EVRYM evrende en verimli bir yol mudur ?
Yakla?yk yirmi yyl önce yazylmy?ty yazylarym.. bundan be? alty yyl önce evrim hakkynda az my yazy yazdym.. osmanziya + evrim diye sörç edin.. belki bulursunuz.. bulamazsanyz webimin giri?inde var. ?imdi size verdi?im link nedeniyle göz attym.. emekleye emekleye ilerledi?im yazynyn sentaksyndan semanti?ine kadar belli oluyor.. Aslynda insanbilim ba?ly?ynyn tümü evrime ili?kindir.
Ancak evrim sözcü?ünü içeren ba?ly?yny okudu?unuzda sanyrym su sonuçla kar?ylacaksynyz: Yaratyly? ve Evrim birlikte var. ?unu demek istiyorum türlerin do?umunda yaratyly? var ve fakat yykyly?ynda evrim görüyoruz.. Yaratan ve Yykan da O.. do?duran ve öldüren de O.. Ancak bizim bu i?i anlayy?ymyz dürbünün objektif ve okülerinden bakmak gibi.. ?u yazymyn ilerleyi?ine bakyn; yaratyly? ve evrim.. sözdizimi ve anlam bilimi.. objektif ve okuler.. daha bu çift çift gider.. makro alemde (rölativite) esas olan determine yasalar, mikro alemde (kuantum) esas olan istatistik yasalar.. bu diyalekti?i anlamak için manty?ynyzyn buna hazyr olmasy lazym.. her ?ey bilim de?il.. bilim ve funun bilgi düzeylerinin ikinci katmany.. günlük bilimin üstündeki bilimsel bilgi var. Bilimsel bilginin üstündeki felsefe seviyesine gelinir. Bu a?amaya gelinmedi?inde bilim adamynyn kibrine dayanyp her ?eyi bilime, ko?ulsuz ve kuralsyz bir ?ekilde, indirgemesi sadece kendisine gündüzü gece yapar.. herkese de?il. ?imdi ?u var: bir ?eyin varly?y için pek çok sebeb gerekir ki felsefe bunlara sebeb (causa) demez amil (faktör) der, akly ba?ynda bilim adamlary da öyle der.. evrime yaratan ya da sebeb diyen bilim adamlary ya cahildir ya da insan olarak dine ihtiyacy olan ve her ?eyi bitiren bir nedene gereksinimi olan bilim adamlarydyr. Ynsanlar, matematik icad edilmeseydi bilim yapamazlardy.. büyük, küçük ve orta ile, üç ölçüt ile bilim yapylmaz.. sayy, oran, hesap ve ölçüm olmadan yani yeni bir bilgi seviyesinin dili olmadan o alan kurulmaz. Ayni ?ey ?imdi felsefe için gerekli.. evet felsefe ve hikmet fünun ve bilimden üstün bir etkinlik ancak henüz dili kurulmady?yndan veya bulunmady?yndan ( bu konuda benim yöntembilimsel analiz dedi?im bir öneri var) edebiyattan fazla bir ?ey de?il.. bilim bu gün sonuçlarynyn (teknoloji) insanlar tarafyndan yararlanylmasyyla saygy gören ve belki bu yüzden dine kary?mak ve onunla yary?mak isteyen bir etkinlik ancak sonuçta ortaya koydu?u yapy ku?kuya dayaly ve synyrly.. synyrly alanda ku?ku yöntemiyle ba?aryly.. ama külli ve fizik ötesi alana çykty?ynda kesin ?eyler söyleyemiyor zaten söyleyemez de. Aracy etkisiz ve yöntemi yetersiz.. Evrime kesin bir inanç olarak bakanlaryn ayny zamanda dine kar?y olmalarynyn nedeni de bu. ?imdi ?una bir bakyn: Bir sonucun yoklu?u için faktörlerinden birisinin olmasy yeterli fakat sonucun varly?y için faktörlerinin hepsinin bulunmasy bile yeterli olmuyor ve bu bizi bilim ötesine ve inanca götürüyor.. evrimde de öyle yykyly?y açyklyyorlar.. fakat yaratyly?y da açykladyklaryny sanyyorlar. Yykyly?yn kanytlaryny ya da fosillerini buluyorlar ama yapyly?a gelince.. sonuç yeterli olmuyor, zorlamalar oluyor. ?imdi onlaryn verdikleri ve örnek dayandyklary kanyt.. UYGARLI?IMIZ kendisinin evrimsel ilerleyi?i.. tekerden mersedese giden yolu açykladyklary gibi amipten insana giden yolu da açyklayaca?yny sanyyorlar. ama bu uygarly?yn kökeni olan insanly?y bakty?ymyza ve YNSANI gördü?ümüzde ilim, irade ve kudret sahibi bir varlyk görüyoruz ve onun cüzi ilim, irade ve kudretinden külli, sonsuz, kuralsyz ve ko?ulsuz ilim irade güce yani YARADAN'a geçiyoruz. Evrimciler uygarly?yn dy?yna bakyyor Yaratyly?cylar insanly?yn içine bakyyor.. Bu sanki dürbünin objektif ve okülerinden bakmak gibi.. bir taraf enfüsi (terkibi vahdet) bakyyor O’na yakla?yyor.. di?er taraf afaki (tahlili kesret) bakyyor O’dan uzakla?yyor.. O dedi?in kim ya da ne ? Senin bilgin nesne ve kimse ile synyrly O ise ne nesne ne de kimse.. ne nesne gibi ko?ullu ve ne de kimse gibi kurally.. Salt, Ko?ulsuz, Kuralsyz, Sonsuz, Ba?syz olan Elçileri vasytasyyla Allah lafz-y celal-y ünvanyny almy?.. esma hüsna haritasyyla herkesi ismi azamyna çekiyor.. Ahsen-i Takvimden çykan do?um ve ölümü Ahsen-i Amele götürüyor ki Ymamy ?aafi Hazretleri buna Sünnet-i Seniyye ismini vermi?.. Habib-i Ekremin (ASM) huluk-u azimini sünnet olarak tanymlamy?.
?imdi bu diyalektik ve mantyk bir gerçek olarak zihninizi örter, bende oldu?u gibi.. ikisi arasynda kysylyr kalyrsynyz.. ama siz "insan"yz bu duvary yykar ve içinden fyrlar.. inanmyyorum arkada? diyebilirsiniz.. dersiniz.. çünkü size bu yeti ve yetki verilmi?.. ama bu sizin arayy?ynyzy durdurmaz çünkü siz "insan"synyz.. kafanyza yatmayan ?eyin ardyna dü?er yatyryncaya kadar u?ra?yrsynyz. Çünkü yetili ve yetkili oldu?unuz için sorumlu ve yükülüsünüzde.. Çünkü dördüncü bir düzeye yürüyorsunuz: Din. Gere?inde günlük bilgi, gere?inde bilimi, gere?inde felsefeyi dine dönü?türürsünüz.. ama bu sizi tatmin etmez.. Ama bu durumda size bir ögütüm var Wittgenstein'in sözüyle: "Felsefe metafizik ve mantyktyk,temeli mantyktyr" Hasyly rehber ve ayny zamanda bizi sorumlu kylan bir nesnemiz var içinde kimse gizli : Bu AKIL’dyr.
ÖMRÜMCE HEP ADIM ADIM.. BEN hep seni de?il aklymy ARADIM. Aslynda kylly bir hayvan olarak parada, mevkide, ?öhrette, kadynda, erkekte arady?ymyz kyl olmayandyr a-kyl'dir. ?imdilik a-tom ile ile idare edin.. gerisi gelecektir. Evet arkada?lar ?imdi yazdy?ym yazynyn sentaks ve semantik yetkinli?i on be? yyl önce yoktu.. ortada bir evrim ve verim yokmu.. var.. amma önemli olan var olany betimlemek ve saptamak de?il.. önemli ve ayny zamanda de?erli olan onu açyklamak ve yorumlamak.. daha da önemli onu anlamak ve inanmak.. yoksa benim burada yapty?ym mantyksal çözümlemeler ve diyalektik yaslamalar yani LOJYK YNDYRGEMELER size geçici yatak yorgan sa?lar.. onun arkasyndan bi daha istersiniz.. ?eytan doyurur bi daha istersiniz.. i?te ölürken akyl midesiyle dü?ünenlerin imansyz gitmesi bundandyr.. miden dolmady?y gibi aklynda asla doymaz.. Çare.. kalbe dolu yolculuk ve arkasyndan ba?lyyacak ruh seyahati.. AKIL dedim kafanyz kary?ty dimi.. dil böyledir i?te.. dile güven olmaz.. tuzak üstüne tuzak kurar.. bir de avukat ?eytanyn ve felsefeci deccalin eline dü?tün mü yamandyr i?in.. DAR anlamda akyl hafyza ve zekadan ibarettir amma ORTA anlamda olunca nefis ve duyarlykta i?e kary?yr.. duyumlady?ynyzy kavrar ve anlamaya çaly?ty?ynyzda orta ölçekteki akyl çaly?yyordur. GENY? anlamda akyl söz konusu oldukta sol görü olan akyl ve nefisle birlikte sa? duyu olan kalb ve ruh dahi devreye girer ki i?te herkesin gereksinimini hisseti?i bu bütünlü?e akyl arayy?y derim… o zamandan beri bilgi aramayy byraktym bilginin kendisini aradym koca Yunus’un SÖZÜNE uyarak: ilim, ilim bilmektir.. bilmek bilmeyi bilmektir. Evrime en güzel yanyt ise Rahmetli Haluk Nurbâki’nin dedi?i gibi Adem aleyhisselamla BYZZAT tany?maktyr.. çünkü o geçmi?te duruyor.. Ararsan bulursun.. e?er fosili arady?yn gibi onu da arasaydyn bulurdun.. Tarih gelece?e gitmeyi yasaklamy?sa da geçmi? gitmeye hiçbir zaman engel olmamy?tyr.. ve ?unu da unutmayyn ki bu bana oldu?u gibi size de çok y?yk verecektir: Hakikati hikaye etmek kolay olmady?y gibi hikayenin hakikatyny elde etmek zordur. Çünkü ilmimiz ko?ullu, irademiz ise kurally ve tüm aklymyz da kysytlydyr. Ynsan iki ?eyi bilir, bunlary da kary?tyryr: kararsyzlyk, soru ve ku?ku hali.. ve insanyn gücüde aslynda bu aczinden gelir. Y?te tüm yetersizli?ine ra?men yine de hakikat-y hikayenin ardynda bulunan HAKKI arar.. ço?u zaman yorulur eline dü?ün batyla da HAKK diye tapar ve ba?kasynyn elindeki Hakk’a da dü?man olur. i?te bu HAKKI ARAMA ve BATILA dü?man olma, bizim, insanly?ymyzyn ve insan olmamyzyn onurudur. Bunu ayetelkürsinin çevirisini dü?ündü?ünüzde anlarsynyz
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
NOTLAR
|