Anasayfa | Işımalar | Osman Ziya | İfade -i Meram | Yöntem Bilim | İnsan Bilim | Din-Fen | BTÖ | Yazılar | E-Posta | |
Aktif Kullanıcılar Aktif Konular Üye Listesi Takvim Arama Yardım Skins Kayıt Ol Giriş |
İnsan Bilim | |
YöntemBilim Forumu | İnsan Bilim | İnsan Bilim |
Konu: Koca Yunus( Kapalı Konu) | |
Yazar | Mesaj |
mustafa
Üye Kayıt Tarihi: 27-Nisan-2010 Gönderilenler: 81 Hak Puan : 0 Kidem : 5 OrtalamaHak : % 0 Irtibar :0 |
Konu: Koca Yunus Gönderim Zamanı: 01-Temmuz-2010 Saat 11:33 |
YUNUS’TAN LUTHER’E Ytalya’nyn Dante’si gibi Yunus Emre, Türk ?iirinin ve Türk ?iir dilinin kurucusu diyebilece?imiz büyük ?air, büyük bir ozan. Ara?tyrmacylaryn genel kanysyna göre 13. yüzyyl ortalaryyla 14.yüzyyl ortalaryna do?ru sürdürdü ya?amyny. Nerede do?du nerede öldü bilinmiyor. Türkiye’nin birçok yerinde (Eski?ehir, Sakarya, Saryköy, Karamanly) do?du?u, ya?ady?y, ayny yerde öldü?ü ve mezarynyn da o ?ehirde oldu?u söylenir. Birçok Yunus mezary vardyr. Bu demektir ki, halk onu kendi yüre?ine gömdü. Pierre Seghers ( Louis Aragon, Pablo Neruda, Rene’ Char, Poul Eluard ve Nazym Hikmet gibi büyük ?airlerin yakyn dostu, Poetes d’Aujourd’ hui “Günümüz ?airleri” yayynevinin sahibi) , YÜCE A?K adly Yunus Emre kitabynda ?unlary söyler: “Yunus’un ?iirleriyle Baty dünyasy ilk kez, 1438 ve 1458 yyllary arasynda Osmanly zindanynda yatan bir Ytalyan sayesinde kar?yla?ty. Bu Ytalyan’yn çevirilerini 16. yüzyyl ba?larynda Martin Luther, Erasmus ve Sebastian Frank kendi dillerine aktararak Avrupa’ya tanytty. ?öyle bir soru akla geliyor: Rönesans’yn bu üç hümanistinin zihinlerine, onlary zincirlerinden kurtaran dü?üncenin ilk tohumlaryny, onlardan yüz küsur yyl önce ya?ayan bu genç Türk ?airi, bu genç Türk dervi?i mi atty acaba? YUNUS’ DAN ?YYRLER: Bir kez gönül yyktyn ise Bu ky?dyn namaz de?il Yetmi? iki millet dahi Elin yüzün yumaz de?il Yol oldur ki do?ru varsa Göz oldur ki Hakky göre Er oldur alçakta dura Yüceden bakan göz de?il Do?ru yola gittin ise Er ete?in tuttun ise Bir de hayyr ettin ise Birine bindir az de?il Nice bir besleyesin Bu kadd ile kameti Dü?tün dünya zevkine Unuttun kyyameti Çaly? kazan ye yedir Yr gönül ele getir Yol oldur ki do?ru varsa Göz oldur ki Hakky göre Er oldur alçakta dura Yüceden bakan göz de?il Do?ru yola gittin ise Er ete?in tuttun ise Bir de hayyr ettin ise Birine bindir az de?il Nice bir besleyesin Bu kadd ile kameti Dü?tün dünya zevkine Unuttun kyyameti Çaly? kazan ye yedir Yr gönül ele getir Üz Kâbe’den ye?rektir Bir gönül ziyareti Syrat kyldan incedir, kylyçtan keskincedir Varyp onun üstünde evler yapasym gelir Altynda gayya vardyr içi nar ile pürdür Varyp o gölgelikte biraz yatasym gelir Od’a gölgedir diye tan eylemen hocalar Hatyrynyz ho? olsun biraz yanasym gelir Ben günahymca yanam rahmet suyunda yunam Yki kanat takynam biraz uçasym gelir. Gözüm açyp gördü?üm zindan içi, Nefsi heva pür dolu ?eytan içi Haps içinde ölmeyim diye aç Temiz, murdar yedim onlardan birkaç Nesne eksildi mi mülkünden senin Geçti mi yok hükmüm hükmünden senin Ryzkyny yeyip seni aç my koydum Geçmedi mi intikamyn öldürüp Çürütüp gözümü toprak doldurup Kyl gibi köprü yaparsyn geç deyi Sen seni gel tuza?ymdan seç deyi Kyl gibi köprüden adem mi geçer Ya dü?er ya da yanyr yahud uçar Kullaryn köprü yapar hayyr için Hayry budur ki geçsin seyir için. Cennet cennet dedikleri birkaç kö?kle birkaç huri Ysteyene ver onlary bana seni gerek seni Hak bir gönül verdi bana ha demeden hayran olur Bir dem gelir ?adan olur bir dem gelir giryan olur Bir dem varyr mescitlere yüz sürer anda yerlere Bir dem kiliseye girer, Yncil okur ruhban olur Bir dem gelir Ysa gibi ölmü?leri diri kylar Bir dem de kibir evinde Firavun’ Helal kyldy ma?uka a?yk kendi kanyny A?yk yüzünden okur sevenin kararyny Yardan ayry olunca asylyp ölmek ye?dir A?yk kendi byrakyr boynuna urganyny Ten fanidir can ölmez Çün gitti geri gelmez Ölür ise ten ölür Canlar ölesi de?il Ya?atty Hak dünyayy Muhammed dostlu?una Dünyaya gelen gider Baki kalasy de?il. Ylim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir Sen kendini bilmezsin bu nice okumaktyr. Okumaktan mana ne ki?i hakky bilmektir Çün okudun bilmezsin ha bir kuru emektir Okudum bildim deme Çok taat kyldym deme Eri hak bilmez isen abes yere yelmektir Yunus Emre der hoca gerekse ver bin hacca Hepisinden iyice bir gönüle girmektir. Uslu de?il delidir halka bilgiçlik satan Nefsin Müslüman etsin var ise kerameti Çaly?,kazan, ye, yedir, bir gönül ele getir Yüz Kabe’den ye?rektir bir gönül ziyareti Nefsin Müslüman eden Hak yolun do?ru varyr Yaryn ona ula?yr Muhammed ?efaati. Y?itin ey yarenler a?k bir güne?e benzer A?ky olmayan gönül typky bir ta?a benzer Ta? gönülde ne biter dilinde a?u tüter Nice uysal söylese sözü sava?a benzer A?ky var gönül yanar yum?anyr muma döner Ta? gönüller kararmy? sarp katy ky?a benzer Ol sultan kapysynda Hazretin tapusunda A?yklaryn yyldyzy her dem Çavu?’a benzer Geç Yunus endi?eden bu ormandan, me?eden, Ere a?k gerek önden ondan dervi?e benzer. Do?ruluk bekleyen dost kapysynda gümansyz ol budur ilahi devlet… Çalab’yn, Yaradan’yn yargysyndan özge hiçbir yargydan korkmazam. Ben gelmedim dava için benim i?im sevi içi Gönüller dost evi<için gönüller yapmaya geldim. U?rular u?ru ile do?rular do?ru ile Yalan yalany sever. Gammazlar gammaz ile Söyler dilim a?lar gözüm Gariplere göynür özüm Me?er ki gökte yyldyzym ?öyle garip bencileyin Yalancy dünyaya konup göçenler Ne söylerler ne bir haber verirler Üzerinde türlü otlar bitenler Ne söylerler ne bir haber verirler Kiminin üstünde çimenler biter Kiminin ba?ynda syra serviler Kimi masum kimi güzel yi?itler Ne söylerler ne bir haber verirler Yunus der ki gör takdirin i?leri Dökülmü?tür kirpikleri ka?lary Ba?lary ucunda hece ta?lary Ne söylerler ne bir haber verirler Kerem et bir beri bak, nikaby yüzden byrak Ayyn on dördü müsün balkyry yüzde yanak Yüzünün aryly?y bulgurla nohut gibi Yki ka?yn ayanlyn genç aya verir sabak Boynun geyik boynundan hiç fark eyleyemedim Aklym ?a?yran benim, küpeli iki kulak Yunus Hak tecellisin senin yüzünde buldu Çare yok ayrylma?a çün sende göründü hak. Çattylar çatty ta?yny Kurdular dü?ün a?yny Kyz a?latma garda?yny Gelinim, hatunum, kynan kutlolsun Gitti?in yerlerde dilin tatlolsun. Gitti beyler mürüveti Binmi?ler bir arap aty Yedikleri yoksul eti Yçtikleri kan olmu?tur. A?kyn aldy benden beni bana seni gerek seni Ben yanarym dünü gü,nü bana seni gerek seni Ne varly?a sevinirim ne yoklu?a yerinirim A?kyn ile avunurum bana seni gerek seni Sufilere sohbet gerek ahilere ahret gerek Mecnunlara Leyla gerek bana seni gerek seni E?er beni öldüreler, külümyere savuralar Topra?ym orda ça?yra bana seni gerek seni Miskin Yunus benim adym gün geçtikçe artar odum Yki cihanda maksadym bana seni gerek seni Sözünü bilen ki?inin yüzünü a? ede bir söz Sözü pi?irip diyenin i?ini sa? ede bir söz. Söz ola kese sava?y, söz ola bitire ba?y Söz ola a?ulu a?y bal ile ya? ede bir söz. Sözünü iyi pi?ir sen yaramazyny ?a?yr sen Sözü us ile dü?ür sen söyleme çocukça bir söz. Gel ahi ey ?ehriyari sözümüzü dinle bari Ynciler dolu didary kara topra?a ede bir söz. Yürü yürü yolun ile gafil olma elin ile Pek sakyn pek dilin ile canyny da ede bir söz. Yunus imdi söz yatyndan söyle sözü gayetinden Pek sakyn o ?ah katyndan seni yra? ede bir söz. Erdo?an Alkan Yunus’tan Luther’e Ça?ry Arkada? Y. Ki?iyler birbirlerini etkiledi?i gibi uluslar, kültürler ve medeniyetlerinde birbirlerini etkiledi?i muhakkak. Ancak adalet ve hukukta e?itlik, emek ve ekmek yani hak, fikir ve ifade özgürlü?ü gibi ülkülerin insanlyk ve uygarlyk için ortak de?erler oldu?unu.. yaratyly?tan ve do?u?tan insaf ve vicdan olarak insanyn gönlünde yer aldy?yny dü?ünüyorum. "Özgürlük ve karde?lik ile e?itlik ve emek" insanyn ruhunu ve bedenini destekleyen ve besleyen ülkülerin kar?ylykly ve kar?yt gerçekle?tiklerini, varlyklaryny çeli?ik olarak ortaya koyduklaryny sanyyorum. Özgürlük ideojileri e?emen oldu?unda e?itli?in muhalefette kaldy?yny; Ekmek ve e?itlik iktidara geldi?inde özgürlü?ün muhalefete geçti?ini ve bu kar?yt uçlaryn birbirlerini dengelediklerini kurguluyorum. Çünkü özgürlü?ü sa?layalym derken ço?unlu?un emek, ekmek ve e?itligi tehlikeye giriyor, ekme?i herkese verelim derken azynlyktaki yeteneklerin özgürlüklerini kysytlyyoruz. Hasyly ço?unlu?un ve avamyn ideolojisi sosyalist ve havasyn ve azynly?yn ideolojisi kapitalist sistemler birbirlerini dengelerler. Ama tarihin tanykly?y ile kanly bir ?ekilde.. i?te geçmi? deneyim ve birikimlerden yararlanarak bu ülküleri uyumlu bir ?ekilde ba?da?tyran yeni bir sistemi ya da yöntemi ya da yakla?ymy aramak gerekiyor. Sanyrym bizden sonraki ku?aklar bunu ba?aracaklar ve buna ili?kin geçmi?te zengin bir deneyim ve birikim toplanmy? durumda. Ancak günümüze e?emen olan, kary?yklyktan düzen ve buna ba?ly olarak e?emenlik çykaran, azynly?ynda azynly?ly güçlerin buna ne kadar izin verecekleri belli de?il... Osmanziya |
|
Forum Atla |
Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |