KELAM
KELAM00 dizini içindeki dosyalar
Kelam, ilim ve irade ile te?ekkül eden isimlerden kurulu cümlenin kaleme alynmy? halidir. Söz / Kelam hem lisanyn naklini hem aklin kalbini gerektirir bir anlam ve anlatym aracydyr. Bir bilgi belirtmeye ve bir buyruk yaptyrmaya arar.
Kelam deyince mutlaka ?u (+) yy nazara almalysynyz. Yoksa mana noksan kalyr:
MAKAM
MUHATAB MANA MÜTEKELLYM
MAKSAD
Ancak kelam insanyn makul ve mahsus kaynaklary dy?ynda, kültürel müktesebaty ve edebi-ilmi ke?fiyaty ötesinde bir kudsi mahiyet ve ilahi hüviyet alyr ki biz bu münzel olan kelama VAHY diyoruz. Ve bununla semavi ve kitabi dinler alanyna gireriz. Kur’an-y Mu’ciz-ül-Beyan ise tahrif edilmemi? en son Ynzaldyr. Hatta bu konuda akaid / inanç konularyny ihtiva eden KELAM ilmi dahi disipline edilmi?tir. FIKIH ilmi de ba?langyç böyle bir mahiyette imi? sonra ahkama ve hukuka münhasyr kalmy?.
Kur’an-y Mu’ciz-ül-Beyan’yn diri ve hay kelamy söz konusu oldu?unda Allah’yn indirdi?i ile hükmetmeyenler yani O'nun dile?i ve iste?i olan ayetlerine göre yükleme, yorumlama ve yargylama yapmayanlar derecesine göre kafir, zalim ve fasyk oluyorlar. Nisa suresinde geçen bu MUHKEM OLAN (müte?abih olanlaryny de?il) YARGILARA ba?lyly?y ve buna ba?ly olarak Allaha tapmanyn ve O'na kulluk yapmanyn mahiyetini açyklamak Müslüman ilim adamlaryna dü?ün bir görevdir ki eskiden bunlara fakih denirdi ve kyyas-y fukaha olarak münkul ve menkul, mahsus ve tecrübe, mek?uf ve meksub yanynda ahkamyn elde edildi?i MAKUL olan dahi DÖRDÜNCÜ bir din delili (edille-i ?eriyye) haline geldi.
Y?arete tercüme etmek ve delaleti tercüme etmek noktasynda
bir CÜMLENYN ve HÜKMÜN hem HAML edilen ilmi kelam (KAVL) hem TE?RY edilen kanuni kelam (NAS) hem muhakeme edilen hukuki kelam (KAZYYE) olarak çe?itli yan ve yönlerinin ayyrt edilmesi için dilin BE?YNCY katmany olan CÜMLE üzerinde bir çaly?ma yapylmasy gerekir. Yoksa en önemli ilkesi YKTYSAD olan insan dili, bu cümle, hükm, haml, kavl, nas, kaziye kelimelerini ihdas ederken ysraf olsun diye bu terimleri türetmemi?tir. Dinin ayetleri gibi dilin bu alem’leri de ?uur aynasynda kainatyn asary gibi muhterem ve muazzezdir.
Bu noktada bir aslynda bir cümle / tümce yani kelam olarak görülen fakat kelime / sözcük denilen KELYME-Y TEVHYD üzerinde durmak gerekir. Dilin be?inci katmanyn dördüncü katman olarak adlandyrylmasynyn ardyndaki mana nedir ? Bunun için dizin içindeki “söz-cük” ba?lykly ?ema versiyonunu izlemelisiniz.
Hem esasly bir dini kelam ve akaid kayna?y olan Risale-i Nur mentalitesinde yer alan mana’nyn / anlam’yn harf / ar ve isim / ad yanlaryny örmede ve görmede yarar vardyr.
Risale-i Nur'a göre Kelam deyince mutlaka ?u (+) yy dahi nazara almalysynyz. Yoksa bilim ve hukuk yapamaz, din ve dünyayy götüremez ve akil ile kalbi birlikte i?letemezsiniz. Yani sa?lam ve sa?lykly bir KELAM, mana ve akide ortaya koymak için bu yanlary tefrik etmeliyiz.
GAYRA
HARFÎ MANA YSMÎ
AYNA
Yani bir i?aret ayna isim mi oluyor yoksa gayra harf mi oluyor bu bilerek ve seçerek manaya bakmak lazym. Y?te bu durumda mana hakiki ve mecazi modlaryndan birini alyr. Bu mecazi ve hakiki modlara geçi?e dil bilimde alt dil ve üst dil ady veriliyor. Ba?ka bir anlatymla bir "ad"yn izafi hakikati mi var yoksa mutlak bir hakikati mi anlatylmak isteniyor bunu bilmemiz lazym. Yani be?eri bir isim mi yoksa ilahiyi bir isim mi yapylan anlatym, bunu görmek lazym.
?imdi bir nesne kendine mi delalet ediyor yoksa ba?kasyna my i?aret ediyor ya da bir belirteç kendine mi i?aret ediyor yoksa ba?kasyna my delalet ediyor diye bakmamyz lazym. Böylece bir nesne cisim iken resim haline geçer daha öteye gider remiz haline gelir. Adlaryn bir gerçe?i oldu?u gibi gerçeklerin de bir ady olur. Mücessem kelimelerde vardyr, müressem kelimelerde vardyr. Ve giderek "insan" ba?lyba?yna bir dil, bir simge ve bir ad olur.
Bu ad bir esma-y hüsna'yy yansytty?y gibi bazen bir ism-i a'zamyn güne?i haline gelir.
Böylece hakikat ve hikaye ile i?aret ve delalet dörtlüsü içinde, inanç ve i?imize göre, bir yana savrulur ve bir kö?eyi tutar ve o kö?eden kar?y tarafy YAYLIM ate?ine tutaryz. Onun için bu salla gitsin zihniyetinden kurtularak muhakemelerimizde biraz daha dikkatli olmalyyyz ki aksi takdir kafir ya da zalim ya da fasyk damgasyny yemekten kurtulamayyz.
Allah bizi ve sizi sözü duyan ve en iyisine uyanlardan eylesin.
Amin.
Sa?lycakla kalyn.
.
OSMANZYYA
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazydan özür dilerim
NOT:
Bu yazynyn içerdi?i anlatym ve ba?kasyna verdi?i bilgi, kendine yapty?y ö?üt aslynda bahane.. dizinin içindeki ?emalara bakyp oradaki tablolardaki anlam çerçevelerinde insanyn yani dil ve dü?üncenin RESMYNY görmek ve göstermek muradymdyr.
Umuyorum ki kendini tany komutuna uyanlar kendilerini merak ederek YNSANIN resmini bulurlar. Bunun içinde dosyalary versiyon numaralarynyn syrasyyla açarak + ve X eksenlerine bakarak dü?üncenin gözünü ve kula?yny, dilin elini ve ayaklaryny görmelidirler
YLETY?YM:
osmanziya@hotmail.com
osmanziya@yahoo.com
WEBLERYMYZ:
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
www.osmanziya.com
www.mustafabugucam.com.tr
ÖBEKLERYMYZ:
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
|