“GERÇEK” nedir ?
Gerçeklerin birbirine zyt iki huyu var.. birinci inci gerçekler hemen kendilerini ele vermezler.. onu elde etmek için arty bir çaba göstermelisiniz.. ikinci incisi, siz ona arkanyzy dönüp gitseniz bile eninde sonunda size kendini gösterir.. kar?ynyza çykar ve ben buyum der. Bu iki inciyi, ince ince incelemeseniz bile bilirsiniz.
Görmek ve göstermek .Y?te en büyük gerçek budur. Çünkü her kemal ve cemal sahibi güzelli?ini ve yetkinli?ini görmek ve göstermek ister.
Benim size bahsini edece?im gerçekleri ise ince ince yyllarca inceleyerek elde edersiniz.. Aslynda her bir insanyn ya?am öyküsünün özeti, gereksinimi kar?ylama mücadelesi içinde gerçe?i arayy? özetidir. Ço?u insan bunun farkynda olmayabilir fakat onun BO?LU?UNU doldurmak için ihtiyacyndan fazla elde etmeye çaly?ty?y ?ey her ne ise, mal-mülk, çoluk-çocuk, makam, onur, sevgili, bilgi, ün ve sair nesne, bitmez ve tükenmez bir gerçe?i, arayy?ynyn ifadesidir.
O bir kolleksiyon yapmak ister.. ucuz olsun pahaly olsun. Kimi çakmak türlerini toplar, kimi otomobil çe?itlerini toplar. O bir külliyat u?runa ömrünü feda eder, büyük olsun küçük olsun. Kimi RNK u?runa ömrünü tüketir kimi MAVY ANADOLU u?runa ömrünü bitirir. Kimi tablolarda gerçe?e izini sürer, kimi ayetlerde gerçe?in sürecini izler.
Bu gerçe?i arama ifadesini, uygarlyk olarak, BYLGY’ yi toplama ile ibare ediyoruz. Ve bu çabaya katky adyna biz de gerçek hakkynda on binleri a?an levhalar yaptyk ve binleri a?an yazylar yazdyk.
Böylece bu güne kadar elde etti?imiz resimlerin ana modeli ?u idi:
GERÇEK YYY
X , Y
GÜZEL DO?RU
x
Yani gerçek, bilgi (X)’inin, bir parçasy idi ve bunu BYLGY, DO?RU ve GERÇEK olmaly’dyr, ?eklinde ifade ediyorduk. Buyruk (Y) u ise BUYRUK, YYY ve GÜZEL olmaly’dyr, olarak ifade ediliyordu. Hasyly gerçek bir bütünün dördüncü ve sol üst kö?ede KONUMLANAN bir parçasy idi.
19.03.2012 tarihinden itibaren gerçek hakkynda kurdu?um resim de?i?ti.. Bu günün ak?amyna do?ru Muhterem Ali KÖMÜRCÜ a?abeyin ziyaretine gitti?imde yapty?ymyz sohbette bu konuyu konu?tuk. Ba?ka konularda da faydaly bilgiler edindik ve de?erli görü?lerini ö?rendik. Bu söyle?ide yöntembilim ve insanbilim emellerimin mahiyetinden ve Kur’andan hizb-i mahsus ve ?emalardan hülasat-ül-hasyla hedeflerimin muhtevasyndan da bahsettim. Bu hedefler ve emeller dört arayy?ymdyr.
Hem hakikatin hakikatinden ba?ka ki?isel çykaryn da bir hakikati vardyr.. sosyal yararyn da bir hakikati vardyr, menfeat ve faideye mizan ve mikyas olan adalet ve e?itli?in, hürriyet ve haklaryn maslahatyn da bir hakikati vardyr. 1990 dan beri yirmi yyldyr ülkemin etrafyndaki Müslüman Co?rafyada insanlar telef edilirken bunda hangi ülkenin menfeati, hangi milletin faidesi ve hangi medeniyetin maslahata vardyr ? Irak ile iran’yn tutu?masynda kimin çykary vardy ? Yrak’a bary? ve demokrasi getirece?iz diye orayy kana bulamada ne yarar güdüldü ? Acaba medeniyetin yeni ucunun eski ucunu ysyrmasy yylanyn kuyru?unu yutmasy my idi ? Vatanymyn i siyasi olaylaryn ardynda yatanynyn amacy ve niçin’i nedir ? Dünyadaki ekonomik olaylaryn anlamy ve nedeni nedir ?
Var olanlar bir anlam ve bir amaç vermeden bir hakikatten bahsedebilir miyiz ? Bütün bunlary tarihçi veya gazeteci olarak yanytlamak; menfeatlaryn ve maslahatlaryn hakikatlerini bitirir mi ? Bitirmezse bütün bunlaryn üstündeki hakikat nedir ? Türkiye’nin jeo-politi?i kadar Yer kürenin Göklerin kozmo-grafi?i bulunmasynyn ve böylece insanyn evrenin GÖZ BEBE?Y olmasynyn da bir gerçe?i vardyr.
Öyle ise ?unu sormaya da hakkymyz var:
Teni ve tini ile insanyn göz ve gönül olarak biricik ve tekil bir özgün özekte bulunasynyn gerçe?i yani mekan ve zaman içindeki anlamy ve amacy nedir ? Madem ölecek niçin do?du.. ya da madem do?uyoruz neden ölüyoruz ? Gerçe?i arayy?a yönelen sorular ve sorunlar bitmez..
Her terim gibi “gerçek” terimi dar, orta ve geni? anlamda kullanylabilir.. hangi ölçekte, dar my, orta my, geni? mi, gerçekten bahsetti?imizi belirtmek gerekir. Günlük dilde buna gerek olmayabilir.. sözün geli?inden ve gidi?inden hangi anlamda gerçekten bahsetti?imiz az çok anla?ylabilir.
Di?er taraftan hiçbir terim tek ba?yna bir anlam ifade etmez.. bir kavram, ya e? ya da kar?yt bir kavram ile birlikte bir anlam anlatyr ve böylece “anla?ylyr” hale getirilir. Bu ?u demektir; aslynda her bir kavram, bir anlamyn parçasydyr. Her bir anlamly söz, iki kavram içerir. Tek bir söz-cü?ün anlamy olmaz, kavramy olur. Demekler kavramlar sözcükler (kelimeler) ile ibare edilirler, anlamlar ise sözler (kelamlar) ile ifade edilirler. Bu hususu kapaly ve açyk anlatym olarak listeledim:
Terim-ler.. Kavram-lar.. Sözcük-ler.. Kapaly ANLATIM
Tanym-lar.. Anlam-lar.. Söz-ler.. Açyk ANLATIM
Kavram görünürde tek bir terim tarafyndan ibare edilir ancak aslynda.. o biri açyk biri kapaly olmak üzere en az iki tane kavram ile ifade edilen bir anlamdyr. Belki bu iki duruma ba?ka ba?ka adlar verilebilir.. ya da veriliyordur da ben bilmiyorum. Fakat biz ?imdilik TERYM’in kapaly olanyna AD, açyk olanyna SÖZCÜK diyebiliriz. Dile ve biçime girince konu soyutla?yyor öyleyse meramymy somut bir örnekle anlatyrsam.. ?imdi biz “sycak” deriz ama bunun so?u?u oldu?unu dahi aklymyza “getiririz.” Alevi görünce buz deneyimimizi de hatyrlaryz. Bu izafi sycak ve so?uk sözcüklerinin ifade etti?i gerçe?e de “ysy” adyny veriyoruz.
Ba?ka bir somut örnek.. siyah renk varsa KAR?ITI beyaz renk dahi vardyr. Kyrmyzy varsa E?Y mavi dahi vardyr. Hepsi RENK gerçe?inin parçalarydyr, LEVN kümesinin üyeleridir, COLOR teriminin ö?eleridir. Duyarly aletlerin ve ölçüm cihazlarynyn olmady?y ve fizi?in masa ba?ynda yapyldy?y zamanlarda renklerin cisimlerin nitelikleri ve onlaryn bir SIBGA’sy oldu?u sanylyrdy.. sonra anla?yldy onlar boya de?il renkler güne? y?y?ynyn yedi renkli elektro manyetik spektrumunun bir yansymasydyr. I?y?yn da bir y?y oludu?unu ve bu y?y’nyn mor berisi ve kyrmyzy ötesi arasyndaki bir tayf / specktrum / oldu?unu ö?rendik fakat onun bir dalgacyk my yoksa bir parçacyk my oldu?unu hala karar veremedik.
Ben böyle gerçeklere yani elle tutulan ve gözle görülen somut nesnelerin gerçe?ine dar anlamda GÖR-ÇEK demeye meyilliyim. Bunlar zorlanarak ger-ilen çekler de?il kolaylykla görülen gör-çek’lerdir.. Bu ölçülebilen, tartylabilen, saptanabilen ve betimlenebilen somut gÖrçek DAR ANLAMDA gerçektir. Bu tabloda ve levhada “sol üst” KÖ?EDE gösterilen, görçekleri, gözümüzle görebildi?imiz gibi varsa sesini kula?ymyzla duyabiliriz, varsa kokusunu ve tadyny alabiliriz. Ve bunun gibi nefsimizin göstergesi tenimizin dy? be? duyusuyla algylanan böyle mü?ahhas (soyut) hakikatlardan ba?ka soyut (mücerret), a?kyn (müteal) ve içkin (mündemiç) hakikatlarda vardyr.
Y?te bak! Bir ba?ka dörtlü GERÇEK daha çykty:
SOMUT A?KIN
X , Y
YÇKYN SOYUT
Hakikat.. realite.. gerçek.. terimlerinin ibare etti?i nesne, bu günden itibaren, benim için, sadece sol üst kö?ede duran nesne de?il.. tablonun ortasynda dahi yer alabilen nesnedir. Yani somut ve somut ile a?kyn ve içkin gerçek.
Yani nefsimizden ba?ka aklymyzyn, kalbimizin ve ruhumuzun hakikatlary da vardyr. Nefsin ve aklyn birlikte olan hakikate ORTA anlamda gerçek, Nefis ve Akyl ile olu?an SOL GÖRÜ’den ba?ka kalbin ve ruhun beraberli?inin ortaya koydu?u SA? DUYU var.
Y?te sa? duyu ve sol görünün BYRLYKTE VE BERABER gördü?ü ve tablonun ortasyna yerle?tirilen “gerçek” ise GENY? anlamda bir gerçektir ki bunu dört latifemiz, nefis ve akyl ile kalb ve ruh birlikte tek bir gerçek olarak GÖRÜR.. nitekim dy? be? duyumuzun duyarly?y ortak bir hayal olarak, mü?terek bir hakikat de?il mi ? Bu hakikati biz duyularymyz aracyly?yyla parçalamyyor muyuz ? Bunun gibi bir tek varly?y latifelerimiz ya da iç be? duyumuz sayysynca bölümlemiyor muyuz ? Varly?y önce insan ve kainat diye ayyryryz.. insany akyl ve kalb olarak ayyryryz.. kainaty tabiat ve tarih olarak ayyryryz..
Y?te bu kesretin ve çoklu?un gerçe?idir…
Varlyklaryn ve olaylaryn gerçe?i.. nesnelerin ve kimselerin gerçe?i.. dinin ve fennin gerçe?i.. dünyanyn ve ahiretin gerçe?i.. çok ve çift ile bir ve tek GERÇEK arasynda kalyrsan birine kesret deyip “selb” etmek di?erine vahdet olarak “icab” etmek senin elinde mi ?
Diyeceksin ki elimi biliyorum amma ?u selb ve icab dedi?in nesneyi bilmiyorum! Haklysyn.. bunu sana izah etmek için bir kitab yazmam gerekir.. fakat bazen bir karikatür bir kitaba ve bir karakter bir hitaba bedel oldu?u gibi belki a?a?yda diyagram / levha da iradenin ihtiyaryn ve iktidaryny mantuk ve me?ietinin yanlaryny anlamaya vesile olabilir:
Redd ME?YET Kabul
SELB ikti-dar/YRADE/ihti-yar YCAB
Nefy MANTUK Müsbet
Yradene “dar” geleni SELB edersin, iradene “yar” geleni ise YCAB edersin. Bu tablodan sana görünmüyor mu ? Görünsün diye hem kalyn yazdym hem de kyrmyzyya boyadym. Bu gerçek kendini BE?Y BYRDEN sana göstermiyor ise benim YRADEMYN yapabilece?i fazla bir i? yoktur.
?imdi bu diyagramda / levhada yazylanlardan daha fazlasyny görmek istiyorsan a?a?ydaki tabloya / ?emaya bakmalysyn.. anlamady?yny sor.. ÇÜNKÜ sordukça ö?renirsin ve ö?rendikçe sorarsyn.. ve sonunda bilirsin… bilince anlarsyn.. anlarsan inanyrsyn.. inanyrsan ba?lanyrsyn.. ba?lanyrsan o güzel güzelliklerini sana açar…
Ortadaki gerçek hem olayy hem oyunu içeriyor.. hem öyküyü hem olguyu kapsyyor.. ve GERÇEK daha pek çok ?eyler söylenebilir, bu söylenenler ba?kasynda ele?tirilebilir ya da kendimce de?i?tirilebilir ve böylece düzeltilip geli?tirilebilir. Kysaca kesin ve ku?kusuz bir gerçekten çok tarty?ylabilir bir gerçek ile kar?y kar?yyayyz. Hepimizin ortak bir gerçe?inden çok her birimizin gördü?ü gerçekten bahsedebiliriz.
Sonunda ar’yn ad’yndan bahsedecektir ve sen de onu dinleyeceksin.
Bu durumda YFADE EDYLEBYLYR gerçek hususunda yapabilece?imiz en önemli i? bu tarty?maya bir mü?terek bir ZEMYN açabilmektir ki i?te bunu yöntembilimsel analizin reklam ve propa?andasy ile yapmaya çaly?yyorum.
YFADE EDYLEMEYEN gerçekler, gizlenen hakikatler ve görülmeyen hususlar yok mu ?
Sadece SEYR ederek ölçtü?ümüz ve biçti?imiz NAR’yn gerçe?i mi var ? NUR’un ve SIRR’yn gerçe?i yok mu ? elbette var.. aksi halde bunlar ibare edildikleri halde ifade edilememelerini yoklu?una kanyt saymy? oluruz ki bu yukaryda anlatmaya çaly?ty?ym YBARE ve YFADE hakikatyna aykyry olur.
Y?aretler sarih de?il mu?lak olabilir.. delaletler ?arih de?il mübhem olabilir.. fakat kimse bunlaryn hiçbir zaman bariz hüccetler ve beyyin bürhanlarla sarih ve ?arih hale getirilemeyece?ini ileri süremez. Elbette dil ve dü?ünce vehim ve hayali hak ve hakikatten ayyracak insaf ve mizan ile vezin ve kalyb ile donatylmy? olup hakky batyldan ve harici hurafeden tefrik edecek yazylym ile programlanmy?tyr. Bu nedenle anlamak isteyen açyp sözlü?e bakar, açyklamak isteyen açyp gözlü?e bakar.. göstergeyi bardan (çubuktan) sözlü?ü kitaptan ve gözlü?ünü de gözden ibaret görenler ?u Arapça ibareye ibretle baksalar tabir ve itibarlaryny Bâr-i Hakiki’nyn yolunda harcamamy? olurlar:
“LA YBRETE LYL-YHTYMALY GAYR-YN-NA?Y AN-DELYL”
Çünkü gerçek kendini hemen ele vermez.. fakat eninde sonunda kendini sana ve bana yani bize gösterir…
Sa?lycakla kalyn.
Osmanziya
NOT:
GERÇEK koordine, kontrol ve disipline edebildi?in do?ruluk ve dürüstlüktür. Kurdu?un ve kyldy?yn ko?ullar ve kurallardyr gerçek. Yapabildi?in etkinlik ve edebildi?in içtenliktir. Yalan ya da yanly? olmayan sözlerin, aldatmayan ve kandyrmayan i?lerindir. E?rili?i ve bozuklu?u olmayan i?lem ve i?letimlerindir. Ki böylelikle yetersizli?in ba?y ve eksikli?in kökü olan KYZBY giderek azaltyrsyn. Hep SEN dedim.. bunu saygysyzlyk hatta ükelalyk saymayynyz.. bu nidam, cümlenin ÖZNE ve söz MUHATAB istemesindendir.. yoksa böyle genel ve tümel anlatymymda “gerçek” özne ve “hakiki” muhatab BEN’im. Siz sadece okuyucu ve dinleyicisiniz.
Y?te ?imdi ortaya konu?uyorum: Hasyly gerçek; yalan olmayan imkanyn SABAH’ynda, yanly?y bulunmayan KABYLYYET’in san’at ve meharetine verilen addyr.
Allah Sabahat Ablama rahmet ve ma?firet etsin. Amin.
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
www.yontembilim.com
www.insan-bilim.com
|