E Ğ L E N C E
OYKUNME dizini içindeki
dosyalar uploads/20120619_103257_OYKUNME.rar
Aslında
yöntembilimsel analize ilişkin kitabı telif etmem gerekirken her gün böyle
bir yazı bahane oluyor.. yazamıyorum kitabımı
ne hikmetse.. belki bu reklam ve örneklere daha çok gereksinim var ve kitabın daha zamanı da gelmedi..
Yöntembilimsel
analizi reklam ve propagandası sadece
buradaki yazılarla münhasır değil.. önüme gelen her insana yöntembilimi anlatmaya,
analitik düzlemin mantıksal kullanımını benimsetmeye ve kağıt ve kalem ile
yapılan görsel düşünmeyi kullandırmaya çalışıyorum.
Bazıları
ilgi gösteriyor.Bunlardan biri de Teknisyen Orhan Bey, dedi ki Beyefendi bu çok yararlı bir iş..
özellikle kişisel gelişim için.. fakat iş yoğunluğundan sayfanızı ziyaret
edemedim. Bir iş görüşmesi vesilesiyle yöntembilimsel analizin
kullanılmasını bir örnekle göstereyim dedim ve o gün benim
için aradığım bir kavramın diyagramını
sundum.
Şöyle
idi:
YE EY
UY
OY OY
İnsanın
dört temel “uy”gulaması var.. yeme, eyleme, öyleme ve oynama.
Şimdi
bu dört köşenin üçü için iş bulmuş sağ üst köşenin ilgili kavramını arıyordum ve bulmak
için bayağı kağıt tükettim sabahleyin.. ama bulamadan kalmıştı.. işte onu
Orhan Bey ve yanındaki İbrahim Bey’e gösterdim..
Acaba
bu (X) iş nedir ?
YE EY
Gercek (x)
UY
Oykü Oyun
OY OY
Orhan
Bey sabanleyin hiç düşünmediğim ve hiç aklıma gelmeyen bir terim söyledi:
EĞLENMEK.
Belki
bu olağanüstü bir keşif değil elbette.. kimi oyun kavramanı düşünse onun
benzerleri ve karşıtlarını da aklına getirilecektir. Çok kimsenin oyun
değince eğlence akla gelir. Benim de aklıma gelebilirdi ve hatta gelmesi gerekirdi fakat gelmedi..
Şimdi
burada önemli olan “eğlence” kavramanı benim ya da orhan beyin bulması değil
burada önemli olan değil, EĞLENME’in
yerinin tam orada olduğunu hepimizin tasdik etmesiydi. Daha önce hiçbir
çalışma ve alıştırması olmayan Orhan Bey, oraya eğlence sözcüğünün yakıştığını
gördü ve biz de tasdik ettik İbrahim Beyle
Sol üste köşedeki yemek,
gerçek bir işti.. sol alt köşeye de öykü, yakışıyordu.. öy’e yani rüya’ya benziyordu.. her rüyada
bir öykü yaşıyorduk ve öykücüler kurdukları bir öykü ile hikaye ve roman
yazıyorlardı.. sağ alt köşede
ki oy’a da oyun yakışıyordu.. fakat sağ üst köşeye EĞLENCE’nin
EY’lem’e uyduğunu gördük. Şimdi yapıyı yeniden kuralım:
YE EY
Gercek EĞLENCE
UY
Oykü Oyun
OY OY
Tüm
ey’lemeler, eğlence değildir ama bu dört köşe içinde eğlence için en uygun
yer sağ üst.. köşe…
Daha
sonra analizlerimizi ilerlettikçe başka bağlantılarda keşfettik..
Daha
önce kurduğumuz ve ezber ettiğimiz bir dörtgenimiz vardır:
YAPMAK İSTEMEK
SEVMEK BİLMEK
Bu
dörtgeni yukarıdaki yapıya entegre ettik yani bu dörtgeni o dörtgenlerle
çakıştırdık ve bütünledik:
YE EY
Gercek EĞLENCE
YAPMAK İSTEMEK
UY
SEVMEK BİLMEK
Oykü Oyun
OY OY
Burada
insan bildiğini oynar, istediği
gibi eğlenir, yaptığı iş
gerçektir ve sevdiğini öykür..
beğendiğini öykünür.. hoşlandığını öyküler.. şimdi biz yaptığı iş gerçektir
yerine çalışma yapar desek daha uygun olmaz mı ? O zaman orada o
GERÇEK pek yakışmıyor… onu ÇALIŞMA ile değiştirdik ve öykü yerine de daha
gerçekçi olan ÖYKÜNME’yi koyduk ve diyağram aşağıdaki hale geldi.
Ye eY
ÇALIŞMA EĞLENCE
YAPMAK İSTEMEK
uY
SEVMEK BİLMEK
ÖYKÜNME OYUN
öY oY
Burada
diyagramlar (levhalar) halinde gösterdiğimiz ana hatların ayrıntıları dizin
içindeki şema dosyalarının tablolarında daha ayrıntılı olarak gösterildi.
Bu
levhalar içinde s=oykunme levhası başlı başına bir hazinedir. Bir zamanlar bu
öykünme uydurukçasını tüm uydurukçalar gibi sevmezdik ama bizde
uydurukçulardan olduktan sonra yine sevimli gelmiyordu.. fakat bu gün bu işin
kökenine erince.. öykünmenin uykudaki öykü gibi hazineler taşıdığını
anladık.. Allah bizi ihsan ediyor biz
de size bu haseneleri sunuyoruz.. ta ki has ene olmaktan kurtulalım. İçerikli
bilgi verip hazır ışıklara alıştırmak istemediğimiz gibi istesek bile buna
vaktimiz bulunmuyor. Amma öykünme üzerinden sünnetin mahiyetini, inanın
sevdiğine benzemesinin hikmetini ve usvet-ül-hasene sırrını ve sair gizemleri
bırakın geleceğin evlatları bu dizin içinde arasın ve bulsun.. size buna
benzer başka şema, levha ve tablolar yapmayı denemek suretiyle ye’yen
nefsinizin, ey’leyen ruhunuzun, oy’layan aklınızın ve öy’leyen kalbinizin ve
uy’an sırrınızı görmede, örmede, bilmede ve anlamada bu yöntembilimsel
analizin elverişli bir dil, başarılı bir araç ve yararlı bir yöntem olduğunu sezmeniz
daha evladır.
Bu
arada sözü bırakmadan EĞLENME söz konusu olunca başka bir dörtlü aklıma
geldi..
TİCARET
İBADET
SİYASET
İLİM
Şimdi
bunu yukarıdaki yapımızla bütünleyelim bakalım ne çıkacak:
Ye eY
ÇALIŞMA EĞLENCE
TİCARET İBADET
Yapmak istemek
uY
SİYASET
İLİM
Sevmek bilmek
ÖYKÜNME OYUN
öY oY
Bu
dört köşenin her biri ayrı ayrı tahlil edilebilir ancak burada sadece sağ üst
köşe üzerinde dikkat çekici bir sonuç ortaya çıktı.. Eğlence İSTEMEK ve İbadet
İSTEMEK aynı köşede.. hani hem eğlenmek hem öğrenmek birlikte yapılmaya
çalışılır ki zor olan öğrenme kolay olan eğlenme ile kolaylaşsın.. zor olan
ibadet dahi kolay olan eğlenme ile kolaylaştırılmaz mı ? Elbette ibadeti
SEVEREK yaparsak.. bazıları nasıl siyaseti severek ve ibadet gibi
yapıyorlarsa istememizi sevmek ile birleştirerek ibadeti eğlenmek gibi
dilenir ve istenir hale getirebiliriz. Ancak realite şu: bazıları ibadet
yapıyor bazıları eğlenme ediyor. Eğlenenler ibadet yap-A-mıyor, ibadet edenler
eğlen-E-miyor ? Acaba neden ?
İmamı
Nursi (R.A) diyor ki insanın keyifli hevesata da ihtiyacı vardır, fakat bu
beşte bir olmalı… Yani eğlence ibadet yerine ikame edilmeden ve haramlara
girmeden yapılıyorsa insanın gelişiminde onun gerilme ritimlerinin
gevşetilmesinde ve yorgunluğunun
dinlendirilmesinde elbette yararlı bir gereksinimdir. Ancak eğlenmenin
konusunu san’at ve sporu da kapsayacak şekilde zengin bir programla
değerlendirmenin daha isabetli olduğunu düşünüyorum. Bu herkesin kendi zevk
ve ihtiyacına göre ve kişisel kabiliyetine göre gerçekleştirebileceği bir yürüyüş olacaktır.
Keşke
diyorum ben de gençliğinde bir enstrüman çalacak kadar ruhumu musiki meşkine hazırlasaydım
ve bir spor dalında bedenimi rahatlatacak formasyona sahip olabilseydim.
Çünkü benim zevkim ve eğlencem sadece okumak ve düşünmek oldu.. yarım kaldı. Amma
bu aşk derecesine gelmiş merakla yaşanan eğlenceyi okuma ve oyunu düşünme
olan etkinliğimle sizinde yararlı bir şekilde kullanıp yararlanabileceğiniz böyle
yöntembilimsel analiz gibi görsel bir düşünme aleti sunma nasib oldu..
Rabbime hadsiz şükürler olsun.
Ve
yazımıza biraz da gizem katalım: Az
veya çok önemli olan “Y” istikamet çizgisini oluşturmaktır..
biri iki haline getirmemek, ikiyi bir hale getirmektir. Müslüman iki bakar
bir görür.. kafir bir bakar iki görür.
Sağlıcakla
kalın.
OSMANZİYA
DUYURU
Sentaks /
sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik /
anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazıdan
özür dilerim.
UYARI
Düz yazı bahane..
şemalar şahane.. yazının dizinindeki tabloları izlediğinizde imgelemiş ve irdelemişte
olacaksınız isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmüş ve
hatırınıza sail olacak iradeyi SEÇİKCE örmüş bulunacaksınız.
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|