Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
İnsan Bilim
 YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim
Mesaj icon Konu: öykü(Kapalı Konu Kapalı Konu) Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya01
Yönetici
Yönetici
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Ekim-2009
Konum: İzmir
Gönderilenler: 381

Hak Puan : 10
Kidem : 7
OrtalamaHak : % 100
Irtibar :2

bullet Konu: öykü
    Gönderim Zamanı: 10-Kasım-2010 Saat 02:56

 

 

 

 

 

 

ÖYKÜ

 

HYKAYE dizini içindeki dosyalar

 
 

 

 

 

 

 

 

ÖYKÜ

 

HYKAYE dizini içindeki dosyalar

 

Hakikati hikaye etmek zor oldu?u gibi

hikayenin hakikatini anlamak dahi kolay de?ildir.

 

Öykü / hikaye / story ya?anylan olaylary ibare etti?i kadar kurgulanan imgeleri dahi ifade eder... Usture uydurma ya da masal  demektir Arapça bir sözcük.  Uzmany de?ilim fakat sanyyorum usture / efsane  ady  Historia  sözcü?ü olarak baty dillerine geçmi?. Story de oradan çykmy?.  Sevgi öyküsü ve a?k masaly en göze çarpanydyr fakat dikkatle bakanlar için merak-y hakikat, i?tah-y menfeat ve i?tiyak-y faide bu güzelli?in ve iyili?in içinde kendini yitirmez.

 

Din gerçe?i örnekleyen dili kullandy?y kadar dini dillendiren örnek elçinin öyküsünden dahi yararlanyr: i?te dinin seslenen iki kayna?y: Kitab ve Sünnet.  Zaten bizimde dile getirdi?imiz ya?am öykümüz aslynda bizim dinimizdir ki bu ahirette ne?redilecek love story’mizi, amel defterimizin  sahifelerinde görüp okuyaca?yz.

 

Yukaryda KIRMIZI ser levhanyn hemen altynda sa? levhada yazdy?ym MAVY tümce benim sözümdür:

 

Hakikati hikaye etmek zor oldu?u gibi

hikayenin hakikatini anlamak dahi kolay de?ildir.

 

 Ancak bu anlatymy  tasdik edip onaylady?ynyz da bu cümlenin anlamy sizin de tümceniz olacaktyr. E?er her ikimiz ayny tümcenin altyna imza atyyorsak bu tümce ile verilen  bilginin  bir hikaye / öykü de?il bir hakikat / gerçek oldu?una hükmediyoruz demektir. Y?te ortaya be?inci faktör çykty: Hüküm. Yani ben, sen, hakikat ve hikaye terimine ek olarak benim hakikatim ve senin hikayen konusunda ya da senin hakikatyn ile benim hikayem mevzunda söylenecek en son “Söz”müz yani  hüküm yani kesin buyruk ya da  kesin bilgi ya da kesin gerçek olacaktyr  ki bu son kelime ile ilan edilen karar ile   bahsi geçen dört kelime ile birlikte bu  be? kelimen hepsi  bir DYL olayydyr.

Ve dilin içinde dilek ve isteklerle oyna?an ve dü?ünce içindeki yüklem ve yargylarla kayna?an  bizler neye mahkumuz ve  kime mecburuz ?

 

hikaye

 

Sen     HÜKÜM    Ben

 

hakikat

 

Hikaye VE hakikat YLE ben VE sen  olarak hükm”etti?imiz

her varlyk ve olay YLE her nesnenin ve kimsenin

resmini yapabilir miyiz  ?

 

E?er hikayeler çykardy?ymyz hayallerle süslenmeseydi ve hakikatlar üretti?imiz  vehimlerle i?lenmeseydi belki.. Buna ra?men yöntembilimsel analizlere dayanan tablolarla  hikayelerin yol haritasyny ÇYZYP  yaratmaya  ve hakikatlaryn yapysyny  KURGULAYIP yapmaya çaly?abiliyoruz. Buna ra?men yine de hakikatin mahiyetini ve hikayetinin hakikatyny bulmanyn ZOR oldu?u, KOLAY olmady?y ortadadyr.

 

 

Foto?raflaryn resimledi?i gerçek ile kameralaryn çekti?i öykü, gözün gördü?üdür. Aklyn anlady?y öykü ve kalbin inandy?y gerçek de?ildir.

I?yk ve kamera nesneyi  ve olayy aydynlatyr ve yansytyr fakat gerçe?i insan insana, anlatyr ve  öykü’lendirir. Di?eri de anlar ve inanyr.  Madem ki anlatmaktan ba?ka yol yok bende  dilel’imi  (*) zorlayarak size öyküyü hikaye etmeyi deneyece?im.

 

Dini hadiseler ve dünyevi haberler ba?kalaryna anlatylarken yani hakikatlar dil ile hikaye edilirken yapylan seslendirmenin bir ilmi ve  emri, bir hali ve bir hakky ifade etti?i ön yargysyny sahibizdir. Bunun bir fenni vakya  ya da tarihi bir usture oldu?unda ku?kumuz yoktur. Ancak ne kadar nesnel ve ne kadar tümel görünürse görünsün sonuçta dilde bariz olan  bir anlatym zikri ile  dü?üncede beyyin olan anlamyn fikrinden  ba?ka bir ?ey olamazlar. Y?te bu ibare ve ifade  “hikaye”dir. Bundan gayry yapylana da sahih ise tefsir fasid ise fasarya denilir.  

 

Bu düz yazy ile yapylan anlatymy  a?a?yda (+) çizgiden ibaret olan tablonun ortasyndaki HYKAYE sözcü?ü ifade ve ibare ediyor.

 

Amma hikaye nedir ?

 

Tabloda hikaye edebi bir beyan / anlatym ve misali bir maan / anlam olarak tanymlanyyor. Demek ki vehim temelinde hatyra hyfz edilirken, hayal hads edilirken, edilenleri  idrak ve fehmetmek için  hafyza ve zeka i?birli?i yapylyr ve  gözlem verileri ve ilke yorumlary ile  hikaye edilmeye çaly?ylarak hakikat  kurulur. Elbette bir hükme varmada sadece mutalar ve doneler etkili de?ildir ayryca elemli arzular ve emelli talebler unutulmamalydyr. Çünkü bir bilgide bilinen kadar bilinden de parçalar vardyr.

 

Güzel bir anlatym ve be?endi?im bir anlam var hikayeyi hikaye eden.. “Dün bir rüyadyr, yaryn ise bir hülya.. rüyayy mutlu ve hülyayy umutlu eden bu gündür. Öyle ise bu güne iyi bak.” Belki de hikaye olmayan hakikat bu ve bu gündür!

 

Bakylan dün öykülendirilebilir  ve  beklenen yaryn gerçekle?tirilebilir.

Ama bu gün için ikisi de  bir rüya öyküsü ve bir hülya hikayesidir.

Öyle ise bu günün hakkyny vererek ya?amak suretiyle ortaya koyaca?ymyz hakikat bir ya?anmy? bir hikaye olarak amel defterimize ve ömür kitabymyza dilel’imizin / kelamimizin bir çizgisi olarak geçecektir. Bu bizim love story’mizdir. Y?tak ve i?tiyak ayaklaryyla yürüyen tavuklaryn kartallar gibi  a?k ve merak kanatlaryny çaly?tyrmamalary  ve hatta farkynda olmamalary  onlaryn a?klarynyn  bir öyküsünün bulunmady?y ya da  meraklanmadyklary bir hikayelerinin olmady?yny göstermez.  

 

Bu iletinin dizini içinde hakikati hikaye etmekte kullandy?ymyz di?er TABLOLARDA ben ve can ile  ten ve tinimizin türlü yanlaryn bakarak çe?itli  yönlerini göreceksiniz.. akyl gözü nefis penceresinden bakarken ya da kalb kula?y ruh spikerini dinlerken yapty?y temas ve tema?ayy seslendirdi?inde girdi?i alanlary ve kaldy?y aralary ANLAMAKLA  “göreceksiniz”.

 

Gördü?ünüz resimlerde hakikat ve hikaye ili?kisi görülmeye ve gösterilmeye çaly?ylmy?tyr. Yrfan-syz ilim ve hak-syz hakikat ya da  tecrübe-siz ?ehadet ve kelam-syz rivayet olarak yapylan HYKAYE;  bir rüyet ve re’ye dayanylmadan anla?ylyp anlatylabilir. Buna ra?men bir rayb ve hürafe  ile bir gayb ve itikad arasynda farky,  i?aretin tercümesini sarih ve delaletin tevilini ?arih yapmaya çaly?yrken ayyrt edeceksiniz.

 

Dünyayy daha net anlamak için matematik dilY  kuruldu?u gibi dini dahi iyi ya?amak için riyazet dili kurulmu?tur. Dini ifade ederken yapylan “Riyaziyet” ile dünyayy ifade ederken kullanylan “Matematik” ilginç bir ?ekilde ayny tarzda seslendirilmektedir kültürümüzde… Hesap / aritmetik ve Hendese / geometri Riyaziye / matematikte  birle?ti?i gibi beyan / söz dizim  ve maan / anlam bilim dahi Mantuk da kavu?turulur. Mantuk ve nutuk ayny kökten seslendirme ile dü?ünme ve dili göstergeler..  ve bunu ?öyle gösterelim:

 

NUTUK

 

DÜNYA    riyazeti      DYN

 

MANTUK

 

Lisan.. lügat.. riyazet.. mantuk..  dil deyince akla gelen sözcükler.. elbette daha ba?kalary da var. Fehim, fykyh, fikir ve zikir… Nüha.. vicdan.. akyl.. kalb.. ve benzerleri.

Siz bu adlary ve sözcükleri birbirleriyle “ba?lar” iken

yani hükm edip  hikaye ederken

ara?tyracak, inceleyecek, soracak ve yanytlayacak

 

Bunlary yaparken elbette dü?üneceksiniz ?

Y?te biz böyle “dü?ünenleri” aryyoruz!

Ta ki arayanlary “dü?ünerek”  onlara kolay “dü?ünmenin” yollaryny gösterelim.

Çünkü ady üstünde “Dü?”ünmek yüzeyden a?a?y inerek dü?mektir.

Ynsanlaryn ço?u bu ini?e ü?enir. Ü?enmeyip dü?ünmeye giri?enlerin  bir kysmy ise ü?ütür.

Ü?enme engeli a?ylmadan ve ü?ütme rizikosuna katlanylmadan

Yani surelerin ba?larynda ve sonlarynda girilmesi buyrulan dü?ünme yetisine çaly?tyrylmadan sonsuzlu?a giden yolun yüzde % 99’u  açylmaz.

 

Hasyly akly kullanmamak kadar kötüye kullanmakta kusur.

Akly iyiye kullanmanyn yoluna  dü?ünme / tefekkür denir.

Bu iyinin kemalini bulma i?ine de yöntem / usul denilir.

Akyl, tefekkür ve usul ile hikaye ve hakikat arasynda gidip gelirken adymlarymyz dilin dy?yndan dy?ary çykabilir mi ?

 

Çykmayabilirsiniz.

 

Ancak biz ve siz hep  ?u sözü aramak, bulmak ve olmaktan  sorumlu olaca?yz:

 

“Sadak-te ve bil-el-hakky natak-te!”

 

Böylece ?ehadete çevrilen HYKAYE  ve nutuk

tasdik ya da tekzib edilecek ?

 

i?te HAKYKAT budur.

 

Sa?lycakla kalyn.

 

OSMANZYYA

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazydan özür dilerim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(*)

 

Yakla?yk altmy? yyllyk (59’a bastym)  ya?amymyn  son be? alty yylynda be? alty kelime uydurdum.. sesi ve anlamy ya uydu ya da uymady bilemiyorum. Bu atty?ym kelimeler, ?u anda, ba?kalarynca tutulmu? de?il ama yazylarymda onlary kullanmaya devam edece?im. Bunlar  Yazer / Noter, Öy / Rüya, Ar / Harf, Sys / Hava ve burada 6 kasymda do?an DYLEL / KALEM  de?i?kenidir. Bu sözcüklerin  terim ve kavramlarynyn ele?tirisini, adlar ve anlamlarynyn gerekçelerini,  attyklarymy  kullanmak belki de tutmak isteyenler olursa onlarla tarty?abilirim. Ama yeni adlary unutmadan ünlemek suretiyle kullanarak  dilime ve dilelim’e yerle?tirece?im.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Düzenleyen osmanziya01 - 10-Kasım-2010 Saat 03:19
BEYAN dogru olmali ve MAAN hakikati bulmalidir
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk