HASTALIK
MARAZ dizini içindeki ?emalar
http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20110409_235224_MARAZ.rar - uploads/20110409_235224_MARAZ.rar
Saygyde?er Aytug, hastalyk hakkyndaki yazy ve ?emanyzyn resminin zihnime naksetti?i mana ?u; din bir tebabettir ve peygamber ise maddi ve manevi hastalyklary hem te?his hem tedavi edici külli bir tabib… Evet çizdi?iniz tablo do?rudur.. Alemlere rahmet olarak gönderilen AHMED’in ana fonsiyonu budur. Fakat bu asyrda hastalyk deyince daha çok maddi hastalyklar nazara gelmektedir.. Ymamy Nursi (R.A) dedi?i gibi iç dy?a, dy? içe bir çevrilsek Eyyüb Aleyhisselam’dan daha ziyade hastalykly ve yaraly görülece?iz.. ki bu bizim geçiçi hayatymyzy de?il ebedi hayatymyzy tehdid ediyor. Siz de zaten maddi ve manevi hastalyklary bütün olarak görüp resmettiniz.
A?a?ydaki ?ema ve dizi içindeki tablolar de?i?ik açylardan çekilmi? hastalyk resimlerini gösterir.. Hastalyk te?his ve tedavi a?amalary olan bir süreçtir. Din ise te?his ve tedaviden ibaret bildi?imiz hekimlikten ba?ka bu gün koruyucu hekimlik denilen sorun do?madan önceki önlemleri içeren teklif ve kurallar paketidir. Sadece hastalyk de?il sa?lyk durumunu dahi ?umulüne alan bedenin dengesi ve ruhun uyumu ile ilgili emir ve yasaklary, helal ve haramlary içerir. Kysaca din hastalyk dahil pek çok sorunlara çözüm sunar.
Ancak hastaly?y (aryza do?uran marazy) maddi ve manevi boyutlaryyla onu bir problem de?il insanyn mahiyetini ili?kin bir PROBLEMATYK olarak dahi görebiliriz. Bu durumda yapysal sakatlyk veya fonksiyonel hastalyktan ibaret olan MARAZ, dört mes’ailden birini te?kil eder. Yoksulluk, hastalyk, ya?lylyk ve ölüm insanyn NAKS mahiyetine ili?kin dört sorunsaldyr. Bunlardan biri olan hastalyk di?erleriyle birlikte insan için dünyevi ve maddi bir MUSYBET’tir. Musibet ise hem insanyn imtihany hem müsabakasy i?ine yarayan, insany harekete geçiren, insany tahrik eden bir bir hadisedir. Ynsanyn içinde saikler oldu?u gibi dy?ynda da harekete geçiren müteharrikler var. Ymamy Nursi (R.A) dedi?i gibi insan bu sayede bir ?ükür ve sabyr makinesy gibi olur ve ürün ve hasylaty ile insanyn manevi dünyasyny ve cennetini in?a eder. Y?te bu noktadan hastalyk onun hayat sermayesini ve zaman fabrikasyny i?leten önemli bir kazanç kapysydyr.
Bu noktadan bakylynca insan ne kadar dikkat ederse etsin bir kaza sonucu (istatistik olarak) ya da bir kaderi halinde (genetik) olarak bir hastalyk ve sakatlykla kar?y kar?yya gelebilir. Hatta onun YNAYET ba?yny ye?ertmek ve SABIR da?yny yükseltmek için, me?hur ayet, insanyn naks-y enfüs olan hastaly?a düçar olabilece?ini haber veriyor. Ynsanlar içinde musibete en ziyada maruz kalan ba?ta peygamberler olmak üzere derecesine göre di?er Salih Ynsanlar oldu?u haber veriliyor. Sahabelerin hasta olmayynca Rabbim beni unuttu diye ?ikayet ettikleri biliniyor. Ancak bütün bunlara ra?men hastalyk taleb edilen do?rudan bir hayyr de?il geldi?inde, sabyr için ?ükür edildi?inde, dolayly olarak hayra dönü?en bir musibettir. Bu nedenle do?rudan hayra daha çok ko?mak ve daha fazla çaly?mak için elimizden geldi?i kadar, helal ve haramlary gözeterek emir ve yasaklaryna uyarak, syhhat ve afiyetle ya?amak asyl olandyr.
Tabloda üst tarafta maddi hastalyklardan, dy? mikrobik etkenli yykymlar veya iç hormonal i?lev bozukluklar olarak, SOL tarafta topladym. Hastalyk denilince anla?ylan budur. SA? tarafta da genetik (soya çekimli) veya istatistik (kazalar) olarak ayyrdym. Bu genellikle sakatlyktyr.
Üst tarafta olanlary maddi ve beni hastalyklar olarak betimledim. Altta duranlara gelince (manevi ve ruhi) bunlar, hyrs ve hased gibi, genel olarak hastalyk olarak bilinmez. Ancak bunlaryn sonuçlaryyla ortaya çykan ysraf ve zülum ya da kibir ve riya gibi hukuki noksanlyk ve ahlaki ZAAF oldu?undan bunlarda manevi hastalyktyr. Bu kusurlar çe?itli ?ekilde tasvir edilebilir fakat bunlaryn kökünün Kur’an son iki ayetinde i?aret edilen dört dü?me olarak resmettim.Heva, hyrs, hased ve heves. Bunlara ili?kin çe?itli açyklamalarym vardyr. Bunlary insanda maddi ve manevi ilerleme ve gerilemeye neden olan KALDIRILAMAZ ukdeler olarak görürüm. Yani bu dü?ümlere mukabil olan haya, hilm, takva ve hikmet gayretleri ile insanyn manevi geli?mesi temellenir.
Bu iletinin dizinindeki tablolary incelerseniz burada söz konusu edilmeyen ba?ka ili?ikileri ve incelikleri de görebilirsiniz.
Hasyly, hastalyk olarak ifade etti?imiz durumlary, maraz ve ?ifa, dai ve deva, hastalyk (aryza) ve sakatlyk (a’rac) , musibet ve mesail, naks ve ihtiyaç terimleriyle ibare etti?imiz kavramlary yöntembilimsel bir analizle inceleyip irdeliyerek ortaya ortak bir sentez çykarabiliriz. Ancak bu sizlerin katky, tarty?ma ve ele?tirileriyle olu?abilecek bir sonuçtur.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/ - http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim - http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com
http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com

|