MUTLULUK
SAADET dizini içindeki dosyalar
Ahmet ALTAN bir söyle?ide ben evladyma dürüst olmayy ö?retebilirim
fakat mutlu olmayy ö?retemem, bu kendinin ba?araca?y bir i?tir anlamynda bir söz sarf etmi?ti.
Bu mutluluk ya da saadet olgusunun çok yanly ve yönlü oldu?unu gösterir.
Rahat olup halinden memnun olma bir ?ans..
Kendinden, dünyadan ve Rabbinden razy olma syrly bir kabiliyet.
Sadece mutluluk de?il de “sonsuz mutluluk” deyince ayryca kutluluk da devreye girer.
Böylece insan için hem geçici mutluluk önemli,
hem de kalycy sonsuz mutluluk yani kutluluk da de?er hale geliyor.
Genel bir kural koymak istersek bu konuda ?öyle söyleyebiliriz:
Önemli olan geçici mutluluk “alma”ya dayaly,
kalycy olan de?erli kutluluk “verme”ye ba?lydyr.
Bunu insanyn geçici ihtiyaçlary kar?ylanan nefsinin rahaty kadar
kalycy arayy?y bulunan ruhunun zahmetine ba?layabiliriz.
Nefsin ihtiyacy da ve ruhun arayy?y da gereklidir.
Herikisi de insany mutlu eder.
Bunu tabloda ücretin rahaty ve hizmetin zahmeti olarak gösterdik.
Ancak insan nefis ve ruhtan ibaret de?ildir akly ve kalbi de var.
Kalbi erdemli olmak istedi?i kadar akyl da ba?aryly olmayy diler.
Bunu da tabloda erdemin ve faziletin himmeti ve kemalatyn ve ba?arynyn gayreti olarak gösterdik.
Erdemli olmak feragat ve byrakmaya ba?lydyr.
Ba?aryly olmak hyrsly ve tutkulu olmayy ister.
Bu ikisi de mutlu ve kutlu olmak gibi birbirinin aksi yönde ilerlemektir.
Ynsan bir denge ve uyum varly?ydyr ve bununla rahat olmak anlamy ve dar manada mutluluk dahil olmak üzere di?er üçü me?akkatli olan erdem, ba?ary ve kutlu olmayy gerçekle?tirebiliyor.
Yoksa sadece hayvan gibi ihtiyacy kar?ylanmakla mutlu olmak ona yaky?maz.
Hasyly mutluluk rahaty kadar erdemin himmeti, ba?arynyn gayreti ve hizmetin zahmeti de insany
ferah ve fahur eder ve huzur verir. Bütün bunlar insanyn saadet ve mutlulu?unu temin eder.
Ynsan hayat dengesi ve ?uur uyumu içinde varolu?unu sürdürebilir.
Varolu?unu istikametli ve istikrarly kylmak zorundadyr.
Bunu ba?aramadan da mutlu olmaya çaly?anlar olabilir.
Sadece dar anlamda anlyk ve günlük mutlulu?un yeterli oldu?u insanlar olabilir.
Sadece dar anlamda kalycy ve sonsuz kutlulu?un yetti?i insanlarda bulunabilir.
Sadece ba?aryyla ya da sadece erdemle yetinen insanlarda bulunabilir.
Elbette bütün bunlar YETKYN bir mutluluk demek de?ildir. Yarym mutluluktur.
Zaten bu yarymlyk dolayysyyla bu eksiklik bir yerden o insana tuzak kurar ve yaralar.
En idealist olanlaryn bir anda ya da bir yerde materyalist tezahürler göstermesi
ya da materyalistlerin davalaryny idealize ederek kutsamasy bundandyr. (*)
Ynsanyn arzu ve talepleri bitmez, dilek ve istekleri tükenmez ve daima iyilik ve güzellik arar.
Üstelik bunlary yetkin bir terkipte elde etmek, toplamak, arytmak ve korumak ister.
Bütün bunlaryn mahiyetlerini tabloda göstermeye çaly?tym.
Ayryca “emanet”te sakly elmaslary ve “yük”te gizli cevherleri sergiledim.
Bunlaryn ?emada sadece “ad”lary var ve bu adlaryn olgulary insanyn
dü?ünülebilir dünyasynyn üstündeki istenilebilir dünyasynyn
ne kadar geni? olabilirlikleri, olasy-lyklary olsaly-lyklary, olmaly-lyklary
ve olanaklary içerdi?ini gösterir.
Ymamy Nursi’nin (R.A.) dedi?i gibi fokur fokur kaynayan insan hissiyatynyn ve bu buzda?ynyn görünen ucu olan hassasiyetinin duyumsama derinli?ini ve bunu ayyrt eden idrakinin penceresini ?u kural çerçevesinde bir nizama koyabiliriz: Güçlü duygulary ahrete, zayyf duygulary dünyaya harcamak. Böylece dünya ve ahret hasenesi birle?tirilip iki cihanyn mutlulu?u kazanylabilir.
Bu tarz ve tavyrla hissiyat hayra ve haseneye “kanalize” edilir ve verimli olarak kullanylabilir.
Örne?in istikbal endi?esi herkeste var. Kimse kolunu kesemedi?i gibi bu duygusunu kesip atamaz. Öyle ise onu. güzel bir ?ekilde kullanmak gerekir. Bunun da en maslahatly ve faydaly yolu dünyevi istikbalinden daha güçlü bir ?ekilde uhrevi gelece?ini dü?ünmek gerekmektedir. Bu suretle hem dünyevi gelece?imizi hem ahret istikbalimizi temin edebiliriz. Bu ölçek sevgi, saygy, onur, çykar ve yarar gibi tüm duygu ve yöneli?lere uygulanabilir. O zaman Islam’yn saadeti dareyni temin eden terbiye ve idaresi ortaya çykar.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
YAHOO YÇYN DYZYN UYARISI
Yletinin ?ema ve tablolaryny, haber gurubunun menüsünde
“files” ady altyna eklenmi? dizinler / klasörler içinde bulacaksynyz.
Kolaylyk sa?lamak üzere iletinin ba?ly?y ile dizin veya dosyasynyn ady
arasynda ba?lanty kurulmu?tur.
GMAYL YÇYH EK UYARISI
Yazylarym hem YAHOO öbekleri hem GMAYL siteleri için hazyrlanmaktadyr.
Yukarydaki dizin uyarysy yahoo gourups içindir. Google, da ise yazynyn altyndaki
“Ekler” de ?emalarym bulunmaktadyr.
(*)
Konu?tu?umuz kural.. söyledi?imiz genel çerçeve.. ilim kurallaryn genel çerçevesini ortaya çykaryr fakat ya?amyn kendisi kural kadar istisnayy da içerir. Her zaman standartlary a?an patentler olmu?tur. Sadece rahat ve mutlu olmayy seçen insanlar ile bunun tersine sadece zahmet ve kutlulu?u seçen insanlar arasynda orta yönü ve do?ru yolu seçen müstesna ki?iler ve mükemmel bireyler bulunur.
Örne?in bir kysym mükemmel insanlar ve milyonlary etkileyen önderler ve özellikle dini liderler evlenmedikleri, me?ru ihtiyaçlaryny kar?ylamadyklary ve masum mutluluklaryny istemedikleri halde insanlara maneviyatta önder ve örnek olabilmi?lerdir. Onlary bu “yetkin” konumlaryny yukarydaki kuraldan tenzih ve müstesna ederim.
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com
http://www.osmanziya.com/ - www.osmanziya.com
http://www.mustafabugucam.com.tr/ - www.mustafabugucam.com.tr
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
------------- BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
|