Slm.
?emanyn çözümü
E?itim, kendimizi, çevremizi ve hayaty tanymak ve kar?yla?ylan sorunlary çözmek, sorulara cevap vermek adyna insanyn aklen ve kalben geli?tirilmesi faaliyetidir. Bir di?er ifadeyle e?itim; ara?tyran, çözen, bilen ve bildi?ini ö?retmek isteyenlerle yani ö?retmenler-hocalar ile okul ortamynda ö?renmek isteyenler ve ö?rendiklerini uygulamaya çaly?anlar yani ö?renciler-talebeler arasynda olu?an bir ileti?im ve etkile?im faaliyetidir. E?itimin en temel amacy iyi insan yeti?tirilmesidir. ?üphesiz yeterli teknik donanymy haiz e?itim ortamyny ancak okullarda görmek mümkündür. Yeterli teknik donanymy haiz olmasalar da aileler, cemaatler de iyi insan yeti?mesinde önemli derecede etkili kurumlardyr. Okul ortamy denince de pek tabii akla ö?retmen-hoca, ö?renci-talebe gelmektedir.
E?itimde etkin taraf; ara?tyran, çözen, bilen Ylhama-sezgiye açyk olan, dü?ünen-fikir üreten, ayet ve hadisle do?rudan hem hal olan, hikmeti haiz hükümler veya bilimsel teori ve teoremler ortaya koyan taraf, elbette ö?reten- uygulatan-talim ettiren taraftyr. Bu nedenle e?itimin en temel ?arty söz konusu özellikleri haiz ö?retenlerin-ö?reticilerin olmasydyr. ?üphesiz talip olanlaryn da ara?tyrycy, üretgen olmalary, ilim, din ve fen-felsefe ve sanat cihetiyle kendilerini geli?tirmeleri gerekir. Faydaly bilgi ve beceri kazanylmasy e?itimin temel amacy olmalydyr. Bu amaca yönelik bir faaliyet olmadykça, e?itimin bir anlamy yoktur.
Kysacasy e?itimin dini-ilmi ve fenni-felsefi olarak iki boyutlu bir faaliyet olmasy halinde ancak maksad ula?ylabilir. Bu demek de?ildir ki, din ve ilim, fen ve felsefe bir birinden kopuk, ayry ayry ele alynsyn… Aksine hep birlikte ve iç içe ele alynmalydyr. Böylesi bir faaliyetle yani faydaly-do?ru-hikmeti haiz bilgilerle programlanmy? müfredatla ancak zihinler açylyr, akyl-zeka parlar. vicdan-kalp nurlanyr. Bu istikamette yapylan e?itim faaliyeti sonucunda tabii ki güzel ahlaky ve iyi davrany?lary haiz becerikli, displinli, çaly?kan-üretgen medeni seviyesi yüksek bir toplum ve adaletli bir devlet i?leyi?i olu?ur.
?emada görülece?i merkeze e?itimin hedefi olan insany koyaryz. Yatay koordinat ekseninin sa? üst tarafynda talim yaptyran ö?retmen ile onu temsil eden kitaby somut kavramlar olarak yerle?tiririz. Yatay koordinat ekseninin sa? tarafyna yani merkezin sa? tarafyna temel bilgi kaynaklary olarak ilimi ve dini yerle?tiririz. Merkez sol tarafa da ilmin ve dinin açylymy olarak fen-teknoloji ve felsefeyi yerle?tiririz. Ayny ?ekilde dikey koordinat ekseninin üst tarafyna somut olan okul ve teknik donanym kavramlaryny yerle?tiririz. Alt tarafyna da soyut olan müfredat ve metot kavramlaryny yerle?tiririz. Yatay koordinat ekseninin alt sa? ve sol taraflaryna soyut olan ara?tyrma ve aly?tyrma, faydaly bilgi ve beceri kavramlaryny yerle?tiririz. Böylece’ e?itim’ temel kavramynyn yöntem bilim metoduna göre tanymyny yapmy? oluruz.
Saygy ve sevgilerimle
------------- ahmet
|