Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta |

  Aktif KullanıcılarAktif Kullanıcılar  Aktif KonularAktif Konular  Forum Üyelerini GösterÜye Listesi  TakvimTakvim  Forumu AraArama  YardımYardım  SkinsSkins
  Kayıt OlKayıt Ol  GirişGiriş
İnsan Bilim
 YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim
Mesaj icon Konu: ciddiyet Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Yazar Mesaj
osmanziya
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye


Kayıt Tarihi: 12-Temmuz-2010
Gönderilenler: 3589

Hak Puan : 5
Kidem : 6
OrtalamaHak : % 50
Irtibar :2

Alıntı osmanziya Cevaplabullet Konu: ciddiyet
    Gönderim Zamanı: 20-Şubat-2013 Saat 14:29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CİDDİYET

 

CIDDIYET  dizini içindeki dosyalar

 

 

 

Ciddiyet sözcüğünün anlamını   iyi biliriz fakat bu sözcükle karşılanan olguyu tanımlamaya gelince biraz zorlanırız. Fakat onun karşıtı bize biraz daha açıklık kazandırır: Şaka.  Şaka olmayan iş, ciddi bir iştir ve özellikle oyun olmayan tüm gerçeklerin başında şaka olmayan ciddiyet vardır. Ciddi misin ? diyen bir soru,  emin misin diye soruya benzer fakat muradı başka bir yanıttır. Gerçekten öyle mi ? demek isteriz ciddi olan bir teklif için. Gayrı ciddi diye yapılan bir suçlama olanın yalan ya da  uydurma olduğunu da bize göstermez “ciddiyet” kelimesi. Şimdi burada size bir ciddiyet resmi çizeceğim ve onunla ciddiyeti biraz daha açık ve seçik tanırsınız  umarım.

 

Ciddiyet bildik çeşitli sözcüklerin köküküdür.. tecdid etmek yani yenilenmek.. cedd-I emcedd.. yüce atalar demektir. Ceddin baban neslin deden.. mehter marşındaki nakarat nesil ve ciddiyet arasında bir bağ kurar. Tenasül işi ciddi ve sahih evlilikle ortaya çıkar ve kişiyi bir SOY ağacına baklı kılar ki yenilenen torunlar  yeniden yinelenen dedeler demektir. Yani hem yeni hem eski CDD kökünde TCDD eder.

 

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları.. “TCDD”  hepsi “ciddi” ve “sert”  kelimelerden oluşan kısaltmadır. Demir Yollar’I şakası olmayan bir idarededir. Yanlış trene bindin mi hasarı büyük bir yola koyulduk demektir.. fakat çoğu kimse yanlış arabaya binebilir fakat yanlış uçağa, vapura  ya da trene bilmez. Nadiren bu olur.

Yani yolcu işi biraz daha ciddi ve sıkı tutar.

 

Ciddi bir yazıya ciddiyetten uzak anlamlar yüklediğimi sanmayınız ?

 
Dünya gemisine yanlış binme ihtimalini sıfırlamak için ihtiyarınız dışı bindiriliyor ve ihtiyarınız dışı indiriliyorsunuz. Durduran dünyayı inecek var diyen bir yolcu da görülmemiştir. Dünya vapuruna.. zaman trenine ve yaşam uçağını binen yolcuların kemerini sıkı bağlamak için onlara CİDDİYET gömleği giydirilmiştir.

 

Ciddiyet gömleğinin altına KEDİ don atleti , ciddiyet gömleğinin üstüne REDİ elbisesi  giyersiniz. Ortadaki CEDDİ gömleğininin yakasını biraz gevşetmeniz, ciddiyetsizliğine halel vermez. Çünkü insan hep ciddi durumda ve GERGİN olarak durmaz. Ciddiyetiniz DİKKAT ve HEYECAN arasında nöbetleşe olarak gerilip gevşeyerek dalgalanır.

 

Daha önce ciddiyeti;  dikkat ve heyecan ile hads ve aks dörtlüsünün eseri olan Arzu ve Talep gerilmesi ve gevşemesi olarak görürdüm.  Ancak hads ile aks daha büyük bir göreve tayin edildiklerinden yerleri boş kaldı.. ben de bu kadrolara  şiddet ve teksif’i atadım.

 

"Ciddiyet"  gömleğinin  hemen üstündeki elbesi olan   "reddiyet" redingotu (çeket pantolan)  ise; derb ve dekr ile derk ve debr dörtlüsünün eseri olan Haml ve Hükm daralması ve genişlemesi olarak görürüm.  Burada  hads ile aks dahi yer alabilir fakat bunlar yukarıda söylediğim gibi daha üst Burada onlara yer yoktur. Ancak konumuz ciddiyet olduğundan bunları ele almayacağım.

 

Ciddiyet şu dörtleme içinde düşünülmüştür.

 

Ciddiyet, şiddet-i heyecan GEVŞEMESİ ile teksif-i dikkat GERİLMESİ arasında  arzu ve talebin titreşimidir. İstemin amacına   ve istencin anlamına göre  bu titreşiminin ayarlanmasının adına ciddiyet diyoruz. Bunun nasıl olduğu konusunda ilmi araştırmasını ve hukuki değerlendirilmesini bırakarak burada sadece bu kuramsal model ile yetinilmiştir. Bunun görüş ve eleştirilerle değiştirilmesi ve geliştirilmesi insanbilimin yapılması anlamına gelir. Şimdi bu dediğimizi gösteriyoruz.  

 

 

ŞİDDET                                    DİKKAT

 

 

 

  ARZU             ciddi             TALEB

 

 

 

HEYECAN                                KESAFET

 

 

Bu resim, ruhun dikkati kalbin heyecanına göre ARZU VE TALEP oluştururken bunun nefsi şiddeti ve akli kesafetine göre ciddiyet gerilmesi ve gevşemesi teşekkül eder, olarak okunabilir.

 

Biz günlük yaşamımızda geriliriz, sonra bu gerilme sonunda yoruluruz ve gevşeriz. Bu gevşeme ile dinlendikten sonra yeni bir iş, yeni bir başlayış ve yeni bir girişim için yine geriliriz. Yani “teceddüd” eden yenilen bir durumdur bu. Dil bunun GERİLİ kısmına CİDDİYET adını veriyor.  Şaka ve eğlenme gibi etkinlikler, oyun ve deneme gibi eylemler ciddiyetin gergenliğini ve baskısını azaltır ve kaldırırlar. Ciddiyet karşıtı bu gibi yaşantı ve davranış ile dengelenir. 

 

Ciddiyet; şaka olmayan, oyun olmayan, gerçek olan ve istikrarlı bulunandır. Yani “yalancıktan” değildir. Fakat bu anlatımlara ciddiyet bitirilemez. Ciddiyeti anlamak için şunu görür ve gösteririm:

 
Çocuğun dünyası büyüklere göre ciddi değildir ve bir oyundan ibarettir amma kendi içinde ciddiyate var. Ancak  büyüklerin dünyasına göre ciddi ve kalıcı değildir. Büyüklerin dünya yaşamı ise a ahirete göre ciddi, kalıcı, gerçek değildir. Ve biz  bu  üç  ÇOÇUK DÜNYASI, DÜNYA ÇOCUKLARI VE AHİRET  YOLCULUĞU  olan “ciddi” yaşamın bir üstüne geçince bir öncekinin ciddi olmadığını anlıyoruz amma iş işten geçiyor.

 

Demek ciddiyet basit bir şaka ve yalın bir yalan değildir. Çok yönlü ve yanlı bir olgudur ve bunu da çok yönlü yanlı dil olan yöntembilimsel analizle daha açık ve seçik olarak görür ve gösteririz. Ben bu çalışma ile gördüm ki şükür CİDDİ  olarak yapılması gereken bir kulluktur. Sabır ise METİN olarak karşılanması gereken bir kulluktur. Allah’a tapmak sabrı gösteren iktisat ve şükrü gösteren bir adalet ile yapılabilir. Aksi halda ya ŞİRKE gireriz ya da DAVA’ya kalkarız. Ciddi bir şükür bu gibi tehlikeleri de ortadan kaldırır. O zaman ne ciddi yöneleceğimizi, yaklaşacağımızı, yaşayacağımızı ve davranacağımızı anlarız.

 

Ehli dünyanın dünyayı kazanmasının bir nedeni de onu ciddiye almasıdır. Ehli ahiretinin bu konuda başarısızlığı da yine dünyayı ciddiye almamasıdır. Oysa ehli istikamet hem dünyaya hem ahirete gereği kadar dikkat eder.

 

Şimdi bilenler bilir, bizim meramımız “ciddiyet”le ilgili böyle  hakikatları bulmak değildir.. bu uğurta araştırma ve tartışma yapmak değildir, bizim ciddi yöneldiğimiz amacımız ve gerildiğimiz hedef,  analitik düzlemi böyle görsel ve metodik olarak kullanarak bir insanbilim yapmaya kapı aralamaktır. O kadar. Zaten yazılarımıza “anlaşılmıyor” gerekçesiyle yanıt dahi almıyoruz. Nerede kaldı tartışma yapalım.

 

Aşağıya bu konuda yalından karmaşığa yani başından sonunu doğru yaptımız tabloların sonuncusunu yapıştırdık. Versiyon sıra numarasıyla izlerseniz bu yazının en az on katı bağlantı, bağlam, anlam ve anlatımları bulalbilirsiniz. Bu nedenle  diğer tabloları da  görmek isterseniz yukarıdaki RAR dosyasından indirebilirsiniz.

 

 

 

Allah akibemizi GÜZEL  veahiretimizi İYİ  etsin AMİN.

 

Sağlıcakla kalın.

 

OSMANZİYA

 

NOT 1 :

Ciddiyet insan üniversitesinin dört fakültesinden biridir. Nasıl mı ? Aşağıda kırmızı ve kalın KARAKTERLERLE gösterilmiştir: 19. Söz 2. Reşha:

“O nuranî burhan-ı tevhid, nasıl ki iki cenâhın icmâ ve tevatürüyle teyid ediliyor. Öyle de,Tevrat ve İncil gibi kütüb-ü semâviyeninyüzler işârâtı ve irhâsâtın binler rumuzâtı ve hâtiflerin meşhur beşârâtı ve kâhinlerin mütevatir şehâdâtı ve şakk-ı kamer gibi binler mucizâtının delâlâtı ve şeriatın hakkaniyeti ile teyid ve tasdik ettikleri gibi,

ZATINDA

 gayet kemaldeki ahlâk-ı hamîdesi ve

VAZİFESİNDE

nihayet hüsnündeki secâyâ-yı gàliyesi

VE

 kemâl-i emniyeti ve kuvvet-i imanını

ve gayet itminanını ve nihayet vüsukunu

GÖSTEREN

 fevkalâde takvâsı, fevkalâde ubudiyeti,

fevkalâde ciddiyeti, fevkalâde metaneti,

dâvâsında nihayet derecede sadık olduğunu güneş gibi âşikâre gösteriyor.”

NOT 2:

Biz bir saatlik hesabıyla bir yazı planladık ama bu bir günü de aştı.. işte bu dünyaya ciddiyetsizliğimi açığa çıkardı amma ayni zamanda  hakikate ise önem vermemi gösterdi.

 

 

 

DUYURU

 

Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE

semantik / anlambilimsel / MAANΠ yetersizliklerim

için düz yazıdan özür dilerim.

 

UYARI

 

Düz yazı bahane.. şemalar şahane.. yazının dizinindeki tabloları  izlediğinizde imgelemiş ve irdelemişte olacaksınız isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmüş ve hatırınıza sail olacak iradeyi SEÇİKCE örmüş bulunacaksınız.

 

www.yontembilim.com

www.osmanziya.com

www.insan-bilim.com

 

http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/

http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/

http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/

http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/

 

 

http://sites.google.com/site/yontembilim/

http://sites.google.com/site/insanilim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Düzenleyen osmanziya - 20-Şubat-2013 Saat 15:04
IP
Yanıt Yaz Yeni Konu Gönder
Konuyu Yazdır Konuyu Yazdır

Forum Atla
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme
Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma
Kapalı Forumda Cevapları Silme
Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme
Kapalı Forumda Anket Açma
Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.03
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide
Türkçe Çeviri : Nuri Cengiz
Tasarım & Düzenleme : BeyazSeytan
WebWizTurk