Soner GÜNDÜZÖZ
“KUTSAL DİL”İN YIKIMI
İslam Düşüncesinde Anlam Problemi
Yeni Yayın:
Lafız mı manaya tabidir, mana mı lafza? Yoksa lafızla mana bir madalyonun iki yüzü gibi midir? Soner Gündüzöz bu kitapta, geleneksel Arap dilbilimi ile Aristo’nun mantık teorileri arasında bu gibi sorulara yanıt arıyor.
Bu bağlamda İbn-i Sînâ, İbnü’s-Serrâc, Sîbeveyh, Abdülkâhir el-Cürcânî, Ebû Hâşim el-Cübbâî ve Kâdî Abdülcebbâr gibi âlimler ve bunların ortaya koyduğu dil teorileri ve Batı’nın rasyonel mantık teorilerinin dilbilimsel alandaki karşılaşma ve çatışmalarına işaret ediyor. Mustafa ALTUN
Kitap hakkında face de yazdım:
Dini mit haline getirdiler şimdi de dili mit haline getirmeye çalışıyorlar.. ancak LOGOS’un söylenceden söyleme giden yollarını göremedikleri gibi kendi EGOS’larının oyun ve eğlencelerini gözden kaçırıyorlar.
Neden mi ? Şimdi burada yazarın başlık olarak kullandığı yuvarlak sözlerine ( “kutsal dil”in yıkımı gibi) karşı benim onların kullandığım dil ve din.. mit ile logos.. söylence ve söylem.. oyun ve eğlenci gibi YUVARLAK sözleri kullanıyorlar.
Ayrıntıya ve kılcala inemiyorsak ya da ana hatları gözden kaçıyorsak iki uçta hem bilinen gerçeğini hem bilen doğrusunu gözden kaçırırız.
Bu kadar büyük bir sorunu da koydukları iki parantezle işi çözdüklerini sanıyorlar. Soruna “İslam Düşüncesinde Anlam Problemi” diyerek haletliklerini düşünüyorlar.
Burada sadece ünlü "İlm-i usul-ü dinde yerleşmiş bir kural bulunur: Akıl ve nakil çatışırsa AKIL esas tutulur, nakil tevil olunur. Lâkin akıl âkil olsa gerektir." prensibini hatırlatmak isterim. Bu prensip işletilmediğinden bin yıldır içtihat kapısının kapatıldığını ve bu yüzden bilimin durduğunu ve hukukun donduğunu söylemeden de edemeyeceğim. Suçu da İmamı Gazeli'ye yükleyerek kurtulamayacağımızı de belirtmeliyim.
Kitabı okumadım.. sadece adını bakarak içeriğini TAHMİN ediyor. Elbette tahmin tahmilden düşük bir temkindir. Söylenen emare teşkil etmediği gibi alamet dahi sayılmaz. İşaret metinler ve manalarda gerçekli delalet olaylar ve olgulara yürürlü ikincil bilgilerimizdir.
Etiketi olan bir arkadaşım kitabını okudum ve inceledim ve düşüncelerimi face de yazdım.. yanıt bile alamadım.. bu ikinci kitab için ayni işi yapmayı ve vaktimi harcamaya değer görmüyorum. İnsanlar bilgi peşinde değiller ve etiketleri düşürmek istemiyorlar.
Sonuçta bilgi samimi olduğunda değer ciddi bulunduğunda yeni bilgi ve değerlere yol açabiliyor.
Saygılarımla
Osmanziya 06.04.2024 üçkuyular İzmirOsmanziya
Lafız ve ma'na ile madde ve mânâ arasında farkı ancak yeni gördüm.. kırk yıldır maneviyat ve dil ve din ile uğraştığım halde.. kim bilir başka hangi inceliklerin farkında değiliz. Ancak yüzeysel bakanlar hep yitirmiştir.. bir de üstelik kesin kesin konuşanlar.
Dinnur YAŞAR
“Usulü mukarreredendir ki akıl ve nakil tearuz ettikte akıl asıl itibar olunur nakil tevil olunur. Akıl da akil olsa gerektir.” İmamı Nursi MUHAKEMAT.
06.04.2024 osmaniya
|