| 
   
  
UÇURTMA NASIL YAPILIR 
  
Kavramlaryn fehm-i havada   yakalanmasy için 
  
  
EMYR  ÜZERYNE 
  
EMYR dizini içindeki dosyalar 
 http://www.yontembilim.com/forum/uploads/20110615_185136_EMIR00.rar - uploads/20110615_185136_EMIR00.rar   
  
DÜZELTYLMY?: 
  
Duyulabilir ve dü?ünülebilir dünya  
ile sevilebilir ve istenebilir DÜNYA 
iki ayry dünya gibi görünse de bir birine ba?yny koparmayan iki alandyr.  
Çünkü uyarana ba?ly  görsel ve i?itsel duyulabilir dünyanyn pek çok nesneleri sevilebilir oldu?u gibi  duyurana ba?ly  anla?ylyr ve  inanylyr  istenilebilir dünyanyn pek çok nesneleri de dü?ünülebilir. 
  
Ba?ka bir anlatymla y?yk nesneleri aydynlatty?y gibi gerçekleri ise  insanlar insanlara anlatyr. Göstergeleri çevirme ve görüngüleri evirme yolunda  betimleme, indirgeme, açyklama ve yorumlama ile yapylan aydynlatma sevilebilir, dü?ünülebilir ve istenilebilir dünyaya ili?kin bir y?yklandyrmadyr.  
  
Kapaly kapylary açma ile yapylan aydynlatma ile lambalary yakma ile karanlyk odalara yapylan y?yklandyrma arasyndaki farky anladyktan sonra bu olayyn BENZETYMYNDEN yola çykarak “gerçekleri”n aydynlatmasy  anlatylyrken kar?yla?ylan zorlama ço?u insany bu gibi ince konulary konu?maktan uzakla?tyryr.  
  
E?er aydynlanaca?yna zihin kararyyorsa konudan ya da anlatymdan uzak-la?mak aslandan yrak-la?mak kadar i?e yarar. Bizde öyle yapaca?yz.. söz  dizimi’nin IRAKLA?TIRMA’sy ile anlam-bilim’in UZAKLA?TIRMA’sy göz önüne alarak,  konumuza dönelim… nitekim öyle yaptyk bu yazyda söz dizim ve anlam bilime ili?kin dü?üklükleri ve yanly?lyklary düzeltmeye çaly?tyk.   
  
?imdi kuramymyzda bu duymaya, dü?ünmeye, sevmeye ve istemeye ili?kin  dünyalar ?öyle dizilirler: 
  
Duyulabilir Dünya. 
Dü?ünülebilir Dünya. 
Sevilebilir Dünya 
Ystenilebilir Dünya. 
  
  
Biz duyulabilir ve dü?ünülebilir dünyanyn alanyna  BYLGY (ilm)  dedi?imiz gibi ikinci sevilebilir ve istenebilir dünyanyn alanyna dahi  BUYRUK (emr) dedik.. do?ru mu yaptyk yanly? my yaptyk bu konuda yargylama yapmak isterseniz burada sözü edilen on kavramy zihninizde tasavvur etmeniz kolay olmayacaktyr. Evet bu zorluk klasik dü?ünme ve dillendirme yöntemine göre,  syradan anlam sürücüsüne ve bildik anlatym aygytyna  göredir. Fakat yöntembilimsel analizin anlam sürücüsüne ba? vurup görsel diyagram ve tablolary kullandy?ynyzda analitik düzlemin metodik kullanymy size kolaylyk sa?layacaktyr. 
  
?imdi biz bu yazyda emir / buyruk üzerine yapty?ymyz bir dizi tablonun nasyl olu?turuldu?unu anlatmak üzere bir benzetmeden yola çyka?yz.. terimlerin SÜS’leri ka?ytlarda yazyly oldu?u gibi SES’leri de havada yazylyrlar. Biz ?u SÖZCÜKLERY ta?yyan sesleri  yakalayan telefonlarymyzla  bu sesleri i?itiyor ve “söz”lerin anlatymyndan onun içerdi?i  “sözcük”leri anlyyoruz..  
  
Sözcüklerin terim sesleri havada yazyldy?y gibi bu sözcüklerin imge ve kavram nesneleri de FEHM’imizde yazylyrlar. Mefhum / kavram bir zihin nesnesidir. Sanki FEHYM yakalayan, kavrayan ve ba?layan bir dil el’i ve dü?ünce bel’idir. Anlam sürücümüz bu sözcükleri terim ve kavramlaryyla birlikte anlatym aygytyna göndermeden önce,   tasavvur, taakkul ve  tefekkür etmek için fehim gergefinde  ve ifham kanaviçesinde  i?ler ve bir diya?ram, bir tablo ortaya çykaryr. Yani kavramlary birbirine ba?layyp bir a? ortaya çykaryr.. ?imdi bu i?leri,  iyi  dileklerimi veremedi?im  için güzel isteklerini alamady?ym,  nöronlara BA?LIYORLAR. Sonuçta ortada bir ba?lama i?i var..  onlaryn i?i beyin ve nöronlarla benim i?im zihin ve ba?lamlarla.. sonuçta hepimiz bi ?iyi  bi ?eye ba?lyyoruz. Onlar  bu i?leri saydyklary, ölçtükleri ve biçtikleri için “gerçek” oldu?unu ileri sürüyorlar benim ise böyle bir savym yok. Amma benim de bir sayym, ölçüm ve biçim aygytym var ama bu ?imdilik, aly?ylan ve kullanylan matematik gibi  tanynmy?, yayylmy? ve  yerle?mi?  de?il.. Her ne ise biz i?imize bakalym. 
  
?imdi  BENZETYM ve te?bihimize  dönelim..   fehmi HAVAYA benzetip onun içerisine bir UÇURTMA yolluyorum. Ta ki o uçurtma ile fehm-i havada uçu?an kavramlary yakalayayym ve bu tutu?umu size örneklerle göstereyim:  
  
Uçurma nasyl yapylyr ? Ya?am boyunca doyasyya balyk tutamadym.. doyasyya uçurtma uçuramadym.. berbat bir çocukluk geçirmedimse de dolu dolu çocuklu?umu ve gençli?imi ya?amadym ve bu yüzden hala çocuk kaldym.. büyüyemedim.. ?imdi anlataca?ym “uçurtma”  yapma tekni?i ile kavramlary yakalyyorum. Uç.. bu sesin ve kökün fehme ça?ry?tyrdy?y anlam ve ba?lamlardan uz’un uz’un söz etmek istemem us’ul us’ul dillendirece?im.. UZ / vicdan ve kalb dimik.. US / nühâ ve akyl demek.. uç ise hem kalbe hem akla ba?lan bir ipin ucudur.. bu YP UÇ’u e?er p.un eline geçmi?se ne yapaca?ynyzy bilemezsiniz… vicdan’ynyz insafy ve nühâ’nyzyn mizany rehber olmazsa hidayeti acyk zor bulursunuz. Vicdan ve nühâ’yy birbirinden ayyrt edersiniz ve fakat dile getiremeyebilirsiniz.. fakat bu KONU’larla ilgilendikçe bilgileneceksiniz. 
  
Efendim  malumunuz uçurtma yapmak için YKY TANE ÇITA’ya ihtiyacynyz vardyr. Bu çytalar ne kadar hafif olursa o kadar iyidir.  Bazylary bunu tahtadan yapar bazylary kamy?tan yapar. Bizim çytamyz ise kamy?tan daha ince, daha narin ve daha saydamdyr. Ama sonuçta o da bir ÇYZGY’dir. Bu iki çytaya nasyl bir araya getirirsiniz.. ya (+)  biçiminde ya da  (x) ya da bu arty ve çarpynyn her ikisini birlikte kullanarak ( * ) ?eklinde.. Sonra bu çizgilerin olu?turdu?u alany yani ANALYTYK DÜZLEMY yöntembilimsel analizle MANTIKSAL olarak kullanmak dili ö?renmek kadar zor ve matemati?i kullanmak kadar karma?yk de?ildir. 
  
+, x  çizgileri ve bu çizgilerin olu?turdu?u  alanlary kullanarak  terim ve kavramlarla resimler olu?turmak; yani ba?lamlar ve  anlamlar kurmak, tanymlar ve tümceler dillendirmek;  ileti ve bildirimleri dile  getirmek ya boynundaki ipi tutarak deveye hendek atlatmaktan zor ya da havada uçurtma uçurtmaktan kolay olacaktyr.  
  
Y?te size engel ya da kapy olacak resim: 
  
  
Ç-AL-I? 
  
  
YARAR-LA-N      KUL-LAN       Ö?-RE-N 
  
  
AL-I? 
  
G ile R bize ne diyor : GYR 
  
Girersen görürsün… 
  
  
Çaly? ve aly? bize ne diyor : AL 
  
Alyrsan verirsin… 
  
  
Girmiyorsan ve almyyorsan ben sana ne verebilirim ve sen ne görebilirsin ? 
  
Tüm i?lerimiz; ko?ullanma, kurallanma, ö?renme, çaly?ma ve aly?ma kysaca KISITLANMIDIR. Aly?ty?ymyz kölelik verilen krallyktan de?ersiz daha olsa biz ço?u zaman köleli?in kysytlanmasyny tercih ederiz. Kimi fizik kimi fikir ba?lysy.. kimi psik kimi fiil ba?ymlysydyr. Ö?renme ile yenilenme ise özgürlü?ün KULLANILMASI.. yeter ki yeni bir kysytlamaya dönü?mesin..  çünkü kullanma yeni bir köleli?in ba?langycydyr… 
  
 Bu i? bu kadar yalyn ve sadedir. 
  
Bana bu i?i nasyl yapyyorsun diye yalyn bir ?ekilde soruyorlar ve sonra yine sade bir ?ekilde bu ne i?i yaryyor diye sorguluyorlar. Benim her ikisine de yanytlarym var.. bunlary burada yineleyecek de?ilim fakat  NASIL YAPIYORSUN ? sorusunun yanytyny almak istiyorsanyz bu yazynyn ba?yna dönün anlattyklarymy bir daha okuyun.. çünkü yalyn ve sade bir ?eyi ö?renmek karma?yk ve kary?yk bir i?i ö?renmekten daha zordur! Çünkü o karma?yk ?eyi zaten çoktaaan ÇALI?MI? ö?renmi?, ALI?MI? kullanmy? ve SONUÇLARINDAN VE MEYVELERYNDEN de bol bol  yararlanmy?synyzdyr… Ancak önemli olan yeni, yalyn ve sade bir i?i ilk ba?tan ö?renmek, kullanmak ve yararlanmaktyr. Hasyly hepimiz aly?ylmy? uzun yolun ö?renilmemi? kysa yoldan uzun oldu?u gerçe?inin mahkumu,  mecburu ve memuruyuz. 
  
Emir deyince demir aklynyza gelebilir.. çünkü emir demiri deler deyimini biliyorsunuzdur.. emir deyince benim bu çaly?mada dikkatimi çeken MYR kökü ve  sözcü?ü aklyma geldi.. miri maly yani devlet maly deyimiyle ba?ladym. Emir.. emr.. mir.. ve buyruk. ?imdi kullanaca?ym dört ?emanyn adlary bunlar.  
  
Bu ?emalarda çytalary önce + ?eklinde sonra x biçiminde sonra (*) figyyr’ynda  (Yngilizce’de figure’dan ba?ka terimlerde var fakat Türkçe’deki  kullanymyna bakarak bunu seçtim) kullandym. 
  
Bu çytalaryn ve çizgilerin olu?turdu?u alanlary i?leyerek versiyon versiyon ilerleyen tablolarymy olu?turdum. 
  
?imdi syrasyyla bunlary buraya bindireyim: 
  
Ylk tablo EMR tablosudur. 
  
emr   
   
Bu tablo (+) ?eklindedir. MAVY  kutular yatay ve dikey hatlar olarak kullanmy?tyr. Her kutu bir noktadyr.  Kutular yana noktalar yan yana ya da alt alta dizilerek çizgiler yani çytalar olu?turulur ve bunlar birle?tirilerek yüzeyler yani alanlar meydana getirilir. Yani noktalardan DO?RULAR, do?rulardan DÜZLEMLER in?a edildi. Böylece ALANLAR olu?turuldu.  
  
?imdi mavi kutularyn içini okuyun..   
Niyaz ve niyet… ikmal ve itmam..   hayyr ve hüsn.. kasr ve naks..   
?imde de ?öyle okuyun 
  
Yatay olarak: 
niyaz-y hayr, hüsnü niyet..  
  
Dikey olarak: 
naks-y itmam..  
kasr-y ikmal..  
  
TAMLAMA denilen terkibler  var burada.. tamlamalar tümce parçalarydyr.. tümcelerde sözcükler kullanyldy?y gibi iki sözcükten olu?mu? tamlamalar, deyimler, ikilemeler de kullanylyr. Tamlamalar bir  tümce gibi tam ve yetkin olmasa da yine de “anlam” veren ba?lamlardyr.. tüm de?il yarym dahi kalsa bize bilgi y?y?y sunarlar.  Zaten tek ba?yna olan bir terim, bir kavram, bir ad yoktur. Her bir terim, her bir ad, her bir kavram ya E?YYLE ya da KAR?ITIYLA gizli bir tamlama hatta tümce bile  olu?turur. Siyah varsa beyazy da vardyr.. sycak varsa so?uk dahi vardyr.. bir nesneyi / sey’i;  ister gerçek nesne olsun ister bilgi nesnesi olsun.. ister imge olsun ister kavram olsun.. ancak ve ancak  niddi / BENZERE  veya   zyddy  / KAR?ITI ile biliriz. 
  
BU BYR BYLGY YASASIDIR. 
  
Ayet bir her ?eyi çift yarattyk der. Üstad Ymamy Nursi yerle?mi? bir  kuraldyr ki der.. bilmek kar?ytlykladyr.. i?te bizde çift noktalary.. çift çizgileri kullanyyoruz. Bu ÇYFT noktalar ve ?EF’çizgilerle yapylan TASARIMLARIN ortaya çykardy?y biçimlerin harici GERÇEK oldu?u savyny ileri sürmeden, önermelerini ve onamalarymy, sizin ele?tiri ve tarty?ma dünyanyza sunuyorum. Bilirim ki evdeki hesap çar?yya uymaz, suretler ?ekil olamaz ve  hayaller hakikat de?ildir. Sizi kendi yapty?ym tasarymym içine girmem nerede kaldy?y size kullandy?ym uçurtmam içine haps edeyim. Tamlamayy olu?turan kelimelerin anlamlaryny bilmeyebilirsiniz. Sözlü?e bakyp anlamlaryny ö?renseniz bile tamlama yeterince açylmayabilir..  deneyelim: 
  
iyilik niyazy ve güzel niyet.. (dilimiz hüsn-ü niyeti YYY niyet diye çevirir) 
  
naks-y itmam ( eksikli?in tamamlanmasy.. ) 
kasr-y ikmal  (yetersizli?in yetkinle?tirilmesi..)  
  
Bu tamlamalar Türkçeye çevrilse bile sizin için tam üstünde saksa?an vur beline kazmayy gibi anlamsyz olabilir ama benim için suyun içindeki balyk gibi açyk ve seçiktir. Ancak burada derdimiz içerik ve bilgi ö?renme ve ö?retme  de?il ?emayy olu?turma biçimini ve yöntemini ö?retmek ve ö?renmektir. 
  
?imdi (+) çatmasyny kurduktan sonra bu çatmanyn olu?turdu?u alanlara sözcük (terim+kavram)’lary yerle?tirerek (x) ?eklini elde etti?imiz MYR tablosunu yapy?tyryyorum. 
  
Ykinci tablo MYR tablosudur 
  
mir 
   
Burada kyrmyzy yumurtalarla ba?lamalar yapylmy? ki buna dilde BA?LAM ady verilir. Her ba?lam anlam veren bir tümcedir. Emel taleb edilir, arzu rüçhan edelir, gaye ra?bet edilir, maksat hedef edilir.. biçiminde tümceler dü?ünülebilir. Ya da emel ve hedef bir takym, rüçhan ve ra?bet ba?ka bir takym, arzu ve taleb ba?ka bir takym, maksat ve gaye ba?ka bir takym. Yani bunlar türlü türlü emirler, istekler, dilekler, özlemleri dile getirir ki bunlaryn hepsini BUYRUK ba?ly?y altynda topluyorum.  
  
?imdi bu (+) ve (x) ?eklini ikisini birden yani (+) ARTI  aralar ile (x) ÇARPI alanlary birlikte gösteriyorum. 
  
 
Üçüncü tablo BUYRUK tablosudur. 
  
Buyruk   
  
  
?imdi bu (+) ve (x) ?eklini ikisini birden yani (+) ARTI  aralar ile (x) ÇARPI alanlary birlikte gösteriyorum. EMYR ba?lykly ?emada buyru?un kurulu? ve i?leyi?i  arty ve çarpy çizgileriyle  yani  MAVY kutular  ve KIRMIZI yumurtalarla  gösterilmeye çaly?ylmy?.. çaly?ylmy? ama bu sizin için aly?ylmy? bir i? olmady?yndan oldukça kafa kary?tyrycy bir karalamadyr.  
  
Bu karalama gerçekten çizgilerle yapylsaydy olumsuz etkisi biraz daha az olurdu ama terim de?i?kenleri ile kavram de?erleri içeren karma?yk sözcüklerle yapyldy?y için çok daha karma?yk halde görünecektir. Amma görmenin bir  tür örme oldu?unu bildi?iniz ve bu tablolaryn nasyl örüldü?ünü ö?rendi?inizde bu  karma?a yava? yava? kalkacak bazy arkada?larym gibi sizlerde ?ema ve tablo yapar hale geleceksiniz. Tablolardaki gösterimler için benimle tarty?acaksynyz. Nerde o günler… o günlere geldi?inizde buraya kadar anlatylan yalyn tablolary de?il ?imdi bindirece?im BUYRUK tablosunu bir bakmada örecek ve göreceksiniz.  
  
  
Bu tabloyu örünceye kadar tam on üç versiyon geçirdik.. bu arada bazy terimler yeni yerlere yerle?tirildi bazy terimler eklendi bazy terimler çykaryldy bütün bu de?i?imleri versiyonlary izleyerek görebilirsiniz. Bunlary izlemek,  ?emalara çaly?yp aly?mady?ynyzdan ya da aly?yp çaly?mady?ynyzdan,  sizlere gereksiz gelebilir  ya da zor görünebilir. Ancak unutulmamalydyr ki Almadan vermek Allah’a mahsustur. Umulur ki bu tablolary izlerken görece?iniz ba?lamlardaki ba?lantylaryn verdi?i y?yklar, aydynlyklar, gerçekler açyk ve seçik bilgi edinme merakynyzy harekete geçirebilir. Böylece vaktinizi alsa bile verilecek aydynly?yn hatyry karanlyk bölgeye girme cesaseti ve cesareti do?uracaktyr.    
  
Zaten bizim meramymyz dahi bu.. aaa bakyn bu ?emada kullanmady?ym bir buyruk daha çykty.. bir yazyda nesneleri mektuba kimseleri de “meraya” ya (aynalara) benzetmi?tim. Merak ve a?k dolu bir ayna olan ?uurun meramy ne ola ki ? 
  
Kendi mi görmek yoksa ba?kasyny my göstermek ? 
  
Yoksa  hem o hem o mu ? 
  
Var ise ne o ne o mu ? 
  
Kim O ? 
  
Ahiretiniz ve akibetiniz iyi ve güzel olsun. 
  
Sa?lycakla kalyn. 
  
OSMANZYYA  
    
  
Bu tabloyu örünceye kadar tam on üç versiyon geçirdik.. bu arada bazy terimler yeni yerlere yerle?tirildi bazy terimler eklendi bazy terimler çykaryldy bütün bu de?i?imleri versiyonlary izleyerek görebilirsiniz. Bunlary izlemek ?emalara çaly?yp aly?mady?ynyzdan sizlere gereksiz gelebilir ve zor görünebilir. Ancak umulur ki bu tablolary izlerken görece?iniz ba?lamlardaki ba?lantylaryn verdi?i y?yklar, aydynlyklar, gerçekler açyk ve seçik bilgi edinme merakynyzy harekete geçirebilir.  
  
Zaten bizim meramymyz bu.. aaa bakyn bu ?emada kullanmady?ym bir buyruk daha çykty.. bir yazyda nesneleri mektuba kimseleri de “meraya” ya (aynalara) benzetmi?tim. Merak ve a?k dolu bir ayna olan ?uurun meramy ne ola ki ? 
  
Kendi mi görmek yoksa ba?kasyny my göstermek ? 
  
Yoksa  hem o hem o mu ? 
  
Var ise ne o ne o mu ? 
  
Kim O ? 
  
Ahiretiniz ve akibetiniz iyi ve güzel olsun. 
  
Sa?lycakla kalyn. 
  
OSMANZYYA  
  
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE  
semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim  
için düz yazydan özür dilerim 
  
(*) geometride iki nokta bir çizgi olu?turdu?u gibi  iki çizi de  bir alan olu?turur.. aslynda bir do?ru dy?yndaki bir nokta da bir alan olu?turur.. geometri ilminde bilgim olmady?yndan bu konudaki ayryntyya girmemem ama ?unu iyi biliyorum bir uzam kendi yönlerinden yeni bir yöne yöneldi?inde yeni bir BOYUT ortaya çykaryr ve böylece boyutsuz nokta önce do?ru sonra yüzey sonra hacim sonra zaman UZAY’lary olu?turur. Bu dört boyutlu mekan-zaman süreklisi be? boyutlu ?UUR içindedir.  
  
YLETY?YM: 
  
 mailto:osmanziya@hotmail.com - osmanziya@hotmail.com  
 mailto:osmanziya@yahoo.com - osmanziya@yahoo.com  
  
WEBLERYMYZ: 
 http://www.yontembilim.com/ - www.yontembilim.com  
 http://www.insan-bilim.com/ - www.insan-bilim.com  
 http://www.osmanziya.com/ - www.osmanziya.com  
 http://www.mustafabugucam.com.tr/ - www.mustafabugucam.com.tr  
  
ÖBEKLERYMYZ: 
 http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/ - http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/  
 http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/ - http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/  
 http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/ - http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/  
 http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/ - http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/  
  
  
  
  
   |