerçektir.. "?u" gerçektir yanytyna kary?lyk ne kadar gerçek diye sormazsam)
Amma yeni bir baky? açysy.. yeni bir ayyrym ortaya koymak istiyorum.. varolu?.. özellikle zamanda varolu?.. zaman ve mekan kadrolaryndan çykmayan bir bulunu? için.. geçmi? bilgi tasar-lary, "konu"larydyr.. gelecek buyruk karar- lary, "komut"larydyr.. Biz bunlarla fark etti?imizde.. biz bunlarla kadr etti?imizde "bilim" kuruyoruz.. "hukuk" kuruyoruz. Fen ve San'at ve Hikmet'i in?a ediyoruz.
o zaman yargylary ?öylece ayyrabilirim:
Bilgi yargylary.. Bunlar ayyrt edilenlere ili?kin yüklemlerdir. Buyruk yargylary.. Bunlarda de?er verdiklerimize ili?kin yüklemlerdir. Gelece?in gücü geçmi?in dü?üne çevrildi?inde .. Buyruklaryn dayatymlary da deneyimlerin bilgilere döner.. Birikimlerimize dayanarak yeni beklentiler türetiriz.
Böylece de "de?er" yargylary "yinelenen" BUYRUKLARIN yargylardyr. "Di?er" yargylar da "yenilenen" BYLGYLERYN yargylardyr. Daha pek çok özellik atanabilir ve nitelik verilebilir.. de?er yargylary yokluk.. di?erleri varlyk içerir.. de?er yargylary bo? bir biçimdir.. di?er yargylar içerikli bir tasarymdyr..
"De?er" yargylary dini yorumlaryn ve yerle?mi? fenni kuramlaryn ÖNSEL VE ORTAK olarak saptadyklary ,
NESNEL VE TÜMEL olarak belirledikleri..
bilgi ve buyruk olarak sunduklarydyr.
"Di?er" yargylar ise dinlerin ve mezheplerin, ideolojilerin ve doktrinlerin kenaryndan ve kö?esinden kaçan.. altyndan ve üstünden saçylan dü?ünceler ve görü?lerdir.. Bu di?erleri bizi yeni de?erlere götürürler.
Bu anlatymdan daha ba?ka sonuçlara (yargylara) da varabiliriz. Yargylar bilgiye, gerçe?e, iyiye ve güzele ili?kindir, diyebiliriz. Yargylar ister de?er ister di?er yargylar olsun göreceldir (izafidir) diye dü?ünebiliriz.. insanyn dili ve dü?üncesi baz alynmy?tyr.. özetle her ?eyin ölçüsü insandyr. Ve bu ölçü göreceldir.. ama insan ister kesin olsun ister kesin olmasyn "salt" yargylaryn üstünde inançlarda arar.. aramasa bile farkynda olmadan kesin yargylaryndan inançlar çykaryr. Yöntemin özde?li?ini ve ya özgür inancyny ko?ulsuz hale getirir.. dü?üncenin yasalaryny varly?yn kanunlaryny görür.. varly?yny dü?üncesinden ve dilinden ibaret sayar.. benini ya da ba?kasyny tanryla?tyryr.. Tanymasa da Tanrysyny.. farkynda da olmasa.. bildi?i, sevdi?i, saydy?y ve tapty?y bir nesne yada kimse vardyr. Çünkü o onun amacydyr. Bize ne kadar anlamsyz da gelse..
Size dü?ümün ve dilimin gücünü kullanarak bir dünya kurguladym bu "dyr-yr" ekleriyle.. Bu dyrdyryma felsefede bilgi kuramcysy empristler.. varlyk kuramcysy materyalistler.. de?er kuramcysy realistler.. bu içi bo? biçimsel önermelerime DE?ER vermeyeceklerdir. Fakat rasyonalistler, spritüalistler ve idealistler de en az onlar kadar hakly, onlar kadar de?erlidirler.
Hem ne demi?tim "di?er" yargylar bu de?er yargylarynyn sa?yndan ve solundan syvy?an yüklemler.. kapysyndan ve pecesinden syzan yargylardyr.. Hasyly önerdiklerimi onamak zorunda de?ilsiniz.. Ama felsefeyi edebiyattan olmaktan kurtarmak istiyorsanyz dü?üncelerimi ele?tirmeniz gerekir.. ele?tirmiyorsanyz katyldy?ynyz görü?leri belirtmeniz gerekecektir. Çünkü yanyldy?ymy ve ya yanda?ymy ba?ka türlü ayyrt edemem.. ele?tiriniz ve görü?lerinizle ortak dünyamyz daha bir düzelecek.. bilgimiz ve buyru?umuz daha bir geli?ecektir..
Belki bu anlatymym sizi dü?üncenin tözlerinin buyruk pençesinden kurtaramaz. Bu açyklamalaryn sizi sözlerin biçiminin bilgi peçesini syyyramaz. Belki de dilin büyüsü ve dü?üncenin gölgesinden çykamazsynyz. Fakat inanyyorum ki ben de ve siz de, dilin ve dü?üncenin "penceresine" saygy göstererek fakat onun "cenderesinden" de çyktyk ca ; yorum ve çykarymlarymyz düzelecek.. çevirim (terceme) ve evirim (tevil)lerimiz geli?ecek.. ve böylece dili ve dü?ünceyi daha sa?lam ve sa?lykly kullanymlarymyzla daha güzel görüntüler ve gösteriler elde edece?iz daha iyi göstergeler, görüngüler in?a edece?iz. Ve belki bir gün dil ve dü?ünce dünyamyzyn pencere ile cenderesinin farkyny görebiliriz..
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya www.yontembilim.com
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|