CİDDİYET
CIDDIYET dizini içindeki dosyalar
Ciddiyet sözcüğünün anlamını iyi biliriz fakat bu sözcükle karşılanan olguyu tanımlamaya gelince biraz zorlanırız. Fakat onun karşıtı bize biraz daha açıklık kazandırır: Şaka. Şaka olmayan iş, ciddi bir iştir ve özellikle oyun olmayan tüm gerçeklerin başında şaka olmayan ciddiyet vardır. Ciddi misin ? diyen bir soru, emin misin diye soruya benzer fakat muradı başka bir yanıttır. Gerçekten öyle mi ? demek isteriz ciddi olan bir teklif için. Gayrı ciddi diye yapılan bir suçlama olanın yalan ya da uydurma olduğunu da bize göstermez “ciddiyet” kelimesi. Şimdi burada size bir ciddiyet resmi çizeceğim ve onunla ciddiyeti biraz daha açık ve seçik tanırsınız umarım.
Ciddiyet bildik çeşitli sözcüklerin köküküdür.. tecdid etmek yani yenilenmek.. cedd-I emcedd.. yüce atalar demektir. Ceddin baban neslin deden.. mehter marşındaki nakarat nesil ve ciddiyet arasında bir bağ kurar. Tenasül işi ciddi ve sahih evlilikle ortaya çıkar ve kişiyi bir SOY ağacına baklı kılar ki yenilenen torunlar yeniden yinelenen dedeler demektir. Yani hem yeni hem eski CDD kökünde TCDD eder.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları.. “TCDD” hepsi “ciddi” ve “sert” kelimelerden oluşan kısaltmadır. Demir Yollar’I şakası olmayan bir idarededir. Yanlış trene bindin mi hasarı büyük bir yola koyulduk demektir.. fakat çoğu kimse yanlış arabaya binebilir fakat yanlış uçağa, vapura ya da trene bilmez. Nadiren bu olur.
Yani yolcu işi biraz daha ciddi ve sıkı tutar.
Ciddi bir yazıya ciddiyetten uzak anlamlar yüklediğimi sanmayınız ?
Dünya gemisine yanlış binme ihtimalini sıfırlamak için ihtiyarınız dışı bindiriliyor ve ihtiyarınız dışı indiriliyorsunuz. Durduran dünyayı inecek var diyen bir yolcu da görülmemiştir. Dünya vapuruna.. zaman trenine ve yaşam uçağını binen yolcuların kemerini sıkı bağlamak için onlara CİDDİYET gömleği giydirilmiştir.
Ciddiyet gömleğinin altına KEDİ don atleti , ciddiyet gömleğinin üstüne REDİ elbisesi giyersiniz. Ortadaki CEDDİ gömleğininin yakasını biraz gevşetmeniz, ciddiyetsizliğine halel vermez. Çünkü insan hep ciddi durumda ve GERGİN olarak durmaz. Ciddiyetiniz DİKKAT ve HEYECAN arasında nöbetleşe olarak gerilip gevşeyerek dalgalanır.
Daha önce ciddiyeti; dikkat ve heyecan ile hads ve aks dörtlüsünün eseri olan Arzu ve Talep gerilmesi ve gevşemesi olarak görürdüm. Ancak hads ile aks daha büyük bir göreve tayin edildiklerinden yerleri boş kaldı.. ben de bu kadrolara şiddet ve teksif’i atadım.
"Ciddiyet" gömleğinin hemen üstündeki elbesi olan "reddiyet" redingotu (çeket pantolan) ise; derb ve dekr ile derk ve debr dörtlüsünün eseri olan Haml ve Hükm daralması ve genişlemesi olarak görürüm. Burada hads ile aks dahi yer alabilir fakat bunlar yukarıda söylediğim gibi daha üst Burada onlara yer yoktur. Ancak konumuz ciddiyet olduğundan bunları ele almayacağım.
Ciddiyet şu dörtleme içinde düşünülmüştür.
Ciddiyet, şiddet-i heyecan GEVŞEMESİ ile teksif-i dikkat GERİLMESİ arasında arzu ve talebin titreşimidir. İstemin amacına ve istencin anlamına göre bu titreşiminin ayarlanmasının adına ciddiyet diyoruz. Bunun nasıl olduğu konusunda ilmi araştırmasını ve hukuki değerlendirilmesini bırakarak burada sadece bu kuramsal model ile yetinilmiştir. Bunun görüş ve eleştirilerle değiştirilmesi ve geliştirilmesi insanbilimin yapılması anlamına gelir. Şimdi bu dediğimizi gösteriyoruz.
ŞİDDET DİKKAT
ARZU ciddi TALEB
HEYECAN KESAFET
Bu resim, ruhun dikkati kalbin heyecanına göre ARZU VE TALEP oluştururken bunun nefsi şiddeti ve akli kesafetine göre ciddiyet gerilmesi ve gevşemesi teşekkül eder, olarak okunabilir.
Biz günlük yaşamımızda geriliriz, sonra bu gerilme sonunda yoruluruz ve gevşeriz. Bu gevşeme ile dinlendikten sonra yeni bir iş, yeni bir başlayış ve yeni bir girişim için yine geriliriz. Yani “teceddüd” eden yenilen bir durumdur bu. Dil bunun GERİLİ kısmına CİDDİYET adını veriyor. Şaka ve eğlenme gibi etkinlikler, oyun ve deneme gibi eylemler ciddiyetin gergenliğini ve baskısını azaltır ve kaldırırlar. Ciddiyet karşıtı bu gibi yaşantı ve davranış ile dengelenir.
Ciddiyet; şaka olmayan, oyun olmayan, gerçek olan ve istikrarlı bulunandır. Yani “yalancıktan” değildir. Fakat bu anlatımlara ciddiyet bitirilemez. Ciddiyeti anlamak için şunu görür ve gösteririm:
Çocuğun dünyası büyüklere göre ciddi değildir ve bir oyundan ibarettir amma kendi içinde ciddiyate var. Ancak büyüklerin dünyasına göre ciddi ve kalıcı değildir. Büyüklerin dünya yaşamı ise a ahirete göre ciddi, kalıcı, gerçek değildir. Ve biz bu üç ÇOÇUK DÜNYASI, DÜNYA ÇOCUKLARI VE AHİRET YOLCULUĞU olan “ciddi” yaşamın bir üstüne geçince bir öncekinin ciddi olmadığını anlıyoruz amma iş işten geçiyor.
Demek ciddiyet basit bir şaka ve yalın bir yalan değildir. Çok yönlü ve yanlı bir olgudur ve bunu da çok yönlü yanlı dil olan yöntembilimsel analizle daha açık ve seçik olarak görür ve gösteririz. Ben bu çalışma ile gördüm ki şükür CİDDİ olarak yapılması gereken bir kulluktur. Sabır ise METİN olarak karşılanması gereken bir kulluktur. Allah’a tapmak sabrı gösteren iktisat ve şükrü gösteren bir adalet ile yapılabilir. Aksi halda ya ŞİRKE gireriz ya da DAVA’ya kalkarız. Ciddi bir şükür bu gibi tehlikeleri de ortadan kaldırır. O zaman ne ciddi yöneleceğimizi, yaklaşacağımızı, yaşayacağımızı ve davranacağımızı anlarız.
Ehli dünyanın dünyayı kazanmasının bir nedeni de onu ciddiye almasıdır. Ehli ahiretinin bu konuda başarısızlığı da yine dünyayı ciddiye almamasıdır. Oysa ehli istikamet hem dünyaya hem ahirete gereği kadar dikkat eder.
Şimdi bilenler bilir, bizim meramımız “ciddiyet”le ilgili böyle hakikatları bulmak değildir.. bu uğurta araştırma ve tartışma yapmak değildir, bizim ciddi yöneldiğimiz amacımız ve gerildiğimiz hedef, analitik düzlemi böyle görsel ve metodik olarak kullanarak bir insanbilim yapmaya kapı aralamaktır. O kadar. Zaten yazılarımıza “anlaşılmıyor” gerekçesiyle yanıt dahi almıyoruz. Nerede kaldı tartışma yapalım.
Aşağıya bu konuda yalından karmaşığa yani başından sonunu doğru yaptımız tabloların sonuncusunu yapıştırdık. Versiyon sıra numarasıyla izlerseniz bu yazının en az on katı bağlantı, bağlam, anlam ve anlatımları bulalbilirsiniz. Bu nedenle diğer tabloları da görmek isterseniz yukarıdaki RAR dosyasından indirebilirsiniz.
Allah akibemizi GÜZEL veahiretimizi İYİ etsin AMİN.
Sağlıcakla kalın.
OSMANZİYA
NOT 1 :
Ciddiyet insan üniversitesinin dört fakültesinden biridir. Nasıl mı ? Aşağıda kırmızı ve kalın KARAKTERLERLE gösterilmiştir: 19. Söz 2. Reşha:
“O nuranî burhan-ı tevhid, nasıl ki iki cenâhın icmâ ve tevatürüyle teyid ediliyor. Öyle de,Tevrat ve İncil gibi kütüb-ü semâviyeninyüzler işârâtı ve irhâsâtın binler rumuzâtı ve hâtiflerin meşhur beşârâtı ve kâhinlerin mütevatir şehâdâtı ve şakk-ı kamer gibi binler mucizâtının delâlâtı ve şeriatın hakkaniyeti ile teyid ve tasdik ettikleri gibi,
ZATINDA
gayet kemaldeki ahlâk-ı hamîdesi ve
VAZİFESİNDE
nihayet hüsnündeki secâyâ-yı gàliyesi
VE
kemâl-i emniyeti ve kuvvet-i imanını
ve gayet itminanını ve nihayet vüsukunu
GÖSTEREN
fevkalâde takvâsı, fevkalâde ubudiyeti,
fevkalâde ciddiyeti, fevkalâde metaneti,
dâvâsında nihayet derecede sadık olduğunu güneş gibi âşikâre gösteriyor.”
NOT 2:
Biz bir saatlik hesabıyla bir yazı planladık ama bu bir günü de aştı.. işte bu dünyaya ciddiyetsizliğimi açığa çıkardı amma ayni zamanda hakikate ise önem vermemi gösterdi.
DUYURU
Sentaks / sözdizimsel / BEYANÎ eksikliklerim VE
semantik / anlambilimsel / MAANÎ yetersizliklerim
için düz yazıdan özür dilerim.
UYARI
Düz yazı bahane.. şemalar şahane.. yazının dizinindeki tabloları izlediğinizde imgelemiş ve irdelemişte olacaksınız isterseniz.. böylece emellerine nail olacak ilmi AÇIKCA görmüş ve hatırınıza sail olacak iradeyi SEÇİKCE örmüş bulunacaksınız.
www.yontembilim.com
www.osmanziya.com
www.insan-bilim.com
http://groups.yahoo.com/group/BAKARA/
http://groups.yahoo.com/group/oku-ikra/
http://groups.yahoo.com/group/yontem-bilim/
http://groups.yahoo.com/group/insanbilim/
http://sites.google.com/site/yontembilim/
http://sites.google.com/site/insanilim
|