BYRBYRY YÇYNDE GÖZLER
Göz'ün içinde "öz", gör'ün içinde "ör" vardyr böylece GÖZ GÖRÜSÜYLE birlikte bir "öz-görü" mü ortaya çykardyk ?
Özgürlük'ten yeteri kadar çektik..
bari özgörü ba?ymyza bela olmasyn.. böyle bir niyetim yok.
Çünkü bizim asli olayymyz ve köken varly?ymyz yok..
var olu? olarak biz görenler ve örenler arasyndayyz.
Ar (harf) ve ad (isim) arasynda kalmy? baky?lar ve naky?laryz.
Kah harfe bakar ba?kasyny
kah isme bakar kenimizi görürüz..
Ya da tersi.
Dedi?imi anlayanlar kadar anlamayanlary da
bu "standart model"imi "iz"lemelerini öneririm.
Çünkü bu i?i görsel yöntemle yaptyk.
AYGUL dizini içindeki dosyalar
Bu sabah i?yerinde vaktimizin yo?unlu?u ba?lamadan mesai arkada?larymla bu iletinin dizinindeki dosyalaryn giri? çaly?masyny yaptyk.. bu ilk numarasyz tablodan sonraki çaly?malarla tablolar karma?ykla?ty.. bu karma?yk tablolardan s=aygul05 numaraly tabloyu a?a?yya yapy?tyrdym. Tabloda KIRMIZI VE KALIN yazylmy? sözcükler ilk çaly?mada temelleri konulan resmin kalyntysydyr. Basar ve basiret gibi.. göz ve gör gibi.. Tabloya dikey ve yatay simetrik olarak bakarsanyz bunlary görürsünüz.
Ba?lyktan anla?ylaca?y gibi bizim birbiri içinde görmelerimiz vardyr.. havada uçan leyle?i görmekle yazyn geldi?ini bilmek birbirinden ayry görmeklerdir. Dünyanyn fani oldu?unu anlamakla ahiretin baki oldu?unu inanmak birbirinden ayry görmeklerdir. Görmekler ise bir tür örmeklerdir.
Bunlar nedir ? Ynsanyn maddi ve manevi yapylanmasyna ili?kin STANDART MODEL henüz kurulmady?yndan insanbilime bir katky olsun diye, birbiri içindeki gözler konusuyla, ortaya bir model koymaya çaly?alym.
Görmek aslynda örmektir.. Göz aslynda bir öz olmaktyr.
“Göz” kök sözcü?ün içinde ba?ka bir kök sözcük var: ÖZ.
“Gör” kök sözcü?ü içinde ba?ka bir kök sözcük var: ÖR.
Görüyor musunuz.. dil bize bir ?eyler anlatmak istiyor.. konu?an ben de?ilim.. konu?an dil.. elbette ben dilin kendisi de?ilim fakat dil konu?malarymyzda bana, sana, bize yol gösteriyor ve sanki bizi aydynlatmak istiyor.. aydynlatmak, geni?letmek, kolayla?tyr, sevindirmek ve güldürmek istiyor.
Gül-ü Muhammedî (A.S.M) saygyde?er e?ine, Ai?e’sine (R.A) yani ümmetin anasyna AY?E demi?iz.. bizi yeti?tiren ve yeti?tirirken aydynlatan analarymyz hep yüzümüzün gülmesini isterler.. hasyly dosyalardaki “Aygül” ady bizim iki tür görmemizi yani suret-i BASAR’y ve ?ekl-i NAZAR’y remz ediyor. Bir de bunlaryn derininden bahsedersek basiret ve nazariye.. böylece görmeye ili?kin standart modelimizde iki tür görmenin ve iki çe?it örmenin ve böylece toplam dört çe?it duyumsamamyzyn bulundu?u ortaya çykar.
?imdi bunlary ayryntyly olarak açyklamaya ve anlatmaya ve bunlary okumaya ve anlamaya ne benim ne sizin vaktiniz var.. Dolayysyyla ben bunlary gelecekteki insanlara, siz de ba?kalaryna havale ederek kendi i?imize dönebiliriz. Ancak, bak ?imdi oldu mu ? kestirip atmak, deyip merak edenler için tabloda birkaç okumaya daha yer vermek istiyorum.
Bu size karma?yk gelen tablolary e?er versiyon syrasyyla izlerseniz ve izlerken simetrik bakarsanyz ( +, x. =, || ) çok tümceler ve bu tümcelerden anlamlar ve anlamlardan açyklamalar ortaya çykarabilirsiniz… örne?in ortadaki odak kutusuna bakarak “hakikati hikaye” tamlamasyny tümceye çevirebilirsiniz.. hayat hakikatinin i?aretini SURET ve ?uur hikayesinin delaletinin ?EKYL oldu?unu da görebilirsiniz.. bu felsefi ve a?yr bir konu.. ancak yöntembilimsel analizle çok soyut kavramsal konularyn ve pek kuru kurgusal sorunlaryn yapylabilece?ini dü?ündü?ümden bu tablolary meraklysyna ve arayanyny sunuyorum. Arkada?larym dedi ki bu soyut konular yerine basit ve yalyn konular seçerseniz hem konuyu anlamak hem tabloyu kullanmak daha olay olur.. haklyydylar.. ancak herkes her ?eyi her zaman yapamaz ya zamany gelince yapar ya da ba?kalary yapar.. söyledikleri konu ö?retim ve e?itim sorunu.. zamany gelince yapylacak ve yapacak insanlar çykacak.. ben ?imdilik i?in reklam ve propagandasyny yapyyorum.
Görmek, örmek ve anlamak için tabloya simetrik bakacaksynyz.. demi?tik yani yatay ve dikey eksenlerle düz veya çaprak bakarak ya da alt ve üst paralel kenar çizgileriyle görerek bu çizgilerin ucundaki terimleri ve kavramlary birle?tirerek anlamlar elde edeceksiniz. Ancak bütün bunlardan önce ?u TEMEL yapylanmayy bilmeli ve “evvel ve ahir ile zahir ve batyn” adlaryny görmelisiniz. Y?te göstereyim:
ZAHYR
AHYR TEMEL-ADLAR EVVEL
BATIN
Evvel tarafyndan geçmi? yer alyr ve bu bizim sa? tarafymyzdyr.
Ahir tarafynda gelecek yer alyr ve bu bizim sol tarafymyzdyr.
Zahir tarafy ufkun üstündeki görünenlerdir, elle tutulur ve somut varlyklar ve olaylardyr.
Batyn tarafy ufkun altynda gizlenenlerdir, soyut ve gözle görülmez yapylar ve i?levlerdir.
Dikkat ederseniz burada iki ana çizgi var.. yatay ufuk çizgisi.. ard zamanlydyr.. öncelik ve sonralyk gösterir.. burada YATAY çizgi sa?dan sola do?ru gönlendirilmi?tir. Dikey ?akul çizgisi e? zamanlydyr.. yukary ve a?a?ylyk gösterir.. burada DYKEY çizgi zahirden batyna do?ru indirilmi?tir.
Y?te bu durum, bu ilkeler, bu temeller;
mantyksal temellerden biraz daha somut ve mat
ancak matematiksel ilkelerden biraz daha soyut ve saydamdyr.
Yani görsel dü?ünme mantyk ve matematik arasynda yer alyyor.
Ana dilinizi nasyl ö?renmi?seniz bu yöntembilimsel analizin görsel dü?ünme yöntemini de öylecene ö?renebilirsiniz. Çünkü bu görsel dü?ünmede do?u?tan getirdi?iniz mantyk gibi ÖNSEL / KABLÎ / A PRYORY olarak zihninizde mevcuttur. Benim ki?isel yetene?im ve bireysel becerim de?ildir.
Ancak her dil gibi soyut, biçimsel ve kavramsal ö?eler içirdi?inden ayryca mantyk ve matematik gibi ki?isel ilgi ve arayy?lar istemekte özel gayret ve çaly?malar beklemektedir.
?u da var ki insan kullanmakla yararlanaca?y bir konuyu anladyktan ve i?ine yarayacak bir yola ve mesle?e yöneldikten sonra gerisi ö?renmesine kalmy?tyr.. kafasyna biti (bi ?ey) koysun yapamayaca?y ?ey yoktur.. ancak eski bildikleriyle yetinirse ve aly?tyklaryyla çaly?mayy ye?lerse ö?renmekte.. dü?ünmek gibi zor bir i?tir. Zaten en basit ö?renme, bilme ve belleme bile dü?ünme etkinli?i ister. Ancak yöntembilimsel analizi kullanmayy ö?renirse kolayla?an dü?ünme nedeniyle elde edece?i kazançlar, ba?arylar ve kazanymlar verilen eme?in kar?yly?yny bol bol ödeyecek ve geçen vaktin zararyny bol bol geri verecektir.
?imdi kendisine lüks bir konu ve fazla yarary olmayan bir aygyt gibi görünen yöntembilimsel analizin görsel dü?ünme yolu, görsel ve i?itsel dünyadan “dü?ün-Me” (teemmül) ve “dü?ün-Ce” (fikr) dünyasyna geçtikçe daha da önemli ve de?erli hale gelecek.. ki?isel geli?iminde, inancynda ve kendine güveninde (özgüveninde) sa?lam ve güvenilir bir taban sunacaktyr.
Fakat bu ki?isel kazanymlardan ba?ka bu i?e giri?en ilklerden oldu?unu anlady?ynda da zikir dünyasyna verdi?i emek ve fikir evrenine yapty?y katky ile ONURLA anylacaktyr. Çünkü insanyn onuru ürünü kadardyr. Ynsanda bunu ararsa bulur. Y?te arayanlary dü?ünerek tüm ya?amymda YÖNTEMBYLYMSEL ANALYZYN GÖRSEL DÜ?ÜNCESYNYN gelece?ini ön görerek siz sezerek dahi diyebilirsiniz, bu anlam sürücüsünü ve anlatym aygytyny örmeye katylacak ve katkysy olacak dü?ünenleri aryyorum.
Kim bilir ? Belki bunlardan biri de sizsiniz.
Sa?lycakla kalyn.
OSMANZYYA
DUYURU
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim.
UYARI
Düz yazy bahane.. ?emalar ?ahane.. yazynyn dizinindeki tablolary izledi?inizde imgelemi? ve irdelemi?te olacaksynyz isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmü? ve hatyrynyza sail olacak iradeyi SEÇYKCE örmü? bulunacaksynyz.
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|